یارانه جدید و نحوه پرداخت آن و معوقات آن  مسئله ای است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. یارانه جدید دو ماه به مردم پرداخت شده است. تصمیم گیری های نهایی درباره یارانه جدید هنوز انجام نشده است.  یارانه جدید جاماندگان چه زمانی واریز می شود؟  یارانه جدید برا جاماندگان از طریق  سایت my.gov.ir قابل ثبت نام  است.

 یارانه جدید این ماه هم نقدی شد؟

سید احسان خاندوزی درباره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ارائه کالابرگ از سوی دولت در شهریور برای ادامه روند پرداخت یارانه‌ها به این شیوه گفت: ارائه کالابرگ منوط به این است گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه شود.

یارانه نقدی

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: این گزارش قرار است تا آخر مرداد ماه توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا مردم می‌پذیرند بعد از چندین سال دریافت یارانه به صورت نقدی کالابرگ دریافت کنند، گفت: با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است و دولت به جهت اینکه می‌خواست حتماً حمایت اولیه صورت بگیرد در ماه‌های گذشته تلاش کرد پرداخت یارانه داشته باشیم تا زمانی که زیرساخت ارائه کالابرگ آماده شود.

 شرایط دریافت یارانه جدید

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.  این خبر را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده و گفته: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مساله توزیع کالابرگ الکترونیک مطرح شده است اما چون زیرساخت‌ها آماده نبود، دولت یارانه‌ها را نقدی واریز کرد. اما دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.  به گفته طغیانی، بر اساس قانون بودجه سال جاری، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.  از ابتدا و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی هم اخباری که از بدنه اقتصادی دولت به گوش می‌رسید مبنی بر این بود که هنوز خود دولت هم برنامه‌ای برای نحوه پرداخت یارانه جدید ندارد. چون هم مساله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها. حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی سبب شد که دولت ناگهانی تصمیم به پرداخت یارانه نقدی بگیرد. اما از همان ماه اول دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه واریز موقتی است و کالابرگ یا همان کوپن جایگزین این شیوه می‌شود.  اما اکنون یکی دو ماهی هست که دولت مساله تغییر شیوه پرداخت یارانه را دیگر مطرح نمی‌کند و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این هم یکی از نمایندگان مجلس به دولت انتقاد کرده بود که احتمالا قصد دارد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

یارانه

کاهش مبلغ یارانه جدید برای برخی خانوارها

 طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد و کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز شد ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.  واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار بود تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.  در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

زمان واریز یارانه جدید مردادماه

  در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.  در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

دریافت یارانه جدید برای مجردها 

  مجردهایی که تاکنون یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آن‌ها قطع شده، می‌توانند با مراجعه به سایت sso.my.gov.ir نسبت به ثبت نام یارانه به صورت مستقل اقدام کنند.  مجردهایی که پیش از این یارانه دریافت می‌کردند، نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند.  طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی این سازمان آغاز شده است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: