طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره پرداخت سبد کالا و یارانه نقدی توضیحاتی ارائه کرد.

محمدصادق مفتح در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ارائه کالابرگ به مقدماتی نیاز دارد، اظهار کرد: این تصور که برای کالابرگ یک کار سخت‌افزاری جدید مانند آنچه که در دهه ۶۰ داشتیم، انجام می‌شود؛ اشتباه است و به این شکل نخواهد بود. در این زمینه حتما از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌بانکی استفاده خواهد شد.

به گفته وی این‌که در قبال افزایش قیمت، سبد کالا ارائه شودتا هزینه خانوار کنترل‌ و اطمینان حاصل شود که مقدار مواد غذایی لازم به خانواده‌ها می‌رسد، از اول در دستور کار دولت قرار گرفته، اما نیاز به مقدماتی مثل زیرساخت الکترونیک، تامین، راحتی تهیه کالا و وضعیت شبکه توزیع داشت. بنابراین نیازمند برنامه ریزی و دقت بیشتری دارد که به همین دلیل مقرر شد با عجله اجرا نشود و ابتدا افزایش قیمت‌ها به صورت نقدی و بعد به سبد کالایی اجرا شود.

مفتح با بیان اینکه قرار نیست کالاها با قیمت مصوب در مراکز خاص عرضه شود، بلکه عرضه در کل شبکه توزیع انجام می‌شود، گفت: فقط بر اساس پیش‌بینی روبه‌رو شدن با موج خرید مردم در ابتدای کار توصیه شد سازمان‌ها و فروشگاه‌هایی که قابل‌برنامه‌ریزی است، مثل سازمان میدان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مکلف شوند ساعت‌فروش خود را افزایش دهند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص امکان فروش و یا واگذاری بخشی از این یارانه و یا امکان اختصاص کل مبلغ یارانه به خرید یک کالای اساسی مانند روغن، اظهارکرد: به‌طور طبیعی، مانند گذشته این شرایط شکل خواهد گرفت. ممکن است فرد به واحد صنفی مراجعه کند و بخشی از سهمیه تعیین شده خود را دریافت کند، اما این موضوع به توافق فرد صاحب کالا و مغازه‌دار بر می‌گردد و کلان نیست که در آن‌ها دخالت کنیم. ما موافق این وضعیت نیستیم، آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و توصیه نمی‌کنیم، چون مقادیر سهمیه کالاهای اساسی که قرار است در قالب کالابرگ توزیع شود، بر اساس استانداردهای بهداشت و تغذیه است.

وی افزود: این ماجرا اجتناب ناپذیر است، اما توصیه جدی ما این است که این مقادیر بر اساس استانداردهای تغذیه مصرف شود.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: تعبیر نادرستی از کالابرگ الکترونیکی شده است و سخت‌افزار جدیدی بنام کالابرگ ایجاد نمی‌شود.

مفتح گفت: سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود، بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد و در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند.

او می‌گوید: تا سه ماه آینده امکان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در سامانه وجود خواهد داشت و مبلغ یارانه برای افرادی که اطلاعات آن‌ها تائید شود از روز اول پرداختی‌ها، محفوظ است.

با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی از ۲۲ اردیبهشت قیمت‌های جدید برای ۴ قلم کالای اساسی اعلام شد و قیمت مصوب ۴ قلم کالای مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش یافت. در ازای این افزایش قیمت یارانه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر فرد برای خانوار‌ها واریز شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه امروز یکشنبه هیات دولت، از اقدامات وزارت بهداشت و درمان در برقراری بیمه همگانی سلامت برای ۵ میلیون نفر از هموطنان و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قدردانی کرد.

وی رئیس جمهور همچنین با قدردانی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، از مسئولان خواست که این اقدامات ارزشمند را با تسریع در پرداخت مطالبات بیمه‌ها و بیمارستان‌ها کامل کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر نفت درباره سفر به ونزوئلا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با این کشور، اظهار داشت: آمریکای لاتین یک ظرفیت خوب برای کشورمان است که نباید در روابط خارجی از آن غفلت شود.

رئیسی افزود: توجه به آفریقا نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی کشورمان بوده که باید در کنار توجه به تعامل با کشورهای دیگر، به آن اهتمام ویژه داشت.

وی همچنین بر لزوم توجه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی به کارهای زیربنایی تاکید کرد و گفت: نباید کارهای روزمره موجب غفلت از کارهای اساسی شود.

رئیس جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری پیشرانان اقتصادی در پروژه های کلان کشور متذکر شد: در این حوزه باید در همین یک سال اول کاری دولت گام‌های موثری برداشته شود.

رئیسی از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌وری، به عنوان الزامات رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری به موضوع سرمایه‌گذاری توجه ویژه داشته باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برگزاری آزمون سراسری جذب دانشجو و هیأت علمی آموزش و پرورش، تقویت نیروی انسانی در حوزه تعلیم و تربیت را اقدامی زیربنایی و مهم عنوان کرد و گفت: افراد کارآمد بر مبنای عدالت جذب آموزش و پرورش شوند و گزینش نیروها نباید مبتنی بر سفارش و چانه‌زنی‌ باشد.

وی در ادامه، افزایش‌ بی‌دلیل قیمت‌ها و رها شدگی بازار را موجب نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین بازکردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش ببخشد.

رئیس جمهور در همین راستا متذکر شد: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: