قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده است. کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار رخ داده است. قیمت طلا اکنون به سطح پایینی سقوط کرده است. قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار اعلام شد (۲۶ اردیبهشت)

هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۱,۳۷۶,۲۰۰ (یک میلیون و سیصد و هفتاد و شش هزار و دویست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۲۶ درصدی داشته است.
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۳۷۶,۲۰۰ -۳,۷۰۰.۰۰ -۰.۲۶ ۱۱:۲۵
۱,۳۷۹,۹۰۰ ۲۷,۳۰۰ ۱.۹۷ روز قبل
۱,۳۵۲,۶۰۰ -۳۷,۷۰۰.۰۰ -۲.۷۹ ۲ روز پیش

اطلاعیه فدرال‌رزرو آمریکا مبنی‌بر اتخاذ اقدامات جدی برای مهار تورم ارزش دلار را بالا برده‌است. بحران اوکراین ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در منطقه یورو را تحت تاثیر قرار داده و تمایل به خرید دلار به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن را به‌دنبال سقوط بازارهای سهام افزایش داده است.

بانک مرکزی انگلیس سیاست پولی خود را در روز پنجشنبه اعلام کرد و بر خلاف فدرال‌رزرو آمریکا پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد را پایین آورد. دراین‌بین، نرخ بهره را هم ۲۵ واحد بالا برد. این بانک هشدار داد اقتصاد در سال جاری میلادی به‌خاطر هزینه بالاتر انرژی وارد رکود می‌شود.

شاخص سهام آمریکا سقوط کرد و نرخ بهره خزانه‌داری این کشور به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسید.

با وجود این‌که طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم به حساب می‌آید، اما بالا رفتن نرخ بهره سود نگهداری آن را به صفر می‌رساند.

قیمت نقره با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده و پلاتین با ۲.۷۱ درصد کاهش ۲۶ دلار و ۷۵ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت طلا در روز چهارشنبه به‌دنبال یک کاهش ناچیز در نرخ سود خزانه‌داری آمریکا و دلار ثابت شد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش قابل‌توجه نرخ بهره فدرال رزرو را در اجلاس دوروزه آن داشتند.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید. قیمت طلا در روز گذشته تا ۱۸۴۹ دلار و ۹۰ سنت کاهش‌یافته بود که پایین‌ترین رقم از شانزدهم فوریه را نشان می‌داد.

قیمت طلا در معاملات آتی با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید.

طبق گفته‌ تحلیلگران، طلا در هفته‌های اخیر به‌دنبال بالا رفتن منحنی نرخ سود خزانه‌داری آمریکا کاهش قابل‌توجهی داشته‌ اما پایین آمدن این منحنی امروز از قیمت آن حمایت کرده‌است.

کاهش ۰.۳ درصدی ارزش دلار هم قیمت این فلز گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزها مناسب‌تر کرده‌است.

شرکت‌کنندگان بازار انتظار دارند فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره خود را ۵۰ واحد در پایان اجلاس ۲ روزه خود در روز چهارشنبه افزایش دهد تا تورم مهار شود.

با وجود این‌که طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم به حساب می‌آید، اما بالا رفتن نرخ بهره سود نگهداری آن را به صفر می‌رساند.

این درحالی‌ست که بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی یا ترس از تورم می‌تواند طلا را یک‌بار دیگر به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس برساند.

بالا رفتن ارزش دلار در برابر روپیه هند و یوآن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران طلای دنیا، یک دوره پرچالش برای این فلز گران‌بها به وجود می‌آورد.

قیمت نقره با یک کاهش ۰.۱ درصدی به ۲۲ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده و پلاتین با ۳ درصد افزایش، ۹۶۲ دلار و ۹۳ سنت معامله می‌شود.

پالادیوم هم با ۲.۱ درصد افزایش به ۲۲۶۲ دلار و ۸۴ سنت رسیده‌است.

کاهش قیمت طلا در بازار امروز

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت رسید.

 هر اونس طلا امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت معامله می‌شود. کاهش ارزش طلا را می‌توان نتیجه سقوط سنگین بازار بورس وال‌استریت در روز جمعه دانست. وال‌استریت درابتدای هفته رشد ناچیزی داشت و اخیراً تا محدوده منفی پایین آمده‌است.

کاهش ارزش دلار هم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد که نشانه‌ای از بی‌ثباتی بازار قبل از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکاست.

از طرف دیگر تعطیلات چین و کاهش شاخص مدیران خرید در ماه آوریل در کنار شرایط همه‌گیری کرونا در یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا قیمت این فلز گرانبها را به چالش کشیده‌است. بحران اوکراین و نگرانی‌ درمورد رکود اقتصاد دنیا به‌خاطر اختلال در زنجیره‌های عرضه هم بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.

به‌نظر می‌رسد برای مهار تورم فزاینده، نیاز به کاهش شدید نقدینگی باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران انتظار یک فضای سخت نقدینگی را در سال جاری میلادی دارند که قیمت طلا را در بلاتکلیفی نگه می‌دارد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت، اقدام بانک مرکزی اروپا سرمایه گذاران را غافلگیر کرد و این موجب تقویت ارزش دلار شد. بنابراین رشد قیمت طلا تا حدودی تضعیف شد.

شاخص ارزش دلار دیروز با نیم درصد افزایش مواجه بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا هم دیروز شاهد افزایش بود.

جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک گفت، بانک مرکزی آمریکا باید افزایش نیم درصدی نرخ بهره در نشست ماه می را مد نظر قرار دهد.

با این وجود قیمت طلا همچنان شاهد ثبت رشد هفتگی حدودا ۱.۳ درصدی بود که دومین افزایش هفتگی متوالی محسوب می شد. به دلیل تعطیلات عید پاک بازارها امروز بسته خواهد بود.

قیمت طلا ترمز کشید

​قیمت طلا امروز پنجشنبه ثابت بود اما قیمت‌ها برای دومین افزایش متوالی هفتگی تعیین شد زیرا بحران اوکراین و افزایش فشارهای تورمی جذابیت این فلز امن را افزایش داد.

قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین حد یک ماهه رسیده بود زیرا افزایش قیمت مصرف‌کننده جذابیت آن را به عنوان محافظ تورم تقویت کرد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو توجه می‌کنند. هر اونس طلا در ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با یک درصد کاهش به ۱۹۷۶ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۷۹ دلار و ۳۶ سنت معامله شد.

در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۹۷۷ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۸۳ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. این فلز گرانبها در هفته حدود ۱.۷ درصد رشد داشته است.

شمش بدون بازده در مواقع نامطمئن به عنوان یک ذخیره امن و پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. شاخص دلار آمریکا به دنبال کاهش بازدهی خزانه‌داری از بالاترین سطح ماه می ۲۰۲۰ کاهش یافت و باعث شد طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. معامله‌گران مشتاقانه منتظر نشست بانک مرکزی اروپا هستند.

به نقل از رویترز، در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. ادوارد میر تحلیلگر موسسه من کپیتال اظهار کرد: به نظر می‌رسد طلا افزایش نرخ های آمریکا را نادیده می‌گیرد و به طور خاص بر تورم متمرکز شده است.

دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا در جهان، یک درصد افزایش یافت و به ۱۱۰۴.۴۲ تن رسید.

در بازار فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۵.۷۹ دلار در هر اونس رسید و پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۹۸۷.۹۷ دلار رسید و پالادیوم ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۷ دلار و ۶۱ سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که نگرانی ها از جنگ اوکراین و بالا رفتن قیمت نفت موجب شده تا اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود قیمت طلا روز جمعه شاهد رشد هفتگی بود، اما با توجه به بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا روز جمعه قیمت فلز زرد نوسان محدودی را شاهد بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۵۸ دلار و ۲۹ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه با ۰.۴۰ درصد کاهش به ۱۹۵۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.

انتظار انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا موجب شده تا هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود.

کریس گافنی تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «اگر نرخ بهره همچنان بالا برود می تواند روند افزایشی قیمت طلا را مختل کند.»

وی افزود: «اما فضای کلی حاکم بر بازار همچنان به نفع قیمت طلاست. با توجه به بالا بودن نرخ تورم همچنان اشتها برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا بالاست. ما شاهد ورود مشتریانی به بازار هستیم که می خواهند به دارایی های خود تنوع بیشتری ببخشند.»

هفته گذشته فدرال رزرو پس از سه سال نرخ بهره را افزایش داد و تجار انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در ماه می نیز نرخ بهره را نیم درصد دیگر افزایش دهد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید.

قیمت طلا امروز سه‌شنبه ثابت ماند زیرا بازده خزانه‌داری آمریکا به دنبال موضع تورم تهاجمی رئیس فدرال رزرو به بالاترین حد در چند سال اخیر رسید، در حالی که تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین از تقاضا برای این فلز گرانبها حمایت کرد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید و بهای معاملات این بازار روز گذشته برای تحویل فوری با افزایش ۱.۴۰ درصدی ۱۹۲۳ دلار و ۳۰ سنت بود.

بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۹۳۹ دلار و ۴۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلا در روز گذشته با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ۱۹۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: امروز هیچ ورودی جدیدی برای تغییر قیمت در آسیا وجود ندارد و باعث می‌شود طلا بین بازدهی بالاتر ایالات‌متحده و افزایش احساسات ریسک‌گریزی بماند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو افزود که بانک مرکزی ایالات‌متحده در صورت لزوم برای کاهش تورم بسیار زیاد، نرخ‌های بهره را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری برای اولین بار از ماه می ۲۰۱۹ به بالای ۲.۳ درصد جهش کرد، در حالی که شکاف بین نرخ‌های اوراق بهادار دو و ۱۰ ساله خزانه‌داری بیشتر کاهش یافت که نشانه‌ای بالقوه از رکود اقتصادی است. بازده و نرخ بهره بالاتر باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره می‌شود.

پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۵۷۲.۶۹ دلار در هر اونس رسید.

هر اونس نقره با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۵.۳۲ دلار رسید و پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۳۹.۹۹ دلار رسید.

تقویت ارزش دلار نیز در افت قیمت طلا موثر بوده است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب دیروز شاهد جهش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

دیوید جونز استراتژیست ارشد بازار در موسسه کپیتال دات کام گفت: «شاهد آن هستیم که طی ۱۰ روز گذشته افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین و خرید های احتکاری فروکش کرده است.»

در حالی که خوش بینی در مورد مذاکرات آتش بس موجب تقویت احساس ریسک پذیری در بازارهای مالی شده و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن را کاهش داده است، قیمت طلا در طی هفته اخیر شاهد افت ۲.۸ درصدی بود.

ادوارد میر تحلیلگر موسسه مان کپیتال هم در این باره گفت: «اگر آتش بس برقرار شود یا توافقی بین طرفین به دست بیاید، قیمت طلا ممکن است به سرعت افت کند.»

اوایل این هفته فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و پیش بینی کرد که نرخ بهره را باز هم افزایش خواهد داد. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا را بالا می برد.

قیمت فلز گرانبهای طلا امروز چهارشنبه ۱۶ مارس ثابت ماند زیرا بازارها در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو ایالات‌متحده و نشست سیاسی و مذاکرات صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۳۰ درصدی همراه بود و به ۱۹۱۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش، به ۱۹۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و پنج دقیقه صبح به وقت شرقی است.

تحلیلگران اظهار کردند: طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار دارد و ممکن است بین ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۰ دلار در هر اونس جهش کند.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه آوا ترید، گفت: قیمت طلا در روزهای گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافته است که خبر خوبی برای کاهش تورم به همراه دارد.

قیمت فلز پالادیوم ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۴۵۳.۴۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴.۷۷ دلار و پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش به ۹۹۴.۶۶ دلار رسید.

به گزارش رویترز، مارگارت یانگ استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «یک عامل مهم (کاهش قیمت) رشد سوددهی اوراق قرضه است. همچنین به نظر می رسد که بازار خود را برای افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه آماده کرده است. اینها عوامل کاهنده قیمت محسوب می شوند.»

وی افزود: «با توجه به این واقعیت که هر دو طرف درگیر مایل به گفت وگو هستند، من فکر می کنم احتمالا بدترین روزهای بحران اوکراین را پشت سر گذاشته ایم. بعید است قیمت طلا بیش از رقم هایی که هفته گذشته به ثبت رسید بالا برود و یا رکورد جدیدی را ثبت کند.»

در حالی که انتظار می رود فدرال رزرو در نشست دو روزه خود در اواخر هفته جاری نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد، سوددهی اوراق قرضه ده سال خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته رسیده است.

طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در امریکا حساس است زیرا هرگونه افزایشی هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش می دهد.

روز دوشنبه شاخص ها در بازارهای جهانی بورس نیز به امید فروکش کردن بحران اوکراین شاهد ترمیم بود و این موضوع به افت بیشتر قیمت طلا کمک کرد.

به گزارش رویترز، قیمت فلز پالادیوم هم امروز ۰.۳ درصد افزایش داشت و به رقم ۳۰۰۵ دلار و ۶۳ سنت رسید اما از بالاترین رقم تاریخی خود که دیروز به ثبت رسیده بود (۳۴۴۰ دلار و ۷۶ سنت) فاصله گرفت. روسیه تامین کننده ۴۰ درصد پالادیوم جهان است که در صنعت تولید خودروهای کم آلاینده استفاده فراوانی دارد.

از ابتدای امسال تاکنون و به دنبال وضع تحریم های غرب علیه روسیه که موجب کمبود عرضه این فلز گرانبها شده قیمت پالادیوم ۸۰ درصد جهش داشته است.

روسیه هشدار داده در صورتی که غرب خرید نفت از این کشور را متوقف کند ممکن است قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد و مسکو نیز ممکن است خط لوله اصلی انتقال گاز به آلمان را ببندد.

شاخص ارزش دلار روز دوشنبه به بالاترین رقم ۲۱ ماه گذشته رسید و موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: ریسک گریزی سرمایه‌گذاران تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی بوده و بنابراین منعکس‌کننده تقاضا برای دارایی‌های غیرکاغذی است.

جنگ روز یکشنبه برای دومین روز متوالی مانع تخلیه دو هزار نفر از شهر تحت محاصره ماریوپول در اوکراین شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است عملیات روسیه ادامه پیدا خواهد کرد مگر این که کی‌یف تسلیم شود.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۰۵۴.۳ تن رسید که بالاترین میزان از اواسط مارس سال ۲۰۲۱ بود.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد اونس طلا ممکن است به صعود تا مرز ۲۰۶۵ دلار ادامه دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۴.۳ درصد صعود کرد و به ۳۱۳۰ دلار و۱۶ سنت رسید در حالی که ابتدای معاملات تا مرز ۳۱۷۲ دلار و ۲۲ سنت صعود کرده بود.

روسیه در ۴۰ درصد از تولید جهانی پالادیم که در ساخت مبدلهای کاتالیتیکی خودرو استفاده می‌شود، سهم دارد.

بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۵ دلار و ۷۶ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با دو درصد افزایش، در ۱۱۴۳ دلار و ۴۷ سنت ایستاد.

اکنون قیمت اونس تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، افزایشی بوده و به ۱۹۷۰ دلار رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند طلای جهانی می‌تواند بار دیگر وارد کانال دو هزار دلاری نیز بشود. اما در بازار ایران قیمت دلار، طلا و سکه با توجه به اخبار مذاکرات وین و انتظار معامله‌گران از حصول توافق، کاهشی است.

روسیه تولید کننده 40 درصد از پالادیوم جهان است که در صنعت خودروسازی مصرف فراوانی دارد. جنگ اوکراین و نگرانی از کاهش عرضه پالادیوم روسیه سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها در مسیر ثبت رشد هفتگی 25 درصدی قرار گیرد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «به نظر می رسد که روسیه قصد کاستن از شدت حملات خود را ندارد و تحریم ها علیه این کشور قرار است تشدید شود. این وضعیت می تواند موجب اختلال در فعالیت های تجاری و دشوار شدن عرضه پالادیوم این کشور شود.»

وی در عین حال افزود: «ممنوعیت پروازها، مشکلات لجستیکی و تحریم ها موجب خواهد شد قیمت پالادیوم افزایشی باقی بماند زیرا این مشکلات در شرایطی رخ می دهد که تقاضا برای این فلز به شدت رو به افزایش است.»

اوله هانسن تحلیلگر ساکسو بانک در این باره گفت: «بحران روسیه و اوکراین همچنان موجب تقویت قیمت فلزات گرانبها خواهد شد.»

 به دنبال حمله روسیه به یک نیروگاه هسته ای در اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا به شمار می رود و در حالی که سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های امن هستند قیمت طلا روز جمعه علیرغم اندکی کاهش در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از می ۲۰۲۱ قرار گرفت.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۹۳۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت طلا نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۹۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته شهردار شهر انرگودار اوکراین، نیروگاه هسته ای زاپوریژیا روز جمعه و پس از حمله نیروهای روسی دچار آتش سوزی شده است.

روسیه قبلا نیروگاه هسته ای تعطیل شده چرنوبیل واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال کیف را تصرف کرده است.

دولت های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده ای را علیه اشخاص، شرکت ها، بانک ها و بانک مرکزی روسیه به اجرا گذاشته است.

اتحادیه بازار طلای لندن گفته از ۶ شرکت پالایش طلای روس در مورد ارتباط احتمالی شان با موسسات تحریم شده این کشور استعلام کرده و در صورت اثبات وجود چنین ارتباطی مجوز همکاری آنها با این اتحادیه دچار مشکل خواهد شد.

وزارت دارایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، خرید ارز خارجی و طلا را برای سال جاری میلادی متوقف کرده است.

قیمت فلز پالادیوم هم پس از رسیدن به رقم ۲۸۳۵ دلار و ۴۸ سنت در اوایل امروز اندکی عقب نشست و با رشد ۱.۶ درصدی نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۲۸۱۸ دلار و ۸۶ سنت رسید. روسیه از تولید کنندگان عمده پالادیوم در جهان است.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت تایگر بروکرز استرالیا اظهار کرد: پتانسیل نرخهای بهره بالاتر به دلیل فعالیتهای اقتصادی بهتر مسلما برای طلا منفی است. در یک مقطع واقعیت دورنمای اقتصادی بهتر روی قیمتهای طلا سنگینی می کند.

در این بین شهر خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است، روز چهارشنبه تحت بمباران سنگین قرار گرفت در حالی که دور جدید تحریمهای آمریکا، مدرنیزه کردن پالایشگاههای نفت را برای روسیه دشوارتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که اطمینان داد نرخ بهره در نشست مارس محتاطانه افزایش پیدا می کند، صعود کردند.

با وجود این که طلا در شرایط ناملایمات اقتصادی و سیاسی به سرمایه گذاری امن تبدیل می شود اما به شدت به افزایش نرخ بهره آمریکا حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۶۴۵ دلار و سه سنت رسید. بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۱۹ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۰۷۳ دلار و۳۲ سنت معامله شد.

به گزارش رویترز، روسیه تامین کننده 40 درصد پالادیوم جهان است. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: «با توجه به کمبود و جهش قیمتی که در قیمت خودروها شاهد هستیم و همچنین اختلال های به وجود آمده در عرضه رشد قیمت قابل توجه پالادیوم چندان تعجب آور نیست.»

به گفته اسپیواک، جنگ در اوکراین و تحریم هایی که از سوی کشورهای غربی بر روسیه تحمیل شده سبب کاهش قابل توجه دسترسی به پالادیوم تولیدی روسیه شده است.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی روز سه شنبه به بالاترین رقم 20 ماه گذشته رسید و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

سرمایه گذاران اکنون منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در کنگره هستند تا سرنخ های جدیدی از افزایش نرخ بهره به دست بیاورند.

 در حالی که مقام های روسی و اوکراینی مذاکرات آتش بس را آغاز و کشورهای غربی تحریم ها علیه مسکو را شدت بخشیده اند و این عوامل موجب کاهش تقاضا برای خرید تقاضا برای سرمایه گذاری امن شده قیمت طلا روز سه شنبه شاهد اندکی کاهش بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.19 درصد کاهش به 1905 دلار و 38 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.33 درصد افزایش به 1906 دلار و 90 سنت رسید.

به گزارش رویترز، مذاکرات آتش بس بین مقام های روسی و اوکراینی روز گذشته در حالی در بلاروس آغاز شد که روسیه با گذشت 4 روز از آغاز درگیری با تحریم های اقتصادی فزاینده ای مواجه شده است.

طلا در هنگام بروز وضعیت های پیش بینی نشده سیاسی و مالی همواره به عنوان محلی امن جهت سرمایه گذاری تلقی می شود و از ابتدای ماه فوریه تاکنون شاهد رشد حدودا 6.5 درصدی بوده است. هفته گذشته قیمت فلز زرد به بالاترین رقم 18 ماه گذشته یعنی 1973 دلار و 96 سنت رسید.

روز دوشنبه بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد و برخی اقدامات دیگر جهت جلوگیری از خروج سرمایه را به اجرا گذاشت. اما رییس بانک مرکزی این کشور گفته تحریم ما مانع از فروش ارز جهت تقویت روبل شده است.

تعداد شرکت های غربی ای که انتظار می رود بازار روسیه را ترک کنند رو به افزایش است و شرکت هایی همچون بی پی و شل از خارج کردن سرمایه های خود از صنعت انرژی این کشور سخن گفته اند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد افزایش به 1029.02 تن رسید.

پس از شوک ژئوپلیتیکی اولیه حمله نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین، اونس طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد اما تحلیلگران درباره نوسان بالایی که پیش روی این فلز ارزشمند قرار دارد، همچنان هشدار می دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بازار طلا در چند روز معامله گذشته تحت تاثیر بحران در اوکراین، شاهد حدود ۱۰۰ دلار نوسان قیمت بود. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد ریزش کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.


 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: