همه ما می دانیم که برخی از مواد غذایی که مصرف می کنیم، می توانند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را بیشتر کنند. رژیم های غذایی پر کالری و پرچرب می تواند منجر به افزایش وزن شوند و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهند. اما در این بین، از تاثیر برخی از مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان نیز نباید غافل بود.

برای حفظ سلامت بدن لازم است طیف وسیعی از مواد مغذی، ویتامین ها و پروتئین ها، به مقدار لازم و کافی به بدن تغذیه شود.  مصرف پنج گروه غذایی که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت، به حفظ یک رژیم غذایی سالم کمک می کند و این مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهد.

پنج گروه غذایی عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات
  • گوشت و مرغ بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل، حبوبات/لوبیا
  • انواع غلات با فیبر بالا
  • شیر، ماست، پنیر کم چرب

مواد غذایی که در یک گروه قرار گرفته اند، مقادیر مشابهی از مواد مغذی کلیدی را فراهم می کنند. به عنوان مثال، مواد مغذی کلیدی گروه شیر، ماست، پنیر و ... شامل کلسیم و پروتئین است.

غلات، محافظ بدن در برابر سرطان

 

رژیم غذایی

خوردن روزانه هفت وعده یا بیشتر از انواع غلات مانند سبوس برنج، ذرت، گندم، جو و ... می تواند در محافظت ازبدن در برابر بروز انواع سرطان بسیار کمک کننده باشد. بنابراین سعی کنید غذاهای سبوس دار را انتخاب کنید. جو دوسر، برنج قهوه ای، ذرت، چاودار، لوبیا چشم بلبلی و عدس، همگی از مواد غذایی بسیار مفید برای پیشگیری از سرطان هستند.

گوشت سالم، جایگزین گوشت فرآوری شده

رژیم غذایی

در حال حاضر شواهد علمی قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد خوردن گوشت فرآوری شده، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (WCRF) اخیرا توصیه کرده است که مردم از خوردن گوشت فرآوری شده خودداری کنند. گوشت های فرآوری شده شامل هر گوشتی است که با پخت، نمک زدن یا دود کردن، یا با افزودن مواد نگهدارنده شیمیایی، ترکیب شده باشند. هات داگ، ژامبون، بیکن، سوسیس و برگر همگی در دسته گوشت های فراوری شده قرار می گیرند.

از آنجا که بسیاری از عادت های غذایی که در کودکی ایجاد می کنیم تا بزرگسالی باقی می مانند؛ پیشنهاد می کنیم که برای تغذیه کودکان از ماهی، مرغ بدون چربی و گوشت بدون چربی، به عنوان جایگزین گوشت های فرآوری شده، استفاده کنید.

علاوه بر این، تحقیقات موسسه بین المللی تحقیقات سرطان، نشان می دهد که خوردن گوشت قرمز نیز خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد به ویژه آقایان افزایش می دهد. WCRF توصیه می کند که مقدار گوشت قرمز تازه مصرفی را به کمتر از 500 گرم گوشت قرمز پخته (یا 700 گرم نپخته) در هفته محدود کنید.

چربی ها و سرطان

رژیم غذایی پرچرب ممکن است منجر به چاقی و افزایش وزن شود که خود یک عامل اصلی برای بروز انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، سینه، کلیه، مری، کیسه صفرا و آندومتر است. پس بهتر است مصرف روزانه روغن ها و چربی ها را تا جای ممکن کاهش دهید.

میوه ها، سبزیجات، سپر بلای سرطان

رژیم غذایی

میوه ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان در نواحی خاصی از دستگاه گوارش مانند دهان و معده کمک می کنند. در مورد نقش میوه و سبزیجات در پیشگیری از سرطان در سال های اخیرتحقیقات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد، سبزیجات کالری کمتری نسبت به سایر مواد غذایی داشته و از این رو در کاهش بروز چاقی و خطر ابتلا به سرطان، بسیار موثرند.

تاثیر تغدیه بر انواع سرطان

برخی از سرطان های رایج مانند سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده، ممکن است بیشتر از سایر انواع سرطان، تحت تأثیر آنچه می خوریم قرار گیرند. در ادامه به توضیح هر یک از این انواع خواهیم پرداخت.

سرطان ریه

رژیم غذایی

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است و بیشتر سرطان های ریه ناشی از سیگار کشیدن می باشد.

خوردن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که سیگار نمی کشند، بسیار موثر است. شواهد اخیر حاکی از آن است که سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، کلم بروکلی و بوک چوی، برای این منظور بسیار عالی هستند اما توجه داشته باشید که ترک سیگار بهترین پیشگیری برای ابتلا به این نوع سرطان است.

سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در جهان است. خطر ابتلا به سرطان سینه با وجود عواملی مانند بلوغ جسمی زودرس و اضافه وزن در بزرگسالی، افزایش می یابد.

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. زنان یائسه ای که وزن بالایی دارند، بیش از دو برابر حد میانگین، خطر ابتلا به سرطان سینه دارند. رژیم های غذایی سرشار از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون، روغن کانولا، برخی مغزها و دانه ها و سبزیجات، ممکن است خطر بروز این نوع سرطان در بانوان را کاهش دهد. لازم به ذکر است که مصرف زیاد الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است. مردان بالای 50 سال در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند. مصرف سبزیجات به ویژه سویا، ممکن است خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهند و در مقابل داشتن رژیم غذایی پرچرب که بیشتر از منابع چربی حیوانی تشکیل شده است (مانند محصولات لبنی، گوشت های چرب و غذاهای آماده) ممکن است این خطر را افزایش دهند.

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که در گوجه فرنگی، هندوانه و توت فرنگی یافت می شود که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. شواهد حاکی از آن است که مصرف یک تا دو وعده گوجه فرنگی در روز (که یک وعده نصف فنجان یا 75 گرم است) در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، بسیار موثر است.

سرطان روده

سرطان روده، در 70 درصد از موارد با استفاده از مواد غذایی و سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است. حفظ وزن مناسب، داشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و فیبر، در کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان، بسیار مفید است. مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و الکل نیز ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

ناگفته نماند، رژیم غذایی تنها یکی از عواملی است که در خطر ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد. سیگار کشیدن، چاقی، الکل، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ورزش نیز در کاهش ابتلا به این بیماری، بسیار موثر هستند. پس با داشتن یک سبک زندگی سالم، از سلامتی خود در برابر بروز این بیماری، محافظت کنید.

 

 

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: