وام مسکن به خریدن خانه بهتر کمک می کند.سود وام مسکن جدیدا زیاد شده.مردم برای دریافت وام مسکن باید 1سال صبر کنند.اگر برای دریافت وام مسکن عجله دارید باید از اوراق استفاده کنید.

 روند هزینه وام مسکن در روزهای اخیر سیری صعودی پیدا کرده و با وجود تسهیلات جدید اما باز هم روند آن فزاینده شده است. مسیر هزینه ثبت شده در بازار مسکن نشان می‌دهد با افزایش سقف هزینه وام مسکن در پاییز روند تقاضا افزایش پیدا کرده و به دلیل کاهش عرضه در این بخش هزینه وام رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرد.

در همین اثنا به مناسبت سالروز تاسیس بانک مسکن، این نهاد تصمیمی جدید مبنی بر کاهش پرداختی اولیه در دریافت وام اتخاذ کرد که منجر به پایین آمدن قیمت اوراق تسه در بازار شد. اما اکنون آمارهای ثبت شده از قیمت اوراق تسه در بازار نشان از صعود مجدد قیمت اوراق در بازار داشته و از مرز ۱۱۰ هزار تومان عبور کرده است.

رکورد قیمت در بازار اوراق تسه

در روز ۱۹ دی ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن به حدودا ۱۱۱ هزار تومان رسید. بررسی آمارها نشان از دومین رکورد قیمت این متغیر در دو سال گذشته داشته است.

به طور کلی مشتریان بازار اوراق تسهیلات مسکن می توانند با خرید این اوراق در بازار، وام خرید خانه از بانک مسکن اتخاذ کنند. قیمت این اوراق در بازار به صورت روزانه کشف شده و اعتبار آن ها برای خرید وام معادل با ۵۰۰ هزار تومان است.

در پاییز امسال سقف خرید اوراق تغییر کرد. طبق قاعده جدید بانک مسکن سقف خرید وام برای مجردین ساکن تهران برابر با ۲۸۰ میلیون تومان و برای متاهلین برابر با ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شد. این رویداد منجر به رشد تقاضا شده و در صورتی که عرضه هم سو با تقاضای اوراق در بازار حرکت نمی کرد قیمت این اوراق رفتاری صعودی را از خود برجای گذاشت.

در همین راستا در ابتدای آذر ماه، بانک مسکن به مناسبت سالروز تاسیس این بانک تصمیم گرفت تا هزینه وام را برای مشتریان کاهش دهد. به این دلیل تا ۲۵ دی ماه قاعده ای جدید در مورد خرید اوراق تصویب شد که طی آن مشتریان کافی است برای دریافت وامی مشخص تنها نیمی از اوراق را خریداری کنند و نیم دیگر را با نرخ سود اسمی ۱۸ درصد طی هشت سال از بانک مسکن اخذ کنند.

این رویداد موجب شد تا مشتریان برای تهیه وام نیمی از اوراقی که تاپیش از این نیاز بود را خریداری کنند. این اتفاق معادل با دوبرابر کردن عرضه اوراق در بازار بود.

موج جدید تقاضا در بازار مسکن؟

این اتفاق، هزینه وام مسکن را کاهش داد اما نکته آن جاست که این کاهش هزینه تا کجا دوام خواهد داشت؟ در همین رابطه برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند دوباره موج جدیدی از تقاضا در بازار شکل خواهد گرفت که موجب افزایش هزینه وام خواهد شد.

در روز ۱۹ دی ماه هزینه اوراق تسه در بازار مسکن ۱۱۱ هزار تومان به دست آمد که هزینه وام را برای مجردین درصورت استفاده از تسهیلات به ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان و بدون استفاده از تسهیلات به ۶۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسانید.

هزینه وام مسکن برای متاهلین نیز در این روز برابر با ۵۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده که درصورت عدم استفاده از تسهیلات دو برابر این رقم یعنی ۱۰۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد بود.

روند فزاینده در نرخ سود وام مسکن

از آن جا که مشتریان این بازار دو هزینه را برای دریافت وام باید پرداخت کنند در نتیجه نرخ سود وام مسکن برای آن ها از میزان اسمی خود جدا شده و متناسب با هزینه اوراق تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز ۱۹ دی ماه در صورت استفاده از تسهیلات برابر با ۲۱٫۶۵ درصد و در صورت عدم استفاده از این تسهیلات معادل با ۲۴٫۷ درصد خواهد بود.

 

سقف جدید وام مسکن برای مجردها و متاهل تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۲۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان می شود.

 

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ هشت میلیون و ۲۹۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۲۹ میلیون و ۳۶هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه هشت میلیون و۲۹۶ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۴۹ میلیون و ۷۷۶هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق مسکن در سایر استان‌ها چند؟

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۱۶ میلیون و ۵۹۲هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۳۳ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

 

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۲ میلیون و ۴۴۴ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۴ میلیون و ۸۸۸هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

خبر مهم برای مسکن / قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند؟

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود، در نظر داریم که از ظرفیت‌های خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم تا تکنولوژی‌هایی را برای ساخت مسکن بیاورند و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

 

 چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی صراحتا مذاکره با چینی‌ها در ایران را تایید کرد و در ادامه توضیح داد: مذاکراتی که با کشور چین و سایر کشورها انجام شده در حوره ساخت نیست بلکه مذاکره با چینی‌ها به منظور ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت است که منطبق با معماری و هویتی که در ایران وجود دارد، بتوانیم سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده را مدیریت کنیم که این بسیار موثر است.

او که وعده داده واحدهای قانون جهش تولید مسکن ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه شود، گفته است: هم‌اکنون در ساخت‌وسازهای سنتی یک واحد مسکونی بین یک سال و نیم تا دو سال، احداث می‌شود اما چنانچه صنعتی‌سازی رواج پیدا کند در یکسال این کار قابل انجام است که حداکثر ۳۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار احداث خواهد شد و کیفیت آن نیز متفاوت از ساخت و ساز سنتی است.

از این صحبت محمودزاده چنین برداشت می‌شود که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده واحدهای جهش تولید و تامین مسکن، استفاده از تکنولوژی چین خواهد بود.حالا پس از گذشت حدود دوماه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی که به مناسبت روز دانشجو با حضور تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های تهران در وزارتخانه اقتصاد برگزار شد در این خصوص بیان کرد: در حوزه مسکن، تجربه تامین مالی متفاوت خواهد بود که برخلاف طرح هایی مانند مسکن مهر، فشار کمتری ایجاد کنند. حتی در نظر داریم که از ظرفیت های خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم تا تکنولوژی هایی را برای ساخت مسکن بیاورند و منتظر خبرهای خوبی در این زمینه باشید.

او گفت: مشکل اصلی کشور که سبب تورم شده است به جز اثر نقدینگی‌هایی که از نظام بانکی ایجاد می‌شود، کسری بودجه دولت است. در این زمینه حتما لازم است که هزینه های جاری دولت کنترل شود که قطعا این رویه دنبال می شود.

 

خاندوزی گفت: در زمینه رمز ارزها باید اعلام کنم که کمیته تصمیم گیری این حوزه تشکیل شده و در حال آماده کردن پیش نویس‌های لازم هستند. علت تعلل در زمینه رمز ارزها نیز مواردی بوده که تاکنون فوریت بیشتری نسبت به رمز ارزها داشته اند.

راه جدید خانه دار شدن از بورس می گذرد؟ / پیوند بازار سرمایه و مسکن

قیمت مسکن در سال‌های اخیر، رشد بی‌سابقه‌ای داشته که به تبع این موضوع، بسیاری از افراد دیگر قادر به خرید ملک نیستند. طرح فروش متری مسکن و صندوق املاک و مستغلات، دو راهکار اصلی بورس کالای ایران برای خرید تدریجی مسکن و حفظ قدرت خرید مردم است.

 یکی از معضلاتی که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع خرید مسکن است. در حالی که بازار مسکن در سال‌های اخیر روندی صعودی و تورمی داشته، خانه‌دار شدن برای طیف زیادی از مردم تبدیل به آرزو شده است. مدل‌ها و راهکارهای مختلفی برای حل این موضوع ارائه شده است که راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات و خرید متری مسکن، از جمله راهکارهای بازار سرمایه برای مواجه با این معضل هستند.

 

طرح فروش متری مسکن چیست؟

طرح فروش متری مسکن، در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اجرایی خواهد شد. به منظور انتشار اورق سلف مسکن، شخص حقیقی یا حقوقی سازنده مسکن که سابقه فعالیت قابل اتکایی نیز در این حوزه دارد، مجوزهای اولیه ساخت را اخذ می‌کند.

پس از احراز صلاحیت در زمان دلخواهی پیش از اتمام ساخت، بخشی از واحدهای ساختمانی را که قصد دارد از این مسیر به فروش برساند، انتخاب می‌کند و متناسب با ارزش حدودی واحدهای منتخب، ضمانت‌هایی نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تودیع خواهد کرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی از تمدید مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ۱۴۰۰ خبر داد.

خبر خوب برای ثبت نام مسکن ملی | زمان ثبتنام در مسکن ملی تمدید شد

طرح مسکن ملی طرحی است که در ادامه تکمیل کردن طرح‌های ناتمام مسکن مهر اجرا شده است. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. با توجه به جنبه حمایتی که در طرح مسکن ملی دیده شده و تسهیلاتی که افزایش پیدا کرده است، افراد کم درآمد بیشتری بتوانند در استان خانه‌دار شوند.حال به تازگی برای جبران ضرر افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند پیشنهاد مسکن ملی را داده اند که در ادامه جزییات آنرا می خوانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در پی افزایش تقاضای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن، نام‌نویسی در این طرح که تا پیش از این ۲۸ آبان به اتمام می‌رسید، تا ۱۵ آذر ماه تمدید شده است. متقاضیان می‌توانند بدون نگرانی ثبت‌نام در مرحله اول نهضت ملی مسکن را در سامانه مربوطه به آدرس saman.mrud.ir انجام دهند.

 

محمود محمودزاده یادآور شد: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که در ۵۲۰ شهر تقاضای آنها ثبت شده است. در این ۵۲۰ شهر، زمین به اندازه کافی تأمین شده است. به مرور تعداد شهرهای مورد تقاضا افزایش خواهد یافت و امیدواریم همه متقاضیان دریافت مسکن تا یکی دو ماه آینده در شهرهای مورد دلخواه ثبت‌نام کنند.

بنابراین گزارش، از روز ۲۸ مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان آغاز شده که تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند. عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود. درخصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می‌توانند ثبت نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

قیمت مسکن دولتی ۴ برابر خانه‌های پرند و پاکدشت

برآوردها نشان می‌دهد که وام مسکن دولتی ۴۵۰ میلیون تومان است و متقاضیان باید ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند، تا زمان تحویل این خانه‌ها ۹۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. خانه‌هایی که در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

هر مستاجر تهرانی که در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند مشمول دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده که برای دهک‌های متوسط جامعه این تسهیلات ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش واحدها را دربرمی‌گیرند یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد باقی مانده باید به صورت آورده نقدی از سوی متقاضیان تامین می‌شود.

 وام ۴۵۰ میلیونی مسکن در راه است؟

در واقع مستاجران باید ۴۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند که در مجموع باید بیش از ۱٫۶ میلیارد تومان قسط پرداخت کند و ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند. یعنی یک واحد مسکن در طرح جهش مسکن بیش از دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این وام قرار است با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۴۰ ماهه پرداخت شود.

در حالی که متقاضیان باید بیش از ۲٫۱ میلیارد تومان طی بیست سال پرداخت کنند که در حال حاضر قیمت یک واحد در شهرهای پرند و پاکدشت از ۲۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود و با بزرگتر شدن واحدها یا امکانات بهتر تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز می‌رود.

به گفته مدیران وزارت راه واحدهای جهش مسکن ۷۵ متری است، در حال حاضر نیز یک واحد ۷۶ متری ۲۹۵ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین با ۴۵۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد ۸۵ متری، دو خوابه در یک آپارتمان تک واحدی در شهر پاکدشت خریداری کرد.

وضعیت در پرند نیز شبیه پاکدشت است، یک باب آپارتمان ۷۵ متری با دو اتاق خواب در فاز چهار به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اما آنطور که معاون وزیر راه گفته برای دهک‌های اول تا سوم تسهیلات تا ۸۰ درصد ارزش واحدهای مسکونی را شامل می‌شود و متقاضیان باید ۲۰ درصد ارزش خانه را به صورت آورده نقدی پرداخت کنند.

با این شرایط به نظر می‌‌رسد خرید این خانه‌ها برای کسانی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند به صرفه است. چرا که وام تا ۸۰ درصد ارزش سهام را پوشش می‌دهد و وام نیز به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود یعنی اقساط وام برای این گروه ارزان‌تر از دیگر گروه‌هاست.

مسکن ملی چند متری است؟

مدیرعامل عمران گفت: درخصوص متراژ مسکن‌های حمایتی متناسب با سلایق، متنوع عمل می‌کنیم و برای کاهش هزینه متقاضیان، آپارتمان‌های ۶۰ متری را نیز در دستور کار داریم.

 از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین احداث این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدها است.

برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در ۳۲ شهر و ۳ شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است. شهرهای جدید ظرفیت ساخت ۶۱۵ هزار و ۶۲۲ واحد مسکونی را در استانهای مذکور فراهم کرده است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: