حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

ضریب ۱۰۰ درصدی برای حقوق بازنشستگان | مجلس بازنشستگان را غافلگیر می کند؟

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان اعمال پیشنهاداتی در لایحه بودجه به منظور اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری نسبت به زمان برقراری مستمری شدند.

ضریب ۱۰۰ درصدی برای حقوق بازنشستگان | مجلس بازنشستگان را غافلگیر می کند؟
کدخبر : 5671
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از بحث های پر چالش و همیشگی در تمام دولت ها مسئله پرداخت حقوق بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان است. طبق روال هر ماهه سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه پرداخت می شود. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض و نوشتن نامه به رئیس جمهور کرده اند. در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان رامیخوانید.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان اعمال

در متن این نامه آمده است: 

سازمان تامین اجتماعی باستناد ماده ۱۲ قانون برنامه ششم، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را طی دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بطور ناقص و عملا کمتر از ۶۰٪ آن را اجرا نمود و اعتراضات مکرر بازنشستگان نیز تاکنون نتیجه‌ای حاصل نگردیده است. 

نظر به اینکه مجددا کمیسیون تلفیق مجلس در بند ۱ تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون و استمرار همسانسازی نموده است؛ لیکن نحوه اجرای متناسب‌سازی مبهم می‌باشد. 

لذا به منظور رفع ابهام دوپیشنهاد زیر به منظور اصلاح بودجه اعلام می‌گردد: 

۱) پیشنهاد افزایش متن زیر به آخربند ۱ تبصره ۲ بودجه: 

به منظور استمرار همسانسازی بازنشستگان براساس اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری زمان برقراری نسبت به حداقل مستمری زمان برقراری (موضوع ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار)

۲) پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۱۲: 

بند الحاقی به تبصره ۱۲: 

به منظور استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه و با لحاظ نمودن مفاد بند( و) تبصره ۲ این قانون مبلغ ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (نود همت) اعتبار از محل رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شود.

سازمان تامین اجتماعی مکلف است براساس اعاده ۱۰۰درصد ضریب مستمری زمان برقراری نسبت به حداقل مستمری زمان برقراری (موضوع ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار) اقدام نماید*.

خواهشمنداست به منظور حمایت از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نسبت به اضافه نمودن یکی از دو پیشنهاد فوق الذکر اقدام لازم مبذول فرمایید. 

حقوق بازنشستگان

محمد اسکندری با بیان اینکه عیدی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در روز چهارشنبه گذشته به تعداد 1.6 میلیون نفر دفترکل واریز شد، اظهار کرد: برای هر بازنشسته به طور میانگین یک میلیون و 600 هزار تومان پرداخت شد که به ازای هر عائله‌مندی 400 هزار تومان و به ازای هر فرزند 150 هزار تومان نیز علاوه بر آن پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این صندوق امسال 110 هزار میلیارد تومان کسری داشته است،‌ گفت: بخشی از این کسری پرداخت شده است و تا پایان سال ضرورت دارد 10 هزار میلیارد تومان دیگر به این صندوق پرداخت شود.

وی تأکید کرد:‌ تعداد بازنشستگان کشوری یک میلیون و 600 هزار نفر است که 100 هزار نفر هم به عنوان مستمری‌بگیران ورثه افراد فوت شده اضافه می‌شوند یعنی در مجموع یک میلیون و 700 هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر از این صندوق دریافتی دارند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد کسر منابع صندوق بازنشستگی گفت: مسأله کسری یک موضوع ملی و در سطح کلان دولت و مجلس و حتی سران قوا است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود و این مربوط به بازنشستگان صندوق دولتی است، نحوه طراحی و ورود افراد که کارمندان شاغل دولت هستند باید بررسی شود.

اسکندری تأکید کرد:‌ در حال حاضر ورودی صندوق بازنشستگی کشوری حدود 900 هزار نفر کارمند دولت هستند که کسور بازنشستگی در حقوق آنها اعمال می‌شود اما در مقابل یک میلیون و 600 هزار دفترکل مستمری‌بگیر دارند در حالی که در دنیا در مقابل هر بازنشسته 4 شاغل وجود دارد اما در کشور ما تعداد شاغلان حدود نصف بازنشستگان است.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی درباره کسری صندوق‌های بازنشستگی بر عهده دولت و مجلس است و با اتکا به منابع درآمدی صندوق این مسأله بررسی شود و بررسی آن از سطح صندوق بالاتر است و ما به اندازه بودجه یک سال کل کشور نیاز به منابع داریم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت:‌ برای پرداخت حقوق سالانه بازنشستگان در سال جاری حدود 110 هزار میلیارد تومان کسری قطعی داشتیم که با توجه به تغییراتی که در دولت تصمیم‌گیری می‌شود این رقم تغییر پیدا می‌کند، تا الان در سال جاری حدود 150 هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم که از این رقم حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تأمین شده 20 هزار میلیارد تومان از محل حق بیمه کارمندان شاغل و الباقی منابع به عنوان کسری محسوب می‌شود که از اول سال تا‌کنون دولت 110 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و باید تا آخر سال 10 هزار میلیارد تومان دیگر نیز منابع به صندوق بازنشستگی بپردازد.

اسکندری همچنین در مورد بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری گفت:‌ در حال حاضر سه شرکت از پگاه از شرکت‌های تولید شیر پگاه در بورس و 5 شرکت در فرابورس حضور دارند و بقیه شرکت‌ها نیز به تدریج وارد بازار سرمایه می‌شود برخی از شرکت‌های پگاه همراه با دامداری و به عنوان کشت و صنعت وارد می‌شوند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد اینکه بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق چه میزان است؟ گفت:‌ پتروشیمی جم با سبا فولاد خلیج‌فارس بهترین بازدهی را دارند و شرکت آپادانا سرام وضعیت بازدهی و مالی خوبی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه