آیت الله رئیسی «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد.رئیس جمهور «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. ۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد. بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند. یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود، یعنی درصدهای افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آخرین طرح رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. رتبه بندی معلمان به زودی اجرایی می شود.

تخصیص اعتبار برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه تلاش می شود رتبه بندی و افزایش حقوق این طرح شامل کادر اداری نیز بشود، گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان اختصاص یافت.

قاسم احمدی لاشکی ظهر یکشنبه در جمع معلمان برتر اسدآباد گفت: باتوجه به کمبود معلم در سطح کشور، جایگزینی این افراد که در آینده ای نزدیک بازنشسته می شوند کار بسیار سختی است و باید از هم اکنون به‌فکر حل این مشکل در آینده باشیم.

احمدی لاشکی بابیان اینکه معلمان در روزهای همه گیری کرونا با اهتمام در آموزش های مجازی تلاش کردند، افزود: محتوای دروس آموزشی باید به روز و اصلاح شود.

وی به طرح رتبه بندی معلمان اشاره و با بیان اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار ابتدایی طرح تصویب شده رتبه بندی معلمان بود که نمایندگان مجلس ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه کردند و با ۳۸ هزار میلیارد تومان طرح رتبه بندی معلمان شروع خواهد شد، گفت: اگر چه این میزان اعتبار کم است اما شروع خوبی خواهد بود ضمن اینکه این طرح بسیار زودتر از اینها باید در آموزش پرورش به اجرا در می آمد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی به دنبال ارتقاء جایگاه معلمان بوده و باید معلمان رتبه بندی شوند، اضافه کرد: مهمترین نکته نظام رتبه بندی معلمان را ارتقاء جایگاه، منزلت و کرامت معلمان و همچنین کیفیت آموزشی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان قانونگذار در ماده ۹ این قانون شفاف بیان کرده وزارت آموزش و پرورش باید با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری با هم آیین نامه را بنویسند که این آیین نامه نوشته شده و تقدیم دولت شد و دولت باید مصوبه آن را به ما اعلام‌کند تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

یاسوج مهدی روشنفکر در همایش روز معلم با بیان اینکه ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش ایده‌آل است، در خصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح از سال ۸۹_۹۰ در دستور کار قرار گرفت و در دولت های مختلف به مجلس ارائه شد اما در مرحله اجرا طرح برگشت میخورد سالهای سال این طرح خاک می‌خورد که سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس با کمک آقایان زاهدی و اسماعیلی این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که  مصوب شد و در مجلس رای آورد.

نماینده مردم بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح ۱۶ اسفند سال گذشته توسط هیئت رئیسه و امضای رئیس مجلس به عنوان قانون به دولت اعلام شد افزود: بیش از ۱۰۰۰ ساعت در کمیسیون در خصوص نظام رتبه بندی معلمان بحث شد ۲۶ بار آیین نامه آن تغییر کرد مجدداً قرار است تغییراتی در آیین نامه صورت گیرد.

وی بیان کرد: حداقل افزایش حقوق معلمان را ۴۵ درصد و اگر وضع مالی دولت خوب باشد ۷۰ درصد نظر گرفتیم، البته از رئیس کمیسیون آموزش شنیدم که حداقل افزایش حقوق یک میلیون و ۸۰۰ تومان و سقف ۵ تا ۷ میلیون است.

روشنفکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۸۶ میلیارد تومان به استان  از محل محرومیت‌زدایی گفت: ۵۴ مدرسه کپری و سنگی در استان وجود دارد که تا مهر ماه ۳۶ مدرسه تحویل داده می‌شود و اگر کارها به خوبی پیش‌برود سال آینده چیزی به نام مدارس کپری نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

امام جمعه گناوه یادآورشد: البته هدف معلمان و مشعلداران علم و آگاهی به سرانجام رساندن طرح رتبه بندی است که دولت و مجلس مجدانه تلاش می کند.

پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و معلمان ، مهم ترین دغدغه مسئولان است و اگرچه دولت مردمی در این زمینه تلاش های زیادی صورت داده  اما باز هم گرانی ها  فشار مضاعفی بر مردم و بخصوص قشر کم درآمد شده است.

 وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آیین‌نامه رتبه بندی در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی قرار گرفته است تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

وی ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیئت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: