نحوه کار لنت ترمز دیسکی

سیستم ترمز دیسکی، با فشار دادن پای راننده روی پدال ترمز به سمت پایین کار می کند. انجام این کار، به سیلندر اصلی فشار می آورد. سیلندر اصلی اساساً شامل یک پیستون است که توسط مایع ترمز احاطه شده است. روغن ترمز در خطوط ترمز به سمت پایین حرکت می کند و در آنجا سبب می شود تا کالیپرها، بر روی لنت ترمزهای عقب و جلو فشار وارد کنند. این کار به نوبه خود سرعت چرخ را کاهش می دهد. انرژی آزاد شده از توقف حرکت ماشین شما به گرمای هدر رفته تبدیل می شود که باید پراکنده شود. از آنجایی که دیسک ترمز زمان خنک شدن نسبتاً سریعی دارد، این نوع ترمز عملکرد توقف بهتری نسبت به ترمزهای کفشکی دارد. لایه مواد اصطکاکی به مرور زمان نازک ‌تر می‌ شود و در نهایت لنت ‌های ترمز دیسکی باید تعویض شوند. برای خرید لنت ترمز به دنبال محصولات برند و با دوام بروید و ترجیحا نمایندگی های معتبر را مدنظر قرار دهید.

برخی باور اشتباه در خصوص لنت ترمز وجود دارد که می تواند موجب انتخاب نادرست مارک مناسب لنت ترمز شود نظیر اینکه بهترین لنت ترمز مارکی است که دیرتر تمام شود و این اشتباه ترین باوری است که در خصوص لنت ترمز وجود دارد. لنت ترمزی که طی مدت طولانی تمام شود حتما به دیسک چرخ آسیب می رساند. به دنبال برندهایی باشید که نه خیلی زود و نه خیلی دیر تمام می شوند. باور اشتباه دومی که بسیاری هنگام خرید لنت ترمز آن را ملاک کیفیت لنت قرار می دهند این است که لنتی که در هنگام سایش دو لنت به یکدیگر بوی ماهی بدهد لنت ترمز خوبی بوده و این بهترین برند لنت ترمز است در صورتی که این بوی ماهی در اثر فرایند تولید و مواد و رزین عالی ارگانیک ایجاد می شود که در بسیاری موارد لنت هایی که بوی ماهی میدهند لزوما لنت ترمز خوبی نیستند.

5

نحوه کار لنت ترمز کفشکی

لنت ترمز کفشکی، در سیستم های درام ترمز کاربرد دارند. این لنت ها، یک قطعه فلزی منحنی هستند که یک ماده با قابلیت اصطکاک، در یک طرف آن ثابت شده است.

هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیلندر چرخ در سیستم ترمز درام، لنت ترمز را به سمت بیرون فشار می دهد و چرخ ها را مجبور به ایستادن می کند. این فرآیند، باعث ایجاد اصطکاک بین آستر و درام می شود و در نهایت خودرو می ایستد. انرژی جنبشی آزاد شده از فرآیند ترمز خودرو به صورت گرما تلف می شود. لنت ‌های ترمز کفشکی، اغلب برای محور عقب استفاده می‌ شوند؛ به ‌ویژه که اکثر خودروهای مدرن با شدت بیشتری روی چرخ‌ های جلو ترمز می ‌کنند، بنابراین دمایی که ترمزهای عقب باید تحمل کنند چندان بالا نیست. سیستم های ترمز درام علاوه بر هزینه ساخت کمتر، ترمز دستی موثرتری نسب به ترمزهای دیسکی هستند.

 

6

 

مقایسه لنت ترمز دیسکی و کفشکی

تفاوت های اصلی بین لنت ترمز دیسکی و کفشکی عبارتند از:

1.نحوه نصب

لنت ترمز دیسکی و کفشکی نحوه نصب متفاوتی در سیستم ترمز دارند. لنت های ترمز در داخل یک کالیپر قرار می گیرند که دیسک ترمز را احاطه کرده است و کفشک های ترمز در داخل درام ترمز قرار می گیرند.

2.میزان دوام

دوام لنت های ترمز کفشکی، بسیار بیشتر از لنت های ترمز دیسکی است. معمولاً این لنت ها روی محور عقب قرار می گیرند و بنابراین نسبت به لنت های محور جلو، کار کمتری انجام می دهند. پس طبیعی است که دوام بیشتری نسبت به لنت های ترمز دیسکی داشته باشند.

3.زمان تعویض

لنت های ترمز کفشکی دیرتر از لنت های ترمز دیسکی خراب می شوند. با این حال، لنت های ترمز کفشکی نیز باید به طور مرتب بررسی و تعویض شوند تا از بروز مشکلات در سیستم توقف خودرو، جلوگیری شود. برخی از لنت های ترمز کفشکی به گونه ای طراحی شده اند که چندین هزار کیلومتر دوام می آورند، اما عادات رانندگی، شرایط جاده و آب و هوا نیز می توانند بر طول عمر اجزای ترمز شما تأثیر بگذارند.

4.نیاز به سرویس و نگهداری

از آنجایی که لنت های ترمز کفشکی محصور هستند، بهتر می توانند در برابر خوردگی مقاومت کنند. با این حال، ترمزهای درام سیستم پیچیده‌ تری نسبت به ترمزهای دیسکی دارند و تعویض لنت های ترمز کفشکی را دشوارتر و زمان‌برتر از لنت های ترمز دیسکی می‌ کنند. در حالی که آسیب پذیری لنت ترمز دیسکی آن را به طور بالقوه در معرض خوردگی قرار می دهد، اما دسترسی به آن ها، آسان تر است.

لنت ترمز دیسکی بخرم یا کفشکی؟

اگرچه نمی توانید لنت ترمز دیسکی و کفشکی را در یک محور با یکدیگر ترکیب کنید، اما امکان استفاده از آن ها در دو محور متقاوت وجود دارد. در واقع، بسیاری از خودروهای سبک، از ترکیبی از این دو لنت ترمز استفاده می‌کنند. در این خودروها سیستم ترمز دیسکی در محور جلو و سیستم ‌های ترمز کفشکی بر روی محور عقب نصب شده است.

سخن پایانی

لنت های ترمز بخشی از سیستم توقف خودرو هستند. در سیستم ‌های ترمز دیسکی، لنت ‌های ترمز توسط یک کولیس به روتور به هم فشرده می ‌شوند. از این رو به آن "ترمز دیسکی" می‌گویند. لنت هایی که روی روتور فشرده می شوند، اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد می کنند.

لنت های ترمز کفشکی، بخشی از سیستم ترمز درام هستند. کفشک های ترمز اجزایی هلالی شکل با مواد اصطکاک ناهموار در یک طرف هستند. آن ها داخل یک درام ترمز می نشینند. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، کفشک های ترمز به بیرون فشار داده می شوند و به داخل درام ترمز فشار می آورند و سرعت چرخ را کاهش می دهند.

ترمزهای درام و لنت ترمز کفشکی نوع قدیمی تری از اجزای سیستم ترمز هستند و در وسایل نقلیه مدرن کمتر رایج اند. با این حال، برخی از مدل ‌های خودرو دارای ترمزهای درام در چرخ‌ های عقب هستند، زیرا ترمزهای درام برای ساخت مقرون به صرفه ‌تر هستند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: