طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کوپن در راه است؛ این را به تازگی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است. براساس گفته مهدی طغیانی، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است و براساس وعده داده شده، در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود.

مهدی طغیانی در مصاحبه با یک برنامه رادیویی با ذکر این نکته که کالابرگ الکترونیک، مصوب بودجه سالانه مجلس است، گفته که دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت‌هایی صورت داد، چون اوضاع آن گونه که تصور می شد، پیش نرفت.

او عنوان کرده، براساس وعده داده شده، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود و کالای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالابرگ ارائه می شود.

طغیانی متذکر شده؛ مشمولان یارانه در قانون مشخص شده است و همین دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شدند، کالا برگ نیز دریافت می‌کنند.

البته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام کرده بود: پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام به طور آزمایشی اجرایی خواهد شد. پس از آن نیز اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس نیز گفته است؛ قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند. اتفاقی که پس از اجرای این طرح اتفاق خواهد افتاد، این است که مردم این اقلام موجود در نرم‌افزار را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کرده و مبلغ را پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ را دولت به فروشنده پرداخت می‌کند.

اما این اظهارات درباره کالابرگ در حالی است که تاکنون مقامات دولتی عنوان می‌کردند به دلیل این‌که هنوز کالابرگ آماده نشده است و هنوز موضع رسمی از سوی دولتی‌ها درباره زمان اجرای طرح کالابرگ اعلام نشده است.

در این میان، دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و سوالی که وجود دارد، این است که بالاخره دولت چه موضعی در قبال طرح کالابرگ خواهد داشت؛ این‌که آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد

پرداخت یارانه ادامه دارد؟

در این میان، دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و سوالی که وجود دارد، این است که بالاخره دولت چه موضعی در قبال طرح کالابرگ خواهد داشت؛ این‌که آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

 میرتاج‌الدینی گفت: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی درباره این که مجلس منتظر اعلام نظر دولت درخصوص اجرای پایلوت‌های انجام شده در خصوص کالابرگ است تا درباره این امر تصمیم‌گیری کند، گفت: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.

وی افزود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

او  تاکید کرد: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.

میرتاج‌الدینی درباره رصد مجلس روی هوشمندسازی ارائه نان گفت: به شخصه خودم این موضوع را پیگیری کرده‌ و مسئله را مورد ارزیابی قرار داده‌ام. بله؛ بعضی از اشکالات در شروع کار وجود داشته و طبیعی هم هست تا یک روشی راه بیفتد دارای ایراد و اشکال است.

وی ادامه داد: ایراداتی که در این زمینه وجود داشت؛ از جمله زمان پخت و پز نانوایی‌ها در بعضی از شهرها بود که کم شده بودند و ما به فرمانداران توصیه کردیم زمانی که درخواست‌ها از سوی مردم زیاد است، زمان پخت را طولانی و یا تمام وقت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی که داشتیم نشان می‌داد این روش، روش خوبی در کنترل مصرف گندم و جلوگیری از فساد است و کاهش چشم‌گیری را در این زمینه داشته‌ایم و از در خواست‌های غیرضرور در این زمینه جلوگیری شده است.

او  افزود: حدود ۳۰ درصد درخواست کاذبی که برای نان داشته‌ایم، از بین رفته است که در نهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آرد و گندم کشور به همراه خواهد داشت.

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی گفت: حتی اگر پرداخت کالابرگ الکترونیکی به درستی اجرا شود اما هرگز نمی تواند تاثیر اساسی بر زندگی و معیشت مردم داشته باشد و در واقع یک مسکن موقتی است.

به گزارش بانک اول حجت‌الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه درباره حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: من معتقدم که حذف ارز ترجیحی یک ضرورت بود اما به شرطها و شروطها، یعنی اینکه زیرساخت‌‎هایی باید از قبل فراهم می‌شد که متأسفانه این زیرساخت‌ها از قبل فراهم نشده و به همین خاطر آسیب‌هایی را برای اقتصاد به همراه دارد. 

مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ادامه داد: ازجمله اینکه پیوست حمایت از تولید در این تصمیم به روشنی مشاهده نمی‌شود. وقتی ارز ترجیحی از واردات کالا حذف می‌شود، توقع این است که همه آن صرف مصرف‌کننده نشود، بلکه بخشی از آن به سمت حمایت از تولید سرازیر شود تا کشور بتواند در این تولیدات به مرور قدرت تولید خود را افزایش دهد. 

قنبرزاده با اشاره به مباحث حمایتی و نظارتی گفت: اساساً بحث ثبات اقتصادی و جلوگیری از یک شوک اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این رابطه باید دولت در حوزه حمایت و نظارت به خوبی عمل کند تا این شوک به اقتصاد وارد نشود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های جراحی اقتصادی هنوز به طور کامل فراهم نشده است، بیان کرد: هرچند دولت نسبت به این جراحی اقتصادی خوش‌بین است، اما در این حوزه می‌شد کمی بیشتر تفکر کرد تا اجرای جراحی اقتصادی بدون نقص و ایراد اجرایی شود، چون ابهامات این طرح مقداری زیاد بوده و ضروری است که دولت به ابهامات پاسخ دهد.

پژوهشگر گروه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام گفت: اقتصاد ایران بیماری‌های مزمن فراوانی دارد و حالا که قرار است این جرات و شجاعت انقلابی را داشته باشیم تا دست به چنین جراحی اقتصادی بزنیم، باید مشخص شود از کجا باید شروع کرد؟ من فکر می‌کنم بعضی از جراحی‌های دیگر از قبیل حمایت از تولید، اصلاح سیستم بانکی، اصلاح بعضی ساختارهای دولتی مخصوصاً حجم عظیمی از اقتصاد اسلامی که ضرورتی ندارد تصدی‌گری آن به پای دولت نوشته شود و غیره بیشتر در اولویت بودند تا حذف ارز ترجیحی. 

قنبرزاده بیان کرد: توقع ما از دولت انقلابی آقای رئیسی بسیار زیاد است و انتظار داریم در تمام امورات مهم اصلاحات اساسی را انجام دهد به‌ویژه اینکه ساختار بودجه باید تغییرات اساسی به خود ببیند و در فرمایشات مقام معظم رهبری هم این مورد مهم به وفور تکرار شده، چون با وجود اینکه نمایندگان مجلس برخی اصلاحات را در لایحه بودجه انجام داده‌اند، اما ایشان نسبت به این اصلاحات رضایت صددرصدی نداشتند و آن انتظاراتی که داشته‌اند تحقق نیافته است.

وی با بیان این مطلب که دولت باید جدی‌تر تصمیم بگیرد، گفت: تیم اقتصادی دولت باید دو راهبرد را به چنین تصمیماتی اضافه کند؛ یکی اینکه باید ارتباط خود را با بدنه کارشناسی حوزه و دانشگاه به ویژه اقتصاد اسلامی محکم‌تر کند، اما متأسفانه نظرات کارشناسان اقتصاد اسلامی به سختی به گوش مسئولان دولتی می‌رسد و این آسیب‌زاست و راهبرد دوم اینکه قبل از هر تصمیمی واقعاً باید زیرساخت‌های لازم آن مورد بررسی قرار گرفته باشد، یعنی یک طرح، یک لایحه یا یک قانون پیش از اجرا باید با ده‌ها پیوست علمیاتی به همراه جوانب مختلف همراه باشد که متأسفانه گاهی از آن غفلت می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی با مثبت خواندن کالابرگ الکترونیک بر اقتصاد گفت: اگر این تصمیم به درستی اجرا شود، اثرگذار است، اما اینکه فکر کنیم تأثیر اساسی خواهد گذاشت اشتباه است، بلکه چنین تصمیماتی نوعی مُسکن موقتی برای تسکین دردهای اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شود. به باور من توزیع درآمدها باید به سمت عدالت پیش برود، درغیر این‌صورت دردهای اقتصادی کشور کاملاً درمان نخواهد شد

سخنگوی دولت گفت: درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه (۱ تیر) درباره برنامه دولت برای بهبود تقویت تیم ملی فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال متولی آن است اما دولت با توجه به اولویتی که مردم برای آن قائل است از هرگونه حمایتی دریغ نمی‌کند ‌و پیش از این رییس جمهور دستوراتی را به معاون اول خودو وزیر ورزش برای موفقیت تیم اعلام کرد.

وی افزود: تأکید رئیس جمهور این است که بازیکنان و  کادرفنی نباید دغدغه‌ای داشته باشند و تنها فکر آنها موفقیت در جام جهانی باشد.

سخنگوی دولت درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.

بهادری جهرمی درباره معرفی وزیر پیشنهادی جدید تعاون گفت: اطلاع ندارم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تشریح مصوبات هیأت وزیران گفت: پیرو وعده‌ی رئیس جمهور در سفر به شهرستان‌ ورامین درباره تشکیل فرمانداری ویژه در این منطقه، هیأت دولت موضوع را بررسی و تصویب کرد که بر این اساس وزارت کشور مکلف شد فرمانداری ورامین را به فرمانداری ویژه ارتقا دهد.

وی ادامه داد: همچنین پیش از این دولت لایحه‌ای را به‌منظور اصلاح دو موضوع در بودجه کل کشور به‌صورت دو فوریتی تقدیم مجلس کرده بود که موضوع بحث پیش‌بینی منبع تأمین قیر در لایحه بودجه امسال بود و منابع از منظر دولت قابلیت اعمال نداشت ‌اما به‌منظور حمایت از حوزه‌های راه‌سازی به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه پیشنهاد اصلاحی ارسال شده بود.

بهادری جهرمی افزود: همچنین همزمان پیشنهادی به‌منظور کاهش آوار تورمی که در قانون بودجه وجود دارد مبنی بر نحوه محاسبه نرخ حقوق ورودی مطرح شد که دولت پیشنهاد داد حقوق ورودی برخی از کالاها از چهار درصد به یک درصد کاهش یابد اما متأسفانه مجلس با این دو فوریت پیشنهادی دولت موافقت نکرد و لذا کاهش بخشی از آثار تورمی این مصوبه بودجه دولت سلب شده بود.

وی در عین حال یادآور شد که امروز مجدداً در جلسه هیأت دولت پیشنهادهای مجزایی که وزرای نفت و صمت به دولت ارائه کرده بودند بررسی و استدلال‌های مختلف مطرح و نهایتاً مقرر شد ضمن استرداد لایحه قبلی دو لایحه مجزا با قید دو فوریت تقدیم مجلس شود؛ زیرا گمان بر این بود که از سوی وزرا و برخی نقل قول‌ها از سوی نمایندگان مجلس این بود که تجمیع این دو لایحه ممکن است منجر به تصمیم گیری متفاوتی در مجلس شده باشد و بر این اساس به‌طور مجزا این لایحه امروز مورد تصویب قرار گرفت.

سخنگوی دولت درباره دیگر موضوعات مطرح شده در نشست امروز هیأت وزیران گفت: مطابق گزارشی که از سوی وزیر جهاد و کشاورزی درباره میزان خرید گندم از کشاورزان ارائه شد، تاکنون بیش از سه و نیم میلیون تُن گندم از داخل خریداری شده؛ همچنین با توجه به تصمیمی که پیش از این اتخاذ شده بود، برای جلوگیری از کشتار جوجه‌های یک روزه، شش و نیم میلیون تُن جوجه یک روزه بین روستاییان عزیز به‌صورت رایگان توزیع شده است که وزارت جهاد در حال پیگیری مراحل واکسیناسیون هست.

بهادری جهرمی آیین نامه اجرایی مربوط به قانون مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت را از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت دولت عنوان کرد و توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت، فوریت و تسریع در تصویب آیین نامه‌های تکلیفی است که مجلس اجرای آن را بر عهده دولت گذاشته و بر این اساس این آیین نامه‌ها باسرعت بیشتری در دستور کار است.

خبر جدید وزیر اقتصاد درباره کالا برگ الکترونیکی

وزیر اقتصاد گفت: زیرساخت عملیاتی شدن کالا برگ الکترونیکی در حال فراهم شدن است و تلاش ما بر این است تا هر چه سریعتر زمینه اجرایی آن فراهم آید.

احسان خاندوزی در گفت‌و گو با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل اظهار کرد: با تلاش دولت و وزرای صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی سعی بر این است تا در کوتاهترین زمان زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی در کشور فراهم آید تا مردم به راحتی کالاهای اساسی خود را از این طریق تأمین کنند.

وی به اجرای آزمایشی طرح هدفمندی یارانه آرد خبازی در ۱۰ استان کشور اشاره کرد و گفت: ما در حال رصد معایب و محاسن این طرح هستیم تا با تکمیل دوره آزمایشی، در همه استان‌ها طرح هوشمندسازی یارانه آرد خبازی‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تاکنون بخشی از مشکلات و نارسایی‌ها در این حوزه شناسایی شده و تلاش بر این است تا بقیه ضعف‌ها و نقص‌ها نیز شناسایی و برطرف شود تا در ماه‌های آینده شاهد اجرای این طرح در همه استان‌های کشور باشیم.

 خاندوزی در مورد کنترل گرانی‌ها در سطح عرضه و بازار افزود: ستاد تنظیم بازار جلسات مرتبی را برگزار کرده تا اجازه ندهد کالاهایی که مواد اولیه آنها ارزبر نیستند، گران شده و یا مردم در تأمین آن دچار مشکل شوند.

وی ضرورت اجرایی شدن مصوبه نهایی ستاد تنظیم بازار را از سوی دستگاه‌های دخیل یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرایی شدن این مصوبه در روزهای آینده آرامش در بازار حاکم شده و اعتماد فعالان اقتصادی نیز به شکل مناسب فراهم آید.

 دستگاه ایکس ری برای گمرک بیله‌سوار خریداری می‌شود

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به اهداف سفر خود به استان اردبیل، گفت: برای پیگیری اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور و همزمان با سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در استان اردبیل حاضر شدیم تا با همراهی مدیران این استان به ویژه استاندار اردبیل مشکلات فعالان اقتصادی را تا حد توان برطرف کنیم.

 دکتر خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعی ما بر این است تا مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اردبیل در حوزه اقتصادی و تأمین منابع مالی اجرایی شود و تلاش خواهیم کرد با همراهی بانک‌های عامل تأمین منابع را در حوزه‌های مختلف به ویژه پروژه‌های زیربنایی نظیر راه آهن انجام دهیم.

 خاندوزی از پرداخت تسهیلات در قالب پروژه‌های تبصره ۱۸ خبر داد و تصریح کرد: با همکاری شبکه بانکی پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ مد نظر است و امیدواریم هر چه سریعتر این کار به سرانجام برسد تا از ظرفیت‌های قانونی برای عملیاتی شدن این طرح‌ها استفاده شود.

 وی گفت: سال‌هاست که وعده راه‌اندازی دستگاه ایکس ری در گمرک بیله‌سوار داده شده که برای تحقق این امر به رئیس گمرک دستور دادیم تا در کوتاهترین زمان این دستگاه خریداری و نصب شود تا به صورت بر خط مبادلات تجاری در گمرک بیله‌سوار و استان اردبیل انجام شده و روابط حسنه با کشورهای همسایه را بیشتر شاهد باشیم.

دولت در مسیر انتخاب بین کالابرگ و یارانه نقدی با نکات مثبت و منفی روبه‌رو است، انتخاب هریک از این مسیرها مزایا و مضراتی برای مجری این طرح بزرگ اقتصادی دارد.

 این روزها زمزمه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر سر زبان‌ها افتاده است و دولت قصد دارد یارانه چهار کالای اساسی یعنی مرغ و تخم‌مرغ و شیر و روغن را به‌صورت کالابرگ الکترونیکی به دست مردم برساند، یعنی مابه‌التفاوتی را که قیمت قبل این کالاها پس از حذف ارز 4200تومانی با قیمت جدید آن‌ها پیدا می‌کنند به‌صورت یارانه در قالب طرح کالابرگ الکترونیک به مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند. اجرای این طرح نوعی جایگزین برای یارانه نقدی است در صورتی که در اجرا با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

در این گزارش به نقاط قوت و ضعف این طرح در مقابل پرداخت یارانه نقدی می‌پردازیم:

1 ـ اولین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و می‌توان از مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برشمرد، تأمین حداقل کالری استاندارد خانوار است که با اجرای این طرح می‌توان از وصول آن اطمینان حاصل کرد چرا که خانوار ما در طول یک ماه مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌قیمت مصوب می‌تواند تهیه و استفاده کند.

البته یارانه نقدی برتری نسبی که در اینجا نسبت به کالابرگ الکترونیکی دارد، این است که اختیار را به خود خانوار می‌دهد که چگونه یارانه دریافتی را هزینه کند چرا که ممکن است برای خانوار خرج‌های ضروری‌تری وجود داشته باشد و بنا بر صلاحدید این مبلغ صرف هزینه‌های دیگری شود که عملاً این اختیار در طرح کالابرگ الکترونیک از خانوار ما سلب می‌شود.

2 ـ از طرف دیگر دومین نکته‌ای که قابل بحث است این است که دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به‌لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به‌طور متوسط، ماهانه 8 لیتر شیر (هفته‌ای 2 لیتر)، یک شانه تخم‌مرغ، 8 عدد مرغ دوکیلوگرمی (هفته‌ای دو عدد) و 5 لیتر روغن در نظر بگیریم:

یارانه نقدی , 

مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی دولت که به‌واسطه کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه قرار است پرداخت شود، عبارت است از:

480 هزار تومان بابت مرغ با فرض مصرف 16 کیلوگرم در ماه، 50 هزار تومان بابت یک شانه تخم‌مرغ، 300 هزار تومان بابت 5 لیتر روغن و حدود 100 هزار تومان بابت 8 لیتر شیر، مجموعاً حدود 950 هزار تومان میزان یارانه پرداختی دولت توسط کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه به مردم می‌شود،

این در حالی است که یارانه نقدی که بر مبنای 300 هزار تومان به یک خانواده 4نفره پرداخت می‌شود، یک‌میلیون و دویست هزار تومان است یعنی حدود دویست و پنجاه هزار تومان به‌ازای هر خانواده 4نفره در جیب دولت توسط کالابرگ الکترونیکی می‌ماند.

3 ـ نکته منفی که پرداخت یارانه نقدی به مردم را همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار داده، رشد نقدینگی در جامعه و تشدید کسری بودجه است که از این زاویه کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی برتری نسبی دارد.

4 ـ اما جدی‌ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد است و این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است هزینه راه‌اندازی و اجرای این طرح است چرا که طبق گفته مدیر طرح هوشمندسازی، برای پیشبرد اجرای این طرح 900 میلیارد تومان به‌منظور خرید تجهیزات هزینه شده است،

این درحالی است که پرداخت یارانه نقدی هیچ هزینه اولیه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های پرداخت برای دولت ندارد و از این منظور پرداخت یارانه نقدی به‌منظور فراهم بودن زیرساخت‌ها، طرحی بسیار به‌صرفه‌تر برای دولت است.

5 ـ آخرین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود الزام قانونی برای پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالابرگ الکترونیکی است چرا که کالابرگ الکترونیکی الزام قانونی برای اجرا دارد.

از مجموع نکاتی که در بالا ذکر شد، برداشت می‌شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های آن هم دولت را با هزینه‌هایی قابل توجه روبه‌رو می‌کند، بنابراین می‌توان گفت در این شرایط حساس شاید بهتر باشد رویکرد دولت همان پرداخت یارانه نقدی باشد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به آینده منتقل شود.

بانک اول - گرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده، اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

به گزارش بانک اول اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده، اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوار‌ها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می‌شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالا‌های اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالا‌هایی که یارانه آن‌ها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود، اما از آن تنها می‌توان کالا‌های یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوار‌ها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: تعبیر نادرستی از کالابرگ الکترونیکی شده است و سخت‌افزار جدیدی بنام کالابرگ ایجاد نمی‌شود.

مفتح گفت: سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود، بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد و در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند.

او می‌گوید: تا سه ماه آینده امکان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در سامانه وجود خواهد داشت و مبلغ یارانه برای افرادی که اطلاعات آن‌ها تائید شود از روز اول پرداختی‌ها، محفوظ است.

با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی از ۲۲ اردیبهشت قیمت‌های جدید برای ۴ قلم کالای اساسی اعلام شد و قیمت مصوب ۴ قلم کالای مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش یافت. در ازای این افزایش قیمت یارانه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر فرد برای خانوار‌ها واریز شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه امروز یکشنبه هیات دولت، از اقدامات وزارت بهداشت و درمان در برقراری بیمه همگانی سلامت برای ۵ میلیون نفر از هموطنان و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قدردانی کرد.

وی رئیس جمهور همچنین با قدردانی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، از مسئولان خواست که این اقدامات ارزشمند را با تسریع در پرداخت مطالبات بیمه‌ها و بیمارستان‌ها کامل کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر نفت درباره سفر به ونزوئلا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با این کشور، اظهار داشت: آمریکای لاتین یک ظرفیت خوب برای کشورمان است که نباید در روابط خارجی از آن غفلت شود.

رئیسی افزود: توجه به آفریقا نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی کشورمان بوده که باید در کنار توجه به تعامل با کشورهای دیگر، به آن اهتمام ویژه داشت.

وی همچنین بر لزوم توجه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی به کارهای زیربنایی تاکید کرد و گفت: نباید کارهای روزمره موجب غفلت از کارهای اساسی شود.

رئیس جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری پیشرانان اقتصادی در پروژه های کلان کشور متذکر شد: در این حوزه باید در همین یک سال اول کاری دولت گام‌های موثری برداشته شود.

رئیسی از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌وری، به عنوان الزامات رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری به موضوع سرمایه‌گذاری توجه ویژه داشته باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برگزاری آزمون سراسری جذب دانشجو و هیأت علمی آموزش و پرورش، تقویت نیروی انسانی در حوزه تعلیم و تربیت را اقدامی زیربنایی و مهم عنوان کرد و گفت: افراد کارآمد بر مبنای عدالت جذب آموزش و پرورش شوند و گزینش نیروها نباید مبتنی بر سفارش و چانه‌زنی‌ باشد.

وی در ادامه، افزایش‌ بی‌دلیل قیمت‌ها و رها شدگی بازار را موجب نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین بازکردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش ببخشد.

رئیس جمهور در همین راستا متذکر شد: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: