تجزیه و تحلیل آماری حدود ۲.۸ میلیون نمونه مثبت ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که ۳۵۶ هزار و ۷۰ مورد آن مشکوک به عفونت مجدد به ویروس کرونا بودند، محققان را به این نتیجه رساند که جهش اومیکرون توانایی قابل توجهی برای فرار از مصونیت ایجاد شده در فردی که عفونت قبلی این ویروس را دارد.

آنها می گویند: عفونت مجدد توضیحی جزئی در زمینه نحوه گسترش این نوع جدید کرونا را ارایه می دهد. محققان در یک مطالعه مقدماتی که ۲ روز پیش منتشر شد، دریافتند که خطر ابتلای مجدد به کرونا، «از لحاظ زمانی» با ظهور نوع «اومیکرون» در آفریقای جنوبی سازگار است.

سوالات درمورد سطح حفاظتی که واکسن ها در برابر نوع جدید ارایه می کنند، بی پاسخ مانده است زیرا محققان به داده های ایمن سازی دسترسی نداشتند اما جولیت پولیام اپیدمیولوژیست مستقر در آفریقای جنوبی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: واکسن ها همچنان موثرترین محافظت را در برابر ابتلا به نوع شدید این بیماری و مرگ ایجاد می کنند.

این محقق در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر نوشت: دانستن اینکه اومیکرون می تواند به عفونت مجدد بیشتر منجر شود، مهم است. مصونیت اکتسابی از عفونت قبلی در کمک به کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و بوتسوانا که نرخ واکسیناسیون نسبتاً پایینی دارند برای مدیریت این بیماری همه گیر مهم بوده است.

وی تاکید کرد: برخلاف انتظارات و تجربه ما در مورد گونه های قبلی کرونا، ما اکنون با افزایش خطر عفونت مجدد روبرو هستیم که از تجربه قبلی ما بیشتر است.

هری مولتری متخصص بیماری های عفونی که این مطالعه را نوشته است هم در بیانیه ای اعلام کرد: فوری‌ترین اولویت ما در حال حاضر مشخص کردن میزان فرار اومیکرون از سیستم ایمنی بدن برای ایجاد ایمنی طبیعی و مشتق شده از واکسن ها و همچنین قابلیت انتقال آن نسبت به انواع دیگر کرونا و تأثیر آن بر شدت وخامت بیماری است.

وی افزود: با افزایش نگرانی ها در مورد اومیکرون، موارد ابتلا به ویروس کرونا در آفریقای جنوبی در سه روز تقریباً سه برابر می شود. مشخض شده است که گونه های دیگر کرونا نیز موجب آلودگی مجدد می شوند به طوری که در اوایل سال جاری میلادی چند بیمار مبتلا به عفونت مجدد گونه بتا در رژیم صهیونتیستی شناسایی شد اما این مطالعه اخیر نشان می‌دهد که خطر نسبی ابتلای مجدد در سایر گونه های کرونا ثابت باقی مانده است که این موضوع بر اهمیت یافته‌ها در مورد گونه اومیکرون تاکید دارد.

مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر در آفریقای جنوبی اعلام کرد که موارد ابتلا به اومیکرون در ماه گذشته میلادی از سایر گونه های ویروس کرونا پیشی گرفت و ۷۴ درصد از ژنوم‌های توالی شده را در ماه گذشته تشکیل می‌داد. این در حالی است که پیش از این دلتا گونه مسلط بود. تعداد کل موارد نیز در سه روز گذشته به سرعت افزایش یافته است.

تولیو دی اولیویرا استاد بهداشت عمومی در دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی گفت: اومیکرون به احتمال زیاد سریع‌ترین گونه‌ قابل گسترش کرونایی است که آفریقای جنوبی تا به حال مشاهده کرده است.

تنها ۶ درصد از جمعیت آفریقا به طور کامل واکسینه شده اند.  بر اساس داده های پایگاه اطلاع رسانی جهان ما (Our World)، در آفریقای جنوبی، کمتر از ۳۰ درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده اند.

مقامات بهداشت عمومی این کشور هشدار دادند که اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی مانع از تزریق واکسن به ویژه در میان جوان می‌شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: