قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.در بازار امروز به طور چشمگیری افزایش یافته است . قیمت دلار و قیمت یورو را اینجا دنبال کنید.

قیمت دلار در صرافی ملی امروز اعلام شد.

صرافی بانک ملی ایران امروز قیمت فروش دلار آمریکا را ۲۵,۹۶۵(بیست و پنج هزار و نهصد و شصت و پنج تومان) اعلام کرد.

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۵,۷۰۷ (بیست و پنج هزار و هفتصد و هفت  تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۵,۹۶۵(بیست و پنج هزار و نهصد و شصت و پنج  تومان) اعلام شد.

به باور بیشتر فعالان، سودگیری معامله گران، عرضه بازارساز و احتیاط در آستانه سفر انریکه مورا به ایران از عواملی بودند که در روز یک شنبه زمینه ساز برگشت تعادل به بازار ارز شدند. با این حال، این تعادل در دفعات گذشته در سطوح قیمتی پایین تر برقرار شده بود و بازار پس از یک دوره ثبات کوتاه مدت، بار دیگر با قدرت نمایی افزایشی ها مواجه شده بود. به نظر می رسد در شرایط فعلی نیز حداقل کاهشی ها دست بالاتر را در بازار ندارند و به واسطه شرایط تورمی و اخبار روزانه افزایش قیمت ها، انتظارات درباره رشد بیشتر دلار بالا رفته است.

در این شرایط، در صورتی که دلار به زیر محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بازگردد، کمی انتظارات افزایشی تعدیل خواهد شد. با این حال، برای کاهش سطح انتظارات افزایشی در بلندمدت، بازار نیاز به مدیریت انتظارات دارد و حداقل در اوضاع کنونی، معامله گران احساس نمی کنند که سیاست گذار برنامه مشخصی برای عبور از مشکلات اقتصادی و تعدیل انتظارات را داشته باشد.

در اولین روز معاملاتی هفته و پس از تعطیلات، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش را تجربه کرد، به طوریکه در آغاز معاملات معادل ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان قیمت خورده بود اما در ادامه با اندکی کاهش به قیمت ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

قیمت دلار که به‌دنبال تعطیلات به مناسبت عید فطر ثبات قیمت را تجربه می‌کرد، صبح اولین روز معاملاتی هفته را با نرخ ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان آغاز کرد اما در ادامه معاملات با اندکی کاهش قیمت به ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۵۴٩ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ٨١٣ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز معاملاتی گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۴۶٠ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ٧٠٠ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز افزایشی در حدود ٩٠ تومان را در قیمت خرید آن را نشان می‌دهد.

یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٣۴٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۵١ تومان برای فروش قیمت خورده است. آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٢٧٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۵٠ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهشی نزدیک به ٧٠ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ٧٠٩ تومان برای فروش و ٢۵هزار و ۴۵٣ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز معاملاتی گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ٧٠٧ تومان برای فروش و ٢۵ هزار و ۴۵١ تومان برای خرید قیمت خورده بود که اندکی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۵١٠ تومان برای فروش و ٢٨ هزار و ٢٢۶ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز معاملاتی گذشته معادل ۲۸ هزار و ۵۴٢ برای فروش و ٢٨ هزار و ٢۵٨ برای خرید کاهش قیمت اندکی را نشان می‌دهد.

روند قیمت دلار در بازار سلیمانیه و هرات

در معاملات پشت خطی دیروز قیمت درهم در ساعاتی به ۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید اما در نهایت با ۷ هزار و ۷۲۰ تومان معامله شد. برخی از تحلیلگران معتقدند با قیمت یاد شده درهم احتمال رسیدن اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان وجود دارد.

در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار بالای ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود. از طرفی هم قیمت دلار هرات بالای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد که این امر  می تواند احتمال کاهش نرخ دلار در بازار امروز را ضعیف تر کند.

برخی از معامله گران معتقدند در صورتی که دلار امروز بالای مرز مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود این امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران به بازار شود.

ترس معامله گران از بازارساز

مذاکرات برجام هم همچنان در حالت توقف است و با  توجه به سیگنال های رسیده به نظر می رسد معامله گران نسبت به احیای برجام دچار شک و تردید شده باشند .

با این حال عده ای از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز در گذشته می گفتند بازارساز نسبت به محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان حساس است و اجازه نخواهد داد که اسکناس آمریکایی بالای این محدوده تثبیت شود.

تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص بیان کرد: من فکر می‌کنم از هفته آینده همچنان از سمت دولت اخباری مخابره می‌شود تا نرخ ارز را کاهش دهد. درحال حاضر نیز به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که مقداری از پول مربوط به انگلستان را دریافت کرده یا اخباری مرتبط با مذاکرات کره جنوبی و آمریکا مخابره شد که کره جنوبی پیگیر است تا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

او ادامه داد: دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد، اما از نظر واقعی اتفاقی که در بازار ارز می‌افتد این است که نرخ تورم نقطه به نقطه درحال افزایش است و بعد از چند ماه این موضوع قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

چشمی بیان کرد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور اعلام کردند مجلس تکلیف کرده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کنند؛ این موضوع هم روی سطح واقعی قیمت‌ها و قیمت کالاهای اساسی موثر است و مقداری آثار تورمی دارد؛ همانطور که در هفته‌های اخیر نیز داشته است. از این زاویه نیز نرخ ارز می‌تواند افزایش داشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: به‌ظور کلی همه شرایط به صورت واقعی نشان می‌دهد نرخ ارز رو به افزایش خواهد بود، هرچند که دولت تلاش می‌کند با کارهای رسانه‌ای این روزها نرخ ارز را رو به پایین نشان دهد.

محدوده نوسانات دلار

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی معتقد است: دلار باتوجه به روند بازارساز در سیاست‌های چند روز گذشته نرخ نزدیک به ۲۸ هزار تومان را خط قرمز داشته است و مادامی که دلار نرخ ۲۸ هزار و ۳۰۰ هزار تومان را رد نکند به نظر من می‌تواند تا ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان نیز کاهش داشته باشد.

او دراین مورد ادامه داد: بنابراین باتوجه به اخبار سیاسی این روزها فعلا انتظار نوسانات شدیدی را ندارم و قیمت  دلار در همین محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ می‌تواند نوسان داشته باشد.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد هفته اول اردیبهشت را با افت ۱۰۰ تومانی آغاز کرد. یکشنبه چهارم اردیبهشت که ا. لین روز کاری هفته جاری محسوب می‌شد، قیمت دلار آزاد به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید درحالی که هفته قبل اسکناس آمریکایی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش داشت. نوسان قیمت دلار طی دو هفته گذشته به نیمه دوم کانال ۲۷ هزار تومان محدود شده و دیروز افت‌وخیز اسکناس آمریکایی در جریان معاملات بازار آزاد از ۱۰۰ تومان بیشتر نشد. افت قیمت دلار سایر ارز‌های رایج را به مسیر نزولی کشاند.

با خرید ماینر در آمد دلاری داشته باش

قیمت یورو ۲۵۵ تومان کاهش پیدا کرد. با این حال اسکناس اروپا در کانال ۳۰ هزار تومان باقی ماند و ۳۰ هزار و ۲۰ تومان قیمت خورد. درهم امارات ۲۵ تومان و لیر ۱۰ تومان ارزان و به‌ترتیب هفت هزار و ۵۷۰ تومان و هزار و ۸۸۵ تومان فروخته شدند. در بازار طلا هم قیمت سکه امامی با افت ۱۵۰ هزار تومانی روی پله ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آرام گرفت.

تغییر قیمت دلار آزاد

۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان

۱۰۰ تومان کاهش

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی یکشنبه چهارم اردیبهشت حدود ۲۰ تومان کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی قیمت دلار دولتی را ساعت ۱۶ دیروز ۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام کرد درحالی که هفته گذشته این اسکناس با نرخ ۲۵ هزار و ۳۴۵ تومان عرضه می‌شد. دیروز بیشترین و کمترین قیمت دلار دولتی در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی به‌ترتیب ۲۵ هزار و ۴۲۵ تومان و ۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان بود و این موضوع از نوسان محدود و ۱۰۰ تومانی این اسکناس خبر می‌داد. با توجه به کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی دلار آزاد و افت ۲۰ تومانی آن در صرافی‌ها، اختلاف قیمت اسکناس آمریکایی بین این دو بازار به حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

تغییر قیمت دلار

۲۵ هزار و ۳۴۵ تومان

۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان

۲۰ تومان کاهش

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی یکشنبه چهارم اردیبهشت رفت‌و‌برگشت‌های محدودی داشت و می‌شود همین روند را برای معاملات امروز بازار آزاد پیش‌بینی کنیم.

 قیمت دلار فردایی صبح دیروز ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان بود و ساعت ۱۰ شب به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. بیشترین پیشنهاد معامله‌گران عمده برای قیمت دلار فردایی ۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان و کمترین آن ۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان بود. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران عمده تصور می‌کنند قدم‌های کوچک دلار در نیمه دوم کانال ۲۷ هزار تومان ادامه دارد و همه‌چیز از ادامه روند آرام دلار در بازار آزاد خبر می‌دهد. روندی که طی دو هفته گذشته در بازار شاهد بودیم.

تغییر قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

شروع معاملات

کف قیمت

سقف قیمت

نوسان

۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان

۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان

۱۳۰ تومان

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبارهای گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است. از اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد. با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین توسط انریکه مورا ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا ، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و نرخ دلار در سایه این توقف در فروردین ماه روند صعودی را تجربه کرد.

افت قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است که انتظارات برای شروع نزولی بازار در روز جاری قوت بگیرد و عده زیادی از اصلاح قیمت اسکناس آمریکایی پس از چند روز افزایش متوالی سخن بگویند. با این حال، به نظر می رسد امروز در بازار توجه بیشتر به اخبار خواهد بود.

به باور برخی تحلیل گران،‌ سودگیری از خریدهای پیشین و اصلاح قیمت، نقشی در کاهشی شدن روند دلار از ظهر روز گذشته نداشته است. از نگاه این دسته،‌ معامله گران به دنبال اخباری مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، فروش های خود را افزایش دادند.

به باور آن ها اگر چنین اتفاقی در حال رخ دادن باشد، به معنای آن است که مذاکرات وین در مسیر توافق قرار دارد و ممکن است طی روزهای بعدی، طرفین این موضوع را به طور رسمی اعلام کنند.

در کنار این، یکی از عواملی که از نظر این گروه زمینه ساز رشد قیمت دلار شد، اظهارات بدبینانه مقام های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع توافق هسته ای بود. برگشت خوشبینی ها می تواند حداقل بخشی از خریداران احتیاطی را از بازار خارج کند.

البته در صورتی که در روز جاری برخلاف انتظار افراد یاد شده، دلار در  مسیر افزایشی قرار بگیرد،‌ می توان گفت که جهت انتظارات دیگر با اخبار داخلی چندان تغییر نخواهد کرد. دیروز برخی از منابع غربی احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را رد کرده بودند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در خصوص روند یکساله بازار طلا و سکه، گفت: قیمت انس جهانی در اوایل سال ۱۴۰۰ در محدوده هزارو ۷۵۰ دلار بوده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹ درصد رشد قیمت را داشته است.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین سکه رشد ۱۰ درصدی را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است بنابراین قیمت دلار رشد ۵ درصدی را داشته است.

کشتی آرای اظهار کرد: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است .

معامله گران کاهشی باور دارند که اخبار مثبتی از احیای برجام به گوش می رسد و به همین دلیل باور دارند که نباید چندان انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی را داشت. آن ها امیدوارند که در آخرین روز سال اسکناس آمریکایی به زیر مرز۲۶هزار تومانی بازگردد. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد.

با وجود چنین تمایلاتی،  در روز انتهایی سال، تقاضاهای خردی وارد بازار اسکناس می شود که می تواند تا حدی دلار را در برابر نیروهای کاهشی ایمن کند. به عنوان مثل، محدودیت های کرونایی به اندازه قبل وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد برای کنسرت های هفته ابتدایی نوروز در ترکیه نیاز به تهیه ارز دارند. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از این کنسرت ها مقادیر زیادی بلیط فروخته شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از تماشاگران از ایران به ترکیه سفر می کنند، می توان انتظار افزایش تقاضا برای دلار و لیر را داشت.

برخی از معامله گران نیز با تعطیل شدن بازار رسمی، با تکیه بر تقاضاهای مسافری ارز سعی خواهند کرد که قیمت دلار را بالا ببرند.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۷۲تومان برای فروش اعلام کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، دلار از سوی کانون صرافان، ۲۴هزار و ۴۴۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش قیمت خورده بود که عملاً تغییری نداشته است.

یورو نیز امروز یورو نیز در صرافی‌های رسمی با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۸۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش شد؛ در حالیکه دیروز در صرافی‌های رسمی با  قیمت ۲۷هزار و ۴۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹۲تومان برای فروش معامله شد. 

نرخ دلار و یورو در صرافی ملی

صرافی ملی نیز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰تومان کاهش داده است. به این ترتیب دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۴هزار و ۵۶۱تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۱۶تومان برای خرید معامله می‌شود. در معاملات چهارشنبه، صرافی ملی قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۷۵تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۴۲۹تومان برای خرید اعلام کرده بود. 

یورو نیز در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۰۴تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۲۹تومان برای خرید قیمت خورده است. یورو روز گذشته در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۲۸تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۵۲تومان‌برای خرید اعلام کرده بود.

قیمت دلار ۱۴ اسفند به کجا می ‎رود؟

با توجه به اخبار منتشر شده، به نظر می رسد که پایان مذاکرات نزدیک است اما در این میان آنچه بسیار مشهود است، اخبار ضد ونقیضی است که منتشر می شود؛ اخباری که بعضاً کاملا در تضاد با هم هستند و همین موضوع منجر شده که عملاً نوسان دلار طی یک هفته گذشته بسیار اندک باشد و معامله گران ریسک خرید و فروش را قبول نکنند و معاملات خود را بر اساس اخباری که ممکن است در فاصله چند دقیقه تغییر کند انجام ندهند. بنابراین تا اعلام مواضع رسمی مذاکره کنندگان نباید انتظار تغییر چندانی در شرایط بازار ارز داشت و آنچه که مشخص است، اخبارهای منتشر شده و اظهارنظرهای افراد دیگر بر بازار ارز موثر نخواهد بود.

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۲۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار ۶۵۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار ۵۵۶ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۷۳ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ریال تعیین قیمت شد.

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۶۸ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌هزار و ۷۲۳ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و پنج ریال، روبل روسیه ۳۶۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۴۳۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۲۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۷۷ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۵۸۸ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۶۸۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۱۲ ریال تعیین شد.

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۵۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۳۴۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۸۶۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۵۸۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۱۰۹ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۱۶ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۳ هزار و ۴۹۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۷۶۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۵۱ ریال قیمت خورد.

برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است.

بخشی از معامله‌گران کف بازار معتقدند مانور روی کاهش قیمت دلار با دو هدف است: اول، اذهان برخی سرمایه گذاران را از این بازار دور کند. دوم اینکه عده‌ای از معامله‌گران بتوانند دلار تهران را جمع و به ترکیه منتقل کنند.

بنا به روایت اکوایرن، روز گذشته قیمت دلار کماکان در بازار منجمد بود اما سکه به بالای ۱۲ میلیون رسید. دلیل رنج بودن قیمت دلار به فضای خبری و تاکتیک‌های بازارساز برمی‌گردد، دلیل رشد قیمت سکه در روز دوشنبه نیز به افزایش قیمت طلا برمی‌گردد.

با باز شدن بازارهای جهانی پس از تعطیلات آخر هفته، نرخ اونس طلا با رشد ۱.۴۵ درصدی به ۱۹۱۶ دلار در ساعت ۱۶ عصر روز گذشته رسید.

در بازار ارز معامله‌گران به یک الگو اشاره می‌کنند که تا ساعت ۱۱ اخبار منفی  در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، اما به محض باز شدن قیمت درهم، اخبار مثبت می‌شود. اخبار مثبت و تزریق احتمالی درهم دلایلی بود که قیمت دلار تهران را در سطح ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان فریز کرد.

سکه نیز اگرچه به لطف طلا تا ۱۲ میلیون بالا رفت اما معامله‌گران معتقدند اگر قیمت دلار توان صعود نداشته باشد طلا به تنهایی نمی‌تواند سکه را به بالا پیش ببرد.

دلار هرات از مثلث مرگبار خارج می شود؟

برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است. درباره آینده قیمت دلار برخی اعتقاد دارند که از نظر فنی دلار هرات باید از مثلث مرگبار خارج شود. برای خروج از این مثلث، قیمت دلار هرات باید بالای ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار بگیرد در غیر این صورت احتمال اینکه  دلار زیر ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار بگیرد وجود دارد که یعنی فاز جدید بازار نزولی است.

پیش بینی آینده قیمت دلار

تعدادی از کانال‌های معاملاتی پیش‌بینی می‌کنند که ملاقات دلار هرات با ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان اتفاق می‌افتد و به دنبال آن قیمت دلار تهران نیز نزولی می‌شود.

اما باوجود اینکه فضا در کانال‌های تلگرامی که اطلاعات ارزی می‌دهند، نزولی بود، در کف بازار معامله‌گران متفاوت فکر می‌کنند. از نگاه آن‌ها خبر توافق در بازار پیشخور شده و خبرها خیلی توان اثرگذاری روی کاهش قیمت ندارد. واکنش بازار به صحبت‌های خطیب‌زاده، شاهد این دسته از معامله‌گران بود.

خبر برجامی در بازار پیش خور شد

درحالی که خطیب‌زاده گفته بود متن پیش‌نویس توافق آماده شده، اما قیمت دلار نزولی نشده است. وقتی از معامله‌گرها می‌پرسیدی که چرا به چنین خبری، بازار دلار واکنش نشان نداده، می‌گفتند دلیل این است که هر دوطرف می‌گویند چند قدم یا دو درصد مانده است. از نگاه معامله‌گران همان دو درصد بخش کلیدی توافق یعنی نحوه فعالیت هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها است. دو درصدی که می‌تواند مذاکرات را به شکست برساند در واقع از این دید تمام مذاکرات برای حل این دو درصد است. بنابراین تا وقتی که دو درصد به صورت رسمی و قطعی حل نشود بازار واکنشی نشان نمی‌دهد. از نگاه معامله‌گران بازار ارز به اندازه کافی با اطلاعات پایین اومده و از اینجا به بعد برای پایین آمدن باید گشایش‌های واقعی و عینی صورت بگیرد.

پشت پرده مانور بر روی قیمت دلار

بخشی از همین معامله‌گران کف بازار معتقدند این مانور روی قیمت دلار با دو هدف است : اول، اذهان برخی را از این بازار دور کند. دوم اینکه عده‌ای از معامله‌گران بتوانند دلار تهران را جمع و به ترکیه منتقل کنند. در کنار بازار هرات، تهران و سلیمانیه ظاهرا بازار استانبول درحال شکل‌گیری است که قیمت اسکناس دلار در استانبول بالاتر از تمام بازارها است و معمولا اختلاف آن با تهران به ۵۰۰ تومان می‌رسد.

سبقت تتر از دلار

یکی از اتفاقات دیگری که در بازار افتاد سبقت مجدد تتر از دلار بود. قیمت تتر چند وقتی بود که پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شد اما دیروز ۵۰۰ تومان بالاتر از تهران معامله شد.

بازار متشکل همچنان نرخ پایان روز را نمی دهد

نکته عجیب هم اینکه بازار متشکل از اول هفته از دادن نرخ نهایی خوداری می‌کند. این درحالی است که علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی سامانه برخط قیمت ارز را رونمایی کرد اما بازار متشکل به عنوان بازار پایه ارز، طی سه روز گذشته از دادن نرخ پایانی خودداری می‌کند و دلیلی نیز برای آن نیاورده است.

قیمت دلار در بازار با توجه به روند مذاکرات و خوش بینی به لغو تحریم ها نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسد می‌توان امیدوار بود که قیمت تا ۲۲۰۰۰ هزار تومان و کمتر هم عقب نشینی کند.

سعید اشتیاقی درباره وضعیت بازار ارز پس از توافق وین گفت: درباره نرخ دقیق تا پایان سال هم پیش‌بینی‌هایی مبنی بر بسته شدن قیمت در محدوده ۲۵.۵۰۰ تا ۲۷۰۰۰ هزار تومان بود اما چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسد می‌توان امیدوار بود که قیمت تا ۲۲ هزار تومان و کمتر هم عقب نشینی کند.

وی افزود: باز هم باید تأکید کنم که در شرایط فعلی اقتصاد کشور عامل پیش برنده تولید ثبات قیمت ارز است و نه کاهش آن.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: در شرایط مذکور پس از یک دوره ثبات دولت می‌تواند با مابه التفاوت به دست آمده از بازار و فروش ارز برنامه‌هایی همچون ایجاد رقابت در بخش‌های صنعت و تولید، کاهش تدریجی رانت، افزایش شفافیت، کاهش مداخلات در نظام قیمت گذاری و از همه مهم‌تر مبارزه با فساد مالی و اداری را در دستور کار قرار دهد.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: از این مسیر است که به تدریج حرکت در مسیر بهبود کشور آغاز خواهد گشت.

با امضای توافق هسته‌ای، اقتصاد ایران بهبود چشمگیری را در سال آینده تجربه خواهد کرد به‌طوری که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲جهش ۸.۹درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ دلار طی ۲ سال تا کانال ۱۸ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

 قیمت هر دلار آمریکا که از ۱۵ آبان ماه امسال سیر صعودی به‌خودگرفته و حتی در ۱۷ آذر ماه به مرز ۳۱هزار تومان رسیده بود در یک ماه گذشته با نزولی مداوم و پی در پی مواجه شده است، سرعت این روند نزولی هر روز بیشتر می‌شود.

شوک طرح صیانت به قیمت دلار

یکی دیگر از اتفاقاتی که جریان بازار ارز را تا حدودی افزایشی کرد تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک بود. معامله‌گران معتقدند که اگر طرح صیانت رای بیارورد باتوجه به اینکه کانال‌های معاملاتی تعطیل می‌شود، امکان دارد بخشی از معاملات فردایی و اعتباری به بسته‌های نقدی منتقل شود و تقاضا را ‌بالا ببرد.

ورق در بازار ارز برگشت. روز سه‌شنبه قیمت انواع دلار همانند دوشنبه ۳۰۰ تومان بالا رفت. به گفته معامله‌گران اگر چه هنوز ایران و غرب توافق نکرده‌اند اما ظاهرا افرایش قیمت دلار با عدد۳۰۰ توافق کرده است.

دلیل افزایشی شدن قیمت دلار

بنا به روایت اکوایران، یکی از دلایلی که بازار افزایشی بود به تغییر جریان خبرهای هسته‌ای برمی‌گشت. روز سه‌شنبه خبرهای هسته‌ای به طور صریح‌تری از روزهای دیگر تاکید داشت که زمان رسیدن به توافق دیرتر از حد انتظار است.

در تصویری که در روزهای قبل وجود داشت اعلام خبر توافق نهایتا تا هفته آینده بود، اما دیروز توییتر نزدیک به رسانه شورای عالی امنیت ملی تاکید داشت که توافق به زودی ممکن نیست.

خبرنگار المانیتور هم به نقل از دیپلمات‌های غربی این خبر را داده بود، همچنین امیر عبدالهیان هم در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته هنوز طرف آمریکایی در موضوع تضمین، ابتکار عمل نداشته است. معامله‌گران می‌گویند ظاهرا اختلاف‌ها در مسائلی مربوط به تضامین، تحریم سپاه و زیرساخت‌های هسته‌ای در نطنز است.

روز دوشنبه گفته شد که اگر دلار هرات بالای ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار بگیرد، تا کانال ۲۶ هزار می‌تواند برود. در معاملات روز گذشته این فرضیه، طرفدار بیشتری پیدا کرده بود. در بازار ارز رویکرد افزایشی مجددا تقویت شده چون معامله‌گران مدعی‌اند به اطلاعات جدید دست پیدا کرده‌اند. ظاهرا در یکی دو ماه گذشته بخشی از منابع ارزی ایران در عراق و چین برای واردات کالاهای اساسی آزاد شد که این منابع دست دولت را تا حدودی باز کرده بود.

باتوجه به اینکه مجوزهای استفاده از این منابع تقریبا بطور کامل مصرف شده و اگر منابع جدیدی آزاد نشود دست دولت برای تزریق، مانند یکی دو ماه گذشته نیست.

سرنوشت مبهم ارز ۴۲۰۰ تومانی

اتفاق دیگر تصمیم‌گیری برای دلار ۴۲۰۰ است. اگر دلار ۴۲۰۰ در سال آینده نیز ادامه داشته باشد، عرضه ارز در این سال هم محدود خواهد بود. بنابراین متغیرهای بنیادی، کاهش بیشتر قیمت دلار را حمایت نمی‌کند.

شوک طرح صیانت به بازار ارز

یکی دیگر از اتفاقاتی که جریان بازار را تا حدودی افزایشی کرد تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک بود. معامله‌گران معتقدند که اگر طرح صیانت رای بیارورد باتوجه به اینکه کانال‌های معاملاتی تعطیل می‌شود، امکان دارد بخشی از معاملات فردایی و اعتباری به بسته‌های نقدی منتقل شود و تقاضا را ‌بالا ببرد. بنابراین از نظر آن‌ها این سیگنالی به معامله‌گران داد که در پرتفو خودشان به معاملات کاغذی بسنده نکنند و خرید و فروش اسکناس و سکه فیزیکی را وارد کنند.

لیر ترکیه بر مدار نزول

اولین نکته بازار معاملاتی چهارمین روز هفته به لیر ترکیه و دیگری به کم شدن حباب سکه برمی‌گشت. لیر ترکیه همچنان بر مدار نزول است و نرخ برابری آن نسبت به دلار ضعیف‌تر شد و به همین دلیل نرخ لیر در بازار به زیر دو هزار تومان رفت و عرضه آن زیاد بود. نکته دوم این بود که حباب سکه به ۴۰ هزار تومان رسید که عدد کوچک و معناداری است.

دیروز برخی رسانه ها خبر دادند که احتمال دارد پس از توافق هسته ای، قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۱۸ هزار تومانی نزول کند. با این حال، چنین خبری در بازار فردوسی چندان جدی گرفته نشد.

سایه توافق هسته ای بر بازار ارز موجب نشده است که اسکناس آمریکایی زیر مرز ۲۶ هزار تومانی تثبیت شود. دلار که در روز یک شنبه تا محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرده بودِ، روز دوشنبه به کانال ۲۶ هزار تومانی برگشت و در مقطعی در محدوده ۲۶ هزار و ۱۰۰تومان قرار گرفت.

دیروز برخی رسانه ها خبر دادند که احتمال دارد پس از توافق هسته ای، قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۱۸ هزار تومانی نزول کند. با این حال، چنین خبری در بازار فردوسی چندان جدی گرفته نشد.

 قیمت جدید دلار در صرافی ملی (۳ اسفند)

دسته ای از معامله گران به دلیل پوشش ریسک عدم توافق و نزدیک بودن قیمت دلار به کف- با توجه به اینکه نرخ دلار در بودجه ۲۳ هزار تومان است- در موقعیت فروش قرار نگرفته اند. با این حال،‌حتی اگر توافق احیا شود و این گروه نیز در مسیر فروش قرار بگیرد،‌ احتمال اینکه دلار به زیر مرز ۲۳ هزار تومانی برود، دشوار خواهد بود. مرز ۲۳ هزار تومانی از کانال ۲۶ هزار تومانی تنها ۳ هزار تومان فاصله دارد، حال آنکه اگر توافق احیا نشود، حتی احتمال رشد دلار به بالای مرز ۳۰ هزارتومان وجود دارد.

از نگاه این دسته احتمال زیادی وجود دارد که مذاکرات وین به سمت احیای برجام حرکت کند، ولی هم چنان ممکن است که مذاکرات به نتیجه نرسد.

به نظر می رسد بازیگران ارزی در کوتاه مدت، معاملات خود را بر اساس محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تنظیم کنند. در صورتی که دلار زیر محدوده یاد شده تثبیت شود، فروشندگان در بازار ارز بیشتر خواهند شد. در شرایطی که دلار بالای محدوده یاد شده قرار بگیرد، صعودی ها به مرور بازار را در دست خواهند گرفت.

 بازار سکه در انتظار فرصت طلایی

قیمت خرید یورو امروز ۲۷،۸۴۵( بیست و و هفت هزار وهشتصد و چهل و پنج تومان) و نرخ فروش یورو ۲۸،۱۲۵(بیست و هشت هزار و صد و بیت و پنج تومان) است.

شاخص کل بورس در این لحظه با رشد ۶ هزار و ۹۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز سبزپوش شد و با رشد ۲۵۰۰ واحدی ۳۲۷ هزار و ۵ واحد را ثبت کرد.شاخص فرابورس هم ۴۰ واحد رشد کرد و به ۱۷ هزار و ۵۱۴ واحد رسید.

آینده بازار ارز

تحلیلگران براین باورندکه با انجام توافق هسته‌ای در وین ورود ارز به کشور تسهیل و زمینه افت قیمت ارز فراهم می‌شود، به‌ویژه آنکه رفع تحریم‌ها می‌تواند توان صادراتی و فروش نفت ایران و نیز درآمدهای ارزی را افزایش دهد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران دیروز درهمین رابطه گفت: اگرتوافق صورت بگیرد هم فروش نفت و هم صادرات بیشتر می‌شود و هزینه‌های مبادله کاهش می‌یابد. هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی هم دراین باره گفت: متغیر اخلالگر در بازار ارز تحریم‌ها بوده و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام، این مانع اخلال از میان برداشته شده و بازار ارز پتانسیل به ثبات رسیدن و تعادل را خواهد داشت. او اضافه کرد: باتوجه به آنکه توافق هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، درکوتاه‌مدت نه فقط رشدی برای نرخ ارز متصور نیستم بلکه معتقدم نوسانات نرخ ارز به سمت نزول خواهد بود.

با این حال برخی کارشناسان چندان با این نظرات همسو نیستند و معتقدند با توجه به تقاضاهای ارزی انباشته و ناترازی ارزی کشور احتمالا قیمت دلار فقط تا محدوده ارقام تعیین‌شده در بودجه سال۱۴۰۱ یعنی ۲۳هزار تومان نزول خواهد کرد. چنان‌که مهدی ساسانی، کارشناس بازار ‌سرمایه گفت: اگرچه رفع تحریم‌ها ورود ارز به کشور را تسهیل می‌کند اما باید توجه داشت حتی با فرض رفع تحریم‌ها با توجه به آنکه دلار در بودجه سال آینده ۲۳ هزارتومان پیش‌بینی شده، نمی‌توان تصور کرد دلار در بازار آزاد قرار است به این نرخ نزدیک شود. او اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت از کاهش نرخ ارز، بیش از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده متضرر خواهد شد، بنابراین اجازه افت بیش از اندازه دلار را نخواهد داد و اگر هم در مقطعی دلار افت کند، تقاضا در بازار ارز آنقدر افزایش خواهد یافت که دوباره قیمت‌ها به سطوح بالاتر بازمی‌گردد.

ساسانی با اشاره به مشکل ناترازی ارزی تأکید کرد: در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها، با معضلی به نام ناترازی ارزی مواجه شده‌ایم علاوه بر این در دوران تحریم، شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای ناتمام و تجهیز ماشین آلات و ورود مواداولیه و... با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند و درصورت رفع تحریم این فرصت را خواهند داشت که برای نوسازی خطوط تولید اقدام کنند. این موضوع تقاضای بازار ارز را افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، درصورت رفع تحریم‌ها و تسهیل ورود ارز به کشور، مصارف ارزی نیز افزایش خواهد یافت.

پدیده‌ای که اولین روز هفته بازار وجود داشت، ورود دلارهای خانگی بود. معامله‌گران تصور می‌کردند عرضه ارز از کانال دلارهای دپوشده بالا رفته و به همین خاطر شیب کاهش قیمت تند شد.

معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بازار ارز یک پولبک داشته باشد، پولبک به معنی این است که به سطح مقاومت قبلی خودش سر بزند و مجددا ریزشی شود.

بازار گرفتار هیجان و ترس شد

تحلیل‌های فنی معامله‌گران نیز نشان می‌دهد کف بعدی قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و بعد از آن نیز کف ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است که از دید بسیاری کف مقاومی است. این معامله‌گران برای این گزاره دو تا دلیل می‌آورند، اول اینکه طی ۸ ماه گذشته دلار بالای این سطح بوده و شکستن آن کار آسانی نخواهد بود. دوم اینکه دولت در بودجه سال آینده، دلار را ۲۳ هزار تومان قرار داده و کاهش قیمت دلار به زیر این سطح به منزله کسری بودجه جدید برای دولت است.

برخی از معامله‌گران معتقدند بازار گرفتار هیجان و ترس است و بخشی از این هیجان را بازارساز هدایت می‌کند. از این رو تصور می‌کنند با وجود تمام اخبار مثبتی که می‌آید سطح ۲۶ هزار تومان، محدوده ماندگاری برای دلار است.

قیمت دلار نسبت به روز گذشته

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۰۱۳ تومان و فروش آن ۲۵۳۲۳ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۳۶۵ و ۲۸۷۶۰ تومان است.در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۹۹ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۲۵۰ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۳۳۹ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۶۲۴ تومان است.

با این حال در این ساعت از معاملات، کاهش قیمت دلار متوقف شده است و به نظر می‌رسد اخباری که مبنی بر توافق به گوش رسید، نتوانسته تاثیر زیادی روی دلار آزاد بگذارد و این اسکناس از افزایش قیمت بیشتر منصرف شده است. حال باید دید اخبار جدی‌تری از وین به تهران خواهد رسید تا بتواند دلار را از نیمه کانال ۲۷هزارتومان بگذراند؟

دیروز دلار با فشار فروش از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت. در صورتی که امروز اسکناس آمریکایی زیر محدوده یاد شده معاملات خود را آغاز کند، احتمال آزمون دوباره محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.

در ماه های اخیر، اسکناس آمریکایی نسبت به چهار محدوده قیمتی، حساسیت داشته است.

افزایشی های بازار در بیشتر مواقع در دو محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان با مقاومت بازارساز و افزایش عرضه ارز مواجه شده اند. همین عامل موجب شده است که در مجموع شکست کانال ۲۸ هزار تومانی برای بازیگران ارزی افزایشی همیت زیادی پیدا کند.

 شکست کانال ۲۸ هزار تومان می تواند موجب شود که سفته بازان به قصد فتح کانال ۳۰ هزار تومانی وارد معاملات شوند.

با وجود این در دو هفته اخیر، افزایشی ها چندان قدرت خاصی برای تاثیرگذاری در بازار نداشته اند. بازار خصوصا از ابتدای بهمن ماه بیشتر تحت تاثیر نفوذ کاهشی ها بوده است.

برای کاهشی های بازار دو نقطه ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان اهمیت دارند. در ماه های اخیر، دلار در دو محدوده یاد شده .چند بار با هجوم خریداران مواجه شده است.

دیروز دلار با فشار فروش از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت. در صورتی که امروز اسکناس آمریکایی زیر محدوده یاد شده معاملات خود را آغاز کند، احتمال آزمون دوباره محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.

شروع مذاکرات هسته ای در هفته جاری و آرام شدن مواضع ایران و آمریکا از جمله عواملی است که کاهشی های بازار را در موقعیت قدرت مندی قرار داده است.

 قیمت جدید دلار اعلام شد (۱۲ بهمن)

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۲۵۶ تومان و فروش آن ۲۵۰۷۵ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۰۶ و ۲۸۵۸۲ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

 قیمت دلار برای خرید ۲۴۸۸۰ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۳۰ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۸ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۴۲ تومان است.

قیمت دلار اعلام شد (۱۱ بهمن)

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۴۸۹۰ تومان و فروش آن ۲۵۱۴۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۲۵ و ۲۸۵۷۵ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۴۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۹۹ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۱ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۳۵ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۴۹۵۸ تومان و فروش آن ۲۵۲۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۱۰۷ و ۲۸۴۳۰ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۴۸۸۲ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۳۲ تومان است.

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۴۰۷ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۶۹۲ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۰۴۱ تومان و فروش آن ۲۵۲۶۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۳۰۴ و ۲۸۷۴۰ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۴۹۰۹ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۱۵۹ تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۲۵۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۸۵۳۴ تومان است.

قیمت دلار و یورو نسبت به روز قبل

قیمت جدید دلار و یورو در صرافی ملی را در این گزارش مشاهده کنید.

قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۱۵۹ تومان و قیمت خرید ۲۴ هزار و ۹۰۹ تومان تعیین شده است.

قیمت فروش یورو ۲۸ هزار و ۵۳۴ تومان و قیمت خرید ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۰۶۱ تومان و فروش آن ۲۵۳۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۲۸۴ و ۲۸۶۱۲ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۵۱۴۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۴۰۱ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۵۵۹ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۸۸۴۶ تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۵۱۸۰ تومان و فروش آن ۲۵۵۲۷ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۶۵۸ و ۲۹۰۴۳ تومان است.

قیمت دلار برای خرید ۲۵۴۲۸ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۸۷۸۶ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۵۸۵۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۲۹۲۲۰ تومان است.

دلار امروز در بازار آزاد اندکی نوسان داشت و به نظر می‌رسد دلیل این موضوع، بی‌خبری معامله‌گران از اخبار وین باشد. بنظر می‌رسد طی روزهای گذشته معامله‌گران تا حدودی از رسیدن اخبار مثبت از وین ناامید شدند و قیمت دلار اندکی افزایش یافته است.

به این ترتیب دلار در بازار آزاد در این ساعت از معاملات در قیمت ۲۷هزار و ۹۵۰تومان تومان معامله می‌شود.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را نسبت به صبح حدود ۱۰تومان افزایش یافت و به ۲۵هزار و ۴۷۰تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۷۵۰تومان برای فروش رسید.

یورو نیز در صرافی‌ها، تقریبا ثابت ماند و در قیمت ۲۸هزار و ۷۰۰تومان برای خرید و ۲۹هزارتومان برای فروش معامله می‌شود.صرافی ملی نیز قیمت دلار را حدود ۲۵۰تومان افزایش داد و ۲۵هزار و ۷۵۵تومان برای فروش و ۲۵هزار و ۵۰۰تومان برای خرید اعلام کرد.

یورو اما در تابلوی این صرافی با اندکی کاهش قیمت نمایان شد و ۲۸هزار و ۹۸۷تومان برای فروش و ۲۸هزار و ۷۰۰تومان برای خرید قیمت خورد.

در سامانه نیما نیز دلار با ۲۴هزار و ۵۴۶تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۶۹تومان برای فروش معامله شد.یورو نیز در این سامانه ۲۷هزار و ۸۵۱تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۱۰۴تومان برای فروش قیمت خورد.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۳۳۶تومان و فروش آن ۲۵۶۸۸ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۲۸۶۶۶ و ۲۹۱۱۲ تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

قیمت دلار برای خرید ۲۵۲۹۵ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۵۴۸ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۶۷۹ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۸۹۶۵ تومان است.در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  25251تومان و فروش آن 25494 تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب 28751 و 29097 تومان است. قیمت دلار برای خرید 25295 تومان و قیمت دلار برای فروش 25548 تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 28679 تومان و قیمت یورو برای فروش28965 تومان است.

قیمت دلار و قیمت یورو برای تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار  ۲۵۲۴۵ تومان و فروش آن ۲۵۵۲۳ تومان اعلام شد. قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب  ۲۸۷۷۵ و ۲۹۱۲۰ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۵۳۶۶ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۵۸۷۹ تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۲۸۶۷۸ تومان و قیمت یورو برای فروش۲۹۲۵۷ تومان است.

قیمت دلار روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفت اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟قیمت دلار روز گذشته بر مدار کاهش قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی عصر روز گذشته نسبت به روز یکشنبه ۲۴۰ تومان پایین رفت و بر روی۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت.

سیگنال کاهشی در قیمت دلار

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز با توجه به انتظارات کاهشی تورم و همچنین افزایش عرضه در بازار ارز ایران معتقدند چشم‌انداز نرخ ارز در ایران کاهشی است. این افراد با اشاره به سیگنال‌های سیاست گذار و بازار‌ساز مبنی بر افزایش قابل توجه میزان عرضه در بازار ارز و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات هسته‌ای‌ ایران با ۱+۴ بر این باور‌ند که در هفته‌های آتی بازار ارز تهران شاهد کاهش قیمت و رسیدن به سطوح پایین‌تر خواهد بود.

تحلیل گران فنی باور دارند که با از دست رفتن حمایت حساس ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، احتمال افت قیمت دلار به زیر کانال ۲۷ هزار تومانی ایجاد شده است و حتی ممکن است که اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان، کاهش نرخ را تجربه کند. در مقابل برخی معامله گران باور دارند که افت قیمت دلار در بعدازظهر روز دوشنبه هیجانی بود و با عادی تر شدن اوضاع، این ارز عقب گرد دیروز را جبران خواهد کرد.

شب گذشته خبر وال استریت ژورنال مورد توجه معامله گران قرار گرفت. این روزنامه آمریکایی مدعی شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت‌هایی در برخی جزئیات مهم، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه برگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و نحوه اجرای توافق حاصل شده است. یکی از روزنامه های اصول گرا نیز به نقل از اروپایی ها نوشته است که احتمال توافق هسته ای وجود دارد. با وجود چنین سیگنال های مثبتی،‌برخی معامله گران اعتقاد دارند که امروز اخبار متفاوتی به بازار خواهد رسید و در این هیجانات قیمتی،‌ این بار دلار به سوی سطوح بالاتر حرکت خواهد کرد.

اما معامله گران قیمت دلار ، بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۷ هزار و ۴۸۵ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز دوشنبه ۴۵ تومان افت کرده بود. قیمت طلایی درهم نیز شب گذشته بر روی ۷هزار و ۵۴۰ تومان قرار گرفت. بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم نزولی است

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

 قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۲۷ هزارو ۳۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۴۲۰ تومان کاهش را نشان می دهد. در معاملات پشت خطی یکشنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان قراد داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ را کاهشی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار کانال ۲۷ هزار تومان را از دست داد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. قیمت این اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی شب گذشته ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان اعلام شد که نسبت به قیمت یکشنبه شب ۵۵۰ تومان ریزش کرده بود.

یکشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی۲۷ هزار و ۳۹۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ارزان می شود.

قیمت دلار در بازار آزاد احتمالا امروز دوشنبه ۲۷ دی نوسان محدودی خواهد داشت. فعلا به خاطر شروع دور جدید گفتگو‌های هتل کوبورک شاهد جو آرامی در بازار ارز هستیم. اسکناس آمریکایی از ابتدای هفته به کانال ۲۷ هزار تومان برگشته و دیروز ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان معامله شده است .قیمت دلار امروز دوشنبه ۲۷ دی به دو دلیل شانس زیادی برای گران شدن ندارد. موضوع اول به شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای بر‌می‌گردد. هتل کوبورک وین از امروز دوشنبه دوباره شاهد حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران و ۱+۴ خواهد بود. بازار ارز معمولا نسبت به این وقایع با احتیاط برخورد می‌کند و دلار تا زمان مشخص شدن نتیجه، آرام می‌گیرد.

 دلیل دوم برای پیش‌بینی نوسان محدود دلار در جریان خرید و فروش‌های امروز به رفتار اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی روز گذشته ارتباط دارد. قیمت دلار پشت خطی شب گذشته در حالی به محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که ظهر دیروز تمایلی زیادی برای کانال شکنی و عبور از مرز ۲۸ هزار تومان داشت. به نظر می‌رسد معامله‌گران عمده بازار ارز امروز امید چندانی به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ندارند. قیمت دلار آزاد از ابتدای هفته به کانال ۲۷ هزار تومان برگشت و دیروز یکشنبه در جریان آخرین خرید و فروش‌ها به ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

قیمت دلار در بازار آزاد یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ دو روند متفاوت را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی در اولین خرید و فروش‌های دیروز با رقم ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رد و بدل شد. حوالی ساعت ۱۱ قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و یک ساعت بعد به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان، اما نبود مشتری برای رقم‌های بالاتر، اسکناس آمریکایی را مجبور به عقب‌نشینی کرد. نیمه دوم روز ورق در بازار ارز برگشت و دلار تمام سنگر‌های فتح شده در نیمه اول را رها کرد. روند آرام و نزولی نرخ دلار ادامه داشت و ساعت هشت شب که معمولا آخرین معاملات بازار آزاد صورت می‌گیرد، اسکناس آمریکایی ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان به‌فروش رسید. به‌این ترتیب قیمت دلار نسبت به اولین روز ۲۰ تومان افزایش پیدا کرد و از ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان به ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

تغییر قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت روز شنبه

قیمت روز یکشنبه

تغییر

۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان

۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان

۲۰ تومان افزایش

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی روز یکشنبه ۲۶ دی ۱۰۰ تومان ارزان شد. اسکناس آمریکایی ساعت ۱۰ و نیم دیروز در صرافی‌های منتخب به قیمت ۲۶ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت داشت که این عدد نسبت به اولین روز هفته افت ۱۰۰ تومانی نرخ این اسکناس را در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی نشان می‌داد. رقمی که تا پایان ساعت کاری صرافی‌ها بدون تغییر باقی ماند، اما این کاهش قیمت تاثیری در روند بازار آزاد ارز نداشت. به طوری که در پایان معاملات بازار آزاد، نرخ دلار نسبت به روز شنبه ۲۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. در حال حاضر سهمیه ارزی دولتی دو هزار و ۲۰۰ یورو –معادل دو هزار و ۴۰۰ دلار- است. به این ترتیب خرید این میزان دلار از صرافی ملی حدود ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که خرید همین میزان دلار در بازار آزاد حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه دارد؛ یعنی تقریبا ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان.

تغییر قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت روز شنبه

قیمت روز یکشنبه

تغییر

۲۶ هزار و ۳۶۳ تومان

۲۶ هزار و ۲۶۲ تومان

۱۰۱ تومان کاهش

قیمت دلار در معاملات پشت خطی

قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز یکشنبه حدود ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. دیروز همزمان با شروع خرید و فروش‌های بازار آزاد، دلار در معاملات فردایی کار خود را با نرخ ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد و ساعت ۱۰ شب در آخرین خرید و فروش‌ها، ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان ارزش داشت. رقم ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان در شروع معاملات، سقف نرخ دلار فردایی بود و کمترین قیمت این اسکناس در معاملات عمده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به ثبت رسید. از یک طرف ناتوانی دلار آزاد برای عبور از محدوده ۲۸ هزار تومان در روز یکشنبه و از طرفی دیگر شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای با حضور مذاکره کننده‌گان ارشد، جو آرامی را در بازار به وجود آورده است. این طور که از رفتار دلار در معاملات پشت خطی پیداست، امروز دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ احتمالا خبری از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیست و نباید انتظار نوسان زیادی را در جریان معاملات امروز داشته باشیم.

تغییر قیمت دلار در معاملات پشت خطی

شروع معاملات

کف قیمت

سقف قیمت

نوسان

۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان

۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان

۲۵۰ تومان

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۴ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۱ ارز کاهش یافت؛ نرخ ۱۱ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند.

هر دلار آمریکا امروز ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۴۴۹ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۹۳۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۹۵۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۵۴ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۹۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۴۳ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۰۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۱۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۷۷۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۵۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۵۷۰ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۳۱ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۰۶ ریال، روبل روسیه ۵۵۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت خورد.

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۷۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۶۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و۴۳۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۳۷۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۶۱ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر یوان چین ۶ هزار و ۶۱۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۶۲۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۸۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۵۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۴۸ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۵ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۴۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۸۱۶ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و هشت ریال تعیین شد.

دلار که پس از ورود به کانال ۲۷هزارتومان در هفته گذشته، اندکی افزایش یافته بود امروز دوباره وارد مدار نزولی شد. در این ساعت از معاملات، دلار آزاد در محدوده قیمتی ۲۷هزار و۶۰۰تومان معامله می‌شود و در برخی ساعت‌ها به ۲۷هزار و ۵۵۰تومان نیز رسیده است.کانون صرافان نیز قیمت دلار را در صرافی‌ها برای فروش ۲۶هزار و ۴۵۰ و برای خرید از فروشنده ۲۶هزار و ۹۰تومان قیمت زده است.همچنین یورو در صرافی‌ها با قیمت ۲۹هزار و ۴۲۲تومان برای فروش و ۲۹هزار و ۳تومان برای خرید معامله می‌شود.

کاهش حجم معاملات و سکوت خبری فضای مذاکرات روند حرکت دلار را متوقف کرد. کف و سقف موقت برای نرخ دلار شکل گرفت.

دیروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه بازار ارز تهران در فضای خلوت معاملاتی حرکت قابل توجهی از خود نشان نداد. نرخ دلار در بازار آزاد ارز تهران که در روز سه‌شنبه با نمایشی افزایشی از کانال ۲۷ هزار تومانی خارج شده و در کانال ۲۸ هزار تومانی معامله می‌شد روز چهارشنبه به روند رو به جلوی خود ادامه نداد و با نوسان اندک به کار خود پایان داد.

تحلیلگران بازار ارز این سکون معاملاتی را در اثر فضای خلوت اخبار سیاسی پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین می‌بینند و با اشاره به کاهش حجم معاملات در گردش بازار ارز بر این باورند که احتمال نوسان دلار ‌بین کف ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان و سقف ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان حداقل تا زمان انتشار خبر جدید از مذاکرات هسته‌ای وین وجود دارد.

اما عده‌ای دیگر از تحلیلگران با اشاره به سیگنال ضعیف منفی منتشر شده از سوی تیم مذاکره‌کننده فرانسوی معتقدند که احتمال حرکت افزایشی هرچند اندک در روز‌های آخر هفته جاری وجود دارد. دیروز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با ادعای اینکه مذاکرات وین به آهستگی پیش می‌رود، مدعی شد هنوز تا تکمیل مذاکرات و احیای برجام فاصله دارند. کارشناسان بازار با ضعیف شمردن این سیگنال منفی تاثیر این مطلب را بر بازار اندک اما غیر قابل چشم‌پوشی شمردند.

شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که هرچند اندک اما همچنان تعداد خریداران از تعداد فروشندگان بیشتر است. طی بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای بازار ارز روز چهارشنبه می‌توان نتیجه گرفت که روند هیجانی کاهش نرخ فعلا متوقف شده و بازار در تلاش برای ثبات نسبی نرخ است.

قیمت دلار با ثبات می‌شود؟

طبق نظر برخی از کارشناسان این ثبات موقت می‌تواند برای بازارساز بسیار مفید باشد. این افراد با اشاره به تمایل بازارساز به کاهش پله‌ای نرخ ارز در بازار تهران معتقدند که این ثبات نرخ موقت دلار در حوالی رقم ۲۸ هزار تومان می‌تواند در راستای سیاست‌های کاهش پله‌ای نرخ ارز بسیار مفید بوده و می‌تواند عامل هماهنگ‌کننده میزان عرضه و تقاضا در بازار باشد.

با این حال باید دید در روز‌های آتی و در صورت انتشار مجدد اخبار از مقر مذاکرات هسته‌ای بازار ارز چه واکنشی از خود نشان خواهد داد و نمودار نرخ دلار به چه سمتی خواهد رفت.

قیمت دلار در صرافی‌ ملی امروز ۲۲ دی‌ماه نیز اعلام شد و رقم ۲۶ هزار و ۷۱۷ تومان ثبت شده است.امروز امروز چهارشنبه ۲۲ دی قیمت دلاردر صرافی ملی رقم ۲۶۷۱۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۶۱۷۷ تومان تعیین شد.قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۳۰۳۰۳ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۹۷۰۳ قیمت خورده است.

قیمت دلار در دو هفته اخیر سه کانال ۳۰، ۲۹و ۲۸هزار تومانی را شکست و از سطح ۳۰هزار و ۱۵۰تومان به ۲۷هزار و ۷۰۰ تومان رسید. مهم‌ترین عامل این کاهش سطح قیمت دلار را می‌توان اخبار منتشرشده از وین، محل مذاکرات هسته‌ای دانست. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم از آغاز شمارش معکوس توافق هسته‌ای خبر داد.

دلار طی دو روز از کانال ۲۸ هزار تومانی عبور کرد و در کانال ۲۷ هزار تومانی معامله شد. با ادامه انتشار اخبار مثبت از محل نشست هسته‌ای وین، قیمت دلار نیز به روند کاهشی خود ادامه داد. در واقع شمارش معکوس حصول توافق جدید آغاز شده است.

دیروز یکشنبه ۱۹ دی ماه اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. دلار که در دو روز کاری اخیر طی حرکتی کاهشی قیمت خود را به کانال ۲۸ هزار تومانی رسانده بود در دومین روز کاری هفته مرز ۲۸ هزار تومان را رد کرده و در کانال ۲۷ هزار تومان معامله شد.

معامله‌گران بازار ارز در ابتدای ساعات کاری روز یکشنبه با ارائه نرخ‌هایی حوالی ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کار کردند که تا پایان روز این رقم به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

ظهر روز یکشنبه بود که نرخ‌های مطرح شده توسط معامله‌گران بازار ارز به آهستگی نزدیک مرز ۲۸ هزار تومان شد و در ساعت یک بعد‌از‌ظهر این روز برای نخستین بار پس از ۶۶ روز (۱۲ آبان ماه سال جاری) قیمت دلار در کانال ۲۷هزار تومانی معامله شد.

در نهایت قیمت دلار در معاملات پایان روز یکشنبه با کاهش ۷۰۰ تومانی نسبت به نرخ این ارز در معاملات روز شنبه به عدد ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. پیش‌بینی معامله‌گران بازار ارز تهران از نرخ دلار در روز‌های آینده هم در همان محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان بوده است.

در ساعات پایانی روز شنبه ۱۸ دی ماه بود که علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام پس از جلسه‌های پیاپی با نمایندگان ۱+۴ و پیش از ترک هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: موارد اختلاف موسوم به پرانتز‌های باز رو به کاهش است.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است. سخنان این مقام مسوول در کنار سیگنال‌های مثبت اکثریت کشور‌های حاضر در مذاکرات می‌تواند خبر از احتمال حصول قریب‌الوقوع نتیجه نهایی مذاکرات احیای برجام داشته باشد. به اعتقاد برخی از کارشناسان همین امر توانسته انتظارات مردم از بازار ارز تهران را همچنان کاهشی نگاه داشته و باعث این کانال‌شکنی مجدد شود.

اما مشاهدات به عمل آمده از فضای مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که اکثریت بازیگران بازار از انجام معامله در این شرایط هیجانی خودداری می‌کنند.

معامله‌گران که این کاهش قیمت را نا‌مطمئن می‌دانند در انتظار رسیدن قیمت دلار به یک بازه قیمتی با ثبات دست از معاملات خود کشیده‌اند. برخی از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که بازار‌ساز نیز آنچنان با رفتار هیجانی در بازار موافق نیست.

این افراد با اشاره به این نکته که در صورت ادامه روند کاهشی هیجانی بازار می‌تواند در یک نقطه عکس‌العمل نشان داده و طی روند مشابه، اما در جهت عکس قیمت را افزایش دهد معتقدند بازار‌ساز احتمالا از ادامه ریزش شدید و ناگهانی جلوگیری کرده و سعی در پله‌ای کردن این روند کاهش قیمت خواهد داشت.

قیمت هر عدد سکه امامی هم در معاملات روز یکشنبه در ادامه روند ریزشی خود با ۲۷۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز شنبه در رقم ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.

کارشناسان بازار سکه و طلا هم با توجه به ریزش شدید بازار بین‌المللی رمز‌ارز‌ها در روز‌های اخیر احتمال افزایش قیمت طلای جهانی و در نتیجه آن احتمال افزایش قیمت سکه را برای روز‌های آتی می‌دهند. روز یکشنبه قیمت هر واحد طلای جهانی هم در روز تعطیلی بازار‌ها بی‌تغییر و در رقم ۱۷۹۶ دلار باقی ماند.

قیمت سکه در سراشیبی

قیمت اونس طلا از روز گذشته مرز مهم ۱۸۰۰ دلا را از دست داده است. این فلز گران بهای جهانی امروز اندکی بالا رفت و با ۱۷۹۷ دلار معامله شد. در بازاز داخلی امروز قیمت دو فلز زرد رنگ بر خلاف قیمت اونس طلا پیش رفت. قیمت طلا ۱۸عیار امروز ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان ارزان شد و با ۱ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

قیمت سکه هم که از هفته گذشته کانال ۱۳ میلیون تومان را از دست داده است امروز هم نتوانست این کانال را پس بگیرد و در سراشیبی قرار گرفت. این فلز زرد رنگ امروز ۲۶ هزار تومان عقب نشینی کرد و با ۱۲ میلیون ۸۴۴ تومان مبادله شد.

 در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار 27060 تومان و فروش آن 27417 تومان اعلام شد.قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب 30431 و 30867 تومان است.

قیمت روز دلار صرافی ملی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اطلاعات به‌روزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید 26852 تومان و قیمت دلار برای فروش27395تومان است.

قیمت روز یورو صرافی ملی

همچنین قیمت یورو برای خرید 29970 تومان و قیمت یورو برای فروش 30575 تومان است.قیمت دلار در بازار امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ با %0 افزایش، 27,395 تومان اعلام شده است. قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه ۱۱ دی با 7 تومان افزایش، 27,395 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,395 تومان بیشترین قیمت و 27,379 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

در صرافی‌‌ها قیمت خرید دلار ۲۷۱۲۲تومان و فروش آن ۲۷۴۵۰ تومان اعلام شد.قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۳۰۳۳۲ و ۳۰۷۰۷ تومان است.قیمت دلار برای خرید ۲۶۸۵۸تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۷۴۰۱تومان است.همچنین قیمت یورو برای خرید ۳۰۰۶۹تومان و قیمت یورو برای فروش ۳۰۶۷۶تومان است.قیمت دلار در بازار روز چهارشنبه دو روند متفاوت داشت. در معاملات ابتدای روز روند افزایشی را ثبت کرد و در ادامه معاملات با منتشر شدن برخی از اخبار روند نرخ ارز افزایشی شد.

در ابتدای معاملات روز چهارشنبه روند دلار افزایشی بود. در نیمه دوم روز جهت بازار تغییر کرد و تعداد فروشنده‌ها بیشتر شد و روند قیمت دلار نزولی شد. شدت فروش‌ها به اندازه‌ای بالا رفت که حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار در ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. به گفته فعالان، دلیل اصلی تغییر مسیر دلار، اظهارات وزیر امور خارجه بود.

قیمت دلار بازار متشکل و سنا

سرنوشت نرخ ارز دیگر بازار متشکل دیروز صعودی بود. قیمت یورو در این بازار چهارشنبه ۲۲۶ تومان گران شد و با ۳۰ هزار و ۶۷۹ تومان معامله شد. قیمت یورو در سامانه سنا نیز امروز ۲۲۸ تومان بر ارزش خود افزود و به ۳۰ هزار و ۹۸۶ تومان رسید.

قیمت درهم ثابت ماند

قیمت درهم نیز دیروز سرنوشتی مشابه قیمت دلار داشت. درهم در ابتدای معاملات امروز پیشروی کرد و به ۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید اما در ادامه روند بازار عقب نشینی کرد و نسبت به روز گذشته ثابت ماند. قیمت درهم با ۸ هزار و ۲۸۰ تومان بسته شد. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (۳٫۶۷۳) عدد ۳۰ هزار و ۴۱۲ تومان به دست می‌آمد.

توافق ایران و آژانس

وزیر امور خارجه از توافق میان ایران و آژانس خبر داد و گفت: طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد.

او اعلام کرد که شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بر طرف کند و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.او گفته در سفر اخیر مدیر کل آژانس به ایران ما تاکید کردیم که آژانس دچار یک انحراف اساسی شده و این انحراف این است که آژانس به جای تمرکز بر مسائل فنی روی مسائل سیاسی متمرکز شده است.

عبدالهیان تاکید کرد: ما پیش از این مشکلاتی داشتیم و آژانس سعی کرد از ابزار فنی برای مقاصد سیاسی بهره بگیرد اما تلاش‌های دیپلماتیک و با حضور هیات ایرانی در وین، سبب شد که به توافقی دست پیدا کنیم و برخی از ادعاها و نگرانی‌های آژانس برطرف شد و در ادامه کار می‌توانیم همکاری‌ها را بیش از گذشته و درچارچوب مقررات ادامه دهیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در توییتی به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

وی در این خصوص نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران برای نصب مجدد دوربین‌های فیلمبرداری در مجتمع کرج به توافق رسیدند. محرک آزاردهنده که از ماه سپتامبر توجه زیادی را در جامعه بین‌المللی و رسانه‌های جمعی به خود جلب کرده بود، اکنون حذف شده است. به هر دو طرف تبریک می‌گویم!

درحالی که رفت و برگشت قیمت دلار موجب سر درگمی معامله گران بازار ارز شده است قیمت دلار شب گذشته در معاملات پشت خطی افزایش را تجربه کرد.رفت و برگشت قیمت دلار در بازار ارز تهران موجب سرگیجه معامله گران قیمت دلار شده است. اخبار ضد و نقیض برجام نیز به این سردرگمی دامن بیشتری زده است. قیمت دلار در روز دوشنبه کانال ۳۰ هزار تومان را از دست داد و تا ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان عقب نشینی کرد. روز سه شنبه ورق در بازار ارز برگشت و قیمت دلار دو نیمه متفاوت را تجربه کرد.

در نیمه اول یعنی تا ظهر روز گذشته قیمت دلار بر مدار کاهش بود و تا ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان افت کرد، اما در نیمه دوم روز ورق برگشت و بار دیگر توانست به کانال ۳۰ هزار تومان برگردد و تا محدوده ۳۰ هزار و ۱۰ تومان پیشروی کند.

قیمت درهم نیز روز گذشته اهرمی برای برای صعود دلار شد. درهم دیروز توانست خود را به بالا مرز ۸ هزار و ۲۰۰ تومان برساند و با ۸ هزار ۲۸۰ تومان معامله شود.

پیش بینی تحلیل گران فنی درباره قیمت دلار

تحلیگران فنی معتقدند اگر قیمت دلار بر روی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود. این اسکناس آمریکایی می تواند به سوی دو مقاومت ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان و ۳۱ هزار تومانی حرکت کند اما گر این اتفاق رخ ندهد احتمال برگشت قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان محتمل است.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت دلار به چه سمتی حرکت کرد؟ معامله گران سرنوشت قیمت دلار در بازار ارز امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار بر روی ۳۰ هزار و ۲۶۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دوشنبه شب ۷۴۰ تومان بالا رفته بود. دوشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی ۲۹ هزار و ۵۲۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال افزایش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ گران می شود

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز سه شنبه ۸ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد. این قیمت نسبت به معاملات نقدی همان روز ۳۰ تومان پایین تر بود.قیمت طلایی درهم شب گذشته بر روی ۸ هزارو ۱۸۰ تومان قرار گرفت

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی شب گذشته بر روی ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی دوشنبه شب ۷۹۰ تومان بالاتر بود. این بدین معناست که معامله گران فردایی بازار ارز امروز را صعودی پیش بینی کرده اند

علی رغم سیگنال های نزولی، دیشب برخی معامله گران سعی داشتند این موضوع را برجسته کنند که مذاکرات وین پیشرفت خاصی نداشته است.

‍‍‍آن ها به خبر رویترز اشاره می کردند که به نقل از دیپلمات های اروپایی عنوان می کرد که ما هنوز نتوانسته‌ایم با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور مذاکره کنیم. توجه بازار به این خبر می تواند زمینه ساز تغییر مسیر اسکناس آمریکایی شود.با این حال برخی فعالان علائم نزولی بازار را قوی تر می دانند.

Video

با توجه به بودجه پیشنهادی دولت، حاشیه سود افراد خاص به قیمت جدید دلار اضافه می‌شود و منجر به افزایش قیمت دلار تا ۴۰ یا ۴۵ هزار تومان می‌شود. در نتیجه شاهد فشار بر افشار ضعیف جامعه خواهیم بود.

بودجه پیشنهادی دولت، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و واکنش‌های زیادی از سوی تحلیل گران اقتصادی داشت. در خصوص تأثیر بودجه پیشنهادی بر بازار ارز و قیمت دلار، بیژن عبدی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به عدم اصلاح ساختارهای اساسی اقتصاد در ایران، نمی‌توانیم به بودجه ارسالی دولت به مجلس شورای اسلامی خوش‌بین باشیم. تمامی مشکلاتی که منجر به افزایش قیمت دلار شد، هنوز پا بر جا است. کاهش قیمت دلار بر روی کاغذ و نمایش ۲۳ هزار تومان، حاشیه سود برای شبکه‌های انحصاری اقتصاد ایجاد می‌کند. این شبکه‌ها کوتاه نخواهند آمد و به تناسب قیمت ارز حاشیه سود لازم را برای خود حفظ می‌کنند. متأسفانه دولت ابزار نظارتی و مکانیسم مناسبی ندارد. از سویی دولت شبکه اطلاعاتی شفاف نیز ندارد. شبکه واحد تجارت هنوز راه‌اندازی نشده است. نظام مالیاتی کشور، قوانین بازدارنده قضایی درست نداریم.

عبدی اظهار کرد: تمامی این مسائل مانع اجرایی شدن سیاست‌ها می‌شود و قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. حاشیه سود افراد خاص به قیمت جدید دلار اضافه می‌شود و منجر به افزایش قیمت دلار تا ۴۰ یا ۴۵ هزار تومان می‌شود. در نتیجه شاهد فشار بر افشار ضعیف جامعه خواهیم بود. دولت عملاً توان حذف این رانت را ندارد، ابزارهای حذف رانت ایجاد نشده است. بودجه‌های جاری شرکت‌های دولتی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه کشور است. روال غلط گذشته تشدید شده است و در میان الفاظ به ظاهر زیبا قرار گرفته است.

وی افزود: بودجه فعلی با این روش نگارش تورم‌زا است. برآوردهای اولیه نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز کسری دارد که در آخر از طریق فروش اوراق جبران می‌شود. اصلاح ساختاری بودجه که مدنظر مقام معظم رهبری است،‌ عملاً شکل نگرفته است. جریان تفکر نوکلاسیک همانند اختاپوس در اقتصاد کشور نفوذ کرده است و اجازه اصلاح ساختار را نمی‌دهد. افزایش قیمت خودرو نیز نوعی زورآزمایی شبکه مافیایی است تا به دولت نشان دهند، قدرتی در این زمینه ندارد.

این اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی تأکید کرد: در خصوص دلار هم شاهد افزایش قیمت در روزهایی بودیم که دولت مشغول مذاکرات برجامی بود. بانک مرکزی اعلام کرد، ارز بیشتری به بازار تزریق می‌کند و به اندازه کافی منابع داریم اما در بازار غیررسمی دلار بیش از ۳۰ هزار تومان شده است. این موضوع هم زورآزمایی همین شبکه‌های مافیایی است. افراد مؤثر و تصمیم‌ساز در این دولت تغییری نکرده‌اند. شش تا یک سال آینده رئیس‌جمهوری متوجه خواهد شد که توان عملیاتی کردن وعده‌ها را ندارد. اگر رئیس‌جمهوری به فکر عدالت اجتماعی، کاهش فقر، کنترل نقدینگی و مشارکت مردم است، باید جریان فکری موجود در اقتصاد کشور را عوض کنند.

عبدی خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت دلار به ۴۰ یا ۴۵ هزار تومان برسد، دور باطل افزایش قیمت مجدد تداوم خواهد داشت. در نتیجه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند و تورم در زندیگی مردم تثبیت می‌شود. در بودجه پیشنهادی برای بازنشسته‌ها هیچ تدبیری وجود ندارد. این سیاست‌ها با وعده‌های رئیس‌جمهوری مغایرت دارد. نقش شرکت‌های دولتی در بحث مالیات خیلی کم است. اگر قرار دو برابر کل بودجه کشور بودجه دریافت کنند، باید مالیات بیشتری هم پرداخت کنند.

از خودروساز باید ۷۰ درصد مالیات گرفت

وی افزود: خودروسازها با حساب‌های ساختگی مدعی هستند که همیشه ضرر می‌دهند اما اصل ماجرا متفاوت است. اگر پراید ۱۰۰ درصد هم وارداتی بود، حدود ۲ هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شد و با دلار ۳۰ هزارتومانی هم قیمت نهایی این خودرو ۶۰ میلیون می‌شود اما ۱۸۰ میلیون فروخته می‌شود. حقوق کارگر و دستمزد کاملاً مشخص است و بقیه سود غیرقانونی است. اگر این سود درست است، باید ۷۰ درصد مالیات اخذ شود. مالیات در پرداخت حقوق باید باز توزیع شود. ساختار بودجه بر اساس روند گذشته است.

این اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان گفت: مطالب مطرح شده، مذاکرات را نادیده گرفته‌ایم و با توجه به شرایط فعلی به وضعیت اقتصاد نگاه کردیم. اگر توافقی حاصل و درآمدی آزاد شود، می‌توانیم به کاهش قیمت دلار امیدوار باشیم. البته دولت گذشته به اندازه‌ای بدهی دارد که جبران این حجم بدهی حدود ۲ سال زمان لازم دارد. با این روند موجود نه دلار ارزان می‌شود و کاهش قیمت در کالاهای اساسی نخواهیم داشت. ساختار تولید داخلی ضعیف است و فروش بیشتر نفت هم تأثیرگذار نیست.

قیمت دلار و دامنه نوسان آن کاهش یافت، سخنگوی وزارت خارجه از خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه برداشته شدن آن‌ها سخن می‌گوید و سوال پیش رو این است که آیا بازار آمادگی واکنش به اخبار غیر برجامی را پیدا کرده است.

قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز ۴۰ تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود. افت دامنه نوسان قیمت دلار نیز در معاملات امروز جلب توجه می‌کرد. قیمت انتهایی دلار متشکل و سنا هم افت محدودی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. قیمت دلار متشکل با افت ۱۵ تومانی روی ۲۷ هزار و ۴۳۵ تومان قرار گرفت، قیمت دلار سنا نیز ۱۵ تومان پایین آمد و ۲۷ هزار و ۷۰۹ تومان گزارش می‌شد. توقف روند صعودی قیمت دلار و حرکت‌های محدودی که به سمت پایین داشت، می‌توانست تحت تاثیر چند عامل باشد، که احتمالا خروج برخی از افراد از بازار یکی از آن علت‌هاست. بر این اساس قیمت دلار به سقف رسید، عده‌ای دلارهای خود را فروختند و فعلا از بازار خارج شدند، در نتیجه عرضه افزایش یافت و قیمت قدری پایین آمد.

خنثی‌سازی تحریم‌ها و واکنش قیمت دلار

یکی از اخباری که در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز جلب توجه می‌کرد به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مربوط می‌شود. در حالی که به اعتقاد برخی تحلیل‌گران ارزیابی کلی از فضای مذاکرات در این روزها چندان مثبت نیست، خطیب‌زاده از خبرهای خوش در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه برداشته شدن آن‌ها سخن می‌گوید. پیش از این نیز تحلیل‌گران به افزایش درآمدهای ارزی در دولت جدید و تلاش بیشتر این دولت برای یافتن راه‌های جدید دور زدن تحریم‌ها سخن گفته بودند. اما آیا این به آن معناست که تاثیر اخبار برجامی بر بازار کاهش خواهد یافت؟ این احتمال وجود دارد که بازار تاثیر عدم توافق احتمالی را پیش‌خور کرده باشد و در حال حاضر آمادگی این را داشته باشد که از متغیرهای دیگر تاثیر بپذیرد و در جهت اصلاح قیمتی حرکت کند.

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است و امروز قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری به عقب بازگشت. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز ۵۵ هزار تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود و روی ۱۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان قرار داشت. اندازه حباب قیمتی سکه حدود ۱.۷ درصد و نسبتا کوچک بود. حباب کوچک قیمت سکه حاکی از پایداری تقاضا و فروکش کردن انتظارات صعودی در بازار بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز قدری افت کرد. دامنه نوسان قیمت محدود شد. قیمت سکه نیز همراه با دلار پایین آمد. حباب قیمتی سکه کوچک بود. سخنگوی وزارت خارجه از خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گوید. افت قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که عرضه در بازار متشکل تغییر محسوسی نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت. عرضه دلار با رشد ۴ درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه روی ۷ میلیون و ۴۲۸ هزار قرار گرفت و باید توجه داشت که پنج‌شنبه‌ها بازار در نیمی از روز باز است و معمولا حجم عرضه از سایر روزها پایین‌تر است.

قیمت دلار 

بازار ارز و سکه بعد از شنیدن اظهارات سخنگوی وزیر امور خارجه ایران مبنی براینکه خبرهای خوشی درباره خنثی سازی تحریم ها خواهیم داشت، اندکی آرام گرفت و قیمت دلار وارد فاز نزولی شد. قیمت دلار دیروز تا ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان هم عقب نشینی کرد و به تبع آن قیمت سکه نیز نزولی شد.

قیمت سکه در معاملات نقدی روز گذشته ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قرار گرفت. سکه در هفته گذشته با کمک رشد دلار توانست حتی به نزدیکی محدوده ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومانی برسد. برای تکرار این رشد عبور دلار از مرز ۳۱هزار تومانی ضروری است.

 سکه در صورتی که مرز ۱۳ میلیون تومانی را از دست بدهد، با حمایت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مواجه خواهد بود. شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می‌تواند فروشندگان زیادی را وارد بازار فلز گران‌بهای داخلی کند.

به گفته فعالان، اونس طلا نیز در هفته گذشته روند صعودی خاصی نداشت و این موضوع موجب شد قیمت سکه نیز در ابتدای هفته جاری تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه در بازار امروز یکشنبه ۲۱ آذر را چگونه پیش بینی کرده اند؟

نزول قیمت سکه در معاملات پشت خطی

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت سکه بر روی ۱۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی جمعه شب ۱۰۰ هزار تومان پایین تر بود. در معاملات پشت خطی جمعه شب قیمت سکه بر روی ۱۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان قرار داشت.

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد تورم آمریکا در ماه گذشته بالا بوده است، به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید.

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد تورم آمریکا در ماه گذشته بالا بوده است، به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید.

گزارش تورم ماهانه آمریکا باعث رشد دلار و سود اوراق قرضه آمریکا شد و دوباره توجهات را به اجلاس سیاست‌گذاری پیش‌روی فدرال‌رزرو متمرکز کرد.

قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۲.۲۳ دلار بازگشت.

قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۰۴ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۳.۹۰ دلار رسید.

داده‌های تورم بالای آمریکا این وحشت را در بازارهای مالی اجرا کرد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است به یک باره نرخ بهره خود را بالا ببرد.

فدرال‌رزرو در پایان اجلاس سیاست‌گذاری خود در ۲-۳ نوامبر زمان خروج از برنامه‌های حمایتی مالی خود را اعلام خواهد کرد.

واکنش به پیش بینی قیمت دلار  280 هزار تومانی

قیمت دلار در بازار امروز ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ با %0.4 افزایش، 27,415 تومان اعلام شده است.قیمت دلار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۹ مهر با 107 تومان افزایش، 27,415 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,468 تومان بیشترین قیمت و 27,350 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

قیمت دلار 

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ

۲۶,۴۹۱ -۷۷.۰۰ -۰.۳ 11:25

۲۶,۵۶۸ ۵۰ ۰.۱۸ روز قبل

۲۶,۵۱۸ ۱۳۰ ۰.۴۹ ۲ روز پیش

در هفته ای که دلار نزدیک به هزار تومان ارزش خود را از دست داد،‌ یک نماد در بازار سهام بیش از ۶ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. نماد زاگرس در روز چهارشنبه توانست وارد کانال ۳۲ هزار تومان شود. این نماد به طور معمول برای معامله گران حرفه ای بازار اهمیت زیادی دارد،‌چرا که گفته می شود وابستگی مستقیمی به قیمت دلار دارد.

 از نگاه برخی معامله گران افزایش نماد زاگرس در روزهای کاهشی دلار به معنای آن است که بخشی از بازیگران بازار سهام، افت قیمت دلار را مداوم نمی دانند. رشد نماد یاد شده از آن جهت قابل توجه است که در هفته گذشته اکثر نمادهای بازار سهام افت قیمت را تجربه کردند و در مجموع شاخص کل و شاخص هم وزن، رکوردهای کاهشی هفتگی را به ثبت رساندند.

 

Video

 به گزارش اقتصادنیوز در روزهای اخیر جدولی به نقل از این سازمان منتشر شده که قیمت دلار را با وجود تحریم و لغو تحریم پیش بینی کرده است.

پیش بینی قیمت دلار در بازار امروز

اقتصاد بیمار این روز‌های کشورمان نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصادی را بیشتر کرده است، مضاف بر اینکه اقتصاد امروزمان به سیاست‌های خارجی گره خورده و تحریم رکن اساسی بیماری اقتصادی کشورمان به شمار می‌آید. با این حال بنا به گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه، در صورت عدم رفع تحریم‌ها نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۲۸۰ هزار تومان خواهد رسید. همچنین مطابق استانداردهای بین‌المللی، دولت سیزدهم به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها در سال ۱۴۰۳ در شرایط احتمال ورشکستگی قرار می‌گیرد. حتی در صورت رفع تحریم‌ها این ورشکستگی در سال ۱۴۰۵ محتمل است و این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. حال باید دید گزارش منتشر شده تا چه اندازه مورد تائید اقتصاددانان است؟

دو سناریو- دو اتفاق

اخیرا گزارشی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن ادعا شده سازمان برنامه و بودجه سناریو‌های وضعیت اقتصادی کشور در شرایط لغو تحریم و یا ادامه تحریم‌ها را بررسی و منتشر کرده است.

در این جدول که با عنوان «برآورد متغیر‌های اصلی اقتصاد ایران و منابع و مصارف اقتصادی بودجه عمومی دولت با استفاده از مدل برنامه‌ریزی مالی (FP) » منتشر شده، دو سناریو برای شرایط اقتصادی کشور در آینده پیش‌بینی شده است؛ سناریوی اول، لغو تحریم‌ها و سناریوی دوم ادامه تحریم ها.

بر اساس این گزارش نرخ دلار تا شش سال آینده در صورت ادامه تحریم‌ها علیه ایران به ۲۸۴ هزار تومان و در صورت لغو تحریم به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید. با این حال هنوز اظهارنظر رسمی در خصوص اصالت این گزارش منتشر نشده است. ضمن آنکه تاریخ انتشار این گزارش به اواسط مرداد برمی‌گردد؛ به عبارتی این تحلیل در دولت روحانی انجام شده است. بنابراین مشخص نیست دولت جدید تا چه حد محتوای این گزارش را قبول دارد و تایید خواهد کرد.

 برآورد میزان صادرات نفت

در این گزارش میزان صادرات نفت خام در شرایط رفع تحریم‌ از سال ۱۴۰۱ روزانه ۲.۵ میلیون بشکه و در سناریوی تداوم تحریم روزانه ۸۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است. رقم ۸۰۰ هزار بشکه عددی نزدیک به برآوردهای شرکت‌های ردیابی نفتکش از میزان صادرات نفت ایران از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکاست.

 پیش‌بینی نرخ ارز در دو سناریو برای تحریم‌ها

این گزارش در سناریویی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشوند، برآورد کرده است در سال جاری نرخ دلار ۲۵ هزار تومان باشد که اختلاف چندانی از نرخ کنونی ارز ندارد. قیمت دلار هم‌اکنون در بازار تهران بیش از ۲۷ هزار تومان است و میانگین آن از ابتدای سال هم کمی بیش از ۲۵ هزار تومان بوده است.

در این سناریو دلار برای سال آینده ۳۵ هزار تومان برآورد شده است و با متوسط رشد سالانه ۵۰ درصدی نرخ ارز، در سال ۱۴۰۴ دلار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان و نهایتا در ۱۴۰۶ به ۲۸۵ هزار تومان خواهد رسید.

اما در سناریوی رفع تحریم‌ها، نرخ برابری دلار به ریال برای امسال و سال بعد حدود ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در این حالت در انتهای بازه شش ساله دلار به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید.

ورشکستگی در ۱۴۰۵ حتی در صورت رفع تحریم

این گزارش مدعی آن است که شاخص «نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی» برای سناریوی تداوم تحریم‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ از آستانه حساسیت عبور می‌کند و دولت مطابق استانداردهای بین‌المللی در سال ۱۴۰۳ به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی در شرایط احتمال ورشکستگی قرارمی‌گیرد.

اگرچه در سناریوی رفع تحریم‌ها شرایط ورشکستگی با تاخیر رخ می‌دهد، ولی با حفظ ساختارهای کنونی و عدم تجدیدنظر اساسی در رویه خلق بدهی‌های دولت، شاهد ورود بدهی دولت به احتمال ورشکستگی در سال ۱۴۰۵ حتی در سناریوی رفع تحریم‌های اقتصادی خواهیم بود.

 تورم پایدار ۴۰ درصدی؟

در این گزارش اشاره شده است: بدیهی است گزینه جایگزین ورشکستگی برای دولت تکیه بر تورم‌های بالاتر خواهد بود. در این صورت انتظار می‌رود روند بلندمدت تورم ۲۰ درصد دو دهه گذشته (به غیر از سال‌های تحریمی) به نظام تورمی حدود ۴۰ درصد سالانه مانا شود.

در این گزارش، حتی در صورت برداشته شدن فشار تحریم، در ۶ سال آینده نرخ تورمی بیش از ۲۵ درصد و به طور متوسط ۲۸ درصد خواهیم داشت.

علاوه بر آن متوسط تورم سالانه در سناریوی باقی ماندن تحریم‌ها، نزدیک به ۵۴ درصد خواهد بود.

قابل پیش‌بینی بود

با این همه سوال اینجاست که گزارش منتشر شده تا چه مقدار مورد تائید اقتصاددانان است؟

سید مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« با توجه به فعال بودن متغیر‌های غیر اقتصادی داخلی خیلی نمی‌توان به این محاسبات کمی و مدل‌ها اتکا کرد، اما مواردی که در گزارش سازمان برنامه و بودجه ذکر شده است با کمی تغییرات قابل حدس و گمان بود.»

وی تصریح کرد:« واقعیت این است که اگر تحریم‌ها برداشته نشود اقتصاد دچار فرو پاشی خواهد شد. من بعید می‌دانم با شرایط فعلی امکان تداوم اقتصاد، بیشتر از یکسال وجود داشته باشد بنابراین تصورم این است که به هر حال باید به سمت حل مسئله تحریم‌ها بروند در غیر این صورت مدیریت اقتصاد امکان نا پذیر خواهد بود و کشور دچار بحران‌های اقتصادی شدید و احتمالا در پی آن بحران‌های سیاسی و اجتماعی خواهد شد. به نظر می‌رسد هدف از این محاسبه و گزارش هم همین باشد که اگر مسئله تحریم‌ها حل نشود چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.»

این اقتصاد دان در خصوص اینکه فروپاشی اقتصادی در علم اقتصاد به چه معناست گفت:« ببینید در یک اشل کوچک بودجه دولت را در نظر بگیرید، وقتی دولت نتواند حتی هزینه‌های جاری خود را تامین کند معنی‌اش این است که حتی به کارکنان خودش هم نمی‌تواند پرداختی داشته باشد، از طرف دیگر وقتی هزینه‌های عمرانی هم نداشته باشد بسیاری از پیمانکارانی که تا الان با دولت قرار داد می‌بستند دیگر این کار را نخواهند کرد اگر چه طی چند سال گذشته هم بسیاری از آن‌ها به این دلیل اینکه بودجه‌های عمرانی کاهش یافته است اقدام به همکاری با دولت نکرده‌اند و این‌ها باعث می‌شود بیکاری که امروز یک بحران است، به بحران عمیق‌تری تبدیل شود و افزایش یابد. وقتی بیکاری افزایش یابد در علم اقتصاد بدون در نظر گرفتن بحران‌های سیاسی و اجتماعی، به این معنی است که سطح تقاضا کاهش پیدا می‌کند و این یعنی همان مختصر تولیدی هم که در داخل انجام می‌شود خریدار نداشته باشد ضمن اینکه قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و فقر گسترده می‌شود، بدون شک طبعات آن به بحران‌های سیاسی و اقتصادی نیز منجر می‌شود.

 

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: