قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده است. کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار رخ داده است. قیمت طلا اکنون به سطح پایینی سقوط کرده است. قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

در اولین هفته شهریور شاهد افزایش نرخ سکه و طلا بودیم و بازار سرمایه با نوسانات محدودی همراه بود.
در این هفته  نرخ ها در بازارهای مالی  روند افزایشی داشت. سکه در  کانال ۱۳ میلیون تومانی قرار گرفت  و بورس  با نوسان محدود همراه بوده است.
بورس در این هفته با رشد ۵ واحدی از عدد یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد ایستاد.

 

شنبه

 

(29مرداد)

 

یکشنبه

 

(30 مرداد)

 

دوشنبه

 

(31مرداد)

 

سه شنبه

 

(یکم شهویور )

 

چهار شنبه

 

(2 شهریور )

 

آخرین مقدار ثبت شده شاخص کل بورس (واحد) 1,438,819.20 1,429,906.80 1,424,490.90 1,431,477.20 1,442,372.90
 

 

هفته پیش نرخ سکه و طلا  کاهشی بود که در این هفته این روند متوقف شده و قیمت ها اندکی رشد داشت. شما می توانید با استفاده از جدول زیر قیمت ها را بررسی کنید. 

 

نام محصول
شنبه

 

(29مرداد)

 

یکشنبه

 

(30 مرداد)

 

دوشنبه

 

(31مرداد)

 

سه شنبه

 

(یکم شهویور )

 

چهار شنبه

 

(2 شهریور )

 

پنجشنبه 

 

(3 شهریور )

 

 
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 13.400.000 12.600.000 13.700.000 13.600.000 13.650.000 13.750.000  
سکه تمام طرح قدیم 12.700.000 12.300.000 12.700.000 12.900.000 13.000.000 13.000.000  
نیم سکه بهار آزادی 7.500.000 7.200.000 7.600.000 7.700.000 7.700.000 7.700.000  
ربع سکه بهار آزادی
4.500.000

 

4.300.000

 

4.600.000 4.700.000 4.700.000
4.750.000

 

 
سکه گرمی 2.900.000 3.000.000 2.800.000 2.950.000 2.950.000 2.950.000  
اونس جهانی یک هزارو 748 دلار و 43 سنت یک هزارو 748 دلار و 43 سنت یک هزارو 738 دلار و 43 سنت یک هزارو 737 دلار و 64 سنت یک هزارو 747 دلار و 34 سنت یک هزارو 756  دلار و 85 سنت   
طلای ۱۸ عیار 1.239.600 1.192.300 1.236.900 1.237.300 1.250.100 1.255.800  
 

 

روند فعلی بازار سرمایه ادامه دارد
خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار و شاخص کل هم وزن در محدوده ۳۸۰ هزار واحد حمایت خوبی دارند که به این محدوده ها واکنش مناسبی نیز نشان داده‌اند. در هفته پیش رو انتظار رقم خوردن اتفاق خاصی وجود ندارد و به نظر می‌رسد شاهد تداوم روند فعلی باشیم.

 

شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش ۰.۶۲ درصدی به تراز یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد و شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲.۳۰ درصدی در تراز ۴۰۸ هزار واحدی قرار گرفت.

 

او می‌گوید: در شرایطی که همچنان سایه ابهامات سیاسی بر سر بازار وجود دارد و بازارهای کالایی همچنان در رکورد به سر می‌برند، با توجه به افزایش نرخ طلا ، به نظر می‌رسد در حال حاضر مانند هفته گذشته صنعت خاصی پیشتاز بازار نباشد و این تک سهم‌ها باشند که روند مطلوب‌تری را طی کنند.

 

در هفته گذشته صنعت کوچک استخراج نفت و گاز با رشد ۱۰.۱۳ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع داشت.

 

او گفت: به نظر می‌رسد افزایش یک درصدی دامنه نوسان و حق تقدم می‌تواند در هفته کاری پیش رو اثرگذار باشد. اخبار معاملات بلوکی خودرو، عرضه خودرو شرکت جدید در بورس کالا و تغییرات نرخ جهانی نیز از دیگر موارد اثرگذار بر روند بازار در هفته آینده خواهند بود.

 

آقای امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی هم گفت: در حال حاضر نوسان قیمت در بازار طلا افزایش یافته و حباب سکه به ۱۰ درصد رسیده است. افت قیمت‌ها به دلیل اخباری بود که از مذاکرات منتشر شد اما برگشتن قیمت‌ها به کانال بالاتر، به دلیل کاهش عرضه به بازار است.

 

موسوی می گوید : اگر اونس جهانی به هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار برسد، همچنین دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شود، امکان صفر شدن و حتی منفی شدن حباب وجود دارد. این شرایط البته کمی بعید است.

 

به گفته او، در این شرایط سکه به ۱۱ میلیون تومان نیز خواهد رسید. اما اگر برجام احیا نشود، باید منتظر افزایش قابل توجه سکه بود.

 

نرخ سکه طرح جدید در این هفته حدود ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت همچنین نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با افزایش ۱۳۰ هزار تومان و ۱۳۵ هزار تومان همراه بودند.

 

سکه های یک گرمی و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ترتیب ۱۴۰ هزار تومان و ۹۴ هزار تومان افزایش نرخ داشتند.

ریزش امروز قیمت طلا هفتمین افت قیمتی متوالی از ابتدای هفته پیشین است؛ موضوعی که سبب شده است تا قیمت طلا به نزدیکی کف یک ماهه خود نزدیک شود. این در حالی بود که افزایش ارزش دلار فشار بیشتری بر بازار طلا وارد آورد.

قیمت طلا هنوز هم تحت تاثیر چشم انداز رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو مسیری نزولی را در پیش گرفته است.

 فلز زرد پس از پشت سر گذاشتن هفته ای سراسر نزولی که طی آن ۳ درصد از قیمت آن کاسته شد، هفته جاری نیز در همان مسیر در حرکت است. طلا در معاملات روز سه شنبه بیش از نیم درصد کاهش ارزش داشت تا قیمت آن به ازای هر اونس به محدوده ۱۷۳۷ دلاری برسد. با ادامه این روند هیچ بعید نیست قیمت طلا به زیر مرز ۱۷۰۰ دلار سقوط کند.

ریزش امروز قیمت طلا هفتمین افت قیمتی متوالی از ابتدای هفته پیشین است؛ موضوعی که سبب شده است تا قیمت طلا به نزدیکی کف یک ماهه خود نزدیک شود. این در حالی بود که افزایش ارزش دلار فشار بیشتری بر بازار طلا وارد آورد.

شاخص دلار که ارزش پول آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی اندازه می گیرد، اکنون با نزدیک شدن به مرز ۱۰۹ واحدی در سقف پنج هفته ای خود قرار دارد. هفته پیش هم شاخص دلار بیش از ۲.۴ درصد رشد داشت تا طلا به عنوان بازار رقیب را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

در حالی که جرومی پاول رییس فدرال رزرو در انتهای هفته جاری در جکسون هول سخنرانی خواهد داشت، پیش بینی می شود موضع تهاجمی او مجددا طلا را در مسیری نزولی قرار دهد. در حالی که در هفته های اخیر پیش بینی می شد که با فروکش رشد تورم در آمریکا فدرال رزرو از مواضع تهاجمی خود کوتاه خواهد آمد اما سیگنال های مقامات بانک مرکزی آمریکا بازارها را غافلگیر کرد.

حال تحلیل گران پیش بینی می کنند در صورتی که جرومی پاول طبق پیش بینی ها موضع بگیرد و مبارزه با تورم را اولویت اصلی فدرال رزرو بداند، طلا به زیر مرز ۱۷۰۰ دلار سقوط خواهد کرد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۷۷۳ دلار و ۹۱ سنت رسید.

قیمت طلا برای پنجمین روز پیاپی در بحبوحه‌ ضعف گسترده دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌گذاری‌های ایمن به‌دنبال نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا افزایش یافت.

شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه به‌خاطر ترس از رکود در آمریکا در بحبوحه اطلاعات ناامیدکننده اقتصادی ۰.۱۳ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۰۵.۲۴ رسید. شاخص مدیران خرید در بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا به پایین‌ترین رقم از ۲۰۲۰  یعنی ۵۲.۸ رسیده‌است. این رقم در ماه گذشته برابر با ۵۳ بود.

به‌علاوه، آمار ناامیدکننده اقتصادی در منطقه یورو و چین هم بر ارزش دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا تاثیر گذاشته‌است.

خرده‌فروشی در آلمان ۸.۸ درصد نسبت‌به سال قبل کاهش‌یافته است. از طرف دیگر، طبق گزارش منابع آگاه، نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در روز سه‌شنبه از تایوان بازدید کند که نشان دهد آمریکا در برابر تهدید چین ساکت نمی‌نشیند. برخی منابع هم گزارش داده‌اند آمریکا در فکر محدود کردن ارسال تجهیزات ساخت ریزتراشه به تولیدکنندگان چینی است.

دراین‌بین، بازار سهام وال‌استریت افت متوسطی داشته و سود ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا به حدود ۲.۵۸ درصد رسیده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۴ ماه گذشته. شاخص بورس اس‌پی۵۰۰ هم ۰.۲۵ درصد طی یک روز کاهش‌یافته است.

روی‌هم‌رفته، ضعف دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌های ایمن به نفع خریداران طلا خواهد بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۳ دلار و ۸۶ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۷۶۲ دلار و ۸ سنت رسید.

طلا دوباره درخشش خود را در برابر قدرت گرفتن دلار آمریکا ازدست‌داد. بالا رفتن نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا هم سرمایه‌گذاران را از این فلز گران‌بها دور کرده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۳ دلار و ۸۶ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۷۶۲ دلار و ۸ سنت رسید.

از طلا معمولاً به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی یاد می‌شود.در سال گذشته میلادی زمانی‌که شرایط اقتصاد دنیا به‌خاطر همه‌گیری کرونا برهم ریخته بود، سرمایه‌گذاران به طلا روی آوردند و باعث شدند قیمت آن به بالاترین رقم طی چندین سال گذشته برسد.

به‌همین‌ترتیب، در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت طلا به یک رکورد جدید رسید.

اما افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی تاثیر منفی بر قیمت طلا می‌گذرد.

بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا در دوره کرونا نرخ بهره را جهت تقویت اقتصادهایشان پایین آوردند. اما حالا این اقتصادها نرخ بهره را جهت مهار تورم افزایش می‌دهند.

افزایش ارزش دلار آمریکا هم قیمت طلا را پائین می‌آورد. ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم دنیا به بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسیده‌است. دلیل قدرت گرفتن دلار را می‌توان تورم بالا و افزایش نرخ سود اوراق‌قرضه در آمریکا دانست.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱۰ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۵۸ درصد افزایش به ۱۷۶۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

 افزایش دوباره تورم در آمریکا به‌دنبال ضعف ارزش دلار تمایل برای طلا به‌عنوان یک سرمایه ایمن را افزایش داده و باعث بالا رفتن قیمت آن شده‌است. سطح فعلی قیمت طلا احتمالاً سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خواهد کرد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱۰ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۵۸ درصد افزایش به ۱۷۶۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان در آمریکا بیشتر از حد انتظار در ماه ژوئن افزایش‌یافته و تورم ماهیانه به بالاترین رقم از ۲۰۰۵ رسیده‌است.

انتشار این خبر ارزش دلار را ۰.۳ درصد پایین آورد و باعث قدرت گرفتن طلا شد. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

برخی سرمایه‌گذاران طلا را به‌خاطر ایمن بودن سرمایه‌گذاری در آن خریداری می‌کنند، اما برخی دیگر تصور می‌کنند طلا و به‌طورکلی فلزات درحال‌حاضر ارزان‌ترین قیمت را برای خرید دارد.

طلا برای چهارمین ماه پیاپی کاهش قیمت داشته‌است. قیمت طلا در بحبوحه افزایش سریع نرخ بهره بانک‌های مرکزی، ۳۰۰ دلار نسبت‌به اوج ماه مارس که از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشته بود، پایین آمده‌است. ترس از رکود اقتصادی هم تمایل به دلار را بالا برده و باعث افزایش ارزش شده‌است.

بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را بالا می‌برد.

قیمت نقره امروز با ۱.۶۶ درصد افزایش به ۲۰ دلارو ۲۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۹۱ درصد افزایش ۸۹۹ دلار و ۳۵ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۷۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

قیمت طلا پس‌از رسیدن به اوج ۱۷۲۸ دلار در روز سه‌شنبه، روند نزولی را طی کرد. سیاست‌گذاران منتظر نتایج اجلاس فدرال‌رزرو آمریکا در مورد سیاست پولی این کشور هستند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۷۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

عوامل بسیاری بر حساسیت بازار تاثیر گذاشته‌است، مانند کاهش دورنمای سوددهی شرکت والمارت به‌خاطر بالا رفتن قیمت مواد غذایی و انرژی و همچنین پایین آمدن دورنمای رشد اقتصاد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری و سال آینده میلادی

اتحادیه اروپا هم تصمیم به ۱۵ درصد کاهش مصرف گاز گرفته‌است. این تصمیم به‌دنبال اطلاعیه شرکت گازپروم روسیه مبنی‌بر کاهش جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ گرفته شد که دوباره قیمت انرژی را بالا می‌برد. تاجران به‌دنبال یک پشتوانه ایمن هستند، بنابراین قیمت دلار افزایش می‌یابد. شاخص دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای دنیا ۰.۵۴ درصد بالا رفته‌است. به‌این‌ترتیب خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌شود.

دراین‌بین، شاخص سهام اس‌پی ۵۰۰ پس‌از سقوط در روز سه‌شنبه افزایش یافته‌است که می‌تواند از سرمایه‌های مخاطره‌آمیز حمایت کرده و باعث کاهش ارزش دلار شود.

طلا همچنین تحت فشار کاهش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران و نگرانی در مورد تقاضا در هند و چین قرار گرفته‌است. تصمیم فدرال‌ رزرو آمریکا مسیر طلا را تا حدی مشخص می‌کند. اگر بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ بهره را آهسته‌تر کند طلا بازهم قدرت می‌گیرد.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ بهره را جهت مقابله با تورم بالا برد. با توجه به این‌که طلا به‌عنوان یک پشتوانه در زمان تورم بالا در نظر گرفته می‌شود، بالا بردن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گرانبها را افزایش می‌دهد.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۵۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۰۴ درصد کاهش ۸۷۶ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۷۲۵ دلار و ۲۸ سنت رسید.

 روند افزایش قیمت طلا طی روزهای اخیر تا حدی متوقف‌شده است. تصمیم فدرال‌ رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در اجلاس روز چهارشنبه قیمت این فلز گران‌بها را پایین می‌آورد چون قرار است سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سختگیرانه‌تر شوند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۷۲۵ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا در هفته گذشته به پایین‌ترین رقم از ۲۰۲۱ رسید و در ادامه، اطلاعات ضعیف اقتصادی آمریکا باعث افزایش نسبی قیمت آن شد. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران آمریکا در اجلاس آینده فدرال‌رزرو نرخ بهره را بازهم افزایش دهند. اطلاعات مربوط به تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی هم نشان خواهد داد اقتصاد این کشور وارد یک رکود فنی شده‌است یا نه.

سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو و بالا رفتن ارزش دلار بر نگرانی درمورد تورم و رکود اقتصاد پیشی گرفته و تمایل به طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن را پایین آورده و در نتیجه باعث کاهش بیشتر قیمت آن می‌شود.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از ورود اقتصاد آمریکا در یک رکود گسترده نمی‌بیند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد تحت فشار قرار گرفتن قیمت طلا ناشی از کاهش علاقه سرمایه‌گذاران باشد.

قیمت نقره امروز با ۰.۵۳ درصد افزایش به ۱۸ دلار و ۴۳ سنت رسید و پلاتین با ۰.۶۹ درصد افزایش ۸۸۹ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

طلا و سکه تحت تاثیر در هفته‌ای که گذشت نوساناتی را تجربه کردند و اکنون در مسیری کاهشی قرار دارند.

قیمت طلا و قیمت سکه این روزها تحت تاثیر کاهش قیمت انس جهانی و از سوی دیگر اخبار سیاسی و تاثیر آن بر قیمت دلار دچار نوساناتی شده است.

در لحظه تنظیم این گزارش قیمت طلا در رقم یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان قرار دارد.

سکه نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روزهای گذشته کاهش قیمت داشته است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: افزایش قیمت طلا تا بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سیگنال مهمی است تا مشخص شود روند صعودی همچنان در بازار برقرار است.

او ادامه داد: قیمت طلا اگر زیر قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تثبیت شود ریتم نزولی تندتری به‌وجود می‌آید.

علت شکست حمایت مهم قیمت سکه

تحلیلگران علت شکست حمایت مهم سکه را هم داخلی و هم خارجی می‌دانند.

ارزش ذاتی طلا و سکه با استفاده از ارزش اونس و قیمت دلار محاسبه می‌شود. دلیل خارجی اثر گذار بر بازار طلا و سکه ارزش اونس است. با افزایش بدبینی نسبت به آینده اونس در کوتاه مدت، معامله‌گران احتمال کاهش اونس را در پیش‌بینی‌های خود می‌سنجند.

قیمت اونس بر اساس نمودار و پیش‌بینی تحلیلگران در کوتاه‌مدت می‌تواند تا محدوده ۱۶۸۰ دلاری کاهش یابد، با توجه به آنکه بازار هنوز رفتار اونس در برخورد با این محدوده حمایتی را ارزیابی نکرده گارد نزولی فعلی اونس فعلا باعث کاهش ارزش ذاتی طلا و سکه می پ‌شود.

عامل داخلی در کاهش قیمت سکه

عامل داخلی در کاهش قیمت سکه نیز به قیمت دلار مربوط می‌شود. قیمت دلار تهران همزمان با سفر بایدن افزایش یافته بود. ولی در ادامه موفق به شکست مقاومت خود نشد و عقب‌نشینی کرد.‌

احتیاط معامله‌گران از مذاکرات برجام

باتوجه به احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی معامله‌گران ارز در قیمت‌های بالا برای خرید ارز احتیاط می‌کنند به‌همین دلیل چون عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت سکه و طلا کاهش پیدا کرده است خریداران سکه در مقابل افزایش حباب سکه و خرید در بالای محدوده ۱۵ میلیون تومان احتیاط کرده‌اند.

ارز یک کشور می‌تواند نشان‌دهنده میزان اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی یک کشور باشد.این هفته رییس دولت قبل در مورد ذخایر ارزی کشور در پایان دولت صحبت کرده بود که دیروز واکنش وزیر اقتصاد را در پی داشت و برخی مسائل و مشکلات به جا مانده از دولت قبل مطرح شد.

بر اساس تجربه بازار ارز به اینگونه اخبار واکنش خوبی نشان نمی‌دهد زیرا ارز کشور بر خلاف دولت‌ها ثابت است و با توجه به افزایش اثر مسایل سیاسی بر اقتصاد در برهه کنونی، این آسیب دیدن اعتماد به دولت ها را بعدها در نرخ ارز منعکس می کند چون اگر اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی به عنوان متولی اقتصاد و ناظر بازار ارز چه در گذشته و چه در حال، آسیب ببیند در بحران‌های اقتصادی کمتر به دولت و بانک مرکزی اعتماد می‌کنند. و کنترل اوضاع سخت تر می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۷۰۹ دلار و ۵۴ سنت رسید.

قیمت طلا تحت فشار قدرت گرفتن دلار آمریکا و علیرغم کاهش ارزش دلار نسبت به رکورد هفته گذشته، در حدود ۱۷۰۰ دلار در هر اونس باقی‌مانده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۷۰۹ دلار و ۵۴ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه اجلاس فدرال‌رزرو آمریکا در ۲۶ و ۲۷ ژوئیه هستند. هنوز مشخص نیست این بانک نرخ بهره را چه مقدار برای مقابله با تورم بالا ببرد. جدیدترین اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد سیاست‌گذاران این کشور موافق ۷۵ واحد افزایش نرخ بهره هستند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه اواندا گفت:« احتمالاً لازم نیست فدرال رزرو آمریکا سیاست سختگیرانه‌ای مانند آنچه بازار تصور می‌کرد در پیش بگیرد. اما روند افزایش نرخ بهره تا اوایل سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. ارزش دلار در ابتدای این هفته پائین می‌آید اما تاثیر چندانی بر قیمت طلا نخواهد گذاشت. یعنی طلا احتمالاً به حدود سطح ۱۷۵۰ دلار نزدیک نمی‌شود».

قیمت طلا هفته گذشته برای اولین‌بار از ماه اوت سال گذشته میلادی به کمتر از ۱۷۰۰ دلار رسید و شاخص دلار ۰.۴ درصد در روز گذشته کاهش یافت، اما تغییر چندانی پس‌از آن نداشته‌است.

قیمت نقره امروز با ۱.۲۷ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۶۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۴۳ درصد کاهش ۸۶۳ دلار و ۷۵ سنت معامله می‌شود.

کانال تلگرام گسترش نیوز

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت انس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد.

«محمد کشتی آرای»اظهار داشت: سیر نزولی قیمت جهانی طلا در هفته گذشته همچون هفته قبل ادامه داشت، به این ترتیب که هفته گذشته کاهش ۳۵ دلاری و هفته قبل از آن نیز ۶۵ دلار کاهش قیمت و در مجموع بالای ۱۰۰ دلار کاهش بها را داشتیم. 

به گفته وی، در آخرین معاملات روز گذشته بهای انس جهانی به ۱۷۰۸ دلار رسید که افت ۱۰۵ دلاری برای قیمت جهانی طلاست و دلایل خاص خود را دارد. 

کشتی آرای تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که این روزها در ایام قبل از ماه محرم قرار داریم و تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا و انواع سکه حباب بالایی دارد و کاهش قیمت جهانی نتوانست بر این رشد تقاضا تاثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: در آخرین معاملات، سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشتند که این رشد بها در واقع همان حباب قیمت‌ها بود. 

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: گرچه شاهد کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی طلا بودیم اما هر گرم طلای ۱۸ عیار و یک مثقال طلای آب شده در هفته گذشته نه تنها کاهش قیمت نداشتند بلکه حباب قیمت را شاهد بودیم. 

 وی اضافه کرد: حباب سکه در هفته گذشته با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید که نشان از افزایش حباب به نسبت بهای انس جهانی طلا است. 

کشتی آرای اظهار داشت: نرخ ارز نیز تا روز چهارشنبه ثبات نسبی داشت اما در روز پنجشنبه هر دلار آمریکا ۴۲۰ تومان افزایش یافت. 

وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه پس از ۲۰ سال قیمت دلار ‌و یورو برابر شد و این نشان می‌دهد که ارزش یورو در بازارهای جهانی کاهش و دلار افزایش یافته و این افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت بهای انس جهانی طلا شده است. 

کشتی آرای گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت جهانی طلا باز هم کاهش یابد و از روز شنبه قیمت‌ها در همین محدوده نوسان داشته باشد و در بازار داخلی نیز در دو هفته آینده با کاهش تقاضا حباب سکه کمتر شود.

قیمت هر اونس طلا امروز از ۱۷۴۲ دلار روز گذشته هم پایین‌تر آمده و ۱۷۳۴ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود.

بازار طلا پس‌از کاهش قیمت شدید هفته گذشته همچنان با مشکل مواجه است و تحلیلگران عقیده دارند قیمت این فلز گرانبها بازهم پایین‌تر خواهد رفت.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران کپیتال ایکانامیکس، قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی ۴ درصد کمتر از سطح فعلی خواهد بود و به حدود ۱۶۵۰ دلار در هر اونس سقوط می‌کند.

افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی قیمت طلا را در نیمه دوم سال جاری میلادی پائین می‌آورد. قیمت طلا همین حالا ۱۵ درصد نسبت به اوج ماه مارس کاهش‌یافته است. این اظهارنظرها در شرایطی اعلام‌شده که قیمت طلا در حال حاضر در محدوده ۱۷۳۰ دلار در هر اونس قرار دارد.

قیمت هر اونس طلا امروز از ۱۷۴۲ دلار روز گذشته هم پایین‌تر آمده  و ۱۷۳۴ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود.

بازار طلا سال جاری میلادی را با قدرت شروع کرد، چون سرمایه‌گذاران برای حفاظت از خود در برابر افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها به طلا روی‌آورده بودند. اما ترس از تورم اخیراً کاهش‌یافته و جای خود را به نگرانی در مورد رکود اقتصاد داده‌است.

علاوه‌بر افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد رکود اقتصادی، قدرت گرفتن دلار هم مانع دیگری بر سر راه افزایش قیمت طلاست. طبق گزارش این مؤسسه انگلیسی، ارزش دلار با یورو برابر خواهد شد و حتی می‌تواند آن را پشت سر بگذارد. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

قیمت نقره امروز با ۰.۵۹ درصد کاهش به ۱۹ دلار و ۲ سنت رسید و پلاتین با ۰.۷۷ درصد کاهش، ۸۶۶ دلار و ۷۴ سنت معامله می‌شود.

در روزهایی که بازار متشکل جمعه‌ها هم باز است، بازار آزاد به تعطیلات رفته بود.

امروز قیمت دلار متشکل وارد کانال ۲۸ شد و تفاوت قیمت دلار بازار متشکل و آزاد به ۱۱ درصد کاهش یافت. قیمت یورو هم در یکقدمی ۲۹ هزار تومان قرار گرفت. در بازار ارز هم قیمت دلار در هرات و سلیمانیه اعلام نشد. در تهران اما قیمت دلار ۳۱ هزار و ۳۰۰ کشف شد. این محدوده قیمت برای هفتمین روز پیاپی است که در بازار ارز تکرار می‌شود.

معامله‌گران می‌گویند بازار طلا هم حبابی شد. هر گرم طلای آبشده ۸۶ هزار تومان حباب دارد و میزان حباب آن در هر کیلیو به ۸۶ میلیون تومان می‌رسد

. در واقع هر کیلو طلا در ایران ۸۶ میلیون تومان گرانتر از جهان است. بزرگ شدن حباب فلزهای گرانبها در ایران به فضای انتظاری و خبرهای سیاسی برمی‌گردد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

 طلا پس‌از یک هفته پر فرازونشیب و در بحبوحه‌ ترس از تورم جهانی که قیمت آن را به پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته رسانده بود، نسبتاً ثابت مانده‌است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

متخصصین بازار عقیده دارند کاهش شدید قیمت طلا در هفته گذشته نتیجه افزایش قدرتمند شاخص دلار، موضع فدرال‌رزرو در مورد افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد تورم جهانی بوده‌است. شاخص دلار به سطح ۱۰۷.۷۸ رسید که بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته را نشان می‌داد و باعث شد قیمت طلا تا محدوده ۱۷۱۰ تا ۱۷۸۰ دلار در هر اونس سقوط کند.

 انتشار اطلاعات مربوط به لیست حقوق و دستمزد مشاغل بخش غیرکشاورزی در آمریکا نشان می‌دهد ۳۷۲ هزار شغل در ماه ژوئن در آمریکا اضافه‌شده که ۱۰۰ هزار شغل بیشتر از حد انتظار بوده‌است.این اطلاعات فدرال رزرو را تشویق به افزایش بیشتر نرخ بهره می‌کند تا تورم را پایین بیاورد. این اقدام مانع بهبود قیمت طلا می‌شود.

متخصصان عقیده دارند با توجه به ارزش بالای دلار، انتظار می‌رود قیمت طلا همچنان تحت فشار باشد. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران طلا منتظر بمانند تا طلا دوباره روند افزایشی خود را از سر بگیرد.

قیمت نقره امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۲۴ سنت رسید و پلاتین با ۲ درصد افزایش، ۸۹۴ دلار و ۷۶ سنت معامله می‌شود.

قیمت طلا امروز با ۲.۳ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۸۸ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از دسامبر سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد.

 افزایش ارزش دلار در بحبوحه بالا گرفتن ترس از رکود اقتصادی باعث سقوط سرمایه‌های مخاطره‌آمیز شده و قیمت طلا را هم تا پایین‌ترین رقم طی ۶ ماه گذشته کاهش داده‌ است.

ارزش دلار به‌خاطر تمایل سرمایه‌گذاران نسبت‌به آن به‌عنوان یک پشتوانه ایمن به بالاترین رقم طی دو سال گذشته رسیده و قیمت طلا را پایین آورده‌است. بازار سهام آمریکا یک کاهش ۲ درصدی را در بحبوحه ترس از افزایش دوباره نرخ بهره توسط فدرال رزرو جهت پایین آوردن تورم تجربه کرده‌است. این اقدام فدرال‌ رزرو باعث رکود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد شد.

این احتمال که بانک مرکزی اروپا در سخت کردن سیاست‌های پولی آهسته‌تر از فدرال رزرو عمل می‌کند ارزش یورو را پایین آورده و باعث قدرت گرفتن بیشتر دلار شده‌است. ترس از نگرانی در اروپا به‌خاطر احتمال توقف عرضه گاز طبیعی روسیه بسیار شدید است.

قیمت طلا امروز با ۲.۳ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۸۸ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از دسامبر سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد. شاخص دلار آمریکا هم یک درصد بالا رفته‌است.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۹ دلار و ۱۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۱ درصد کاهش، ۸۶۶ دلار و ۹۱ سنت معامله می‌شود.

به‌علاوه، ادعای روسیه در مورد کنترل کامل شهر لیسیچانسک و تردید نسبت‌ به توانایی چین در ازسرگیری روند تحول اقتصادی بیش‌از پیش بر قیمت طلا فشار می‌آورد.

در بحبوحه این اتفاقات، سوده ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را از ماه فوریه تجربه کرده‌ است. شاخص سهام وال‌استریت پس‌از افزایش شگفت‌آور در روز جمعه هنوز نتوانسته مسیر واضحی را در پیش می‌گیرد. شاخص سهام اس‌پی۵۰۰ هم نیم درصد پایین آمده است.

قیمت نقره امروز با ۰.۶۰ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۷۹ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۴ درصد کاهش، ۸۹۰ دلار و ۵۹ سنت معامله می‌شود.

طبق گفته‌ سوکی کوپر، مدیر عامل مؤسسه تحقیقات فلزات گرانبهای استاندارد چارترد:«محدوده قیمت طلا روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود چون این فلز گران‌بها بین خطر افزایش بیشتر نرخ بهره، ادامه تورم بالا و رشد کند اقتصاد مانده‌است».

قیمت نقره امروز با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۲۰ دلار و ۷۹ سنت رسید و پلاتین با ۱.۰۱ درصد افزایش ۹۲۳ دلار و ۴۱ سنت معامله می‌شود.

محمدولی؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار طلا هنوز هم توصیه می‌شود. تجربه نشان داده است که داد و ستند در بازار طلا مناسب است. همچنین سرمایه‌گذاری در بازار مصنوعات و سکه خوب است.

قیمت سکه در هفته‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی از ۱۶ میلیون تومان هم عبور کرد. با مهار نوسانات ارزی و آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار، قیمت طلا و سکه نیز وارد مدار نزولی شد. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی، قیمت سکه و طلا روند کاهشی در پیش بگیرد. پیرامون این موضوع ابراهیم محمدولی؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به روند ایجاد شده، شاهد آرامش در بازار طلا هستیم. عرضه و تقاضا در بازار ارز کنترل شده است. انس جهانی نیز کاهش داشته است. التهاب‌های روزهای گذشته بر طرف شده است.

محمدولی اظهار کرد: داد و ستد در بازار انجام می‌شود اما نیازمند تلاش بیشتر هستیم. امیدوارم شرایط روز به روز بهتر شود تا متقاضیان خرید طلا به بازار ورود پیدا کنند تا نیاز مردم تأمین شود.

وی افزود: وضعیت تقاضا در بازار نسبت به ماه گذشته بهتر شده است. انتظار می‌رود که تقاضا در بازار سکه و ارز بیشتر شود. در ماه قبل انتظارات به واسطه نوسانات انتظارات برآورده نمی‌شد.

سرمایه گذاری بلند مدت توصیه می شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار طلا هنوز هم توصیه می‌شود. تجربه نشان داده است که داد و ستد در بازار طلا مناسب است.  همچنین سرمایه‌گذاری در بازار مصنوعات و سکه خوب است. البته اگر عرضه سکه با تقاضا هم افزایی نداشته باشد، فاصله قیمت یا حباب به وجود می‌آید. در نتیجه اگر کسی در این مسیر حرکت نکند، ورود به بازار مصنوعات توصیه می‌شود. البته برای پولدارها تفاوتی ندارد و با ورود به صنعت طلا نیاز خود را برطرف می‌کنند. ورود به بازار طلا در کوتاه‌مدت بی‌فایده است و پیشنهاد نمی‌دهیم.

محمدولی در پایان خاطرنشان کرد: صحبت مجدد درباره برجام روند خوبی را شروع کرده است و اگر به نفع کشور باشد، انتظارات بهتری را از بازار خواهیم داشت. همچنین مناسب در داد و ستدها انجام خواهد شد.

چه خبر از بازار طلا و سکه

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، در بازار آزاد قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۹,۲۰۰ تومان افزایش، ۱,۳۶۳,۰۰۰ معامله شد . قیمت طلا مثقال ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۳۸,۰۰۰ تومان افزایش، ۵,۹۰۶,۰۰۰ معامله شد. قیمت سکه نیز در بازار امروز به‌صورت زیر است:

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۱۰۰,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۴,۳۴۲,۰۰۰ معامله شد.

قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۱۹۹,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۳,۳۵۴,۰۰۰ معامله شد.

قیمت نیم‌سکه در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۵۰,۰۰۰ تومان کاهش، ۸,۰۰۰,۰۰۰ معامله شد.

قیمت ربع‌سکه در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۷ تیر با ۱۴,۰۰۰ تومان کاهش، ۴,۹۸۶,۰۰۰ معامله شد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۱۸۳۵ دلار و ۳۹ سنت رسید.

 آمریکا، انگلیس، ژاپن و کانادا قصد دارند طی اجلاس گروه ۷ ممنوعیت واردات طلا از روسیه را اعلام کنند. به‌این‌ترتیب قیمت این فلز گرانبها امروز افزایش‌یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۱۸۳۵ دلار و ۳۹ سنت رسید.

دولت انگلیس طی بیانیه‌ای با تاکید بر نقش حیاتی لندن در تجارت طلا اعلام کرد:«این اقدام پیامدهای جهانی خواهد داشت و طلا را از بازارهای رسمی بین‌المللی خارج می‌کند. بنابراین توانایی رییس‌جمهور روسیه برای افزایش درآمد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت».

تجارت بین روسیه و لندن از زمان آغاز تحریم‌های غربی به‌دنبال حمله این کشور به اوکراین تقریباً به صف رسیده‌است. انجمن بازار شمش لندن که استانداردهای بازار فلزات گرانبها را تعیین می‌کند پالایشگاه‌های طلای روسیه را در ماه مارس از لیست معتبر خود خارج کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم ممنوعیت واردات طلا را در روز سه‌شنبه اعلام خواهد کرد. شهروندان آمریکا از دخالت در معاملات مرتبط با طلا با بانک مرکزی، صندوق ثروت ملی و وزارت دارایی روسیه منع می‌شوند.

درحالی‌که تحریم‌های غربی علیه روسیه بازارهای اروپا و آمریکا را به روی طلای دومین استخراج‌کننده بزرگ این فلز گران‌بها در جهان بسته‌است، این اقدام گروه ۷ ارتباط دو مرکز برتر تجارت دنیا یعنی لندن و نیویورک را با روسیه قطع می‌کند.

لندن یکی از مهم‌ترین مقاصد فلزات گرانبهای روسیه بوده‌است. ۱۵ میلیارد دلار طلای روسیه که در سال گذشته وارد لندن شد، ۲۸ درصد از کل واردات طلای انگلیس را تشکیل می‌داد.

صادرات سایر فلزات از روسیه مانند مس، نیکل و پالادیوم ادامه دارد. دراین‌بین، صنعت طلای روسیه به‌دنبال گزینه‌های جدید فروش مانند صادرات به چین و خاورمیانه است که عضو گروه ۷ نیستند.

قیمت نقره امروز با ۱.۱۹ درصد افزایش به ۲۱ دلار و ۴۱ سنت رسید و پلاتین با ۰.۷۹ درصد افزایش ۹۱۸ دلار و ۲۴ سنت معامله می‌شود

شاخص بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد.

قیمت طلا امروز جمعه ثابت بود اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تاثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند.

بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانونگذاران گفت: تعهد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، در حالی که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود.

دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند.

شاخص بازدهی خزانه داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد.

به گزارش رویترز، سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، در حالی که مس به پایین ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند.

حجم دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز پنج‌شنبه از ۱۰۷۱.۷۷ تن روز گذشته با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۶۳.۰۷ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۱.۰۲ دلار رسید و پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۱۵ دلار و ۱۱سنت رسید، اما هر دوی این قیمت‌ها برای کاهش هفتگی تعیین شده بودند. پالادیوم با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۲۹ سنت رسید و در این هفته حدود ۳ درصد افزایش یافت.

هر گرم طلا ۱۸ عیار چند؟

هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز - پنجشنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۱ مصادف با ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۱۱ درصدی به ۱,۴۴۵,۷۰۰ (یک میلیون و چهارصد و چهل و پنج هزار و هفتصد ) تومان رسید.
جدول قیمت 3 روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۴۴۵,۷۰۰ ۱,۶۰۰ ۰.۱۱ 11:22
۱,۴۴۴,۱۰۰ ۶,۵۰۰ ۰.۴۵ روز قبل
۱,۴۳۷,۶۰۰ ۱۱,۵۰۰ ۰.۷۹ ۲ روز پیش

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۶درصد کاهش به ۱۸۲۸دلار و ۱۳سنت رسید.

 قیمت جهانی طلا به‌دنبال سقوط بازارهای جهانی کاهش یافته است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۱۸۲۸ دلار و ۱۳ سنت رسید. افزایش ارزش دلار و بالا رفتن سود اوراق بهره خزانه‌داری آمریکا از دیگر عوامل کاهش قیمت طلا بوده‌اند.

در شرایطی که سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات جدید جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو آمریکا در مورد سیاست‌های جدید پولی و تورم هستند، ترس از رکود اقتصاد دنیا بالا گرفته است که می‌تواند طلا را باز هم پایین بیاورد.

عکس‌العمل طلا نسبت‌ به دو نیروی مخالف افزایش نرخ بهره و بالا رفتن تورم، می‌تواند محدوده قیمت آن را بین ۱۸۰۵ تا ۱۸۵۰ دلار نگه دارد. بالا رفتن قیمت طلا از ۱۸۰۰ دلار نشان‌دهنده جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران و کاهش آن نسبت‌به سطح ۱۸۵۰ دلار نشان‌دهنده عدم تمایل آن‌ها به طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن است، اما کاهش امروز قیمت طلا را بیشتر می‌توان نتیجه‌ قدرت گرفتن دلار آمریکا و بالا گرفتن ترس از رکود اقتصادی دانست.

فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرده است احتمالاً نرخ بهره را ۱.۲۵ درصد دیگر طی ۲ ماه آینده افزایش می‌دهد، این اقدام شرایط را برای سرمایه‌گذاران طلا سخت می‌کند، اما بالا رفتن نرخ بهره به‌همراه کند شدن روند رشد اقتصاد می‌تواند اقتصاد جهان را وارد رکود کند که از قیمت طلا حمایت می‌کند و یک حداقل قیمت برای آن ایجاد می‌کند.

قیمت نقره امروز با ۱.۷۰ درصد کاهش به ۲۱ دلار و ۴۸ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۲ درصد کاهش ۹۴۰ دلار و ۴۲ سنت معامله می‌شود.

در شرایطی که خبرهای مربوط به چین خوش‌بینی نسبت‌به قیمت طلا را افزایش داده، ترس از رکود اقتصاد جهان و نرخ بهره بالاتر فدرال‌رزرو آمریکا خریداران این فلز گران‌بها را همچنان محتاط نگه داشته‌است.

انتشار این خبر که دولت بایدن در حال بررسی برداشتن بخشی از عوارض بر واردات کالاهای چینی است به خبرهای خوشحال‌کننده در مورد مهار کرونا در پکن و شانگهای اضافه شده و خوش‌بینی در بازار طلا را بالا برده‌است که به نفع خریداران این فلز گران‌بهاست.

از طرف دیگر، ترس از سیاست‌های مالی سختگیرانه‌تر فدرال‌رزرو آمریکا و افزایش دوباره نرخ بهره بالا گرفته‌است.جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا انتظار کند شدن بیشتر رشد اقتصاد را دارد و نگران رکود اقتصادی است.

بالا بودن ارزش دلار آمریکا و افزایش سود اوراق قرضه‌ خزانه‌داری آمریکا تمایل خریداران به طلا را پائین آورده و باعث بی‌ثباتی آن شده‌است.

اما تحلیلگران عقیده دارند ضعف بازار سهام آمریکا و تنش‌های ژئوپولیتیکی تأثیر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را تا حدی کنترل کرده و می‌تواند قیمت طلا را کمی افزایش دهد.

قیمت نقره امروز با ۰.۴۸ درصد افزایش به ۲۱ دلار و ۷۹ سنت رسید و پلاتین با ۰.۴۴ درصد افزایش ۹۳۹ دلار معامله می‌شود.

امروز به‌خاطر افزایش نرخ سود خزانه‌داری آمریکا قبل‌از انتشار اطلاعات مربوط به اشتغال و تورم در این کشور کاهش یافت. این اطلاعات می‌تواند بر تصمیم فدرال‌رزرو جهت افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم تاثیر بگذارد.

افزایش نرخ بهره ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا تمایل خریداران به طلا را کاهش می‌دهد. از طلا همواره به‌عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گران‌بها را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن ارزش دلار آمریکا و ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو همچنان قیمت طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.

بانک جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مورد رکود جهانی اقتصاد هشدار داده‌اند. به‌علاوه، وضع دوباره قرنطینه‌های کرونایی و تست‌های گسترده کرونا در چین به‌خاطر افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا در این کشور بر حساسیت بازار تاثیر گذاشته و قیمت طلا را پایین می‌آورد.

دراین‌بین، بازار سهام وال‌استریت بیشترین سقوط را در هفته گذشته داشته و شاخص دلار بیشترین افزایش را طی یک هفته گذشته تجربه کرده‌است. بنابراین تمایل به دلار به‌عنوان یک پشتوانه ایمن افزایش‌یافته و تمایل برای طلا کاهش می‌یابد.

قیمت نقره امروز با ۰.۷۲ درصد کاهش به ۲۱ دلار و ۶۶ سنت رسید و پلاتین با ۰.۴۳ درصد کاهش، ۹۷۰ دلار و ۹۱ سنت معامله می‌شود.

بانک اول - رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اکثر مصنوعات طلا دارای کد شناسایی است و در صورت نبودن این کد روی طلا، آن کالا قانونی تولید نشده است.

به گزارش بانک اول ، ابراهیم محمدولی افزود: درصد کمی از مصنوعات فاقد کد شناسه کالا هستند، این کد شناسایی که روی طلا و مصنوعات درج می شود مختص سازنده است.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به جز عدد ۷۵۰ که عیار طلاست؛ شماره ۲ تا ۳ رقمی دیگری روی مصنوعات طلا درج می‌شود که با رجوع به آن، سازنده و مکان ساخت کالا مشخص می‌شود.

محمد ولی اظهار کرد: اعداد کد بندی شده هر کدام به نام یک شخص سازنده، به صورت پرونده در اتحادیه موجود است. در بعضی مواقع عدد شناسه  روی کالا درج نمی‌شود؛ به عنوان مثال قفل زنجیر یا مدبر جای کافی برای حک این کد برایش وجود ندارد. هیچ تولید کننده‌ای بدون کد شناسایی حق ندارد کالای خود را در بازار بفروشد و هیچ طلا فروشی حق ندارد کالای بدون کد شناسایی خرید و اقدام به فروش آن بکند چراکه این اقدام غیر قانونی است.

طبق آمار رسمی از اتحادیه طلا و جواهر، در تهران حدود ۱۷۰۰ تولیدکننده طلا و جواهر از اتحادیه کد شناسه تولید دریافت کرده اند، ولی تنها ۳۰۰ واحد از این تعداد دارای پروانه کسب هستند، چرا که اکثریت تولیدکنندگان در واحدهای غیرتجاری محدوده بازار که عملاً سکونتی وجود ندارد برای فعالیت‌های تولیدی از آن استفاده می‌کنند، ساکن هستند.

هر گرم طلا ۱۸ عیار چند؟ (۱۷ خرداد)

امروز قیمت طلا ۱۸ عیار افت کرد  و  قیمت دلار متشکل افزایش را تجربه کرد. 

هر اونس طلا، امروز به ۱,۸۴۴ (یک هزار و هشتصد و چهل و چهار ) دلار  رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱ درصدی داشته است.

هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۱,۴۲۴,۷۰۰ (یک میلیون و چهارصد و بیست و چهار هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۳ درصدی داشته است.

صورتجلسه سیاست‌گذاری  ماه مه فدرال رزرو که در روز چهارشنبه منتشر شد، که حاکی از آن بود که اکثر شرکت‌کنندگان از افزایش ۵۰ واحدی اضافی نرخ بهره در نشست‌های ژوئن و ژوئیه حمایت می‌کنند.

بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه اصلی برای دومین روز متوالی آنطور که پیش‌بینی می‌شد حرکت نکردند.

بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار در روز گذشته ثابت ماند. به نظر می‌رسد همچنان نتوانست این ارز دیجیتالی سطح ۳۰هزار دلار را بشکند.

قیمت طلا روز پنج‌شنبه با افزایش بازدهی خزانه‌داری کاهش یافت زیرا جذابیت طلا تا حدودی با دقایقی از جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو ایالات متحده احیا شد که نشان می‌داد بانک مرکزی بعید است در مورد افزایش نرخ بهره تهاجمی‌تر عمل کند.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ صبح به وقت شرقی با ۳.۷۰ درصد کاهش به ۱۸۴۹ دلار و ۹۰ سنت و طلای امریکا نیز با ۰.۲۰ درصد کاهش به ۱۸۵۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.

طلا در روز چهارشنبه پس از یادداشت‌های نشست ماه مه فدرال رزرو مبنی بر اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را ۵۰ واحد در ماه ژوئن و جولای افزایش خواهد داد تا با تورم مقابله کند، کاهش یافت.

مایکل مک کارتی، مدیر ارشد استراتژی Tiger Brokers، استرالیا گفت: برای طلا مثبت است که فدرال رزرو دو افزایش نیم درصدی دیگر را اعمال کند و سپس منتظر تاثیر اقتصادی آن باشد. نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بازده اوراق قرضه بالاتر ایالات‌متحده، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که هیچ بازدهی ندارد. با این حال، طلا به عنوان یک دارایی امن در طول بحران‌های مالی دیده می‌شود.

مک کارتی گفت: به نظر می‌رسد آغاز روند صعودی طلا باشد و قیمت‌ها ممکن است در سطوح فعلی حدود ۱۸۵۰ دلار در هر اونس پایین بیاید و به طور بالقوه به سمت ۱۹۰۰ دلار حرکت کند.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن در روز چهارشنبه از ۱۰۶۸.۰۷ تن در روز گذشته ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۹.۸۱ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۱.۸۶ دلار رسید، پلاتین ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۹۴۳.۱۵ دلار رسید و پالادیوم با تغییر اندکی در ۲۰۰۶.۶۱ دلار معامله شد.

 

 

تحلیلگران عقیده دارند بهترین زمان برای افزایش قیمت طلاست، اما بالا رفتن ارزش دلار و مهم‌تر از آن سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو آمریکا نه‌تنها مانع این افزایش شده بلکه روند آن را نزولی کرده‌است. طلا در کشمکشی بین تقاضای بالا به‌خاطر شرایط تورم و سیاست‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم گیر افتاده‌است. بنابراین سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند تجارت این فلز گران‌بها را کنار بگذارند.

طلا همواره یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان افزایش تورم بوده‌است. بنابراین شدت گرفتن نگرانی در مورد روند صعودی تورم در اروپا و سایر مناطق دنیا می‌تواند از قیمت این فلز گران‌بها در بحبوحه افزایش چالش‌ها در اقتصاد دنیا حمایت کند.

جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را تا جایی که لازم است بالا می‌برد تا تورم را کنترل کند، چون تورم زیربنای اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.

قیمت نقره در معاملات امروز با ۰.۲۹ درصد کاهش به ۲۱ دلار و ۸۵ سنت رسید و پلاتین با ۰.۶۳ درصد کاهش ۹۵۹ دلار و ۱ سنت معامله می‌شود.

طلا و نقره مخصوصاً در زمان تورم بالا به‌عنوان یک منبع باارزش ذخیره‌سازی شناخته می‌شوند، بنابراین دلیل کاهش قیمت اخیر این فلزات گرانبها را می‌توان افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا دانست. به‌عبارت‌دیگر، بازار فلزات گران‌بها تحت تاثیر سیاست‌های این بانک قرار دارد.

طلا و نقره در زمان بی‌ثباتی بازارهای مالی ذخایر ایمنی به حساب می‌آیند. بنابراین ادامه درگیری‌ در اوکراین و تورم بالا باید زمینه خوبی برای افزایش قیمت این فلزات گران‌بها باشد. اما بت توجه به ضعف عملکرد آنها، بسیاری متخصصان عقیده دارند دوران این فلزات به پایان رسیده که دلیل آن را می‌توان تغییر ساختار بازار از اواخر آوریل آوریل دانست.

قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۷۷ سنت رسیده،  اما پلاتین با ۱.۳۸ درصد افزایش ۹۶۰ دلار و ۵۴ سنت معامله می‌شود.

شاخص دلار روند افزایشی خود را ادامه داده و هنوز هم در بالاترین رقم طی ۱۹ سال گذشته قرار دارد. ارزش بالای دلار خرید فلزات گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران می‌کند.

سقوط بازار سهام آمریکا هم در ضعف کلی ارزش طلا بی‌تاثیر نبوده‌است.مایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز به‌خاطر ترس از توانایی فدرال‌رزرو برای مقابله با تورم بدون ایجاد رکود کاهش‌یافته است.

 

 

اطلاعیه فدرال‌رزرو آمریکا مبنی‌بر اتخاذ اقدامات جدی برای مهار تورم ارزش دلار را بالا برده‌است. بحران اوکراین ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در منطقه یورو را تحت تاثیر قرار داده و تمایل به خرید دلار به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن را به‌دنبال سقوط بازارهای سهام افزایش داده است.

بانک مرکزی انگلیس سیاست پولی خود را در روز پنجشنبه اعلام کرد و بر خلاف فدرال‌رزرو آمریکا پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد را پایین آورد. دراین‌بین، نرخ بهره را هم ۲۵ واحد بالا برد. این بانک هشدار داد اقتصاد در سال جاری میلادی به‌خاطر هزینه بالاتر انرژی وارد رکود می‌شود.

شاخص سهام آمریکا سقوط کرد و نرخ بهره خزانه‌داری این کشور به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسید.

با وجود این‌که طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم به حساب می‌آید، اما بالا رفتن نرخ بهره سود نگهداری آن را به صفر می‌رساند.

قیمت نقره با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده و پلاتین با ۲.۷۱ درصد کاهش ۲۶ دلار و ۷۵ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت طلا در روز چهارشنبه به‌دنبال یک کاهش ناچیز در نرخ سود خزانه‌داری آمریکا و دلار ثابت شد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی افزایش قابل‌توجه نرخ بهره فدرال رزرو را در اجلاس دوروزه آن داشتند.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۵۶ سنت رسید. قیمت طلا در روز گذشته تا ۱۸۴۹ دلار و ۹۰ سنت کاهش‌یافته بود که پایین‌ترین رقم از شانزدهم فوریه را نشان می‌داد.

قیمت طلا در معاملات آتی با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید.

طبق گفته‌ تحلیلگران، طلا در هفته‌های اخیر به‌دنبال بالا رفتن منحنی نرخ سود خزانه‌داری آمریکا کاهش قابل‌توجهی داشته‌ اما پایین آمدن این منحنی امروز از قیمت آن حمایت کرده‌است.

کاهش ۰.۳ درصدی ارزش دلار هم قیمت این فلز گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزها مناسب‌تر کرده‌است.

شرکت‌کنندگان بازار انتظار دارند فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره خود را ۵۰ واحد در پایان اجلاس ۲ روزه خود در روز چهارشنبه افزایش دهد تا تورم مهار شود.

با وجود این‌که طلا یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان تورم به حساب می‌آید، اما بالا رفتن نرخ بهره سود نگهداری آن را به صفر می‌رساند.

این درحالی‌ست که بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی یا ترس از تورم می‌تواند طلا را یک‌بار دیگر به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس برساند.

بالا رفتن ارزش دلار در برابر روپیه هند و یوآن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران طلای دنیا، یک دوره پرچالش برای این فلز گران‌بها به وجود می‌آورد.

قیمت نقره با یک کاهش ۰.۱ درصدی به ۲۲ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده و پلاتین با ۳ درصد افزایش، ۹۶۲ دلار و ۹۳ سنت معامله می‌شود.

پالادیوم هم با ۲.۱ درصد افزایش به ۲۲۶۲ دلار و ۸۴ سنت رسیده‌است.

کاهش قیمت طلا در بازار امروز

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت رسید.

 هر اونس طلا امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش ۱۸۹۰ دلار و ۹۶ سنت معامله می‌شود. کاهش ارزش طلا را می‌توان نتیجه سقوط سنگین بازار بورس وال‌استریت در روز جمعه دانست. وال‌استریت درابتدای هفته رشد ناچیزی داشت و اخیراً تا محدوده منفی پایین آمده‌است.

کاهش ارزش دلار هم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد که نشانه‌ای از بی‌ثباتی بازار قبل از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکاست.

از طرف دیگر تعطیلات چین و کاهش شاخص مدیران خرید در ماه آوریل در کنار شرایط همه‌گیری کرونا در یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا قیمت این فلز گرانبها را به چالش کشیده‌است. بحران اوکراین و نگرانی‌ درمورد رکود اقتصاد دنیا به‌خاطر اختلال در زنجیره‌های عرضه هم بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.

به‌نظر می‌رسد برای مهار تورم فزاینده، نیاز به کاهش شدید نقدینگی باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران انتظار یک فضای سخت نقدینگی را در سال جاری میلادی دارند که قیمت طلا را در بلاتکلیفی نگه می‌دارد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت، اقدام بانک مرکزی اروپا سرمایه گذاران را غافلگیر کرد و این موجب تقویت ارزش دلار شد. بنابراین رشد قیمت طلا تا حدودی تضعیف شد.

شاخص ارزش دلار دیروز با نیم درصد افزایش مواجه بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا هم دیروز شاهد افزایش بود.

جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک گفت، بانک مرکزی آمریکا باید افزایش نیم درصدی نرخ بهره در نشست ماه می را مد نظر قرار دهد.

با این وجود قیمت طلا همچنان شاهد ثبت رشد هفتگی حدودا ۱.۳ درصدی بود که دومین افزایش هفتگی متوالی محسوب می شد. به دلیل تعطیلات عید پاک بازارها امروز بسته خواهد بود.

قیمت طلا ترمز کشید

​قیمت طلا امروز پنجشنبه ثابت بود اما قیمت‌ها برای دومین افزایش متوالی هفتگی تعیین شد زیرا بحران اوکراین و افزایش فشارهای تورمی جذابیت این فلز امن را افزایش داد.

قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین حد یک ماهه رسیده بود زیرا افزایش قیمت مصرف‌کننده جذابیت آن را به عنوان محافظ تورم تقویت کرد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو توجه می‌کنند. هر اونس طلا در ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با یک درصد کاهش به ۱۹۷۶ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۷۹ دلار و ۳۶ سنت معامله شد.

در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۹۷۷ دلار و ۳۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۸۳ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. این فلز گرانبها در هفته حدود ۱.۷ درصد رشد داشته است.

شمش بدون بازده در مواقع نامطمئن به عنوان یک ذخیره امن و پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. شاخص دلار آمریکا به دنبال کاهش بازدهی خزانه‌داری از بالاترین سطح ماه می ۲۰۲۰ کاهش یافت و باعث شد طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. معامله‌گران مشتاقانه منتظر نشست بانک مرکزی اروپا هستند.

به نقل از رویترز، در حالی که طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود، نرخ بهره و بازده بالاتر ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. ادوارد میر تحلیلگر موسسه من کپیتال اظهار کرد: به نظر می‌رسد طلا افزایش نرخ های آمریکا را نادیده می‌گیرد و به طور خاص بر تورم متمرکز شده است.

دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا در جهان، یک درصد افزایش یافت و به ۱۱۰۴.۴۲ تن رسید.

در بازار فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۵.۷۹ دلار در هر اونس رسید و پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۹۸۷.۹۷ دلار رسید و پالادیوم ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۷ دلار و ۶۱ سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که نگرانی ها از جنگ اوکراین و بالا رفتن قیمت نفت موجب شده تا اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود قیمت طلا روز جمعه شاهد رشد هفتگی بود، اما با توجه به بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا روز جمعه قیمت فلز زرد نوسان محدودی را شاهد بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۵۸ دلار و ۲۹ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه با ۰.۴۰ درصد کاهش به ۱۹۵۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.

انتظار انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا موجب شده تا هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا بالا برود.

کریس گافنی تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «اگر نرخ بهره همچنان بالا برود می تواند روند افزایشی قیمت طلا را مختل کند.»

وی افزود: «اما فضای کلی حاکم بر بازار همچنان به نفع قیمت طلاست. با توجه به بالا بودن نرخ تورم همچنان اشتها برای سرمایه گذاری امن در بازار طلا بالاست. ما شاهد ورود مشتریانی به بازار هستیم که می خواهند به دارایی های خود تنوع بیشتری ببخشند.»

هفته گذشته فدرال رزرو پس از سه سال نرخ بهره را افزایش داد و تجار انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در ماه می نیز نرخ بهره را نیم درصد دیگر افزایش دهد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید.

قیمت طلا امروز سه‌شنبه ثابت ماند زیرا بازده خزانه‌داری آمریکا به دنبال موضع تورم تهاجمی رئیس فدرال رزرو به بالاترین حد در چند سال اخیر رسید، در حالی که تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین از تقاضا برای این فلز گرانبها حمایت کرد.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۰ صبح به وقت تهران برای تحویل فوری با ۱.۲۸ درصد افزایش به ۱۹۲۱ دلار و ۲ سنت رسید و بهای معاملات این بازار روز گذشته برای تحویل فوری با افزایش ۱.۴۰ درصدی ۱۹۲۳ دلار و ۳۰ سنت بود.

بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۹۳۹ دلار و ۴۰ سنت رسید و بهای هر اونس طلا در روز گذشته با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ۱۹۲۴ دلار و ۳۰ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: امروز هیچ ورودی جدیدی برای تغییر قیمت در آسیا وجود ندارد و باعث می‌شود طلا بین بازدهی بالاتر ایالات‌متحده و افزایش احساسات ریسک‌گریزی بماند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو افزود که بانک مرکزی ایالات‌متحده در صورت لزوم برای کاهش تورم بسیار زیاد، نرخ‌های بهره را بیشتر از حد معمول افزایش می‌دهد.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری برای اولین بار از ماه می ۲۰۱۹ به بالای ۲.۳ درصد جهش کرد، در حالی که شکاف بین نرخ‌های اوراق بهادار دو و ۱۰ ساله خزانه‌داری بیشتر کاهش یافت که نشانه‌ای بالقوه از رکود اقتصادی است. بازده و نرخ بهره بالاتر باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره می‌شود.

پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۵۷۲.۶۹ دلار در هر اونس رسید.

هر اونس نقره با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۵.۳۲ دلار رسید و پلاتین با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۳۹.۹۹ دلار رسید.

تقویت ارزش دلار نیز در افت قیمت طلا موثر بوده است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب دیروز شاهد جهش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

دیوید جونز استراتژیست ارشد بازار در موسسه کپیتال دات کام گفت: «شاهد آن هستیم که طی ۱۰ روز گذشته افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین و خرید های احتکاری فروکش کرده است.»

در حالی که خوش بینی در مورد مذاکرات آتش بس موجب تقویت احساس ریسک پذیری در بازارهای مالی شده و تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن را کاهش داده است، قیمت طلا در طی هفته اخیر شاهد افت ۲.۸ درصدی بود.

ادوارد میر تحلیلگر موسسه مان کپیتال هم در این باره گفت: «اگر آتش بس برقرار شود یا توافقی بین طرفین به دست بیاید، قیمت طلا ممکن است به سرعت افت کند.»

اوایل این هفته فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و پیش بینی کرد که نرخ بهره را باز هم افزایش خواهد داد. افزایش نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا را بالا می برد.

قیمت فلز گرانبهای طلا امروز چهارشنبه ۱۶ مارس ثابت ماند زیرا بازارها در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو ایالات‌متحده و نشست سیاسی و مذاکرات صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۳۰ درصدی همراه بود و به ۱۹۱۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش، به ۱۹۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و پنج دقیقه صبح به وقت شرقی است.

تحلیلگران اظهار کردند: طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار دارد و ممکن است بین ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۰ دلار در هر اونس جهش کند.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه آوا ترید، گفت: قیمت طلا در روزهای گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافته است که خبر خوبی برای کاهش تورم به همراه دارد.

قیمت فلز پالادیوم ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۴۵۳.۴۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴.۷۷ دلار و پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش به ۹۹۴.۶۶ دلار رسید.

به گزارش رویترز، مارگارت یانگ استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «یک عامل مهم (کاهش قیمت) رشد سوددهی اوراق قرضه است. همچنین به نظر می رسد که بازار خود را برای افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه آماده کرده است. اینها عوامل کاهنده قیمت محسوب می شوند.»

وی افزود: «با توجه به این واقعیت که هر دو طرف درگیر مایل به گفت وگو هستند، من فکر می کنم احتمالا بدترین روزهای بحران اوکراین را پشت سر گذاشته ایم. بعید است قیمت طلا بیش از رقم هایی که هفته گذشته به ثبت رسید بالا برود و یا رکورد جدیدی را ثبت کند.»

در حالی که انتظار می رود فدرال رزرو در نشست دو روزه خود در اواخر هفته جاری نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد، سوددهی اوراق قرضه ده سال خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته رسیده است.

طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره در امریکا حساس است زیرا هرگونه افزایشی هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش می دهد.

روز دوشنبه شاخص ها در بازارهای جهانی بورس نیز به امید فروکش کردن بحران اوکراین شاهد ترمیم بود و این موضوع به افت بیشتر قیمت طلا کمک کرد.

به گزارش رویترز، قیمت فلز پالادیوم هم امروز ۰.۳ درصد افزایش داشت و به رقم ۳۰۰۵ دلار و ۶۳ سنت رسید اما از بالاترین رقم تاریخی خود که دیروز به ثبت رسیده بود (۳۴۴۰ دلار و ۷۶ سنت) فاصله گرفت. روسیه تامین کننده ۴۰ درصد پالادیوم جهان است که در صنعت تولید خودروهای کم آلاینده استفاده فراوانی دارد.

از ابتدای امسال تاکنون و به دنبال وضع تحریم های غرب علیه روسیه که موجب کمبود عرضه این فلز گرانبها شده قیمت پالادیوم ۸۰ درصد جهش داشته است.

روسیه هشدار داده در صورتی که غرب خرید نفت از این کشور را متوقف کند ممکن است قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد و مسکو نیز ممکن است خط لوله اصلی انتقال گاز به آلمان را ببندد.

شاخص ارزش دلار روز دوشنبه به بالاترین رقم ۲۱ ماه گذشته رسید و موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: ریسک گریزی سرمایه‌گذاران تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی بوده و بنابراین منعکس‌کننده تقاضا برای دارایی‌های غیرکاغذی است.

جنگ روز یکشنبه برای دومین روز متوالی مانع تخلیه دو هزار نفر از شهر تحت محاصره ماریوپول در اوکراین شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است عملیات روسیه ادامه پیدا خواهد کرد مگر این که کی‌یف تسلیم شود.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است روز جمعه ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۰۵۴.۳ تن رسید که بالاترین میزان از اواسط مارس سال ۲۰۲۱ بود.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد اونس طلا ممکن است به صعود تا مرز ۲۰۶۵ دلار ادامه دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۴.۳ درصد صعود کرد و به ۳۱۳۰ دلار و۱۶ سنت رسید در حالی که ابتدای معاملات تا مرز ۳۱۷۲ دلار و ۲۲ سنت صعود کرده بود.

روسیه در ۴۰ درصد از تولید جهانی پالادیم که در ساخت مبدلهای کاتالیتیکی خودرو استفاده می‌شود، سهم دارد.

بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۵ دلار و ۷۶ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با دو درصد افزایش، در ۱۱۴۳ دلار و ۴۷ سنت ایستاد.

اکنون قیمت اونس تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، افزایشی بوده و به ۱۹۷۰ دلار رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند طلای جهانی می‌تواند بار دیگر وارد کانال دو هزار دلاری نیز بشود. اما در بازار ایران قیمت دلار، طلا و سکه با توجه به اخبار مذاکرات وین و انتظار معامله‌گران از حصول توافق، کاهشی است.

روسیه تولید کننده 40 درصد از پالادیوم جهان است که در صنعت خودروسازی مصرف فراوانی دارد. جنگ اوکراین و نگرانی از کاهش عرضه پالادیوم روسیه سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها در مسیر ثبت رشد هفتگی 25 درصدی قرار گیرد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «به نظر می رسد که روسیه قصد کاستن از شدت حملات خود را ندارد و تحریم ها علیه این کشور قرار است تشدید شود. این وضعیت می تواند موجب اختلال در فعالیت های تجاری و دشوار شدن عرضه پالادیوم این کشور شود.»

وی در عین حال افزود: «ممنوعیت پروازها، مشکلات لجستیکی و تحریم ها موجب خواهد شد قیمت پالادیوم افزایشی باقی بماند زیرا این مشکلات در شرایطی رخ می دهد که تقاضا برای این فلز به شدت رو به افزایش است.»

اوله هانسن تحلیلگر ساکسو بانک در این باره گفت: «بحران روسیه و اوکراین همچنان موجب تقویت قیمت فلزات گرانبها خواهد شد.»

 به دنبال حمله روسیه به یک نیروگاه هسته ای در اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا به شمار می رود و در حالی که سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های امن هستند قیمت طلا روز جمعه علیرغم اندکی کاهش در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از می ۲۰۲۱ قرار گرفت.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۹۳۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت طلا نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۹۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته شهردار شهر انرگودار اوکراین، نیروگاه هسته ای زاپوریژیا روز جمعه و پس از حمله نیروهای روسی دچار آتش سوزی شده است.

روسیه قبلا نیروگاه هسته ای تعطیل شده چرنوبیل واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال کیف را تصرف کرده است.

دولت های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده ای را علیه اشخاص، شرکت ها، بانک ها و بانک مرکزی روسیه به اجرا گذاشته است.

اتحادیه بازار طلای لندن گفته از ۶ شرکت پالایش طلای روس در مورد ارتباط احتمالی شان با موسسات تحریم شده این کشور استعلام کرده و در صورت اثبات وجود چنین ارتباطی مجوز همکاری آنها با این اتحادیه دچار مشکل خواهد شد.

وزارت دارایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، خرید ارز خارجی و طلا را برای سال جاری میلادی متوقف کرده است.

قیمت فلز پالادیوم هم پس از رسیدن به رقم ۲۸۳۵ دلار و ۴۸ سنت در اوایل امروز اندکی عقب نشست و با رشد ۱.۶ درصدی نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۲۸۱۸ دلار و ۸۶ سنت رسید. روسیه از تولید کنندگان عمده پالادیوم در جهان است.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت تایگر بروکرز استرالیا اظهار کرد: پتانسیل نرخهای بهره بالاتر به دلیل فعالیتهای اقتصادی بهتر مسلما برای طلا منفی است. در یک مقطع واقعیت دورنمای اقتصادی بهتر روی قیمتهای طلا سنگینی می کند.

در این بین شهر خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است، روز چهارشنبه تحت بمباران سنگین قرار گرفت در حالی که دور جدید تحریمهای آمریکا، مدرنیزه کردن پالایشگاههای نفت را برای روسیه دشوارتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که اطمینان داد نرخ بهره در نشست مارس محتاطانه افزایش پیدا می کند، صعود کردند.

با وجود این که طلا در شرایط ناملایمات اقتصادی و سیاسی به سرمایه گذاری امن تبدیل می شود اما به شدت به افزایش نرخ بهره آمریکا حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۶۴۵ دلار و سه سنت رسید. بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۱۹ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۰۷۳ دلار و۳۲ سنت معامله شد.

به گزارش رویترز، روسیه تامین کننده 40 درصد پالادیوم جهان است. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: «با توجه به کمبود و جهش قیمتی که در قیمت خودروها شاهد هستیم و همچنین اختلال های به وجود آمده در عرضه رشد قیمت قابل توجه پالادیوم چندان تعجب آور نیست.»

به گفته اسپیواک، جنگ در اوکراین و تحریم هایی که از سوی کشورهای غربی بر روسیه تحمیل شده سبب کاهش قابل توجه دسترسی به پالادیوم تولیدی روسیه شده است.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی روز سه شنبه به بالاترین رقم 20 ماه گذشته رسید و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

سرمایه گذاران اکنون منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در کنگره هستند تا سرنخ های جدیدی از افزایش نرخ بهره به دست بیاورند.

 در حالی که مقام های روسی و اوکراینی مذاکرات آتش بس را آغاز و کشورهای غربی تحریم ها علیه مسکو را شدت بخشیده اند و این عوامل موجب کاهش تقاضا برای خرید تقاضا برای سرمایه گذاری امن شده قیمت طلا روز سه شنبه شاهد اندکی کاهش بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.19 درصد کاهش به 1905 دلار و 38 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.33 درصد افزایش به 1906 دلار و 90 سنت رسید.

به گزارش رویترز، مذاکرات آتش بس بین مقام های روسی و اوکراینی روز گذشته در حالی در بلاروس آغاز شد که روسیه با گذشت 4 روز از آغاز درگیری با تحریم های اقتصادی فزاینده ای مواجه شده است.

طلا در هنگام بروز وضعیت های پیش بینی نشده سیاسی و مالی همواره به عنوان محلی امن جهت سرمایه گذاری تلقی می شود و از ابتدای ماه فوریه تاکنون شاهد رشد حدودا 6.5 درصدی بوده است. هفته گذشته قیمت فلز زرد به بالاترین رقم 18 ماه گذشته یعنی 1973 دلار و 96 سنت رسید.

روز دوشنبه بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد و برخی اقدامات دیگر جهت جلوگیری از خروج سرمایه را به اجرا گذاشت. اما رییس بانک مرکزی این کشور گفته تحریم ما مانع از فروش ارز جهت تقویت روبل شده است.

تعداد شرکت های غربی ای که انتظار می رود بازار روسیه را ترک کنند رو به افزایش است و شرکت هایی همچون بی پی و شل از خارج کردن سرمایه های خود از صنعت انرژی این کشور سخن گفته اند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد افزایش به 1029.02 تن رسید.

پس از شوک ژئوپلیتیکی اولیه حمله نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین، اونس طلا به پایین ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد اما تحلیلگران درباره نوسان بالایی که پیش روی این فلز ارزشمند قرار دارد، همچنان هشدار می دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بازار طلا در چند روز معامله گذشته تحت تاثیر بحران در اوکراین، شاهد حدود ۱۰۰ دلار نوسان قیمت بود. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۸ دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۶ درصد ریزش کرد و در ۱۸۸۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش داشت.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: