شنیده ایم که آب یکی از ارکان حیاتی برای بدن انسان می‌باشد و مصرف کافی آب و مایعات در طی روز اهمیت بسیاری دارد و بدون نوشیدن آب ادامه حیات امکان پذیر نمی‌باشد. اما آیا واقعا می‌دانید که چه میزان آب و مایعات باید مصرف نمایید؟ و آیا به قدر کافی آب دریافت می‌نمایید؟ در این مقاله در مورد اهمیت آب و مقدار آب و مایعات مورد نیاز روزانه توضیح داده شده است.

اهمیت آب در بدن

آب برای حفظ سلامت مطلوب بدن ضروری است، ولی میزان نیاز بین افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. مطالعات توصیه‌های متفاوتی را در طی سالیان متوالی ارائه نموده اند، ولی در حقیقت نیاز به آب در بدنتان به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله وضعیت سلامت کلی تان، میزان فعالیت بدنی شما و اینکه کجا زندگی می‌کنید؛ لذا هیچ فرمول واحدی برای همه افراد صدق نمی‌کند و کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان نیاز بدنتان به مایعات کمکتان خواهد کرد که تخمین بزنید چه میزان مایعات را باید هر روز بنوشید.

عملکرد آب در بدن

آب عنصر شیمیایی اصلی بدن شما می‌باشد. به طور متوسط ۶۰% از وزن بدنتان از آب تشکیل شده است. خیلی از فعالیت‌های طبیعی و عملکردی از بدنتان به آب وابسته است، برای مثال مواردی نظیر: دفع سموم از ارگان ها، حمل مواد مغذی به سلول‌ها و ایجاد محیط مرطوب برای بافت‌های گوش و حلق و گلو همگی از وظایف آب می‌باشند.

کمبود آب می‌تواند منجر به دهیدراته شدن و کم آبی بدن گردد (حالتی که وقتی اتفاق می‌افتد که بدنتان آب مکفی برای اجرای عملکرد‌های طبیعی را نداشته باشد). اگرچه مراحل نهایی کمبود آب بدن بویژه در کودکان می‌تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر و یا حتی مرگ گردد، ولی کمبود آب ویا دهیدراته شدن ملایم نیز می‌تواند انرژی بدنتان را تحلیل برده و شما را خسته نماید. این موضوع بویژه در فصول گرم سال بیشتر مشاهده می‌گردد.

حال چه میزان آب و مایعات را می‌بایست در طی روز مصرف نمایید؟ این سئوال، سئوال ساده‌ای است، اما پاسخ آسانی برای آن وجود ندارد. الگو‌های زیر می‌تواند کمک نماید تا از نوشیدن مایعات کافی در طی روز اطمینان حاصل کنید.

روزانه به مصرف چه میزان آب نیاز دارید؟

شما همه روزه در طی تنفس، تعریق و ادرار و اجابت مزاج، آب بدنتان را از دست می‌دهید. برای عملکرد مطلوب بدنتان می‌بایست ذخایر آبی بدنتان را با مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی مایعات، تجدید و بازسازی نمایید. مطالعات بسیاری تلاش کرده اند که نیاز‌های تقریبی بدن به آب را به طور متوسط برای بزرگسال سالمی که در یک آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، تخمین بزند. در ذیل به بعضی از این نظریات اشاره می‌شود:

_ نظریه جایگزینی مایعات دفعی: میزان دفع ادرار برای بالغین به طور متوسط در حدود ۱.۵ لیتر (۶.۳ فنجان) در روز می‌باشد. شما در طی روز به طور متوسط نزدیک به یک لیتر آب را طی تنفس، تعریق و اجابت مزاج از دست می‌دهید. غذا‌ها معمولا شامل ۲۰% از کل مایعات دریافتی شما می‌باشد؛ لذا اگر در طی روز ۲ لیتر آب و یا دیگر مایعات (کمی بیش از ۸ فنجان) را مصرف نمایید، عموما به موازات دریافت رژیم غذایی طبیعی مایعات از دست رفته را جبران خواهید نمود.

_ مصرف روزانه ۸ لیوان آب که هر لیوان حاوی ۲۴۰ سی سی آب باشد: یک نظریه دیگر در مورد دریافت آب قانون ۸x۸ (نوشیدن ۸ لیوان آب / هر لیوان آب حاوی ۸ اونس یا ۲۴۰ سی سی آب است) که در کل معادل با مصرف ۱.۹ لیتر آب و مایعات در طی روز می‌باشد. این قانون را همچنین می‌توان به این صورت تعبیر کرد که منظور فقط نوشیدن آب نیست و تمام مایعات مصرفی در طی یک روز کامل را در بر می‌گیرد. اگرچه این نظریه با شواهد علمی تایید نشده است، اما خیلی از متخصصین از این قانون اساسی به عنوان یک الگوبرای تخمین آب و مایعات مصرف شده در طی روز استفاده می‌نمایند.

_ توصیه‌های رژیم غذایی: مراکز معتبر رژیم درمانی چنین توصیه می‌نمایند که مردان در کل نزدیک به ۳ لیتر (در حدود ۱۳ فنجان) مایعات را از کل آشامیدنی‌های روزانه و زنان در حدود ۲.۲ لیتر (حدود ۹ فنجان) مایعات را از کل آشامیدنی‌های روزانه شان دریافت نمایند. از این میزان مصرف ۶ تا ۷ لیوان آب ضروری می‌باشد.

جدا از فرضیه‌هایی که در بالا ذکر شد اگر مایعات کافی در طی روز می‌نوشید به طوری که به ندرت احساس تشنگی می‌کنید و روزانه حدود ۱.۵ لیتر (۶.۳ فنجان) و یا بیشتر ادرار بی رنگ یا زرد خیلی کم رنگ از شما دفع می‌شود پس می‌توان حدس زد که دریافت مایعات شما کافی می‌باشد.

مصرف آب در رژیم لاغری

معمولا متخصصین تغذیه برای کاهش وزن نیز توصیه می‌کنند که ۷-۸ لیوان آب را بنوشید اگرچه شواهد علمی کمی برای آن وجود دارد، ولی مصرف کافی آب بویژه در تنظیم سوخت و ساز بدن و نیز در تنظیم اشتها می‌تواند مفید باشد، چرا که خیلی از افراد چاق در تشخیص حس تشنگی و گرسنگی دچار اشتباه هستند و مصرف منظم آب در جلوگیری از پراشت‌هایی می‌تواند موثر واقع شود.

اما مصرف بی رویه آب و یا جایگزین کردن آن به جای وعده‌های غذایی تحت نام آب درمانی کاملا غیر منطقی بوده و می‌تواند عوارض فراوان گوارشی و کلیوی ایجاد نماید علاوه براین که این کاهش وزن مداوم نخواهد بود، چرا که شما نمی‌توانید برای مدت طولانی این رژیم نامتعادل را داشته باشید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: