قیمت خودرو با فاکتورهای مختلفی تعیین میشود از جمله فاکتورهای تاثیر گذار تورم بخشی است.  قیمت خودرو و محاسبه ی آن بسیار پیچیده و بی شباهت به یک معادله ی چند مجهولی نیست. قیمت خودرو به عوامل دیگری هم بستگی دارد  در هر خودرو نهاده‌های مختلفی مانند فولاد، شیشه و ... استفاده می‌شود و اگر قیمت این موارد افزایش پیدا کرده باشد،قیمت خودرو نیز براساس آن تغییر میکند. . قیمت خودرو در بازار امروز نوسان ها و حاشیه های بسیاری دارد . قیمت خودرو در آینده چه می‌شود؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: بازار خودروی کشور در ۱۰ روز اخیر با ثبات نسبی در قیمت‌ ها همراه بود. البته همچنان کاهش یا افزایش جزئی در قیمت‌ها دیده می‌شود.  این کارشناس صنعت خودرو افزود: باید به این نکته توجه کرد که بازار، در شرایط کنونی کشش افزایش قیمت را ندارد. به همین دلیل، تا زمانی که دو موضوع مذاکرات وین و واردات خودرو به نتیجه نرسد، به نظر می‌رسد بازار به روند کنونی خود ادامه دهد.

چندی پیش نیز، بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بازار در رکود قرار دارد. اما نکته قابل توجه این است که در ۱۰ روز گذشته شاهد نوسان قیمت‌ها بودیم. در روزهای گذشته میزان عرضه خودرو به بازار افزایش یافت و عرضه و تقاضا مقداری در حالت تعادلی قرار گرفت. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز این روند نوسانی در بازار خودروی کشور ادامه داشته باشد.

کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند که وجود آرامش در بازار ارز، یکی از عواملی است که باعث آرامش بازار خودرو شده است.

به باور آنها، ثبات چند روزه نرخ دلار موجب شده تا قیمت خودرو هم به آرامش برسد.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان عنوان می‌کنند که یک آرامش آتش زیرخاکستر را به دلیل نبود فضای مثبت برجامی شاهد هستیم و این امکان وجود دارد که بازار خودرو در روزهای آینده رشد قیمت را ثبت کند.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۳ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۱ میلیون تومان پیش رفت.

زارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار ۲ میلیون تومان افزایش و تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون تومان کاهش یافته است.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۰۲ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز ۱۹۸ میلیون تومان قیمت خورده است.

این در شرایطی است که در بازار خودرو شاهد بودیم که بقیه خودروها هیچ‌گونه تغییر قیمتی پیدا نکرده‌اند و به نظر می‌رسد ترمز ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو کشیده شده است.

قیمت خودروهای داخلی در بازار

خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) ۲۹۵.۰۰۰.۰۰۰
سمند LX (ساده) ۱۴۰۱ ۳۱۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس (LX ) ۱۴۰۱ ۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ ۲۹۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۱ ۳۰۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) ۳۵۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v۸(۱۴۰۰ ۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (۱۴۰۰) ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۳۹۵.۰۰۰.۰۰۰
تندر۹۰ E۲ ۴۹۵.۰۰۰.۰۰۰
رنو تندر پلاس اتوماتیک ۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰
تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ ۵۹۵.۰۰۰.۰۰۰
رانا پلاس (۱۴۰۱) ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۳۸۵.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی ۱۴۰۱ ۴۰۳.۰۰۰.۰۰۰
دنا پلاس دنده‌ای توربو ۱۴۰۰ ۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰
هایما s۷ توربو پلاس ۹۳۵.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۱۱ ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۳۱ ۱۸۶.۰۰۰.۰۰۰
ساینا ۱۴۰۰ ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰
تیبا (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۱۹۲.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰
شاهینG (۱۴۰۱) ۳۶۴.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۱ ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰
 

وزارت صنعت امیدوار است با حذف محدودیت‌های فروش، ثبات بیشتری به قیمت‌ها در بازار بدهد. طبق گفته مسئولان وزارت صنعت مزیت تصمیم جدید این است که به‌جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و به افزایش قیمت منجر شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت ‌کند و موجب افت قیمت در بازار آزاد شود.

با این حال به‌نظر می‌رسد این موضوع به افزایش تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز بستگی زیادی دارد؛ زیرا قرار است فقط خودروهایی از فرایند قرعه‌کشی خارج شوند که عرضه آنها بیشتر از تقاضا باشد؛ ضمن اینکه درصورت افزایش تولید، بازار به‌صورت خودکار به تعادل خواهد رسید و نیازی به وضع مقررات مختلف نیست.

طبق اعلام قبلی وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی‌ در حال حاضر خودروهایی مانند کوییک با گیربکس معمولی، کوییک آر معمولی، تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، ساینا اس، کوییک اس، تیگو۸ پرو، ‌ام وی‌ام X۵۵ پرو اکسلنت و ‌ام وی‌ام X۵۵ پرو اکسلنت اسپرت از شمول قرعه‌کشی حذف شده‌اند. به این ترتیب متقاضیان خرید این محصولات، می‌توانند از این پس بدون محدودیت، این خودروها را بخرند و دیگر الزامی برای رعایت برخی مقررات خرید وجود ندارد.

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد:رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.

امید قالیباف ضمن اشاره به گزارش‌ مالی خودروسازان، گفت: گزارش‌های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه امسال با ۱۸ درصد رشد رکورددارِ رشد بخش تولید در اقتصاد بوده است.

سخنگوی وزارت صمت افزود: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا،سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و خودروهای نظیر شاهین CVT ، آریا ، رانا AMT, هایما S۸ و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آن‌ها خواهند شد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: