خرید خانه در ترکیه هر کسی را ممکن است وسوسه کند تا شانسش را برای سرمایه گذاری در این کشورها امتحان کند.بعضی از ایرانی‌ها هم در چند سال گذشته برای سرمایه گذاری به خرید خانه در ترکیه روی آورده اند.ولی مدتی است به دلیل بی ارزش شدن پول ترکیه خرید خانه به ضرر است یا به سود؟پس اگر می خواهید برای خرید خانه در ترکیه اقدام کنید قبل خرید مشورت بگیرید.

خرید ملک در استانبول مزایای بسیاری دارد، و به همین جهت طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. شما از این طریق می توانید اقامت ترکیه را به دست آورید و همچنین اقدام به سرمایه گذاری زود بازده نمایید. اما همانطور که می دانید خرید ملک در این کشور دیگر آسان نیست، و چالش های خاص خود را دارد؛ به همین قصد داریم در این مقاله شما را با بایدها و نبایدهای موضوع آشنا کنیم.

برای خرید خانه در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

فرآیند خرید خانه برای خارجی ها ساده است و در طول سالیان متمادی تغییراتی داشته، که این پروسه را آسان نموده است. حتی اگر نیاز به تهیه اسناد و مدارک متفاوت و زیادی باشد، آژانس های متعددی هستند که در این حوزه فعالیت می نمایند و به شما در استعلام قیمت خانه در استانبول و خرید کمک می نمایند. در ادامه مدارکی که شما برای خرید ملک در ترکیه نیاز دارید، لیست شده اند:

راهنمای خرید ملک در ترکیه

۱- کلیه مدارک و مجوزهای ثبت نام آژانس املاک برای خرید و فروش املاک و مستغلات

۲- کلیه اسناد و اطلاعات مربوط به اقامت دائم یا موقت اتباع خارجی جهت خرید خانه در ترکیه

۳- کلیه مدارک مربوط به خانه مد نظر، داده های مربوط به نقل و انتقالات، حق وثیقه یا وام مسکن

۴- قرارداد یا قولنامه خرید و فروش که باید حتما به زبان ترکی باشد و به زبان انگلیسی نیز ترجمه گردد

۵- اطلاعات کامل فروشنده یا شرکت های ساخت و ساز که هم اکنون قصد واگذاری و فروش خانه را دارند

۶- کد مالیاتی؛ دریافت این مورد تنها بین ۱۰-۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. دریافت شماره مالیات فردی مستلزم حضور شخص خریدار و همچنین ارائه پاسپورت معتبر دارد

۷- عکس رنگی برای دفتر ثبت و اسناد به عنوان خریدار املاک و مستغلات در ترکیه. آنها عکس مالک را در سند قرار می دهند و این تصویر نیز در اداره مدیریت ثبت اسناد tapu kadastro genel mudurluğu قرار می گیرد. برای دفتر اسناد رسمی به ۲ قطعه عکس مازاد دیگر نیز نیاز است

۸- ترجمه پاسپورت و کارت ملی فرد خریدار با مترجم رسمی و تایید شده توسط دفاتر نوتر 

۹- وکالت نامه؛ اگر شخص خریدار نمی تواند هنگام دریافت تاپو حضور مستقیم داشته باشید، کارکنان آژانس املاک یا وکیل این کار را برای او انجام می دهند. برای این مورد لازم است تا وکالتنامه رسمی محضری تهیه کنید. یک مترجم خبره به صورت رسمی مفاد وکالتنامه را به زبان مادری خریدار ترجمه می کند. وکالتنامه رسمی جهت انجام کلیه مراحل و فعالیت های مورد نیاز برای خرید خانه به نام شما، دریافت کنتور آب و برق و همچنین خریداری اشتراک تلفن و اشتراک اینترنت توسط نمایندگان آزانس املاک یا وکلا مورد نیاز خواهد بود.

آشنایی با مراحل خرید ملک در ترکیه

•    پس از تصمیم نهایی خود برای خرید ملک، قرارداد خرید منعقد خواهد شد و در آن زمان خرید را مشخص می نمایید. البته باید مبلغی را به صاحب ملک پرداخت کنید.

•    مبلغ ودیعه از ملکی به ملک دیگر متفاوت است. اما به عنوان یک قاعده کلی تا ۱۰ درصد قیمت ملک است. با امضای همه طرفین قرارداد و دریافت سپرده، قرارداد لازم الاجرا می شود.

•    به خاطر داشته باشید که اگر بیشتر از یک هفته از قرارداد، تصمیم به لغو قرارداد خود بگیرید، حق پس گرفتن بیعانه را نخواهید داشت. با این حال، اگر هر یک از طرفین از قرارداد منصرف شوند، شما سپرده را پس خواهید گرفت. همچنین در چنین رویدادی یک بند جریمه نیز اعمال خواهد شد.

•    پس از اتمام مراحل توافق، خریدار و مالک ملک (یا وکیل آن) حضوری برای انتقال سند در اداره رسمی ثبت اسناد و املاک یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. این فرآیند حدود یک ساعت طول می کشد. خریداران خارجی نیز ملزم به همراه داشتن مترجم مخصوص اداره اسناد برای تایید ثبت ملک هستند. باید در نظر داشت که آژانس های املاک در این مرحله وظیفه دارند تا با مراجعه به اداره ثبت اسناد، اقدام به باز نمودن پرونده بنام زدن ملک و گرفتن سند برای شما نمایند.

•    باید قبل از امضای سند نهایی، مالیات و هزینه آن را (حدود ۴ درصد ارزش ارزیابی شده ملک) که توسط قانون تعریف شده است، پرداخت کنید. پس از امضای قرارداد همه طرفین، فرآیند خرید کامل می شود.

•    امضای قرارداد و گرفتن سند مالکیت به این معنی است، که اکنون ملک و مالکیت به شما منتقل شده و در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می‌شوید. سند در همان روز از اداره اسناد دریافت می شود.

•    قبل از انتقال سند مالکیت، باید قیمت باقیمانده ملکی را که خریداری کرده اید، به فروشنده بپردازید. توجه نمایید که اگر ملک را به صورت وکالتنامه ای خریداری می نمایید لازم است تا وکالتنامه در سفارت ترکیه آپوستیل شود تا تایید شده و دارای اعتبار باشد.

در زمان خرید ملک باید به موارد زیر دقت کرد:

ملک مد نظر شما نباید در گرو دولت و بانک باشد. به عبارت دیگر نباید هزینه پرداخت نشده ای داشته باشد. برای این مورد دفاتر اسناد رسمی می توانند به شما کمک نمایند.

برای خرید ملک نیاز نیست تا شما حتما دارای اقامت این کشور باشید.

در زمان خرید ملک باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

جمع بندی

اگر این اولین بار است که اقدام به خرید ملکی در استانبول می نمایید یا می خواهید در خارج از کشور سرمایه گذاری کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از یک مشاور یا فرد آگاه کمک بگیرید تا به شما کمک نماید خانه مد نظر خود را در استانبول پیدا کنید. بسیار مهم است که آنها به زبان شما و همچنین زبان ترکی مسلط باشند. هوم ترکی به عنوان یک تیم حرفه ای، با بهترین و مورد اعتماد ترین مشاوران املاک و مستغلات در استانبول آماده است تا پاسخگوی هرگونه سوال و مشکلی در این حوزه باشد.

هوم ترکی می تواند به شما کمک کند تا بهترین ملک را برای فروش یا اجاره در استانبول با توجه به نیازهای خود پیدا کنید. این تیم در زمینه های زیر می تواند پاسخگوی شما باشد: 

پاسخگویی به شما در خصوص روال خرید و فروش 

به صورت کلی خرید ملک در ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک، دارای روند دشواری نیست، اما باید از افراد آگاه بهره برد که با پروسه خرید آشنا هستند.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: