قیمت لیر در ترکیه کاهش یافت.با کاهش قیمت لیر خانه ها در ترکیه ارزان شد.کاهش قیمت لیر باعث شد خیلی از مردم برای خرید به این کشور سفر کنند.کاهش قیمت لیر باعث افرادی که در ترکیه خانه خریدند شد.

پس از آن که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، قول داد به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد، لیر به پایین ترین حد خود سقوط کرد و با اشاره به آموزه های اسلامی در خصوص ربا به عنوان مبنای سیاست خود، لیر به پایین ترین سطح خود رسید.

این ارز در اوایل معاملات روز دوشنبه آسیا بیش از ۶ درصد تضعیف شد و نرخ برابری آن با دلار آمریکا به ۱۷.۶۲۴ رسید و به سمت پنجمین روز نزولی پیش رفت. این ارز تقریباً نیمی از ارزش خود را در سه ماه گذشته از دست داده است که بزرگترین عقب نشینی در بین هر ارز در جهان در آن دوره است.

اردوغان در تازه ترین سخنرانی خود گفته است که " ما در حال کاهش نرخ بهره هستیم، از من انتظار دیگری نداشته باشید." او با استفاده از یک کلمه عربی که در ترکی برای اشاره به آموزه های اسلامی استفاده می شود، گفت:" به عنوان یک مسلمان، آنچه را که ناس (مردم) به آن نیاز دارند را انجام خواهم داد."

ترکیه نمی تواند بیشتر از این بحران ارزی را تحمل کند

این ارز در سال جاری در مقابل دلار ۵۷ درصد عقب نشینی کرده است، رکودی که روند آن ماه گذشته پس از رونمایی اردوغان از یک مدل اقتصادی که متکی بر هزینه های استقراض کمتر و ارز ارزان تر است، شتاب گرفت.

مینا کووسیستو و یاکوب کریستنسن، تحلیلگران Danske Bank A/S در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، نوشتند:" نرخ‌های بهره پایین‌تر، ضعیف‌تر شدن پایه‌ها و شرایط مالی سخت‌تر جهانی ارزش لیر را بیشتر پایین می‌آورد، مگر آن که اردوغان مسیر خود را تغییر دهد."

از نظر رئیس جمهورترکیه می تواند با کنار گذاشتن سیاست هایی که نرخ بهره بالاتر و جریان های ورودی قوی را در اولویت قرار می دهد، خود را از اتکا به جریان سرمایه خارجی رها کند. در قلب ایده‌های او این باور وجود دارد که نرخ‌های بهره پایین‌تر نیز رشد قیمت مصرف‌کننده را مهار می‌کند، دیدگاهی که برخلاف دیدگاه اجماع بانک‌های مرکزی جهان است.

او این ایده را از سپتامبر آزمایش کرد، زمانی که بانک مرکزی علیرغم افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده، کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کرد و در روز پنج‌شنبه با کاهش ۱۰۰ واحد دیگر نرخ پایه را به ۱۴ درصد رساند. مواضع پولی متعاقب آن در نهایت لیر را ثابت نگه داشت اما ارزش این ارز اخیرا تقریباً هر روز به پایین‌ترین سطح رکورد خود، سقوط می کند.

سقوط ارز تقریباً یک شبه بر قیمت‌های مصرف‌کننده اثر گذاشت و منجر به تورم شدیدی شد که کارمندان سوپرمارکت‌ها مشغول تغییر برچسب‌ها شدند. ترک‌های طبقه کارگر و بازنشستگان در هفته‌های اخیر شروع به تشکیل صف‌های طولانی در مقابل غرفه‌های شهرداری برای دریافت نان یارانه‌ای کردند، در حالی که انجمن‌های تجاری برتر کشور به طور علنی به دولت به دلیل بی‌ثبات کردن اقتصاد حمله کردند.

اردوغان گفت:" البته ما از بی ثباتی ناشی از نوسانات لیر و تأثیر آن بر قیمت ها آگاه هستیم. اما ما در برابر اینها مقاومت خواهیم کرد. من از همین جا اعلام می کنم: هیچ عقب نشینی وجود ندارد."

محور سیاست اخیر اردوغان همچنین خشم صنعتگران ترکیه را برانگیخت و چندین انجمن تجاری خواستار اقداماتی برای تثبیت نرخ لیر شدند.

گروه تجاری کلیدی توسیاد که زمانی سازمان قدرتمندترین مشاغل ترکیه بود، در آخر هفته از دولت اردوغان خواست تا موضع سیاست فعلی را کنار بگذارد و آشفتگی بازار اخیر را دلیلی بر شکست مدل آزمایشی ذکر کرد.

اردوغان به توسیاد و سایر منتقدان او پاسخ داد و به آنها هشدار داد که "آنها نمی توانند دولت را به چالش بکشند."

وی در ادامه گفت:" شما برای به قدرت رساندن دولتی کار می کنید که بتوانید از آن بهره برداری کنید. این ملت به شما اجازه چنین کاری را نخواهد داد."

لیر در بازار تهران ۵۰ تومان دیگر ارزان شد

لیر در بازار تهران نیز در ۲۴ ساعت گذشته به کاهش قیمت خود ادامه داد و با از دست دادن ۵۰ تومانی قیمت به هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

هیجان خرید ایرانی املاک ترکیه از کی شروع شد؟

ماجرا از این قرار است که برخی از مردم با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور، سرمایه‌های خود را برداشته و برای سرمایه‌گذاری به ترکیه برده‌اند و براساس آماری که ترکیه اعلام کرده امروز ایرانیان اولین خریداران املاک این کشور محسوب می‌شوند و گوی سبقت را از عراق ربوده‌اند.

بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست (اوایل مرداد) با خرید ۹۱۱ ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. البته تا همین چند سال پیش اصلا ایرانی‌ها علاقه‌ای به خرید ملک در ترکیه نداشتند، اما از سال ۲۰۱۸ رفته رفته با توجه به تبلیغات گسترده بنگاه‌های ساختمانی، ایرانی‌ها به سرمایه گذاری در بخش مسکن کشورهایی مثل ترکیه علاقه نشان دادند. بر اساس داده‌های مرکز آمار اقتصاد ترکیه از سال ۲۰۱۸ ایرانی‌ها هر سال از بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه بودند.

در سال ۲۰۱۸ ایرانی‌ها در این کشور ۳ هزار و ۶۵۲ ملک خریدند، سال ۲۰۱۹ این تعداد به ۵ هزار و ۴۲۳ ملک افزایش پیدا کرده است. اما در سال گذشته میلادی بیش از ۷ هزار ملک در ترکیه توسط مردم ایران خریداری شده است. در همین ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱ هم نزدیک به ۶ هزار ملک توسط ایرانی‌ها در این کشور به عنوان سرمایه گذاری خریداری شده است.

سقوط لیر نسبت به پول کشورمان

ایرانیانی که در ترکیه، خانه می‌خرند نخستین هدف اصلی‌شان، «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر، اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران، بدون تحلیل نتیجه اقدام آن ها»، حرکت می‌کنند. با این حال، نگاهی به اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور باعث شده افرادی که در این کشور در مسکن سرمایه گذاری کرده اند با ضرر هنگفتی مواجه شوند.

هم اکنون ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌طوری‌که نرخ برابری دلار در برابر لیر به ۷/ ۱۳ رسیده است. این نرخ برابری در مهر امسال ۲/۹ بود و ارزش لیر به دلار در یک سال گذشته بیش از ۴۳ درصد کاهش داشته که این روند، افزایش نرخ دلار در برابر لیر را به همراه داشته است. اکنون هر لیر ۲ هزار و ۲۷۰ تومان است در حالی که سال گذشته هر لیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و این یعنی در یک سال گذشته ارزش لیر نسبت به پول کشورمان هم کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

یک محاسبه سرانگشتی

بررسی‌ها از داده‌های معتبر درباره متغیرهای اقتصادی بازار مسکن ترکیه و سایر متغیرهای اقتصادی کلیدی این کشور حاکی است: متوسط قیمت مسکن در ترکیه، در فاصله یک سال اخیر حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است یعنی اگر یک خانه را سال گذشته به قیمت ۲ میلیون لیر خریده باشید حالا آن خانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیر قیمت دارد، اما هنگام فروش باید مالیات ۳۵ درصدی عایدی سرمایه هم پرداخت کنید که یعنی از فروش این ملک باید حدود ۹۰۰ هزار لیر به عنوان مالیات پرداخت کنید که می‌شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیر.

با توجه به قیمت لیر در سال گذشته که ۳۵۰۰ تومان بوده خانه ۲ میلیون لیری می‌شود ۷ میلیارد تومان این در حالی است که با توجه به آن چه گفته شد این خانه با توجه به قیمت لیر که ۲۲۷۰ تومان است تنها ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و این یعنی ۴۵ درصد سرمایه در یک سال اخیر از بین رفته است این در حالی است که اگر با همین مبلغ در تهران خانه‌ای خریداری می‌شد با توجه به تورم ۱۷ درصدی ملک در تهران سرمایه این فرد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده بود.

ضرر هنگفت خریداران خانه در ترکیه

طبق آن چه گفته شد افرادی که ملک در ترکیه خریده اند به طور میانگین ۴۵ درصد ضرر کرده اند. به گزارش ایسنا طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ ایرانیان ۷ میلیارد دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری کرده اند که اگر در خوشبینانه‌ترین حالت میزان ضرر خریداران ملک در ترکیه را همان ۴۵ درصد در نظر بگیریم سرمایه ایرانی‌هایی که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در این کشور خانه خریده اند هم اکنون به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که این یعنی ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار ایرانی‌ها در این مدت از سرمایه گذاری در ترکیه زیان دیده اند.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: