سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند.

 شاخص کل بورس با رشد بیش از ۶ هزار و ۶۸۰ واحد روی پله یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی قرار گرفت.

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید هر روز نوسانات شرکت‌های بورسی زیر مجموعه سهام عدالت را در قالب جدول تنظیم شده مشاهده کنید.

نام شرکت سهامی

قیمت هر سهم در معاملات 12بهمن (سه شنبه) بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات 11 بهمن (دوشنبه) بر حسب تومان

فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 

1025 1020  

شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان)

1024   1021  

شاوان (پالایش نفت لاوان)

12765   12745  

دانا (بیمه دانا) 

998 998

بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 

170 170  

رمپنا (شرکت مپنا) 

1425 1430  

اخابر(مخابرات ایران)  

709   687  

کگل (شرکت گل گهر) 

2192   2176

حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)

1220   1221  

فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 

1076   1074  

فولاژ (فولاد آلیاژی ایران ) 

836 836

فخوز (شرکت فولاد خوزستان)

531   533

ساراب (سیمان داراب) 

1654   1617  

ورنا (سرمایه گذاری رنا) 

272   259

حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 

1633 1639  

کچاد (شرکت چادرملو)

2933   2911  

وپست (شرکت پست)

331 331

مارون (پتروشیمی مارون) 

17150 17150

شپنا (پالایش نفت اصفهان) 

594   597  

شتران (پالایش نفت تهران)  

438   437  

شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 

680 683  

بسویچ (شرکت پارس سویچ) 

1145   1144  

وبملت (بانک ملت)

302   287

وبصادر (بانک صادرات ایران) 

203   196  

خاور ( ایران خودرو ) 

123   124  

وتجارت (بانک تجارت )

176   168  

 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 

1597   1596  

شراز (پالایش نفت شیراز) 

11240   11255  

جم (پتروشیمی جم) 

4410   4403  

فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 

708   707  

سدشت 

2339 2352
شبریز (پالایش نفت تبریز) 3642   3650  

ثبت‌نام سهام عدالت

آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالتماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون: قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی.

 

۲- هیأت واگذاری: هیأت واگذاری موضوع ماده(۳۹) فصل هفتم قانون

 

مشمولین سهام عدالت

اتباع ایرانی مقیم داخل کشور شامل شش دهک زیر که به صورت علمی شناسایی می شوند:

 

دو دهک پایین درآمدی کشور با اولویت روستانشینان و عشایر.

دهک های سوم تا ششم بعدی که مشمول طرح واگذاری سهام عدالت می شوند.

 

۴- شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی:شرکت هایی که با عضویت مشمولان طرح سهام عدالت درهر شهرستان تشکیل می شوند و وظایف ارائه خدمات به اعضاء و کمک به ایفای نقش در  اداره شرکت های سرمایه گذاری استانی را بر عهده دارند

۵- شرکت های سرمایه‌گذاری استانی:شرکت هایی که باعضویت(سهامداری)شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان به ‌صورت سهامی خاص قابل تبدیل به سهامی عام، در قالب  قانون تجارت تشکیل و اداره می شوند.

 

۶- سهام عدالت: سهام شش دهک درآمدی کشور که به شرکت های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود تا در ازای آن شرکت های مزبور معادل مبلغ آن، سهام شرکت سرمایه گذاری استانی  را از طریق شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی به مشمولین سهام مزبور(اعضای تعاونی ها) واگذار نمایند.

 

ماده ۲- سازمان خصوصی‌سازی مکلف است سهام عدالت قابل واگذاری مصوب دولت را در اجرای قانون و به منظور گسترش مالکیت عمومی و تأمین عدالت اجتماعی، حداکثر تا سقف چهل (40) درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (۲) ماده(۲) قانون، براساس مصوبات هیأت واگذاری به شرکت های سرمایه‌گذاری استانی متناسب با تعداد سهامداران شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان واگذار نماید.

ماده ۳- سهام عدالت به‌صورت مستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد.سهام مزبور در توثیق سازمان خصوصی سازی خواهد بود و متناسب با کسر تخفیفات  قانونی و اقساط پرداختی از توثیق خارج می شود.

ماده ۴- در اجرای ماده(۳۵) قانون که مشمولین بندهای(الف) و(ب) ماده(۳۴) قانون را در قالب شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی و سرمایه گذاری استانی ساماندهی نموده است،  سازمان خصوصی سازی مکلف است کلیه سهام دولتی را که در اختیار شرکت کارگزاری سهام عدالت است با همان قیمت قبلی واگذار شده متناسب با تعداد اعضای شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار نماید.

 

تبصره۱- سازمان خصوصی سازی مکلف است ظرف مدت حداکثر سه ماه ترتیبات انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت را فراهم نموده و نسبت به تصفیه آن اقدام نماید.

 

تبصره۲- سهام موضوع این ماده، مشمول کلیه ضوابط و احکام مربوط به سهام عدالت خواهد بود.

ماده ۵- شرکت های مورد واگذاری فقط از شرکت های پذیرفته شده در بورس تعیین می‌شوند.مبنای قیمت‌گذاری سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس، بهای فروش نقدی سهام غیر بلوکی است  که مطابق آیین‌نامه جزء (۳) بند (الف) ماده(۴۰) قانون توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌شود و به تصویب هیأت واگذاری می‌رسد.

 

ماده ۶- سازمان خصوصی‌سازی موظف است از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های سرمایه‌گذاری استانی که ضمانت اجرایی لازم در آن پیش‌بینی شده باشد، نسبت به فروش سهام متعلق به  دولت و شرکت های دولتی به این شرکت ها اقدام کند.سازمان مذکور می‌بایستی در قراردادهای منعقده تصریح نماید ثمن معامله از محل سود سالانه شرکت های واگذار شده تسویه خواهد شد و متناسب با سود دریافتی یا تخفیفات اعطایی و بلافاصله پس از آن نسبت به تسویه و آزادسازی آن بخش از سهام که بهای آن توسط سازمان مذکور وصول یا مشمول تخفیف می‌شود، اقدام خواهد شد.

تبصره۱- کلیه افراد ثبت نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می شوند و سازمان خصوصی سازی ضمن انجام فرایند لازم برای قطعیت سهامداری آن ها،  موظف است نسبت به تنظیم و ارائه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.

تبصره۲- مشمولان نهایی سهام عدالت که در زمان ارائه صورتحساب، مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی کشور و یا جزء روستائیان و عشایر فاقد شغل باشند،  از پنجاه درصد تخفیف در بهای سهام مورد واگذاری برخوردار می شوند. تخفیف موضوع این تبصره به حساب کمک های بلاعوض دولت به اقشار کم درآمد منظور می شود.

تبصره۳- دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت های سرمایه پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ ۰۱/۰۱/ ۱۳۸۵ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعیین می شود.

 

تبصره۴- در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می توانند حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶، رأساً نسبت  به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در هر صورت به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می گیرد.

ماده ۷- سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مکلفند با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار و سایر دستگاه های ذیربط حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۸، تمهیدات لازم  برای پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در بورس فراهم نمایند.در عین حال شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز می بایستی برای پذیرش در بورس اقدام نموده و بدین منظور باید ابتدا به شرکت های سهامی عام تبدیل ‌شوند. شرکت های مزبور مالکیت و مدیریت سهام عدالت هر استان را بر عهده خواهند داشت. در صورت عدم تحقق شرایط پذیرش بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای ماده (۳۷) قانون تا پایان سال ۱۳۸۸، امکان خرید و فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی را در فرا بورس فراهم نماید.

ماده ۸- در اجرای ماده (۳۸) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، دستگاههای اجرایی که تا قبل از واگذاری سهام دولت، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت  سهام مزبور را برعهده داشته‌اند، صرفاً تا زمان آزاد سازی سهام به عنوان نماینده دولت تعیین می‌شوند.

هر چند از نظر قانونی فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است اما از آنجا که بازار سرمایه در شرایط نوسانی و ریزشی به سر می‌برد، سهام عدالت نیز مانند سایر سهم‌ها متقاضی چندانی ندارد و فروشندگان این سهام در صف فروش ماندگار شده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد امکان فروش سهام عدالت برای افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، با توجه به سهام استانی آن‌ها، سهل تر باشد.

سهام عدالت امسال برخلاف اوایل سال گذشته و بعد از آزادسازی مشتری چندانی ندارد و حتی بسیاری از افرادی که سال گذشته سفارش فروش سهام عدالت خود را ثبت کردند، هنوز موفق به فروش این سهام نشده اند.

البته سهام داران عدالت پس از آزادسازی این سهام به دو گروه مستقیم ها (افرادی که مدیریت مستقیم را برای سهام خود انتخاب کردند و تعداد آن ها حدود ۱۹ میلیون نفر است) و غیرمستقیم‌ها (افرادی که روش غیرمستفقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده و سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند و تعداد آن ها حدود ۳۰ میلیون نفر است) تقسیم می‌شوند.

طبق آخرین اخبار در حال حاضر امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد اما به شرطی که این سهام خریدار داشته باشد و زمانی فروشنده پول خود را دریافت می‌کند که سهامش خریدار داشته باشد که حال و روز این روزهای بازار این امکان را فراهم نمی‌کند. از سوی دیگر نیز همچنان امکان لغو فروش برای مشمولان وجود دارد.

بر این اساس، افرادی که روش غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند، برای فروش سهام خود ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنند. سپس باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا ۴۸ ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

البته گذراندن این مراحل نیز تضمینی برای فروش سهام عدالت نیست؛ چراکه نمادهای استانی نیز مدت‌هاست در صف فروش قفل شده‌اند.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برآورد ما این است که حدود ۱۰میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند و تکلیف آن‌ها تا دو هفته دیگر در مجلس مشخص می‌شود.

حمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص جاماندگان سهام عدالت گفت: در بخش اول افرادی هستند که در ابتدا فرم پر کرده و ثبت‌نام هم کرده بودند، اما الآن جزو مشمولین نیستند که حدود دومیلیون نفر می‌شوند. در بخش بعدی طبق آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جا مانده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برآورد ما این است که در کل حدود ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: