دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان گفت: شنیده می‌شود که برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان ورود پیدا کردند و قصد دارند موضوعاتی مانند برگزاری آزمون از معلمان و تشکیل کانون‌های ارزیابی را در این آیین‌نامه اضافه کنند.

سید بابک هاشمی‌نکو سخنگوی کانون تربیت اسلامی با اشاره به اخباری که درباره فرایند تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان شنیده می‌شود، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بیش از ۱۰ سال پیش رونمایی شده، بر اجرای رتبه‌بندی معلمان تأکید شده است؛ همینطور در برنامه ششم توسعه هم دولت مکلف بوده است که رتبه‌بندی را اجرا کند.

وی افزود: متأسفانه دولت سابق در حالی که تکلیف بر عهده‌اش بوده، اجرای رتبه‌بندی را به تعویق انداخت و در آخرین لحظات عمر دولت دوازدهم، لایحه‌ای را با یک عدد ضعیف که خیلی در وضعیت معلمان تغییر ایجاد نمی‌کرد، به مجلس ارسال کرد و در حقیقت اجرای رتبه‌بندی را به دولت بعدی محول کرد.

هاشمی‌نکو ادامه داد: بیش از ۱۰ سال از مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد؛ از طرفی مطالبه‌ای از طرف معلمان هست و از طرف دیگر به دلیل کش و قوس پیدا کردن ابعاد آن خصوصا طرح در رسانه‌ها و فضای مجازی، یک بحث فرسایشی روحی برای فرهنگیان شده است و اجرای آن خیلی طول کشیده است. 

وی افزود: اجرای رتبه‌بندی معلمان باعث افزایش کیفیت آموزش و پرورش خواهد شد و انگیزه‌ای برای معلمان جهت ارتقای توانمندی‌ها و رقابت جهت افزایش دانش و مهارت آموزشی و تربیتی آنها خواهد بود؛ از طرفی نتیجه این طرح در وضعیت دریافتی مالی معلمان مؤثر خواهد بود.

می‌خواهند برگزاری آزمون از معلمان و تشکیل کانون‌های ارزیابی را به رتبه‌بندی معلمان اضافه کنند!

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان اظهار کرد: خوشبختانه در این دولت، رئیس‌جمهور تأکید بسیاری بر اجرای رتبه‌بندی داشت و مجلس نیز همت خوبی در قانونی کردن بحث رتبه‌بندی نشان داد و رقم پیشنهادی دولت قبل که 5 هزار میلیارد تومان بود به 38 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و قانون اجرای رتبه‌بندی با هماهنگی دولت به تصویب رسید.

وی افزود: بعد از تصویب قانون نیز وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی آن را آماده کرد اما شنیده می‌شود که برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت در موضوع ورود پیدا کرده و قصد دارند موضوعاتی مانند برگزاری آزمون از معلمان و تشکیل کانون‌های ارزیابی را در آیین‌نامه اضافه کنند. 

آزمون را خلاف شأن و شخصیت معلم می‌دانیم

هاشمی‌نکو با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون را خلاف شأن و شخصیت معلم می‌دانیم، اضافه کرد: مگر در طرح ارتقای اساتید دانشگاه، از آنها آزمون به عمل می‌آید؟ معلمی که ۱۵ سال، ۲۰ سال سابقه تدریس دارد، روش تدریس و شیوه کارش مشخص است، توفیقات او قابل احصا هست، حضور او در کلاس‌های ضمن خدمت، ثبت شده است. تحقیقات و تألیفاتش و تقدیرنامه‌هایی که دریافت کرده همه مشخص است.

وی ادامه داد: چطور می‌شود در یک آزمون یک ساعته برای ۲۰ سال کار معلمی او تصمیم‌گیری کرد؟ بسیاری از مشکلات که در زمینه آموزش و پرورش داریم از حافظه محوری و آزمون و کنکور نشأت می‌گیرد، چرا یک آزمون دیگر به آنها اضافه می‌کنیم؟ آیا با خواندن یکی، دو محتوا و کتاب و شرکت در امتحان، می‌توان باعث تحول در کار معلمی شد؟

 سخنگوی کانون تربیت اسلامی گفت: با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور در خصوص تصریح در امر رتبه‌بندی و اینکه مجلس شورای اسلامی، قانون رتبه‌بندی را تصویب کرده است و وزارت آموزش و پرورش هم در یک کار کارشناسی، آیین‌نامه رتبه‌بندی را آماده کرده است، از رئیس‌جمهور و دولت تقاضا داریم از سنگ ‌اندازی و ارائه نظر غیرکارشناسانه برخی دستگاه‌ها جلوگیری کرده و در امر اجرای فوری رتبه‌بندی، دستور اکید خود را صادر کنند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: