​موضوع مالیات بر خانه‌ها مدت زیادی است که مطرح است و دو سالی است که جدی‌تر بدان پرداخته می‌شود؛ سال گذشته قرار شده بود که خانه‌های خالی مالیات بپردازند و سامانه‌ای نیز برای پرداخت مالیات راه‌اندازی شده بود که اساس آن خود اظهاری بود؛ در آن زمان گفته می‌شد اگر افراد در این سامانه ثبت نام نکنند، از حقوق شهروندی من جمله یارانه، استفاده از خدمات بانکی و... محروم خواهند شد.

در همان برهه نیز انتقادات بسیار زیادی به این طرح و سامانه وارد شده بود و کارشناسان حتی اساس کار که خود اظهاری بود را هم اشتباه می‌دانستند که وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان زیر بار این اشتباه نمی‌رفت و مصر بود که سامانه کارامد است و اخذ مالیات از خانه‌های خالی با این روش اجرا خواهد شدِ اما مشکل اینجا بود که حتی معنی خانه خالی نیز برای بسیاری مشخص نبود و تعریف جامعی از خانه خالی ارایه نشده بود.

حالا امسال دوباره موضوع اخذ مالیات از منازل مسکونی و نه خانه های خالی مطرح شده و در قانون بودجه نیز بدان اشاره شده است و گفته می‌شود برخی منازل مسکونی باید مالیات بپردازند.

کدام خانه‌ها مشمول مالیات شدند؟

براساس قانون بودجه همه خانه‌هایی که ارزش آن‌ها بیش از ۱۵میلیارد تومان است باید مالیات پرداخت کنند؛ میزان پرداخت مالیات برای این خانه‌ها دو درهزار است. یعنی یک خانه ۱۵میلیارد تومانی باید ۳۰میلیون تومان مالیات بپردازد.

کدام خانه‌ها مشمول مالیات نیستند؟

خانه‌ها و واحدهایی که در حال ساخت هستند، مشمول این پرداخت مالیات نمی‌شوند. این مالیات به عهده شخصی است که ابتدای سال ۱۴۰۱مالک واحد باشد.

تا چه زمانی برای پرداخت مالیات وقت داریم؟

همه افرادی که مشمول مالیات می‌شوند باید تا پایان بهمن ماه امسال نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: