آیت الله رئیسی «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا ابلاغ کرد.رئیس جمهور «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. ۱۶ اسفند شورای نگهبان لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را پس از ده سال تایید کرد. بر اساس این قانون، معلمان در ۵ رتبه «آموزشیار معلم»، «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند. یکی از نکات مهمی که در این مصوبه نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود، یعنی درصدهای افزایش هر فرد با حقوق خود فرد است که این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آخرین طرح رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. رتبه بندی معلمان به زودی اجرایی می شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان نوظهور با کمتر از ۲ سال سابقه و همچنین تمامی معلمان فارغ از حیث سنوات خدمتی شامل رتبه بندی می شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی می‌شوند، گفت: در رتبه بندی فرایند، رقابتی است و همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به‌نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند.

صادق ستاری‌فرد با حضور در شبکه افق به سوالاتی درباره رتبه بندی معلمان پاسخ داد و گفت: رتبه بندی از سال ۸۳ در قانون برنامه چهارم توسعه تکلیف شده بود اما عملیاتی نشد. در سال ۹۰ نیز در سند تحول بنیادین تکلیف شد و اجرا نشد همچنین در برنامه ششم توسعه الزام شد اما در نهایت بعد از ۱۰ سال کش و قوس لایحه‌اش در اسفند ۱۳۹۹ به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: آن لایحه ایرادات بسیاری داشت و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال پیش‌بینی شده بود.

ستاری فرد اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان که هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت را به دنبال دارد، مطرح شد و در نهایت در شکل فعلی‌اش در مجلس به تصویب رسید و از سوی دولت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم شمولیت نومعلمان با زیر دو سال سابقه استخدامی در رتبه بندی گفت: هم در قانون و هم مفاد آیین‌نامه به نحوی پیش‌بینی شده است که همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتی‌شان چقدر است، شامل رتبه بندی می‌شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در هفته گذشته در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و هم در گفت‌وگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، تلقی و برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون، همه معلمان فارغ از سنوات خدمتی‌شان مشمول رتبه بندی شوند.

ستاری‌فرد با بیان اینکه البته در متن قانون محدودیت‌هایی برای شمولیت در رتبه بندی ذکر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مامورشدگان به دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد، گفت: اما خوشبختانه هیچ محدودیتی از حیث سنوات خدمتی مدنظر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود آیین نامه اجرایی به گونه‌ای طراحی شده که معلمان هرچه قدر کار کنند نمی‌توانند به درجه بالا برسند، اظهار کرد: خیر!‍ اینطور نیست. هرچند تمام اساتید دانشگاه هم به درجه استاد تمامی نمی‌رسند و همه نیروهای نظامی  به رتبه سرلشکری نمی‌رسند. در رتبه بندی فرایند، رقابتی است. همه معلمان در قالب شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای، تخصصی و تجربه می‌توانند به نحوی که در قانون آمده از مزایای رتبه بندی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صرفاً معلمانی می‌توانند ارتقای رتبه ۴ و ۵ را درخواست کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال سابقه خدمت به بالا داشته باشند. سقف امتیازات ۱۰۰۰ است. برای رتبه ۵ کسب ۹۰۰ امتیاز و برای رتبه ۴، کسب ۷۵۰ امتیاز لازم است و مولفه‌ها و شاخص‌های مختلفی دارد که در آیین نامه ذکر شده است.

ستاری‌فرد در پایان اظهارکرد: از نظر کارشناسی، اشکالاتی به آیین نامه اجرایی مطرح شده که قابل بررسی و تأمل است که در هیئت تطبیق مجلس به آن توجه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین دغدغه های رئیس جمهور در نظام آموزش و پرورش، اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان است.

یوسف نوری روز جمعه در نشست صمیمی با جمعی از فرهنگیان شهرستان دیواندره اظهار داشت: با تصویب آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان از سوی هیات دولت، شیوه نامه اجرایی آن در حال تدوین است و با راه اندازی سامانه، رتبه بندی در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رتبه بندی باید به کیفیت نظام تعلیم و تربیت بیانجامد؛ گفت: اگر با اجرایی شدن رتبه بندی معلمان، کیفیت نظام تعلیم و تربیت رشد کند، ما به نتیجه خواهیم رسید.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه اجرایی شدن رتبه بندی از منویات رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان نظام بوده است؛ گفت: تاریخ اجرای رتبه بندی از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

افزایش ۲ برابری بودجه آموزش و پرورش استان ها در سفرهای استانی رییس جمهور

وی با اشاره به اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آموزش و پرورش استان کردستان در این سفر افزود: این اعتبار علاوه بر اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اختصاص داده شده دولت برای نوسازی و تکمیل مدارس به آموزش و پرورش کردستان خواهد بود.

نوری همچنین به اختصاص ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان ها در بیست و هفت سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان ها، اضافه کرد: این بودجه علاوه بر بودجه سالانه  ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان ها است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، اظهار داشت: دولت بودجه آموزش و پرورش را از ۹.۶ درصد به ۱۳ درصد از بودجه عمومی دولت افزایش داده است و در طول تاریخ آموزش و پرورش چنین اتفاقی نیفتاده است .

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون ویژه طرح مهر آفرین خبر داد و گفت: این نیروها فاقد کد کارمندی و استخدامی هستند، لذا با این آزمون تعیین تکلیف خواهندشد .

عضو کابینه دولت مردمی بیان اینکه دولت به دنبال شفافیت است؛ گفت: فعالیت های تابستانی آموزش و پرورش مخصوصا برای دانش آموزانی که در دوران کرونا نتوانسته بودن آموزش های خود را تکمیل کنند، ادامه دارد .

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش به حرکت بیفتد اقدامات خوبی انجام خواهد شد و به اهداف بیانیه گام دوم خواهیم رسید و اگر این کار انجام نشود دچار بیکاری، طلاق و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

میانگین سرانه فضاهای ورزشی کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به خدمات دولت سیزدهم و اقدامات برجسته وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد و پیگیری عملیاتی شدن رتبه بندی معلمان، توجه به مسائل آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله توسعه فضاهای ورزشی درون مدرسه ای در قالب طرح شهید سلیمانی را از جمله این اقدامات برشمرد .

هاشم ناظمی جلال بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای ورزشی استان حدود ۲۰سانتی متر مربع و کمتر از میانگین کشوری است، گفت: با احداث ۴۲فضای ورزشی طرح شهید سلیمانی، شامل هفت باب سالن ورزشی و ۳۵ زمین چمن مصنوعی، تحولی عظیم در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

وی اجرای بیمه تکمیلی و اجرای مسابقات ورزشی ویژه فرهنگیان با شرکت هزار نفر از معلمان در مرحله استان را از دیگر اقدامات شاخص آموزش و پرورش اعلام کرد.

در این نشست چند نفر از معلمان دیواندره به نمایندگی از سایر فرهنگیان به طرح نظرات، پیشنهادت، درخواست ها و سوالات خود در حوزه های مختلف پرداختند و وزیر آموزش و پرورش به پرسش های آنان پاسخ داد .   

استان کردستان امروز جمعه میزبان سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه است.

دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، نشست با روحانیون استان، دیدار با مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های سفر یک روزه رییس جمهور به کردستان است.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس دفتر رییس جمهور، مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  و مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد:سفر رییس جمهور به استان کردستان؛ دیار فرهنگ و هنر

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : با بررسی تعدادی از کارشناسان اداره قوانین مجلس و برخی صاحب نظران در حوزه آموزش و پرورش ، مغایرت های متعددی بین قانون مجلس و آئین نامه ابلاغی دولت در خصوص رتبه بندی معلمان ، احصا شده است.

در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند و دولت ، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد .یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از احصای مغایرت های قانونی آئین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان و اخذ دستور رئیس مجلس برای ارجاع این آئین نامه به “هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین” ، خبر داد .

نماینده آباده ، بوانات ، خرمبید و سرچهان افزود: با مصوبه هیئت وزیران، پیش بینی مجلس در خصوص رتبه بندی معلمان به طور کامل محقق نمی شود، چرا که با اجرای این آئین نامه فقط ۷۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور ، از مواهب ، نظام رتبه بندی مصوب مجلس بهره مند می شوند و ۳۰۰ هزار معلم ، محروم می مانند.

زارع تاکید کرد: دغدغه مجلس اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان برای تمام یک میلیون جامعه فرهنگی کشور بود، اما در مصوبه دولت چنین هدفی محقق نشد.

نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۲ ، این آئین نامه که دوازدهم تیر ماه از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است، گفت؛ تمام افراد جدید الاستخدام و فرهنگیان برای تبدیل وضعیت باید امتیازاتی کسب کنند در حالیکه بسیاری از معلمان ، در حال حاضر مشمول این شرایط نیستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه بندی یک میلیون معلم در نظر گرفتند ، تصریح کرد: دولت ، هیچ محدودیت و مشکلی در تامین منابع مالی اجرای نظام رتبه بندی معلمان ندارد .

رحیم زارع توضیح داد : پس از احصاء مغایرت های متعدد آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان با قانون مجلس ،در جلسات کارشناسی، موارد مغایرت را به استحضار رئیس مجلس رساندم و آقای قالیباف دستور ارجاع و بررسی این آئین نامه را به هیات طبیق مصوبات دولت با قوانین ، صادر کرد .

بر اساس قانون داخلی مجلس ، چنانچه “هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین” ، مصوبه ای را مغایر قوانین مجلس تشخیص دهد ، مغایرت های احصاء شده جهت اصلاح به دولت ابلاغ می شود و چنانچه دولت ظرف ۱۵ نسبت به استرداد یا اصلاح آئین نامه اقدام نکند ، مجلس شورای اسلامی ، ابطال آئین نامه مذکور را ابلاغ می کند .

سخنگوی دولت از امتیاز ویژه دولت برای فرهنگیانی که شامل رتبه بندی معلمان نمی‌شوند، خبر داد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌ بندی معلمان نیازمند تصویب آیین‌نامه بودیم که چون رتبه‌بندی برای اولین بار انجام می‌شد، حساسیت‌هایی داشت که از جمله دولت تاکید داشت دخالت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش در آن انجام نشود و این فرایند رتبه‌بندی معلمان در خود آموزش و پرورش و با مدیریت خود این مجموعه انجام شود.

در زمینه ارزیابی‌های تخصصی دولت بر انجام این امر توسط خود مجموعه آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان اصرار دارد. همچنین دولت در نظر گرفت که اگر برخی از جامعه محترم فرهنگیان امکان کسب امتیازهای لازم برای رتبه‌های قانونی را نداشته باشند، به صورت موقت آن مبلغ فوق‌العاده رتبه‌بندی کمترین سطح، برای یک بازه موقت یکساله به آنان تخصیص یابد تا به نوعی یک سال به این عزیزان فرصت داده شود تا با افزایش توان علمی، دانشی و مهارتی یا سوابق عملکردی خود، مجدداً در معرض ارزیابی قرار گیرند و امکان کسب این امتیازات قانونی برای آنان هم فراهم شود.

اسماعیل جعفری فعال فرهنگی درباره شرط داشتن کد استخدامی برای رتبه بندی معلمان  و فرهنگیانی که کد مستخدمی‌ ندارند، نوشت: با پیگیری هایی که در دو روز گذشته بعد از انتشار آیین نامه و قید شرط داشتن کد استخدامی در تبصره۳ ماده۳ این آیین نامه داشتیم، اعلام شد که تقریبا تمام مستخدمین تا سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ دارای کد استخدامی هستند.

 همچنین مشخص شد که در سالهای اخیر #چندین_بار کارگزینی ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور مدارک و مستندات لازم برای صدور کد استخدامی از جمله احکام، مدارک شناسایی، تعهد محضری و تمام اطلاعات مورد نیاز را در سامانه مربوطه بارگذاری کرده اند و مراحل مختلف را گذرانده است ولی در مرحله آخر سازمان اداری و استخدامی تایید نهایی را انجام نداده است.

مواردی که توسط این سازمان ایراد گرفته شده تا تایید نهایی را انجام ندهد و کد مستخدمی صادر نشود

 صادر نشدن کد مستخدمی معلمان در سالهای اخیر بدلیل عدم همکاری و سختگیری سازمان اداری استخدامی بوده است و اکنون اعمال شرط داشتن کد مستخدمی برای برخورداری از رتبه بندی که ضرورتی هم ندارد بسیار عجیب است.

بالاخره بعد از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت‌های پی درپی، قانون رتبه‌بندیِ معلمان تصویب و در مسیرِ اجرایی شدن قرار گرفت. دوازدهم تیرماه، دولت آیین‌نامه‌ی اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد، اما این آیین‌نامه بازهم مورد مخالفت قرار گرفت.

دوازدهم تیرماه، دولت بالاخره آیین‌نامه‌ی اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد. طرح رتبه‌بندی معلمان از سال ۹۰ و در پیِ تصویبِ سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. در فصل هفتم این سند «ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه منابع انسانی از طریق استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه‌ی (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آن‌ها» یکی از راهکاری عملیاتی برای تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. از آن زمان تا به امروز نزدیک به ۱۱ سال گذشته تا اینکه بعد از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت‌های پی درپی، قانون رتبه‌بندیِ معلمان تصویب و در مسیرِ اجرایی شدن قرار گرفت.

لایحه رتبه‌بندیی معلمان ۲۵ اسفند سال ۹۹، در آخرین روز‌های دولت دوزادهم، تحویل مجلس داده شد. کلیات این لایحه هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال و برگشت خورد. سرانجام بعد از تغییرات بسیار، ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبه‌بندی موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه نیز رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت فرستاد. رئیس جمهور ۲۳ اسفندماه این مصوبه را به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد و دولت مکلف شد ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آئین‌نامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند. این آیین نامه با ۱۹ روز تأخیر سرانجام در ۱۲ تیرماه ابلاغ شد.

اما آیین‌نامه‌ی اجرای رتبه‌بندیِ معلمان مورد نقد‌های بسیاری قرار گرفته است، به طوریکه علیرضا منادی سفیدان (رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در یک لایو اینستاگرامی که از سوی جامعه فرهنگیان برگزار شد، ضمن تائیدِ برخی از اشکالات در این آیین‌نامه گفت: «ما در نوشتنِ قانونِ رتبه‌بندی حساسیتِ بسیاری به خرج دادیم، اما بعد از اینکه آیین‌نامه از سوی دولت ابلاغ شد ما افسوس خوردیم که چرا اجازه‌ی نوشتنِ این آیین‌نامه را به دولت دادیم. ما باید خودمان این آیین‌نامه را می‌نوشتیم تا دستِ دوستانی که در کمیسیون آموزش در طول این مدت شرکت می‌کردند و نظراتِ غیرکارشناسی می‌دادند به آیین‌نامه نمی‌رسید. به نظر می‌رسد آن‌ها در نوشتنِ آیین‌نامه بی‌مهری کردند.»

منادی با بیان اینکه قانون رتبه‌بندیِ معلمان مخالفانِ بسیاری داشت، گفت: «در ابتدا آیین‌نامه‌ای نوشته شد که در آن از برگزاری آزمون برای رتبه‌بندی صحبت شده بود که این مغایر با قانون بود و ما از طریق ارتباط گرفتن با وزرا، زیر بار آن نرفتیم. ما نمی‌خواستیم کانون‌های ارزیابی خارج از آموزش و پرورش بر این مسئله نظارت داشته باشند و خوشبختانه این موضوع در هیأت وزیران رأی نیاورد.»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آیین‌نامه‌ی کنونی افزود: «در این آیین‌نامه چند بند وجود دارد که با مرِّ قانون مجلس مغایر است. برای جایگاه برخی از گروه‌ها در این آیین نامه مشکل به وجود آمده که ما تک تک این موارد را پیگیری می‌کنیم تا مرِّ قانون برای آن‌ها اجرایی شود.»

منادی تأکید کرد: «اگر هر کدام از بند‌های آیین‌نامه مغایر با قانونی باشد که در مجلس تصویب شده، کمیسیون تطبیق قوانین مجلس آن را بررسی و رد می‌کند.»

معلمان چه ایراداتی به آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان می‌گیرند؟

از بین ایرادات و مغایرت‌هایی که آیین‌نامه‌ی رتبه‌بندی با قانون رتبه‌بندیِ مجلس دارد، چند نمونه بیشتر مورد توجه معلمان قرار گرفته که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

اولین ایراد به تبصره سه ماده سه این آیین‌نامه برمی‌گردد؛ طبق این تبصره، نیرو‌های فاقدِ کد شناسه‌ی استخدامِ مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند. این موضوع بسیاری از معلمانی که فاقد این کد استخدامی هستند و به صورتِ پیمانی جذب شده‌اند را نگران کرده است.

مورد دیگر مربوط به ماده ۵ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان است؛ در این ماده آمده: «مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب ننمایند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یکسال به آن‌ها فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می‌توانند در فرصت یکساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.» معلمان می‌گویند: این شرط و شروط گذاشتن برای معلمان با روح قانون در تضاد است.

همچنین طبق تبصره ۵ ماده ۴ این آیین‌نامه «در مواردی که بر اساس قوانین مربوط، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت می‌باشد، اجرای رتبه‌بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آیین نامه است.» با این اوصاف بسیاری از افرادی که شرفِ بازنشستگی هستند یا مجبورند دو سال بازنشستگیِ خود را به تعویق بیندازند و یا از قیدِ رتبه‌بندی بگذرند!

در بخش جدولِ امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های ۵گانه، سختگیری در کسب رتبه‌ی ۴ و ۵ مورد دیگری است که معلمان به آن معترض هستند. آن‌ها می‌گویند بیش از ۹۰درصد از معلمان با این آیین‌نامه نمی‌توانند به رتبه‌ی ۵ برسند. آن‌ها می‌گویند این سختگیری باعث می‌شود معلمان برای رسیدن به سطح دانش‌یار معلمی و استادمعلمی ناامید شوند و تلاش چندانی نکنند و این مغایر با هدفِ اجرای قانون رتبه‌بندی برای ارتقای سطح آموزش است.

مورد دیگری اعتراضِ معلمان به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در مورد اجرای رتبه‌بندی برای فرهنگیانی است که بیش از دو سال سابقه دارند؛ با این اوصاف معلمانی که تازه به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند مشمول قانون رتبه‌بندی نمی‌شوند.

پاسخِ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نگرانیِ معلم‌ها

رئیس کمیسیونِ آموزش و تحقیقاتِ مجلس در مورد نیرو‌های فاقدِ کد شناسه‌ی استخدام، اطمینان می‌دهد که این موضوع به زودی رفع شود. وی همچنین درمورد مشکلاتی که آیین نامه برای بازنشستگان و معلمانی که تازه به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند، می‌گوید: «این موارد و مواردی از این دست که مغایر با قانونِ رتبه‌بندی است حتما در کمیسیون تطبیق قوانین کنار گذاشته می‌شود.»

معلمان: رتبه‌بندی هنوز نمی‌تواند معیشت معلمان را ارتقا دهد

اگرچه بعد از ۱۱ سال قانون رتبه‌بندیِ معلمان بالاخره به مرحله‌ی اجرا نزدیک می‌شود، اما هنوز با آنچه مورد نظرِ معلمان است فاصله دارد. معلمان می‌گویند برخلافِ تصور، حقوق معلمان بسیار کمتر از دریافتیِ کارمندان است و با احتسابِ اصلاحِ آیین‌نامه‌ی رتبه‌بندی معلمان، این رتبه‌بندی هنوز نمی‌تواند منزلت و معیشت معلمان را آنطور که باید ارتقا دهد. به گفته‌ی آن‌ها، فاصله‌ی دریافتیِ معلمان با سایر کارمندان دولت حتی با اجرای این قانون رتبه‌بندی، باز هم زیاد است.

به گفته صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: در تاریخ ۸ تیر ماه آخرین نشست بررسی آیین‌ نامه رتبه‌ بندی معلمان برگزار شد و در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دیروز آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور وزیر و برخی از اعضای هیأت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام رتبه بندی دارند.

آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش، با مشورت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه تدوین شده، ولی در هیات دولت به تصویب نرسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این مطلب در جلسه شورای در انتظار مصوبه هیات دولت اداری آموزش و پرورش شهرستان بردسکن، افزود: قرار بود در اول تیرماه رتبه بندی معلمان اجرا شود؛ ولی با این وضعیت معلوم نیست که رتبه بندی فرهنگیان چه زمانی اجرایی می‌شود.

سیدامیر شوشتری به کمبود ۱۷ هزار و ۵۰۰ معلم و ۴ هزار نیروی خدمات در استان اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که حداقل کمبود بیش از ۵ هزار معلم را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: با اعلام نتایج آزمون دانشگاه فرهنگیان، حداقل ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند و ما برنامه ریزی کرده ایم در سال تحصیلی جدید هیچ کلاس بدون معلمی در استان نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید وسایل آموزشی در هنرستان‌های استان اختصاص داده شده است، گفت: مرحله اول آن در حال خرید است و مابقی آن تا اول سال تحصیلی جدید به تمامی هنرستان‌های استان تزریق می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش بردسکن هم در این جلسه گفت: اکثر فضا‌های آموزشی و هنرستان‌های بردسکن به لحاظ تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ضعیف هستند و یا تجهیزات آن به ۳۵ سال قبل برمی گردد که نیازمند به روزرسانی است.

علی اکبر چراغیان با اشاره به کمبود فضای آموزشی، افزود: ما برای سال تحصیلی جدید دست کم با کمبود ۱۳۵ معلم در مقاطع مختلف مواجه هستیم.

با توجه به اینکه طرح رتبه بندی معلمان به کمسیون دولت ارسال شده است و در حال بررسی می باشد، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: این طرح در آینده نزدیک ابلاغ و اجرا خواهد شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی درروزهای  پایانی سال ۱۴۰۰ مصوب شد به آموزش وپرورش مهلت دادن تا ۲۳ فروردین آیین نانه اجرایی قانون را تدوین و در اختیار دولت قرارداده شود.

مسعود بهرامی افزود: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت نهادهای مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان امور استخدامی آیین نامه رتبه بندی معلمان را تدوین و تحویل دولت داده است .

وی دراینباره گفت : طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و از امروز در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود .

طرح رتبه بندی معلمان به کمیسیون‌های تخصصی دولت ارسال شده است و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: قانونی که در مجلس شورای اسلامی درروز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ مصوب شد به آموزش وپرورش مهلت دادند تا ۲۳ فروردین آیین نامه اجرایی قانون را تدوین و در اختیار دولت قراردهند.

مسعود بهرامی افزود: وزارت آموزش و پرورش با مشارکت نهاد‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان امور استخدامی آیین نامه رتبه بندی معلمان را تدوین و تحویل دولت داده است.

وی دراین باره گفت: طرح رتبه بندی معلمان توسط دولت به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شده و از امروز در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی و در آینده بسیار نزدیک ابلاغ و اجرایی می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: سوال بنده این است چه زمانی قرار است رتبه بندی معلمان اجرا شود؟ چرا که مجلس قانون آن را تصویب کرده و باید الان اجرایی شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ خرداد) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: بسیاری از دارو‌های بیماری‌های خاص گران شده است و تعداد زیادی از مردم به ما مراجعه کردند و می‌گویند توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای ساداتی نژاد! به داد دامداران و مرغداران برسید. دامداران و مرغداران برای تأمین خوراک دام و طیور توان ندارند و اگر این مسیر ادامه پیدا کند حتماً تولید دچار آسیب می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز صنایع آسیب‌های زیادی به دلیل قطعی برق دیده‌اند و وزیر صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را ساماندهی کند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: چه زمانی قرار است رتبه بندی معلمان اجرا شود؟ چرا که مجلس قانون آن را تصویب کرده و باید الان اجرایی شود پرداختی بازنشستگان ایران دارد و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید تدابیر لازم را برای حل این مشکل اتخاذ کند.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به مصوبه شورای عالی کار و پرداخت مستمری بازنشستگان گفت: بر اساس نظام پرداخت بازنشستگان باسابقه و با پرداخت بیمه بالاتر از دریافتی نامناسب و ناعادلانه‌ای برخوردارند.

محمدصالح جوکار در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی برای سالگرد انتخاب شایسته وی به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم گفت: مردم یزد هنوز امیدشان به دولت است، روزانه هزاران میلیارد تومان سنگ از معادن استان استخراج و برای رشد اقتصادی دیگر نقاط کشور صرف می‌شود اما این زخم دل طبیعت است که مردم نگاه می‌کنند، در سفر استانی آقای رئیس جمهور قرار بود یک معدن به جای انتفاع شدن توسط شرکت‌های خصولتی برای انتقال آب به استان یزد واگذار شود اما نمی‌دانم کدام مسئول یا وزیر مخالف این دستور است لذا در اسرع وقت رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: قانون رتبه‌بندی معلمان به تصویب مجلس رسید و مجلس برای اجرای آن در قانون بودجه ۱۴۰۱، ۳۸ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفت اما هنوز آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده هر چند قرار بود تا ۲۳ خرداد ماه آیین‌نامه اجرایی قانون در اختیار فرهنگیان قرار گیرد.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مصوبه شورای عالی کار و افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از دیگر موضوعات قابل توجه است، متأسفانه هیأت وزیران مصوب کرده به صورت پلکانی برداشت انجام شود لذا بر اساس نظام پرداخت، بازنشستگان باسابقه و کسانی که بیمه بالایی پرداخت می‌کردند، دریافتی مناسبی ندارند و با عدالت با آنها رفتار نشده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش: نسبت به سال گذشته بودجه آموزش و پرورش ۳ برابر افزایش یافته است، یعنی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزوده شده است.

یوسف نوری در جلسه شورای اداری شهرستان شاهین شهر و میمه در فرمانداری این شهر افزود: علاوه بر بودجه خود آموزش و پرورش، امسال بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان(سه برابر سال گذشته) به بودجه امسال افزوده شده است.

وی با اشاره به چالش‌های آموزشی مدارس در دوران کرونا گفت: دانش‌آموزان به مدت ۲ سال بصورت برخط(آنلاین) آموزش دیدند و بعد از آن با بازگشایی مدارس، انتقادات زیادی به این موضوع وارد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: قرار است برای جبران کمبودهای آموزشی بویژه در پایه‌های اول، دوره‌هایی در تابستان برگزار شود.

وی همچنین به طرح همسان سازی حقوق معلمان و در دستور کار قرار گرفتن آن اشاره کرد و گفت: تغذیه دانش‌آموزان نیز از سال آینده با برنامه‌ریزی جدی شروع می‌شود و امسال نیز بصورت آزمایشی این مورد پیگیری و انجام شد.

نوری همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به ورزش در مدارس خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ سالن و زمین چمن در مدارس در حال احداث است.

وی با بیان‌اینکه دولت مصمم است در بین مردم حضور فعال داشته باشد و شفاف‌سازی کند، گفت: نهاد آموزش و پرورش نیازمند همکاری و تعامل با همه اقشار مردم است و به تنهایی نمی‌تواند درصدد جبران مشکلات برآید.

وزیر آموزش و پرورش، مهمترین چالش دولت را بدهی‌های برجا مانده از سال گذشته عنوان کرد و گفت: بعد از جبران این دیون، بدنبال غنیمت شمردن فرصت‌ها هستیم.

جلسه شورای اداری که با حضور فرماندار شاهین شهر، میمه و برخوار، امام جمعه، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و بُرخوار در مجلس و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش پس از شنیدن درخواست‌ها و گلایه‌های نمایندگان اقشار مختلف مردم، به قرائت پیام رییس جمهور مبنی بر اینکه "به جای نگاه به گذشته و اقداماتی که انجام نشده است، باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و بدانیم که چقدر می‌توانیم در وضعیت کنونی موثر باشیم" پرداخت.

وی افزود: چالش اول دولت سیزدهم بدهی‌های برجا مانده از گذشته بود؛ کمااینکه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه گردان هزینه شده و سررسید اقساط به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود اما دولت با استفاده از راهکارهای مختلف مثل صرفه‌جویی، ارتباطات بیرونی، فروش نفت و … این بدهی‌ها را پرداخت کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چالش دوم دولت همه‌گیری کرونا بود که پس از مدتی واکسن تامین شد و همه‌گیری این ویروس در حال حاضر به حداقل رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز همراه با رییس جمهور و سایر اعضای هیات دولت و برخی معاونان ریاست جمهوری به استان اصفهان سفر کرد.

 نوری در سفر به شاهین شهر با حضور در جمع خانواده‌های شهدا با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کرد و در افتتاح چند طرح از جمله ۲ مدرسه خیرساز حضور یافت.

شاهین شهردر فاصله ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نماینده گناباد در مجلس گفت: شاهد آئین نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم لذا هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و همچنین قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

محمد صفائی نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: ما شاهد آئین‌نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم بنابراین هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و دیگر آنکه قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: وجود تخلفات گسترده در وزارت جهاد کشاورزی را حدود چند ماه پیش در مجلس اعلام کردم اما دریغ از ورود دستگاه‌های ناظر برای رسیدگی به این موضوع که باید هرچه سریع تر رسیدگی شود.

نماینده گناباد در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: دامداران و مرغداران به فلاکت افتاده اند اما شرکای تجاری وزیر مشغول کاسبی هستند و تولیدکنندگان به حال خود رها شده اند، همچنین بخش بسیاری از تورم و مشکلاتی که مردم را دچار گرفتاری کرده است ناشی از ناکارآمدی برخی اعضای دولت می باشد بنابراین انتظار می‌رود برای التیام آلام جامعه اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، عنوان کرد: وعده داده بودید لایحه نظام هماهنگ پرداخت را به مجلس ارائه می کنید یکی از مشکلات موضوع فاصله بین حقوق و مزایای سازمان های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر کارکنان سازمان ثبت و احوال، وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، صمت و شهرداری شهرستان ها از فاصله حقوق خود با دیگر دستگاه‌ها گلایه مند هستند دولت هرچه سریع تر نسبت به تدوین لایحه نظام هماهنگ پرداخت اقدام کند تا به بی عدالتی ها خاتمه داده شود.

نماینده مراغه همچنین در تذکری به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تعداد زیادی از جوانان فداکار کشور به عنوان نگهبانان امنیت بانک فعالیت می‌کنند که قرارداد و حقوق مناسبی ندارند، مطالبه اصلی آن ها تبدیل وضعیت است که باید پیگیری شود.

ضرورت توجه جدی دولت در حل مشکلات مردم

همچنین رسول فرخی نماینده لاهیجان در مجلس  در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: از تلاش صادقانه شما در سفرهای استانی جهت رفع مشکلات مردم تشکر می‌کنم اما مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی به شدت ناراضی هستند لذا ضرورت دارد جهت حل این مشکلات اقدام لازم را انجام دهید.

وی همچنین در تذکری خطاب به رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، بر ضرورت تبدیل وضعیت کارکنان دولت تاکید کرده و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در تخصیص اعتبار پروژه میدان گیل شهرستان لاهیجان و جاده سیاه کلا به سیاهکل تسریع کند.

نماینده لاهیجان در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرده و گفت: لازم است وزارت کشور در خصوص پروژه های عمرانی و تامین ماشین آلات شهرداری های کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهد.

وضعیت حقوق فرهنگیان با اجرای رتبه بندی

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان پرداخت، گفت: اگر رتبه‌بندی معلمان جنبه اجرایی پیدا کند کف حقوق آنان به ۸ میلیون تومان خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه بندی معلمان گفت: «کمیسیون آموزش مجلس موضوع اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را به رایزنی رئیس کمیسیون آموزش و رئیس مجلس با دولت واگذار کرد و مقرر شد با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی معلمان در سال جاری اجرایی شود. این در حالی است که اعتبار رتبه‌بندی معلمان برای سال آینده با ۲۵ هزار میلیارد تومان مصوب شد.»

وی ادامه داد: «قانون رتبه بندی معلمان تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید همچنین منابع مالی آن مشخص و ابلاغ شده است. ارگانی که باید رتبه بندی معلمان را به سرانجام برساند سازمان برنامه و بودجه است. اجرای رتبه‌بندی با توجه به دامنه وسیع معلمان کشور، فرایندی زمان‌بر است اما معلمان امیدوار باشند به زودی این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید.»

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «حداقل حقوق یک معلم بعد از اجرای رتبه‌بندی به حدود ۸ میلیون تومان می‌رسد هرچند که در شرایط فعلی حقوق اکثر معلمان حدود ۴ میلیون تومان است. البته کف حقوق در سال آینده با مصوبه اخیر مجلس ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است اما اگر رتبه‌بندی معلمان جنبه اجرایی پیدا کند کف حقوق آنان به ۸ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که عمده معلمان دارای رتبه ۲ و ۳ هستند.»

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «رتبه‌بندی قطعاً از همان ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای معلمان اعمال می‌شود. ممکن است کمی اجرای این قانون دیر یا زود داشته باشد اما قطعاً به نتیجه خواهد رسید سازمان برنامه و بودجه اگر هزینه اجرای رتبه بندی فرهنگیان را تخصیص دهد خیلی زودتر این قانون اجرایی خواهد شد.»

حجت الاسلام فلاحی با تاکید بر اهمیت موضوع رتبه بندی معلمان گفت: «رتبه بندی باعث می‌شود هم کیفیت آموزشی افزایش پیدا کند و هم در نظام آموزش و پرورش ایجاد شایستگی را شاهد باشیم؛ علاوه بر این هم در نظام آموزش و پرورش ایجاد شایستگی را شاهد خواهیم بود تا ‌بر اساس آن شایستگی‌ها، مشکلات معیشتی معلمان رفع شود.»

سخنگوی دولت از تصویب کلیات طرح "رتبه‌بندی معلمان" جلسه امروز هیات دولت خبر داد و گفت: همچنین در جلسه امروز مصوب شد که ساعات کار ادارات در سراسر کشور تغییر یابد.

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان سانحه قطار مسافربری مشهد - یزد، گفت: مصوبات متعددی در جلسه امروز و جلسه قبل هیات دولت بود که به دو مصوبه می‌پردازم؛ امروز آیین‌نامه ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در هیات دولت مطرح شد.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و با توجه به شأن معلمان و توجه دولت به این موضوع، نیازمند رسیدگی و بررسی مناسبی بود تا دقیقاً منطبق بر قانون باشد و به اهداف مقرر برسد. بنابراین در هیات وزیران درباره آن بحث شد و کلیات آن به تصویب رسید. امید است وزارت آموزش و پرورش به سمت اجرای سریع و کیفی برود و موارد جزیی هم مورد تحقیق قرار بگیرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هم‌چنین طرح اصلاح ساعات کار اداری به منظور مدیریت مصرف برق در تابستان به تصویب رسید و بنابراین، ساعات اداری از ۲۱ خردادماه تا ۳ شهریور از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۳۰ در تمام کشور تغییر خواهد یافت. بخشی از ساعت کاری که کاهش می‌یابد از سوی مقامات مربوطه در خلال سایر ساعات هفته باید جبران بشود.

خبر جدید وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش در سفر خراسان‌شمالی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای سایر استان‌ها نیز الگوبرداری کنیم.

ظهر امروز یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در بدو ورود به بجنورد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدامات مربوط به آیین نامه لایحه رتبه‌بندی معلمان در حالِ انجام است و به احتمال زیاد هفته آینده به دولت  تقدیم می‌شود.

وی گفت: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده‌است و تلاش بر اجرای این لایحه ادامه دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش در رابطه با هدف سفر به خراسان‌شمالی افزود: خراسان‌شمالی دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای سایر استان‌ها نیز الگوبرداری کنیم.

نوری ادامه داد: پراکندگی خراسان‌شمالی و تعداد زیاد روستاها موجب سختی کار در حوزه پوشش تحصیلی می‌شود، براین اساس در سفر به خراسان‌شمالی زیرساخت‌ها و وضعیت نیروی انسانی بررسی خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان در خصوص موضوع رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت با سرعت، دقت و بلندنظری رتبه‌بندی را انجام دهد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان اواخر سال گذشته در مجلس به تصویب رسید و با تأیید شورای نگهبان، به مرحله اجرایی شدن نزدیک شد.

بر اساس قانون مجلس، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان طی ۳ ماه باید توسط دولت تدوین شود که ۳۱ خرداد، پایان این مهلت است.

تعدادی از فرهنگیان نسب به اخبار مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اجرای رتبه‌بندی در شهریور و همچنین سرعت کند آن گلایه داشتند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رتبه‌بندی معلمان، سخن حقی است که از زبان معلمان بیان می‌شود و لازم است که: ۱ـ دولت باسرعت، دقت، بلندنظری انجام دهد. ۲ـ تمام ۳۸ هزار میلیارد تومان را برای سال ۱۴۰۱ هزینه کند. ۳ـ بر اجرا نظارت کامل خواهیم کرد.

یک سری از طرح های آموزش و پرورش در دوران های گذشته متوقف شد. بازگشت به برخی از طرح های مفید گذشته سخت است و عده ای می خواستند آموزش و پرورش را از حکمرانی خود خارج کنند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان اصفهان اعلام کرد: ما درصدد هستیم که طرح رتبه بندی فرهنگیان را تا چند ماه آینده اجرایی کنیم!

یک سری از طرح های آموزش و پرورش در دوران های گذشته متوقف شد. بازگشت به برخی از طرح های مفید گذشته سخت است و عده ای می خواستند آموزش و پرورش را از حکمرانی خود خارج کنند.

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه تعیین ضریب حقوق را به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: تصویر مصوبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ هیئت وزیران در ارتباط با تعیین ضریب حقوق، حداقل و حداکثر حقوق کارمندان شاغل مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به پیوست ارسال و موارد زیر اعلام می‌شود.

۱. به موجب مصوبه مذکور ضریب حقوق سال ۱۴۰۱ شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان (۳.۳۵۳) ریال تعیین شده است.

۲. حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون و سایر مشمولان ماده مذکور در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴ میلیون و ۷۱۵ هزار ریال (۲۴.۷۱۵.۰۰۰) قابل محاسبه است.

۳. حداکثر حقوق و فوق العاده‌های مستمر شاغلین موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری شامل حقوق ثابت و فوق العاده‌های مذکور به ترتیب (فوق العاده ایثارگری، سختی کار و کار در محیط‌های غیر متعارف) به میزان ۷ برابر حداقل حقوق و فوق العاده‌های مستمر (۱۷۳.۰۰۵.۰۰۰) ریال است.

حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

۴. پس از اعمال افزایش‌های موضوع بندهای فوق‌الذکر، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی به نسبت مدت کارکرد نباید از مبلغ ۵۶ میلیون (۵۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال کمتر شود و مابه‌التفاوت آن با مبلغ ۵۶ میلیون ریال به عنوان تفاوت تطبیق موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ در احکام کارگزینی درج می‌شود. این میزان ثابت نبوده و با هرگونه تغییر در حکم کارگزینی مشمولان مجدد محاسبه می‌شود.

۵. کمک هزینه عائله مندی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۱۵ امتیاز معادل (۴.۰۷۳.۸۹۵) و کمک هزینه اولاد برای هر فرزند ۳۱۵ امتیاز معادل (۱.۰۵۶.۱۹۵) ریال است.

افزایش کمک هزینه عائله مندی برای مزدوجین اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد

در اجرای جزء ۱۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند پ ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰، امتیاز کمک هزینه عائله مندی مزدوجین جدید (اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد) به میزان ۲ برابر ۲۴۳۰ امتیاز معادل (۸.۱۴۷.۷۹۰) ریال و کمک هزینه اولاد فرزندان متولد شده از تاریخ مذکور (اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد) به میزان ۳ برابر ۹۴۵ امتیاز معادل (۳.۱۶۸.۵۸۵) ریال محاسبه و پرداخت می‌شود.

۶. کمک هزینه ازدواج و فوت در سال ۱۴۰۱ (۲۱.۷۹۴.۵۰۰) ریال است.

حداکثر امتیاز قابل احتساب بابت سنوات خدمت و تجربه کارمندانی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر هستند تا ۳۵ سال و برای سایر کارکنان ۳۰ سال خواهد بود.

۷. تفاوت تطبیق موضوع ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بعد از ۱۲ سال مسکوت بودن رتبه‌بندی معلمان با تخصیص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در شهریور اجرا می‌شود.

امانقلیچ شادمهر در جمع معلمان شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: بیش از ۱۲ سال است که مسئله رتبه‌بندی معلمان مسکوت بوده و امسال توانستیم این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال اجرا می‌شود و برای امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: سالانه ۵۰ هزار نفر و تا سه سال آینده ۱۵۰ هزار نفر از نیروی فرهنگیان کشور بازنشسته می‌شوند و حوزه آموزش و پرورش ۱۸۷ هزار نیرو کمبود دارد که می‌توان این کمبود را با جایگزین کردن نیروهای خرید خدمات و غیرانتفاعی جبران کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده امسال ۵۰۰ نفر در گلستان جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

* توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در این مراسم گفت: توجه به نیروهای خرید خدمات یکی از دغدغه‌های ما بوده و با توجه به اینکه بیش از ۱۴ هزار ساعت غیرموظف داریم می‌توانیم از نیروهای تازه‌نفس خرید خدمات در این ساعت‌های غیرموظف برای تدریس استفاده کنیم.

کمال‌الدین نظرنژاد اظهار کرد: با توجه به بازنشستگی همکاران فرهنگی در چند سال آتی، نیاز است تعداد ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش شهرستان جذب شود که جذب نیروهای تحصیل کرده علاوه به همراه داشتن آرامش روانی جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: از تعداد ۹۱ معلم نمونه انتخاب شده در سطح استان تعداد ۵۷ معلم نمونه از شهرستان گنبدکاووس بوده و از تعداد ۱۲ معلم نمونه استانی ۶ معلم نمونه از این شهرستان انتخاب شدند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ساخت تندیس معلمان نمونه توسط هنرجویان هنرستان پسرانه شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: تلاش داریم در کنار تحصیل در هنرستان‌های شهرستان تجربه‌اندوزی هم انجام شود و دانش آموزان در کنار آموزش تحصیلی خود یک حرفه علاقمند را آموزش ببینند تا در زمان فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به مرحله اجرای رتبه‌بندی‌معلمان رسیده و شامل معلمان بازنشسته می‌شود گفت: باید وزارت آموزش و پرورش هرچه سریعتر این آیین‌نامه را ابلاغ کند.

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان یک مدت زمان طولانی ۱۰ ساله داشت اظهار داشت: متاسفانه دولت قبلی لایحه را به مجلس نمی‌برد، اما در پایان سال ۹۹ با اصرار مجلس یازدهم، لایحه رتبه‌بندی با یک بودجه ناچیز به مجلس فرستاده شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار بود رتبه‌بندی معلمان، جایگاه معلم و کیفیت آموزش را بالا ببرد، تصریح کرد: اگر چه این لایحه مورد رضایت ما نبود اما قبل از به پایان رسیدن دولت قبلی، کلیات این لایحه را تصویب کردیم تا با تغییر دولت، به طور مجدد به دولت جدید بر نگردد تا چند سالی عقب بیفتد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون مجلس کار قانونی رتبه‌بندی انجام گرفت، اظهار داشت: بازنشستگان مهر ماه سال ۱۴۰۰ هم شامل رتبه بندی می‌شوند.

فلاحی با اشاره به اینکه در دولت قبل برای این لایحه تنها پنج هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده بود، گفت: اکنون مجموع بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۷ هزار میلیارد است که دو سال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه لایحه رتبه بندی معلمان در پنج رتبه تصویب شده و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، افزود: وزارتخانه باید هرچه سریع‌تر آیین نامه را تدوین کند به طوری که پنج پایه هم اعمال شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر معلمان در رتبه دو و سه هستند، اظهار داشت: تعداد کمی از معلمان در رتبه اول هستند و مقدار کمتری از آن‌ها در رتبه چهار و پنج هستند.

فلاحی گفت: بر اساس پایه حقوقی امسال حداقل حقوق با پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به علاوه رتبه بندی پایه اول، بیش از هشت  میلیون تومان می‌شود.

وی  افزود: مبلغ حقوق پایه‌های دو و سه که بیشتر معلمان را شامل می‌شود نیز بالاتر است و باید آیین‌نامه سریع‌تر تدوین و اجرایی شود.

یاسوج مهدی روشنفکر در همایش روز معلم با بیان اینکه ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش ایده‌آل است، در خصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح از سال ۸۹_۹۰ در دستور کار قرار گرفت و در دولت های مختلف به مجلس ارائه شد اما در مرحله اجرا طرح برگشت میخورد سالهای سال این طرح خاک می‌خورد که سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس با کمک آقایان زاهدی و اسماعیلی این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که  مصوب شد و در مجلس رای آورد.

نماینده مردم بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح ۱۶ اسفند سال گذشته توسط هیئت رئیسه و امضای رئیس مجلس به عنوان قانون به دولت اعلام شد افزود: بیش از ۱۰۰۰ ساعت در کمیسیون در خصوص نظام رتبه بندی معلمان بحث شد ۲۶ بار آیین نامه آن تغییر کرد مجدداً قرار است تغییراتی در آیین نامه صورت گیرد.

وی بیان کرد: حداقل افزایش حقوق معلمان را ۴۵ درصد و اگر وضع مالی دولت خوب باشد ۷۰ درصد نظر گرفتیم، البته از رئیس کمیسیون آموزش شنیدم که حداقل افزایش حقوق یک میلیون و ۸۰۰ تومان و سقف ۵ تا ۷ میلیون است.

روشنفکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۸۶ میلیارد تومان به استان  از محل محرومیت‌زدایی گفت: ۵۴ مدرسه کپری و سنگی در استان وجود دارد که تا مهر ماه ۳۶ مدرسه تحویل داده می‌شود و اگر کارها به خوبی پیش‌برود سال آینده چیزی به نام مدارس کپری نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

امام جمعه گناوه یادآورشد: البته هدف معلمان و مشعلداران علم و آگاهی به سرانجام رساندن طرح رتبه بندی است که دولت و مجلس مجدانه تلاش می کند.

پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و معلمان ، مهم ترین دغدغه مسئولان است و اگرچه دولت مردمی در این زمینه تلاش های زیادی صورت داده  اما باز هم گرانی ها  فشار مضاعفی بر مردم و بخصوص قشر کم درآمد شده است.

 وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آیین‌نامه رتبه بندی در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی قرار گرفته است تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

وی ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیئت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: