یارانه نقدی | حذف یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

حذف یارانه نقدی آذر ماه این استان ها | برای قطع نشدن یارانه نقدی چه کنیم؟

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.

حذف یارانه نقدی آذر ماه این استان ها | برای قطع نشدن یارانه نقدی چه کنیم؟
کدخبر : 12583
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

​حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

یارانه نقدی

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه ‌و ‌بودجه مجلس گفته یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جایگزین حذف دلار ترجیحی شده است.

این خبر زنگنه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مجلس اعلام کرده بود که بر اساس قانون بودجه دولت موظف است پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به جای آن کالابرگ به مردم بدهد. اما حالا این نماینده مجلس اعلام کرده که «مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به ‌هر طریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.»

البته در قانون بودجه تاکید شده بود که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم بدهد اما دولت اعلام کرد که امکان چنین چیزی وجود ندارد. اما همزمان دولت حداقل در اظهارات خود تاکید می‌کند که پیگیر پرداخت کالابرگ است و وزیر اقتصاد اعلام کرده که مراحل پایانی آن در حال اجراست و قبل از پایان سال این طرح اجرایی می‌شود.

زنگنه در گفتگو با تسنیم اعلام کرده زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم، دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد. در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد، به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد. اما الان ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی حذف شده و یک تورم ‌۵۰درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده، بنابراین در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

زنگنه ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان که برای یک خانواده چهار‌نفره حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الان به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود، قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

اما حالا بر اساس گفته‌های زنگنه می‌توان نتیجه گرفت که پرونده پرداخت کوپن بسته شده و دولت قرار است یارانه نقدی را همچنان پرداخت کند. اما مساله این است که دو هفته قبل بود که دولت همچنان تاکید داشت که پیگیر اجرای طرح کالابرگ است و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است.

اگرچه مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی دارند و پرداخت یارانه برای دولت هم ساده‌تر از توزیع کوپن است، اما سوالی که وجود دارد این است که چرا چنین تصمیم‌گیری حدود شش ماه زمان برد. این البته زمانی است که دولت پرداخت یارانه را شروع کرد. چراکه قبل از آن هم دولت ادعا کرده بود که چندین ماه طرح پرداخت یارانه نقدی را بررسی کرده است.

این مساله نشان می‌دهد این دولت برنامه‌ای برای طرح‌های اقتصادی خود ندارد و هماهنگی چندانی میان دولت و مجلس در مورد این موضوعات دیده نمی‌شود.

خبر جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است.به گزارش برنا، در مورد زمان واریز یارانه مرحله ۱۴۰ (مهرماه ۱۴۰۱) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

نحوه پرداخت یارانه نقدی در آذرماه

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد.

در سامانه جدید «حمایت» به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

با این حال روند ثبت اعتراض به دهک‌بندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه