روز گذشته شاخص بازار ارز به کانال ۲۷ هزار تومانی وارد شد. پس از کاهش قیمت نرخ دلار آزاد طی روزهای پیشین و خروج این ارز از کانال ۲۷ هزار تومانی، دیروز دلار مجددا در پله اول این کانال معامله شد. طبق مشاهدات از گفت‌وگو‌های میان بازیگران ارزی در هسته مرکزی بازار آزاد، با وجود افزایش قیمت ارز تهران، انتظارات از آینده نرخ دلار همچنان کاهشی است.

این افراد با اشاره به امکان ریزش مجدد دلار از ذخیره سود و تبدیل دارایی‌های خود در نرخ‌های حال حاضر سخن گفتند. در این میان برخی از تحلیلگران نرخ ارز در بازار تهران بر این باورند که شاخص ارزی هنوز بازه قیمتی مناسبی در سال جدید پیدا نکرده و همچنان در پی یافتن بازه باثبات به نوسان می‌پردازد. عده دیگری از این کارشناسان نیز با توجه به شرایط بازار و فضای سیاست خارجی کشور از فقدان عامل کاهشی در نرخ ارز سخن گفتند.

البته اخبار سیاسی مرتبط با بازار ارز نیز همچنان مثبت است. دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشستی مطبوعاتی بار دیگر رویکرد هیات مذاکره‌کننده ایرانی را مشخص کرده و از آمادگی ایران جهت نهایی کردن قرارداد در صورت قبول خطوط قرمز این کشور توسط آمریکا خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی نیز عصر گذشته از افزایش ۵۷ درصدی عرضه دلار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن خبر داد. در نهایت دلار روز دوشنبه در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان به ثبت رسید.

دیروز دوشنبه ۱۵ فروردین نرخ دلار شاهد حرکت افزایشی جدیدی بود. پس از کاهش قیمت و ورود مجدد نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی در روز یکشنبه، دیروز دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت. روند افزایشی جدید دلار شامل سه مرحله بود. مرحله اول افزایش نرخ از پله هشتم کانال ۲۶ تا حوالی مرز دو کانال مذکور. مرحله دوم عبور نرخ دلار از این مرز و انجام شدن معاملات دلاری آزاد بازار تهران در سطح قیمتی ۲۷هزار و ۵۰ تو‌مان در حوالی ظهر روز گذشته و مرحله سوم افزایش مجدد نرخ این ارز در کانال جدید و تلاش دلار جهت عبور از سقف موقت ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. هر برگ اسکناس یورو آزاد نیز در همراهی با روند افزایشی قیمت دلار مجددا به مرز ۳۰ هزار تومان نزدیک شد.

فعالان ارزی بازار از انتظارات کاهشی خود نسبت به آینده نرخ ارز سخن گفتند. طبق مشاهدات به عمل آمده از گفت‌وگو‌های بازیگران بازار ارز در هسته مرکزی این بازار، معامله‌گران با اشاره به حضور نرخ دلار در سقف قیمتی ۴۵ روزه خود از تبدیل دارایی‌ها و ذخیره سود سخن گفتند. این در حالی است که معامله‌گران افزایشی همچنان با انتشار اخبار نامطمئن و منفی سعی در تشدید روند افزایشی روز گذشته داشته و نرخ‌های بالاتر از نرخ واقعی را جهت فروش دارایی خود مطرح می‌کردند. 

تحلیلگران ارزی بازار نیز ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی آهسته دلار در تعطیلات نوروز و تغییر بازه نوسان این ارز از محدوده دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی به محدوده جدید ۲۶ و ۲۷ هزار تومانی، از تلاش این ارز جهت یافتن بازه ثبات خود در سال جدید سخن گفتند. این افراد همچنین با اشاره بر حضور نرخ‌های رسمی دلار در محدوده ۲۵ هزار تومانی، اختلاف قیمت ۲ کاناله بین نرخ آزاد و نرخ رسمی این ارز را معقول دانستند. عده‌ای دیگر از این تحلیلگران نیز با توجه به عدم حصول نتیجه توافق هسته‌ای احتمالی تاکنون مساله کمبود اخبار کاهشی در فضای این روز‌های بازار ارز را مطرح کردند. 

روز گذشته، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که تامین ارز در سال گذشته افزایشی ۵۷ درصدی داشته است. به عقیده برخی از کارشناسان ارزی از مهم‌ترین علل این افزایش تامین ارز، بالا رفتن میزان فروش و صادرات نفت در ماه‌های گذشته است. در همین راستا این افراد از تحول ذخایر ارزی بانک مرکزی در صورت حصول قرارداد هسته‌ای احتمالی سخن گفتند.

دیروز هر قطعه سکه امامی نیز با ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله شد.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: