سینا سرلک خواننده پرطرفدار ایرانی است که در سبک موسیقی سنتی فعالیت دارد و البته سبک متفاوت خودش که تلفیقی پاپ و سنتی است نیز مشغول است. او شاگر استاد محمدرضا شجریان است. او به دلیل خواندن موسیقی تیتراژ سریال شهرزاد را در کنار محسن چاوشی خواند که باعث شد بسیار به شهرت برسد.

چکیده‌ای از بیوگرافی

  • نام کامل: سینا سرلک
  • تاریخ تولد: آبان ۱۳۶۱
  • محل تولد: الیگودرز، ایران
  • پیشه: خواننده، نوازنده
  • سبک: سنتی، پاپ سنتی
  • سازها: تنبک
  • سال های فعالیت: ۱۳۷۲ تا اکنون
  • وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی سینا سرلک

بیوگرافی سینا سرلک

سینا سرلک خواننده سبک پاپ و سنتی است و نوازندگی هم می کند او متولد آبان ماه سال 1361 در شهر الیگودرز است.

او موسیقی را در کودکی و در زیر نظر پدیش و با ملودی بختیاری شروع کرد.

پدرش، بهرام سرلک، مسئول امور فرهنگی شهرستان الیگودرز و محقق موسیقی بختیاری بود. او جمع آوری قطعاتی که توسط پیران دهات اطراف خوانده می شد را انجام می داد و به نوعی موسیقی این منطقه را زنده نگه داشته است.

سینا سرلک در سن 6 سالگی با صدای تار پدرش، پیش خودش زمزمه می کرد و هنگامی که والدین او متوجه شدند، پدرش که موسیقی و هنر دوست بود آموزش موسیقی را برای او آغاز کرد. اواز همراه با نواختن تنبک را به او آموزش داد. هدف او این بود که استعداد نهفته او را هدایت کند و از سینا یک موسیقی دان بسازند که سنت های قوم بختیاری را حفط نماید.

او نخستین بار در سن 7 سالگی در سریال شاخه طوبی در سال 1367 ترانه محلی خواند.

بیوگرافی سینا سرلک

آموزش موسیقی نزد استاد شجریان

در سن 11 سالگی در رشته آواز و تنبک مقام اول را در بخش موسیقی نواحی به دست آورد. پس از آن، نوازنده مشهور دوتار، حاج قربان سلیمانیف سینا را به استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، معرفی کرد و او سینا را به شاگردی پذیرفت. کلاس او یک روز در هفته برگزار می‌شد و سینا هر هفته همراه با پدر یا مادرش از الیگودرز به تهران می آمد.

دو سال اول به آموزش تکنیک های صداسازی سپری شد. جمله بندی های تحریری در موسیقی سنتی و دستگاهی را تحت نظر شجریان آموخت. آموخت که چگونه از قسمتهای مختلف دستگاه صوتی اش بهره گیرد، تکنیکهای «چکشی»، «بلبلی»، «دوتایی»، «تکی»، و تحریرهای «بالارونده» و «مخفی» را به کار بندد. پس از این، شش سال دیگر دستگاه ها و ردیف های آوازی را آموخت.

بیوگرافی سینا سرلک

نوازندگی

سینا سرلک نوازندگی تنبک را در زیر نظر استادانی مانند حسن جزایی و جمشید محبی فرا گرفت و بعد از آن به مدت 6 سال زیر نظر ناصر فرهنگ فر فعالیتش را ادامه داد. او مدتی هم نزد کیوان ساکت تار را یاد گرفت.

بیوگرافی سینا سرلک

خواننده تیتراژ فیلم‌

سینا سرلک خوانندگی تیتراز و ترانه متن را در چند سریال تلوبزیون مانند سریال های حوالی پاییز، مرده متحر، خانه ای در تاریکی که در آن دو قطعه از ترانه های بختیاری را با ارکستر بازخوانی کرد و مورد استقبال قرار گرفت و همچنین فیلم های سینمایی از جمله فیلم زیر سقف دودی را در کارنامه هنری اش دارد.

بیوگرافی سینا سرلک

آهنگ تیتراژ سریال شهرزاد

سینا سرلک چند آهنگ از مجموعه شهرزاد را که در شبکه نمایش خانگی توزیع شد در کارنامه دارد. این آهنگ ها را همراه با محسن چاوشی خوانده است و همین توانست به او کمک کند که بسیار مشهور شود.

بیوگرافی سینا سرلک

تحصیلات

سینا سرلک مدرک کارشناسی موسیقی را از دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران دارد.

بیوگرافی سینا سرلک

ازدواج و همسرش

سینا سرلک ازدواج کرده است و متاهل است. او در سال 1390 ازدواج کرده است و یک دختر به نام ساغر دارد.

بیوگرافی سینا سرلک

 

سینا سرلک در اینستاگرامش درباره همسرش نوشت :

رفیقِ واقعی یعنی فَردی که در خوشی و سَختی هَمراهَت باشد . سپاس از خداوند که یک رفیقِ واقعی را بر سَرِ مسیرِ زندگیِ من قرار داد، تا در تمامیِ شرایط هَمراهیَم کُنَد و بهترین مادر برایِ فَرزندمان باشد اَحسنت به همهء بانُوانِ فَهیم و با شخصیتی که شرایطِ کاری و زندگیِ هَمسَرِشان را درک میکنند و به جایِ ایجادِ ناراحتی و تَنِش، فضایِ صُلح و دوستی را در زندگی فَراهم میسازند.

بیوگرافی سینا سرلک

جوان نمونه‌ی سال

سینا سرلک در اسفند سال 1382 از سوی سازمان ملی جوانان به عنوان جوان نمونه ایران در حوزه هنر انتخاب شد. او در جشنواره فجر سال گذشته هم شرکت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت. او هم اکنون سرپرست گروه سرلک را به عهده دارد.

بیوگرافی سینا سرلک

اقامت آمریکا

سینا سرلک شش سال در آمریکا اقامت داشته است. او می‌گوید:

در این مدت در کارم بسیار مصمم تر شده ام، آشنایی و لمس و بررسی هنر موسیقی در جوامعی مثل آمریکا برای من اتفاقات جالب توجه زیادی را در پی داشته و تجربیات و درس های زیادی را آموختم.

بیوگرافی سینا سرلک

سبک‌های مختلف موسیقی

او هر نوع سبک موسیقی را گوش می دهد و می گوید که تمام سبک ها برای پیشبرد موسیقی ضروری هستند. البته دلیل توجه بیش از اندازه جوانان به موسیقی پاپ را چیزی جز آسان گوار بودن آن نمی داند و می گوید:

جوان امروزی خواهان موسیقی آسان گوار و آهنگین است.

دلیل استقبال مردم 

سینا سرلک در انتخاب شعر و موسیقی بسیار دفت می کند و سخت گیر است و شعری را انتخاب می کند مفهوم و معنی درستی داشته باشد و ترکبی خوب با موسیقی بسازد یا به اصطلاح روی آهنگ خوب سوار شود و می توان این را از دلایل بی نظیر مردم از آثارش و نقاط قوت کارهایش دانست.سینا

کنسرت‌ها

در حال حاضر خیلی از خوانندگان قبل از انتشار البوم، کنسرت برگزار می کنند ولی سینا سرلک معتقد است که در ابتدا باید آلبوم را منتشر کرد و پس از اینکه مردم با حال و هوای کار آشنا شدند می توان کنسرت را اجرا کرد و استقبال بیشتری می شود.

متاسفانه مشکل عمده‌ای که در موسیقی اصیل برای برگزاری کنسرت وجود دارد، نبود حامی مالی است و این در حالی است که برای موسیقی پاپ حامیان مختلفی سرمایه گذاری می کنند. ما نمی گوییم موسیقی پاپ بد است، اما فراموش نکنیم موسیقی اصیل که از تمدن چند هزار ساله ایران برآمده، به گردن فرهنگ و هنر این سرزمین حق دارد.

حاشیه ها

سینا سرلک به دلیل اجرای ترانه محتاج که توسط ابی خوانده شده بود در سال 1396 با شکایت اردلان سرافراز روبرو شد و با حکم دادگاه بدوی کیفری تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. این ترانه را او در مجموعه نمایش خانگی شهرزاد بازخوانی کرده است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: