نهضت ملی مسکن | مسکن ملی

رقم قسط اول نهضت ملی مسکن اعلام شد | خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: آورده حداقل متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده که ۴۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات است.

رقم قسط اول نهضت ملی مسکن اعلام شد | خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
کدخبر : 11469
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

نهضت ملی مسکن

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: آورده حداقل متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده که ۴۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات است.

حمیدرضا سهرابی گفت: واحدهای نهضت ملی مسکن متناسب با شهر و تعداد طبقات تعیین نرخ می‌شود و با توجه به آنکه آورده متقاضیان در هر مرحله حدود ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین خود متقاضیان در جریان هستند که باید حداقل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آورده برای ساخت نهضت ملی مسکن داشته باشند. به گفته معاون مسکن شهری بنیاد مسکن برای ساخت یک واحد ۱۰۰ متری با مشاعات باید متقاضیان بدون وام بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کنند و با تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن یک واحد بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان حداقل خواهد شد.

خلیل محبت خواه افزود: در استان تهران  تاکنون ۹۸۰  هزار نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۴۵۰ هزار نفر بدون  شرط سکونت تایید شده اند. اما با ورود شرط سکونت در این طرح‌ها تعداد متقاضیان واجد شرایط به ۱۰۲ هزار نفر رسید بنابراین مابقی ثبت نام کنندگان رد صلاحیت شدند.

به گفته مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران در حال رایزنی هستیم که مجدد سایت ثبت نام نهضت ملی مسکن باز شود. در صورت باز شدن متقاضیان رد صلاحیت شده تنها در شهرهایی که اعلام شده امکان ثبت نام و یا ویرایش شهر مورد نظر خود را دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون چند بار اعلام شده که متقاضیانی که تهران سکونت دارند می‌توانند در پرند، هشتگرد، رباط کریم، ایوانکی و پاکدشت ثبت نام کرده و یا اطلاعات خود را در این شهرها ویرایش کنند.

محبت خواه گفت: تاکنون چندین بار برای باز شدن مجدد ثبت نام سایت نهضت ملی مسکن پیگیری کرده ایم و احتمالا سایت به زودی باز می‌شود بنابراین به متقاضیان  توصیه می‌شود تنها در ۵ شهری که اعلام شده اقدام به ثبت نام کنند در غیر این صورت مجدد دوباره حذف می‌شوند.

در استان تهران ۹۸۰هزار متقاضی برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که پس از پالایش نهایی، فقط شرایط ۱۰۳هزار نفر از این افراد احراز شده است.

وزارت راه و شهرسازی از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای ساخت بیش از یک‌میلیون و ۶۶۶هزار واحد مسکونی زمین تأمین کرده و همچنان کمبود زمین یک مشکل بزرگ در این طرح است، اما در استان تهران اوضاع کاملا متفاوت است و حتی ۶۰درصد بیش از تعداد متقاضیان واجد شرایط، زمین تأمین شده است.

به گزارش همشهری، آمار‌های اداره کل راه و شهرسازی استان تهران حاکی از این است که در این استان معادل ۱۰.۵درصد از متقاضیان اولیه مسکن دولتی در پالایش نهایی اطلاعات تأیید شدند و ۸۹.۵درصد باقیمانده حائز دریافت مسکن دولتی نبوده‌اند.

طبق این آمارها، معادل ۱۶۲درصد متقاضیان واجد شرایط، تأمین زمین شده و از این منظر مشکلی برای نهضت خانه‌سازی پایتخت متصور نیست؛ هرچند هنوز وضعیت معرفی متقاضیان به پروژه‌ها نامساعد است.

آمار‌های ارائه‌شده از خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نشست شورای مسکن پایتخت نشان می‌دهد: در استان تهران ۹۸۰هزار متقاضی برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که پس از پالایش نهایی، فقط شرایط ۱۰۳هزار نفر از این افراد معادل ۱۰.۵درصد احراز شده و ۸۷۷هزار نفر باقیمانده به دلایلی نظیر فرم جیم قرمز، سابقه مالکیت و ... حائز دریافت مسکن دولتی تشخیص داده نشده‌اند.

کل تقاضای ثبت‌شده برای نهضت ملی مسکن ۵.۴میلیون نفر بوده که براساس آمار‌های راه و شهرسازی تهران، ۱۸.۱درصد از کل تقاضا مربوط به پایتخت بوده و جالب‌تر اینکه ۸۹.۵درصد از کل این متقاضیان در تهران، شرایط اولیه دریافت مسکن دولتی را نداشته‌اند.

سؤال‌های بی‌جوابی در این مورد مطرح می‌شود که کشف پاسخ آن‌ها می‌تواند از نظر اقتصادی و اجتماعی مهم باشد؛ اینکه چرا باوجود مشخص‌بودن شرایط اصلی مسکن دولتی، این حجم از تقاضا در تهران ثبت شده است؟ آیا این میزان متقاضی مسکن، از نظر اقتصادی خود را نیازمند حمایت‌های مسکنی دولت می‌دانند یا بخش قابل‌توجهی از افراد برای بهره‌مندی از رانت مسکن دولتی و با امید به اینکه سختگیری نشود وارد میدان شده‌اند و احتمالاً همچنان امیدوار هستند با استقبال‌نکردن طبقات فرودست از مسکن مشارکتی، موفق به دریافت این واحد‌های مسکونی شوند؟ به‌خصوص که اختلاف قیمت مسکن مهر با مسکن عادی در زمان تحویل واحدها، صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری در مسکن دولتی را تأیید می‌کند.

جواب این سؤالات هرچه باشد، وظیفه متولیان حوزه مسکن را سنگین‌تر می‌کند؛ چراکه این تقاضای انبوه یا نشانه فقر مسکن در تهران و لزوم کار جهادی برای جبران آن است یا از خطر نفوذ سوداگران در طرح مسکن دولتی حکایت دارد که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه