یارانه نقدی بیش از 20 میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

پسید احسان خاندوزی باحضور در برنامه صف اول گفت: چند ساعت آینده، کمک هزینه معیشتی در قالب یارانه‌های جدید به حساب مشمولان دریافت یارانه، واریز می‌شود.

وی گفت ۳۰ درصد از جمعیت یارانه بگیر یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد که البته ۱۰ درصد از جمعیت نیز بی نیاز از کمک‌های حمایتی دولت شناسایی شدند.

به گفته وزیر اقتصاد یارانه نان و دارو به همه افراد و دهک‌ها پرداخت می‌شود و تمایزی در این دو حوزه وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یارانه کمک معیشتی طبق گفته‌های آقای رئیس جمهور، تا چند ساعت آینده یارانه به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز می‌شود تصریح کرد: اطلاعات مربوط به دهک بندی جمعیت در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمیع شده و با حداکثر دقت، تمایز میان دهک‌ها قائل شده است.

خاندوزی ادامه داد: در دولت تصمیم بر این است که به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه‌ها، تمام کمک‌های معیشتی به شکل یکپارچه واریز شوند و از خرداد امسال این کار انجام می‌شود که بر این اساس دیگر خبری از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کار امسال انجام شد، گفت: به این دلیل که اقتصاد ایران بیش از این تاب سیاست‌های غلط گذشته را نداشت و از جایی که در بودجه ۱۴۰۱ نیز این تکلیف قانونی به دوش ما گذاشته شده بود، در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد که بیش از این در این اصلاحات تأخیر نداشته باشیم و کمک‌ها و قیمت خرید تضمینی به کشاورزان داخلی داده شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد برخی تصور می‌کنند که دولت با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد برای سیاست‌های ارزی خود، به سمت آزادسازی نرخ ارز برود که باید تاکید کنم سیاست ارزی دولت با از بین بردن رانت‌های حوزه ارز متفاوت است و دولت قائل به رهاسازی نرخ ارز نیست. همچنین، این سیاست‌های جدید اصلاً به معنای آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد کشور نخواهد بود.

خاندوزی تصریح کرد: حمایت‌ها به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه‌ای کشور ادامه خواهد داشت و این کار قطعی است. اما با توجه به تکلیف بودجه‌ای امسال، اگر دولت بتواند اولویت پرداخت یارانه‌ها را از طریق کالابرگ یا همان کارت یارانه پرداخت کند و زیرساخت‌های آن فراهم شود، از پرداخت‌های نقدی فاصله خواهیم گرفت.

وی با اشاره به طرح جدید نان گفت: طرحی که در وزارت اقتصاد پیشنهاد داده شد به این صورت بود که پرداخت از جیب مردم برای مصارف متعارف هیچ تغییری نمی‌کند. در واقع، مردم همان مقدار قیمت قبلی را می‌پردازند. در این طرح، تعداد نان خریداری شده در سامانه ثبت می‌شود و به دنبال آن نیز میزان آرد مورد استفاده هم ثبت و قابل شناسایی خواهد بود. برای جبران نیز، نانوا را برای پرداخت این حمایت انتخاب کردیم که بخشی از یارانه نان به او پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امکان اعتراض، زمان برداشت واریزی‌های امشب و سایر جزئیات این طرح جدید از طریق سایت وزارت رفاه و اطلاعیه‌هایی که از فردا منتشر می‌شود، وجود دارد.

همزمان با پایان سخنان رییس‌جمهور درباره توزیع عادلانه یارانه‌ها، واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب مردم آغاز شد. واریز یارانه جدید با پرداخت به سه دهک کم‌درآمد شروع شد.

به گفته رییس‌جمهور مبلغ این یارانه برای اقشار کم‌درآمد ۴۰۰ هزار تومان و اقشار متوسط ۳۰۰ هزار تومان است. بر این اساس خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط جامعه که پیش از این ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانقه (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند که با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزار تومان) رقم دریافتی آنها ۳ برابر خواهد شد. یارانه خانوارهای دو و سه نفره نیز به حدود ۳ برابر افزایش یافته است.

همچنین یارانه خانوارهای چهارنفره که پیش از این ۳۵۴ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ۳.۴ برابر شده است. یارانه خانوارهای پنج‌نفره به بالا نیز بیش از ۳.۵ برابر شده است.

گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

مبلغ یارانه جدید مشخص نیست اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه۸ نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.

روز گذشته محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی باشاد، تنها پنج دهک یارانه می‌‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است. 

دکتر مخبر افزود: قرار نیست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری با امکانات فراوان است و سالانه حدود ۴٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می شود و این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای  ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند.