هر خودرو و وسیله نقلیه ای یک سیستم ترمز برای کاهش سرعت یا توقف کامل دارد. روش کار این سیستم به طور کلی به این صورت است که با پا گذاشتن روی پدال ترمز، مایعی که معمولا روغن ترمز است فشرده می شود، سپس از طریق لوله ها و سیلندرها این فشار تقویت و منتقل می شود و در نهایت سیلندرها و نظارت بر سیستم انجام می شود. به هر چرخ منتقل می شود. البته این فشردگی و این فشار نیز توسط سیستم های موجود افزایش و چند برابر می شود. در نهایت چرخ ها به دلیل مقاومت از حرکت کند یا متوقف می شوند.

 

جالب اینجاست که اصول عملکرد سیستم ترمز از همان ابتدا تا به امروز یکسان بوده و فقط تغییراتی در سرعت، قدرت و کیفیت ایجاد شده است. اگرچه سیستم های ترمز جدید ماهیت متفاوتی دارند، اما در نهایت باید نیرو را به چرخ ها منتقل کنند. در نهایت نحوه ورود این نیرو است که به مرور زمان تغییر می کند و مثلاً دیگر از روغن ترمز استفاده نمی شود. در سیستم های ترمز معمولی معمولاً این پمپ ترمز است که به روغن فشار وارد می کند تا این فشار طبق قوانین فیزیکی به نقاط دیگر منتقل شود. بنابراین ما باید پمپ ترمز را به عنوان مهمترین بخش یک سیستم ترمز در نظر بگیریم. درباره پمپ ترمز بیشتر بدانید؛ چیست و چه کار می کند و بقیه داستان. مخزن ترمز خودرو های چینی به خصوص ام وی ام  در بازار ایران هم به راحتی در دسترس مصرف کنندگان می باشد و دارندگان این مدل خودور می توانند در بازار فقط با یک سرچ ساده تهیه کنید.

وظیفه پمپ ترمز خودرو؟

سیستم ترمز از یک سری اجزای اصلی تشکیل شده است. مهمترین اجزای آن پدال ترمز، تقویت کننده ترمز مکش یا بوستر ترمز و پمپ ترمز است. چیدمان این عناصر توضیحاتی را که باید ارائه کنیم تسهیل می کند. زمانی که راننده می خواهد سرعت خودرو را کم کند یا متوقف کند، این کار را با فشار دادن پدال ترمز انجام می دهد. در واقع راننده با پاهای خود نیروی مکانیکی ایجاد می کند. این فشار به پدال و سپس به بوستر اعمال می شود و سپس به پمپ ترمز منتقل می شود.

پمپ ترمز 3 کار مهم را انجام می دهد. تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی هیدرولیک، تقویت این نیرو و در نهایت انتقال آن به چرخ ها. فشار اولیه وارد شده به پمپ ترمز باعث می شود روغن داخل سیلندر اصلی از طریق لوله و کانال مخصوص به چرخ ها منتقل شود. همچنین قدرت این انتقال در این پمپ ضرب می شود. این پمپ ترمز و مخزن در محفظه موتور و در نزدیکی پدال ترمز روی بوستر ترمز قرار دارد. اگر بر عملکرد نرم و دقیق و نگهداری منظم پمپ ترمز نظارت داشته باشید، نتیجه آن افزایش عمر مفید لنت ترمز شما خواهد بود.

پمپ ترمز چگونه کار میکند؟

پمپ ترمز شما ممکن است دو مدار داشته باشد. یکی مال ترمز جلو و دیگری مال ترمز عقب. شاید از سیلندر و به طور کلی مدار استفاده کرده است. ما آنها را سیلندر اصلی می نامیم. سیلندرهای دیگری نیز روی ترمز چرخ ها قرار گرفته اند که داستان جداگانه ای دارند. در چند سال گذشته و با پیشرفت اینترنت در کشور فروش اینترنتی لوازم یدکی ام وی ام هم بیشتر شده و به راحتی در سراسر کشور قابل درسترس می باشد.

روش کار به این صورت است که سیلندر(های) اصلی توسط یک یا دو خط به خطوط روغن متصل می شوند. در بالای آنها مخزن روغن ترمز قرار دارد که با یک درپوش هواکش پوشیده شده است. اگر این دوشاخه هوا نداشته باشد نمی تواند فشار لازم را به روغن وارد کند و در نتیجه پمپ ترمز ناقص می شود.

    به محض فشار دادن پدال ترمز، شفت سروموتور و سپس سوپاپ یا شفت سیلندر اصلی به جلو حرکت کرده و فنر مقابل سیلندر را فشرده می کند. بوستر نیز بخشی از زیر پدال است که نیروی پای شما را چند برابر کرده و سفتی پدال ترمز را اندکی کاهش می دهد.

    شفت تقویت کننده و شفت یا سوپاپ سیلندر اصلی به جلو حرکت می کند، فنر جلوی سیلندر جمع می شود، روغن فشار بالا از خروجی پمپ به خطوط روغن سیستم ترمز عبور می کند.

    این روغن پس از طی مسافتی در خطوط لوله در نظر گرفته شده وارد سیلندر چرخ می شود. این لوله ها در بعضی جاها فلزی و در جاهایی نرم و پلاستیکی هستند که باید انعطاف پذیر و خم شوند.

    هنگامی که روغن ترمز وارد سیلندر چرخ می شود، کفش های ترمز را باز می کند. در نتیجه اصطکاک ایجاد می شود و سرعت چرخ ها کاهش می یابد.

    وقتی پای خود را از روی پدال بردارید، فنر داخل سیلندر اصلی سوپاپ را به عقب می راند.

لوله های مدار ترمز

پمپ ترمز به لوله هایی متصل است که اجازه می دهد روغن به سمت مخزن اصلی و سیلندر اصلی جریان پیدا کند. همانطور که قبلا ذکر شد، برای قطعات ثابت خودرو، این لوله ها به صورت فلزی طراحی شده اند تا مقاومت خوبی داشته باشند. برای قطعات کم حرکت و زیاد سعی می شود از لوله های قوی اما انعطاف پذیر استفاده شود. نوع لوله های فلزی نیز از لوله های فولادی دوجداره کم کربن برای تحمل فشار مورد نیاز انتخاب می شود. حداقل فشاری که این شیلنگ ها و شیلنگ ها برای تحمل آن طراحی شده اند، دو و نیم برابر حداکثر فشار ترمز است. برای این منظور، شکستگی، فرسایش و ته نشین شدن آنها کمتر اتفاق می افتد. نکته بعدی این است که روی تمام لوله ها و اتصالاتی که از پمپ اصلی خارج می شوند روکشی از قلع یا روی یا رنگ اپوکسی با ضخامت مناسب در نظر می گیرند تا در صورت تصادف راحت باشند.صندلی، زنگ زدگی و آسیب های دیگر

برای سفارش اینترنتی مخزن ترمز و سایر لوازم یدکی ام وی ام با شماره های زیر در ارنباط باشید :

02136058442

09128389667

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: