اگر می خواهید سهام عدالت خودتان را بفروشید یا سهام عدالت بخرید ویا از ارزش سهام عدالت خود باخبر شوید وبا می خواهید سهام عدالت خودرا آزاد کنید همه در این مطلب آمده است.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۵درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۶۱۷هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۳۲هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۰۳هزار تومان رسیده است.

سهام عدالت

 

فشار فروش سهام عدالت به بازار اضافه می‌شود؟ 

دنیای بورس | دستور آزادسازی سهام عدالت داده شده است و در شرایط کنونی انتظار برای شفاف‌سازی در این خصوص وجود دارد. با مراجعه به سایت (لینک) و وارد کردن کد ملی می‌توان میزان سهام عدالت اختصاص‌یافته به هر شخص را مشاهده کرد. در این میان البته عددی که در سامانه مشاهده می‌شود با ارزش روز سهام عدالت برای هر فرد فاصله چشم‌گیری دارد. علت این موضوع نیز به جهش قیمت سهام در سال‌های اخیر در بازار سهام کشور مرتبط می‌شود.

یکی از نکات قابل توجه امکان آزادسازی و مدیریت پرتفو سهام عدالت توسط هر فرد است. البته امکان مدیریت غیرمستقیم و واگذاری مدیریت به سرمایه‌گذاری استانی نیز وجود دارد. چند سوال مهم اینجا مطرح می‌شود.

نخست این‌که اگر واقعا همه تصمیم بگیرند که سهام عدالت خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند به صورت فاحشی بر تعداد کدهای بورسی افزوده می‌شود. حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند. مدیریت مستقیم پرتفو این جذابیت را ایجاد می‌کند تا از فضای رونق سهام استفاده کرده و در نتیجه با نقد کردن سهام بخشی از نقدینگی مورد نیاز تامین شود. البته امکان معامله و تعیین پرتفو سهام تا ۲ ماه بعد از ثبت درخواست وجود خواهد داشت.

اما در نقطه مقابل شاید افراد تمایلی به فروش سهام عدالت به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نداشته باشند و سهام را در پرتفو خود نگه دارند. اما اگر واقعا بنا بر فروش سهام چه از طریق سرمایه‌گذاری‌های استانی یا به روش مستقیم از طریق کد بورسی شخص باشد باید انتظار فشار فروش سنگین را در نمادهای بزرگ داشت. بخش قابل توجهی از سهام پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی،‌گروه فلزات اساسی، سهام پالایشی،‌گروه بانکی، کشتی‌رانی و سهام از گروه مخابرات و سیمانی و مپنا در پرتفو سهام عدالت مشاهده می‌شود. در قیمت‌های کنونی سهام پس از آزادسازی بعید نیست که فروش در این نمادها تشدید شود.

اما عرضه احتمالی سهام سوال دیگری را نیز ایجاد می‌کند. حق رای سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها به صورت وکالتی به دولت می‌رسد. آیا باید مانند سهام دولت که بنا است که در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله عرضه شود در انتظار این بود که دولت از هر تلاشی برای حفظ مدیریت شرکت‌ها استفاده کند؟ این موضوع نقد بسیاری را وارد کرده است و ادامه این رویه بر عدم تمایل واقعی سران دولتی و حکومتی بر خصوصی‌سازی تاکید دارد.

اتفاقات جالب و تازه و در عین حال عجیبی در ماه‌های آینده به دنبال آزادسازی سهام عدالت و واگذاری سهام دولت رخ خواهد داد. باید منتظر ماند واکنش بازار سهام نسبت به این اتفاقات چیست. این واگذاری‌ها همچنین اثر ویژه‌ای بر اقتصاد کشور دارد.

دو راه بـرای آزادسـازی سهـام عدالت

دنیای اقتصاد هم نوشت، آزادسازی سهام عدالت سرانجام پس از ۱۴سال با اجازه رهبر معظم انقلاب در سه‌شنبه شب گذشته، به مرحله اجرایی رسید. درحالی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت، بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تاکید فرمودند که در این راستا روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح جزئیات بیشتر از آزادسازی «عدالت» پرداخت.

علیرضا صالح با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین مدیریت سهام عدالت مشمولان پس از آزادسازی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم، از ۶۰میلیون نفری شدن جامعه بورسی خبر داد و تاکید کرد این موضوع، بازار سرمایه ایران را به یکی از بزرگ‌ترین و برترین بازارهای مالی در دنیا از لحاظ تعداد سهامدار تبدیل خواهد کرد.

ارزش پرتفوی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی سهام عدالت و افزوده شدن این رقم به بازار سرمایه، ۱۱برابر شدن ارزش هر برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی و مهلت یک ماهه برای مشخص شدن نحوه آزادسازی «عدالت» از دیگر موارد مهم عنوان شده از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود. ضمن اینکه صالح تاکید داشت که دو روش آزادسازی، محدودیت‌ها و مشوق‌هایی برای مشمولان به‌دنبال دارد که شورای‌عالی بورس این موضوع را بررسی و جزئیات را اعلام خواهد کرد.

طرح سهام عدالت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵ آغاز شد. هر چند قرار بود این طرح ۱۰ ساله در پایان سال ۹۵ به اتمام رسد و آزادسازی آن شروع شود، اما تاخیر پیش آمده در این سال‌ها، عملا دارندگان این طرح را از سهام خود دور نگه داشت. متاسفانه از ابتدای طرح مساله سهام عدالت ساختار طراحی شده برای این سهم با انتقادات و ابهامات زیادی همراه بود و ساختار نه چندان شفاف و کارآیی داشت. در واقع چنین ساختار نامناسبی باعث شده تا به‌رغم اینکه سهام انتقال یافته به پرتفوی سهام عدالت در برگیرنده شرکت‌های مناسب و خوب باشد اما دارندگان سهام عدالت عملا مالکیت مستقیم نداشته و نقش خاصی در مدیریت این پرتفو ایفا نکنند.

حال شاهد اخبار مثبتی پیرامون آزادسازی سهام عدالت و در اختیار قرار گرفتن این سهم به حدود ۴۹میلیون نفر دارنده آن هستیم. به‌طوری‌که ابلاغیه سه‌شنبه شب این ساختار را تغییر داد و مقرر کرد که سهام به خود مشمولان منتقل شود. ضمن اینکه بررسی‌های لازم و لزوم اعمال جزئیات از سوی شورای‌عالی بورس، هم تاکیدی بر مصلحت اندیشی مشمولان کنونی «عدالت» یا همان سهامداران آینده بورس و هم سهامداران کنونی بازار سرمایه خواهد بود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: