پیش بینی بورس امروز در روند معاملات بهبود یافته و تغییرات کمتر از  ۱۰ هزار واحد باشد. با پیش بینی بورس امروز سبز پوش میشود.پیش بینی بورس نشان می دهد وضعیت تا نیمه دی ماه همین گونه است.

دیروز بازار سهام با افت در اکثر نمادهای شاخص‌ساز روبه‌رو بود. تنها گروه سبز بورس سه‌شنبه، بانکی‌ها بودند. کارشناسان رشد این گروه را به دلیل انتشار اخبار مذاکرات می‌دانند و البته برخی معتقدند این رشد ماندگار نیست.

مصطفی مجد، کارشناس بازار سهام گفت: رشد گروه بانکی به دلیل اخبار منتشر شده در خصوص برجام است. اما رشد بانکی‌ها از این محل ماندگار نیست. رشد دیروز نیز با حجم معاملات بسیار کم بود. بخشی از این رشد نیز به دلیل اقداماتی بود که فعالان بازار انجام دادند، چرا که در حالت معمولی خودرویی‌ها نیز باید از مذاکرات منتفع می‌شدند اما اتفاقی برایشان نیفتاد.

وی در خصوص وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: وضعیت تا نیمه‌های دی ماه همین است. یک روز رشد اندک و یک روز افت اندک داریم. بازار سهام در این مقطع زمانی خشک شده است. فروشنده‌ای در بورس نیست اما خب خریداری هم وجود ندارد. دلیل اصلی این موضوع فروش اوراق دولتی توسط دولت است و تا دی ماه که دولت اوراق عرضه می‌کند روند بازار به همین صورت خواهد بود.

بورس ها

در حال حاضر، چهار بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. این بورس‌ها عبارتند از:

1-بورس اوراق بهادار تهران

در این بورس، سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خرید و فروش می‌شود. این بورس به عنوان اولین بورس کشور فعالیت خود را در قالب سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران از ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ آغاز کرد. سازمان مزبور عملیات‌های اجرایی و نظارتی را همزمان به انجام می‌رساند. پس از آنکه قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384 به تصویب رسید و نقش‌های اجرایی و نظارتی از هم جدا شد، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران به سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر یافت و عملیات اجرایی به شرکت بورس اوراق بهادار تهران سپرده شد. این شرکت در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

2-فرابورس ایران

در فرابورس ایران سهام شرکت‌هایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی‌شوند، مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. این بورس در مهرماه ۱۳۸۸ تشکیل شده است.

3-بورس کالای ایران

 در بورس کالای ایران، کالاهای متعددی مانند محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و قراردادهای آتی سکه و... خرید و فروش می‌شود. این بورس از شهریورماه ۱۳۸۲ تحت عنوان بورس فلزات آغاز به کار کرد که نهایتا بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار از مهرماه ۱۳۸۶ آغاز به فعالیت کرد.

4-بورس انرژی ایران

در بورس انرژی، حامل‌های انرژی با محوریت برق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی، خرید و فروش می¬شود. این بورس از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را شروع کرد.

اخبار شرکت‌ها

غزر: زر ماکارون در آبان ماه ۲۰۰ میلیارد فروش ثبت کرده و جمع فروش هشت ماهه را به هزار و ۵۷۳ میلیارد رسانده است. از این مبلغ ۲۰۰ میلیاردی ۱۰۳ میلیارد سهم ماکارونی رشته‌ایی بوده است. شرکت در سال گذشته هزار و ۹۳۰ میلیارد فروش داشته است. میانگین فروش ماهیانه در سال جاری ۱۹۷ میلیارد شده است. شرکت در این ماه ۱۵.۴ هزار تن ماکارونی رشته‌ایی تولید و ۱۳.۶ هزار تن فروخته است و جمع تولید را به ۱۳۳ و فروش را به ۱۱۲ هزار تن رسانده است. میانگین تولید و فروش ماکارونی رشته‌ایی در هفت ماهه گذشته به ترتیب ۱۳.۹ و ۱۴ هزار تن بوده است. شرکت در سال گذشته جمعاً ۱۸۱ هزار تن ماکارونی رشته‌ایی تولید و ۱۶۳ هزار تن فروخته است. نرخ فروش ماکارونی رشته‌ایی در این ماه هفت هزار و ۵۶۳ تومان به ازای هر کیلو گرم بوده که دو درصد کمتر از ماه گذشته است، شرکت این محصول را در سال جاری با نرخ هشت هزار و ۱۰۰ تومان و در سال قبل با نرخ هفت هزار و ۶۰۸ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته است.

خودرو: شرکت ایران خودرو در آبان توانست فروش هفت هزار و ۲۸ میلیاردی را به ثبت برساند که این رقم نسبت به مهر ۲۹ درصد افزایش داشته است. بهترین فروش شرکت در اسفند سال ۹۹ با هفت هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان ثبت شده است. مبلغ فروش مجموع هشت ماه امسال به ۳۸ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۸ درصد رشد داشته است. شرکت در آبان تولید ۴۰ هزار دستگاه را گزارش کرده است. میانگین تولید ماهانه امسال ۳۴ هزار دستگاه بوده است. در آبان ۴۸ درصد فروش شرکت از محل گروه پژو است (۲۴ هزار دستگاه و سه هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان درآمد). گروه دنا نیز با ۴.۶ هزار دستگاه و هزار و ۷۲ میلیارد تومان، ۱۵ درصد از درآمد این ماه را شکل داده است. متوسط نرخ فروش محصولات در سال ۹۹، ۸۹ میلیون تومان و در نیمه اول سال ۱۴۱ میلیون تومان بوده است. نرخ آبان ۱۶۱ میلیون تومان به ازای هر دستگاه گزارش شد. نرخ فروش گروه پژو، سمند و دنا محصولات پر فروش، به ترتیب در این ماه ۱۳۹، ۱۳۸ و ۲۲۹ میلیون تومان گزارش شده است.

صبا: صبا تأمین در آبان مجموعاً ۵۴۶ میلیارد سود واگذاری سهام و ۶۸ میلیارد سود سهام شناسایی کرده است. در مهر مجموعاً ۱۷ میلیارد سود کسب کرد که حدود ۱۰ میلیارد آن سود مجمع شستا بود. در شهریور ۶۰ میلیارد سود از واگذاری سهام شناسایی کرده بود. مرداد ۱۵۰ میلیارد سود واگذاری سهام و ۳۳ میلیارد سود مجمع به دست آورد. این دو عدد در تیر ۲۳۲ و ۱۲۴ بود. در خرداد ماه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان سود حاصل از واگذاری سهام شناسایی کرد که عمده آن از واگذاری یک میلیارد نیم سهم تاصیکو با قیمت ۹ هزار و ۸۶۳ ریال بوده است. این شرکت مجموعاً در سال مالی جاری (منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱) دو هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان سود واگذاری سهام و سود مجمع به دست آورده است. این عدد در مدت مشابه سال قبل شرکت چهار هزار و ۱۷۳ میلیارد بوده است.

شپارس: سال مالی شرکت منتهی به شهریور است.

تولید پودر و مایعات البسه در آبان دو هزار و ۷۳۳ تن گزارش شده، میانگین تولید سال قبل ۲,۹۲۹ تن بوده است. فروش پودر و مایعات البسه در آبان سه هزار و ۵۹۹ تن گزارش شده است. میانگین فروش ماهانه شرکت در سال گذشته سه هزار و ۶۷۴ تن بوده است. شرکت در آبان ۶۵ میلیارد تومان فروش داشته، میانگین فروش ماهانه سال قبل ۵۹ میلیارد تومان بوده است. میانگین نرخ فروش پودر و مایعات البسه در سال مالی ۱۴۰۰، ۱۲۹ هزار و ۷۷۶ ریال بوده، در آبان فروش شرکت با نرخ ۱۳۹ هزار و ۶۴۳ ریال انجام شده و نرخ مهر ماه ۱۳۹ هزار و ۲۵۸ ریال بوده است.

غمارگ: متوسط تولید سه فصل اول سال مالی جاری به ترتیب، ۱۱ هزار و ۲۶۲، ۱۲ هزار و ۴۴۲ و ۱۱ هزار و ۶۸۷ تن روغن نباتی بوده است. تولید مهرماه، ۱۱ هزار و ۸۶۲ و آبان ماه، ۱۴ هزار و ۱۵۸ تن ثبت شده است. فروش این شرکت وضعیتی مشابه تولید آن دارد. میانگین فروش از ابتدای سال جاری (فروردین الی آبان ۱۴۰۰)، ۱۲ هزار و ۱۲۲ تن و مدت مشابه سال قبل، هشت هزار و ۸۷۲ تن گزارش شده است. شرکت در آبان ۱۴ هزار و ۲۳۰ تن فروخته است. غمارگ در آخرین ماه سال مالی خود بیشترین درآمد را در سه سال اخیر داشته و درآمد خوب ۱۸۷ میلیاردی ثبت کرده است. متوسط فروش از ابتدای سال مالی، ۱۴۰ میلیارد و سال مالی قبل، ۷۳.۸ میلیارد تومان بوده است. نرخ فروش به طور متوسط ماهانه، ۱۱ هزار و ۶۴۴ تومان گزارش شده و در این رقم در ماه مورد گزارش، ۱۳ هزار و ۱۸۷ تومان است.

افق: میانگین نرخ فروش هر محصول افق این ماه هم رشد داشته و ۱۶.۴ هزار تومان برای هر عدد محصول ثبت شده است که نسبت به آبان سال قبل ۴۲ و نسبت به ابتدای سال ۲۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. این فروشگاه زنجیره‌ای در ماه گذشته ۱۱۵ میلیون عدد جنس فروخته است و از این نظر عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ماه‌های قبل داشته است. در شش ماه اول سال به طور متوسط هر ماه ۱۲۷ میلیون عدد جنس به فروش رساند بود. سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۱۲۰ میلیون عدد جنس و سال ۹۸، به طور متوسط ۹۸ میلیون عدد جنس ماهانه به فروش رسانده است. مبلغ فروش این ماه هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان گزارش شده است. فروش ماه قبل هزار و ۹۰۹ و متوسط مبلغ فروش شش ماه اول سال هزار و ۷۵۹ میلیارد و متوسط فروش ماهانه سال ۹۹ و ۹۸ شرکت هر ماه هزار و ۲۷۲ و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است.

اپرداز: آتیه داده پرداز امسال به طور میانگین ماهانه ۳۱.۷ میلیارد تومان درآمد ارائه خدمات داشته است. در آبان ماه بالاتر از میانگین و ۳۷.۸ میلیارد تومان درآمد گزارش کرد که پس از درآمد ۴۴ میلیاردی خرداد، بهترین درآمد ماهانه شرکت است. در این ماه تقریباً تمام این مبلغ، درآمد حاصل از ارسال پیامک بوده است. با این حساب مجموع درآمد هشت ماهه شرکت به ۲۸۴ میلیارد تومان رسید که از رقم ۱۷۸ میلیاردی مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد بالاتر است.

کگل: تولید کنسانتره کگل به عنوان محصولات ابتدای زنجیره به طور متوسط برای هر ماه در امسال برابر هزار و ۳۲۷ هزار تن بوده و در ماه آبان هزار و ۲۸۳ هزار تن تولید کرده است. فروش گندله مهر شرکت ۹۴۱ هزار تن (میانگین امسال ماهانه ۸۵۱ هزار) و کنسانتره ۲۲۸ هزار تن (میانگین ماهانه ۲۳۴ هزار) است. شرکت در مهر چهار هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان درآمد داشت. این رقم جز ماه‌های خوب درآمدی شرکت محسوب می‌شود. شرکت در هفت ماه قبلی میانگین ماهانه سه هزار و ۹۸۷ میلیارد تومانی ثبت شده بود. با این حساب مجموع فروش ۸ ماه به ۳۲،۵۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده که از درآمد ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیاردی کل سال گذشته پیشی گرفته است. نرخ فروش گندله در شش ماه ابتدایی سال سه هزار و ۷۶۷ تومان بوده که در آبان عدد عالی چهار هزار و ۱۶۹ تومان برای هر کیلوگرم رقم خورده است.

زاگرس: خبر از قطعی گاز در فاز یک مجتمع داده است. اورهال این واحد در جریان است

با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز و در نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت، واحد اول تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج گردیده است که در این راستا طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده، شرکت همزمان اقدام به شروع تعمیرات دوره‌ای واحد اول تولیدی نموده است لذا به محض رفع محدودیت گاز و اتمام تعمیرات دوره‌ای و شروع مجدد تولید موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: