آیت الله رئیسی «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد.رئیس جمهور «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. ۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد. بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند. یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود، یعنی درصدهای افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آخرین طرح رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. رتبه بندی معلمان به زودی اجرایی می شود.

در آخرین خبر از رتبه بندی معلمان، فرهنگیان برای درج و ثبت اطلاعات باید به سامانه LTMS مراجعه نمایند. در ادامه جزئیات و نحوه ثبت اطلاعات را مشاهده می نمائید.

نظر به ایجاد بانک اطلاعاتی ثبت مستندات علمی و حرفه‌ای در سامانه جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان با هدف آماده سازی ساز و کار فرایند طرح  رتبه بندی، حقوق و مزایا، ارزیابی کارکنان جهت بهره مندی از سایر مزایای مترتب بر آن ها، کلیه کارمندان می‌بایست در اسرع وقت از طریق سامانه LTMS و انتخاب منوی «مستندات  علمی و حرفه ای» نسبت به درج و ثبت (تالیفات، ترجمه، دوره‌های آموزشی و ...) اقدام نمایند. شیوه بررسی داده‌ها و تایید نهایی مراتب صرفا توسط مقام مافوق صورت خواهد پذیرفت.

عبارت مافوق در واحد آموزشی مدیر مدرسه می‌باشد و در ادارات آموزش و پرورش کارشناسی کارگزینی مناطق خواهد بود.

جهت آپلود نمودن موارد خواسته شده، همکاران می‌بایست اصل مدرک را به مقام مافوق نشان داده و فقط فایل صفحه اصلی را  تهیه نمایند و برروی سامانه بارگذاری نمایند. 

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بعد از ۱۲ سال مسکوت بودن رتبه‌بندی معلمان با تخصیص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در شهریور اجرا می‌شود.

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر و تا سه سال آینده ۱۵۰ هزار نفر از نیروی فرهنگیان کشور بازنشسته می‌شوند و حوزه آموزش و پرورش ۱۸۷ هزار نیرو کمبود دارد که می‌توان این کمبود را با جایگزین کردن نیروهای خرید خدمات و غیرانتفاعی جبران کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال ۵۰۰ نفر در گلستان جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

* توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در این مراسم گفت: توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های ما بوده و با توجه به اینکه بیش از ۱۴ هزار ساعت غیرموظف داریم می‌توانیم از نیروهای تازه‌نفس خرید خدمات در این ساعت‌های غیرموظف برای تدریس استفاده کنیم.

کمال‌الدین نظرنژاد اظهار کرد: با توجه به بازنشستگی همکاران فرهنگی در چند سال آتی، نیاز است تعداد ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش شهرستان جذب شود که جذب نیروهای تحصیل کرده علاوه به همراه داشتن آرامش روانی جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: از تعداد ۹۱ معلم نمونه انتخاب شده در سطح استان تعداد ۵۷ معلم نمونه از شهرستان گنبدکاووس بوده و از تعداد ۱۲ معلم نمونه استانی ۶ معلم نمونه از این شهرستان انتخاب شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ساخت تندیس معلمان نمونه توسط هنرجویان هنرستان پسرانه شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: تلاش داریم در کنار تحصیل در هنرستان‌های شهرستان تجربه‌اندوزی هم انجام شود و دانش آموزان در کنار آموزش تحصیلی خود یک حرفه علاقمند را آموزش ببینند تا در زمان فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به مرحله اجرای رتبه‌بندی‌معلمان رسیده و شامل معلمان بازنشسته می‌شود گفت: باید وزارت آموزش و پرورش هرچه سریعتر این آیین‌نامه را ابلاغ کند.

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان یک مدت زمان طولانی ۱۰ ساله داشت اظهار داشت: متاسفانه دولت قبلی لایحه را به مجلس نمی‌برد، اما در پایان سال ۹۹ با اصرار مجلس یازدهم، لایحه رتبه‌بندی با یک بودجه ناچیز به مجلس فرستاده شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار بود رتبه‌بندی معلمان، جایگاه معلم و کیفیت آموزش را بالا ببرد، تصریح کرد: اگر چه این لایحه مورد رضایت ما نبود اما قبل از به پایان رسیدن دولت قبلی، کلیات این لایحه را تصویب کردیم تا با تغییر دولت، به طور مجدد به دولت جدید بر نگردد تا چند سالی عقب بیفتد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون مجلس کار قانونی رتبه‌بندی انجام گرفت، اظهار داشت: بازنشستگان مهر ماه سال ۱۴۰۰ هم شامل رتبه بندی می‌شوند.

فلاحی با اشاره به اینکه در دولت قبل برای این لایحه تنها پنج هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده بود، گفت: اکنون مجموع بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۷ هزار میلیارد است که دو سال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه لایحه رتبه بندی معلمان در پنج رتبه تصویب شده و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، افزود: وزارتخانه باید هرچه سریع‌تر آیین نامه را تدوین کند به طوری که پنج پایه هم اعمال شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر معلمان در رتبه دو و سه هستند، اظهار داشت: تعداد کمی از معلمان در رتبه اول هستند و مقدار کمتری از آن‌ها در رتبه چهار و پنج هستند.

فلاحی گفت: بر اساس پایه حقوقی امسال حداقل حقوق با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به علاوه رتبه بندی پایه اول، بیش از هشت  میلیون تومان می‌شود.

وی  افزود: مبلغ حقوق پایه‌های دو و سه که بیشتر معلمان را شامل می‌شود نیز بالاتر است و باید آیین‌نامه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود.

یاسوج مهدی روشنفکر در همایش روز معلم با بیان اینکه ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش ایده‌آل است، در خصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح از سال ۸۹_۹۰ در دستور کار قرار گرفت و در دولت های مختلف به مجلس ارائه شد اما در مرحله اجرا طرح برگشت میخورد سالهای سال این طرح خاک می‌خورد که سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس با کمک آقایان زاهدی و اسماعیلی این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که  مصوب شد و در مجلس رای آورد.

نماینده مردم بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح ۱۶ اسفند سال گذشته توسط هیئت رئیسه و امضای رئیس مجلس به عنوان قانون به دولت اعلام شد افزود: بیش از ۱۰۰۰ ساعت در کمیسیون در خصوص نظام رتبه بندی معلمان بحث شد ۲۶ بار آیین نامه آن تغییر کرد مجدداً قرار است تغییراتی در آیین نامه صورت گیرد.

وی بیان کرد: حداقل افزایش حقوق معلمان را ۴۵ درصد و اگر وضع مالی دولت خوب باشد ۷۰ درصد نظر گرفتیم، البته از رئیس کمیسیون آموزش شنیدم که حداقل افزایش حقوق یک میلیون و ۸۰۰ تومان و سقف ۵ تا ۷ میلیون است.

روشنفکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۸۶ میلیارد تومان به استان  از محل محرومیت‌زدایی گفت: ۵۴ مدرسه کپری و سنگی در استان وجود دارد که تا مهر ماه ۳۶ مدرسه تحویل داده می‌شود و اگر کارها به خوبی پیش‌برود سال آینده چیزی به نام مدارس کپری نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

امام جمعه گناوه یادآورشد: البته هدف معلمان و مشعلداران علم و آگاهی به سرانجام رساندن طرح رتبه بندی است که دولت و مجلس مجدانه تلاش می کند.

پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و معلمان ، مهم ترین دغدغه مسئولان است و اگرچه دولت مردمی در این زمینه تلاش های زیادی صورت داده  اما باز هم گرانی ها  فشار مضاعفی بر مردم و بخصوص قشر کم درآمد شده است.

 وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آیین‌نامه رتبه بندی در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی قرار گرفته است تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

وی ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیئت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: