بازار سهام در حالی معاملات روز یکشنبه را پشت سر گذاشت که معاملات روز شنبه نشان می‌دهد امروز معاملات در بخش منفی قیمت‌ها انجام‌ شده است، در معاملات روز شنبه، شاخص کل ابتدا افزایش یافت و در نیمه دوم بازار با کاهش مواجه شد.

افزایش میزان عرضه در پایان معاملات روز شنبه نشان می داد، روز یکشنبه نیز این عرضه ها ادامه دار است شاخص های بورس در روز یکشنبه همگی منفی و قرمزپوش بودند.

خروج پول از نمادهای بزرگ و شاخص ‌ساز بازار سهام نشان می دهد باز هم بورس وارد یک رکود شده است تا همه بازار با توجه به منفی شدن لیدرهای بازار، شاهد خروج نقدینگی باشند.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش قیمت دلار، و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای بین المللی هم نتوانست سهامداران را متقاعد به نگه داشتن پول و سرمایه خود در بورس کند، میانگین خرید هر کد حقیقی ۱۳.۵ میلیون تومان و میانگین فروش انها ۱۳.۴ میلیون تومان بوده است.

جریان خروج پول که چندماهی است در بورس اتفاق افتاده است، بسیاری از سهامداران را متقاعد به خروج پول از بازار سرمایه کرده است. این مساله باعث شده است، تالار شیشه ای با یک رکود عمیق دست و پنجه نرم کند.

ریزش دسته جمعی شاخص های بورس

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بازار سهام، با کاهش ۸ هزار و ۳۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۳ واحد رسید. بازدهی شاخص کل در جریان معاملات روز شنبه به منفی ۰.۶۳ درصد رسید.

شاخص کل هموزن بازار سرمایه نیز مانند شاخص کل، با افت هزار و ۴۲۳ واحدی در سطح ۳۲۴ هزار و ۸۶۶ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۷۴ واحد پائین آمد و توانست در سطح ۱۷ هزار و ۴۹۳ واحد قرار بگیرد.

ادامه خروج نقدینگی حقیقی

بازار سهام برای یازدهمین روز پی در پی شاهد تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بود و ۳۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت و بیشترین ورود پول نیز به سپید (سپید ماکیان)، آریان (پارس آریان) و خاهنح (حق تقدم آهنگری تراکتورسازی‌ ایران‌) تعلق گرفت.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۳۸ درصدی به رقم ۴ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین رقم در بهمن ماه است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۱۴ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۱۷درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته اخیر است. امروز ارزش معاملات خرد ۵۲ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

بورس

رشد صف های فروش بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۵۳ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۴۹ نماد بورسی و ۱۰۴ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش در معاملات امروز ۴۶ نماد بوده است.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۲۲ درصد افزایش یافت و ۱۰۹ میلیارد تومان شد.

کاهش صف های خرید در بازار سهام

بیشترین صف فروش در معاملات امروز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) تعلق داشت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۱۲۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۸۶ نماد بورسی و ۳۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۲۸ نماد در پایان معاملات روز ۲۴ بهمن ماه در صف خرید قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰ درصد افت کرد و در رقم ۱۷۱ میلیارد تومان ایستاد؛ طبق محاسبات، معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای ۶۲ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به دیروز ۳۹ درصد کمتر شده است.

نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره)، غنوش (شرکت نوش مازندران) و فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.

منبع:خبر آنلاین

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: