این نتایج ناشی از اولین مطالعه جهانی در زمینه واکسن های تقویتی کووید-۱۹ است که روز سوم دسامبر(۱۲ آذر) در مجله لنست (Lancet) منتشر شد. نتایج این مطالعه شواهد مهمی از تلاش های جهانی واکسیناسیون کرونا ارایه می دهد.

محققان در این کارآزمایی، ایمنی، عوارض جانبی و واکنش سیستم ایمنی بدن را نسبت به هفت واکسن هنگامی که به عنوان دز سوم و تقویتی کرونا استفاده شد، بررسی کردند.

این هفت واکسن شامل واکسن های آسترازنکا، فایزر، مدرنا،  نواواکس،  والنووا،  جانسون و جانسون و کیوروک است. در حال حاضر از این واکسن ها، تنها واکسن‌های مدرنا، فایزر، آسترازنکا و جانسون و جانسون مجوز استفاده در انگلیس را دارند.  

در این کارآزمایی که به سرپرستی محققان بیمارستان دانشگاهی «ساوت همپتون» انجام شد، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت‌ کننده ۳۰ ساله یا مسن تر مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر سائول فاوست سرپرست این کارآزمایی و مدیر مرکز تحقیقات بالینی NIHR گفت: داده‌های عوارض جانبی واکسن ها نشان می‌دهد که هر هفت واکسن یاد شده برای استفاده به عنوان دز سوم، ایمن هستند و با سطوح قابل قبولی از واکنش‌زایی - عوارض جانبی التهابی مانند درد در محل تزریق، درد عضلانی و خستگی همراه هستند.

این مطالعه نشان داد که پس از تزریق ۲ دز واکسن آکسفورد/آسترازنکا، سطوح آنتی بادی های هر هفت پروتئین اسپایک به طور قابل توجهی افزایش یافت. این در حالی است که پس از تزریق ۲ دز واکسن فایزر (آسترازنکا، فایزر، مدرنا، نواواکس، جانسون و جانسون و کیوروک) سطوح آنتی بادی تنها ۶ پروتئین اسپایک افزایش می یابد. همچنین تغییرات زیادی در واکنش  نسبت به واکسن های تقویتی مختلف کرونا وجود داشت.

محققان خاطرنشان کردند: این موضوع واقعاً دلگرم‌کننده است که طیف وسیعی از واکسن‌های کرونا با استفاده از فناوری‌های مختلف، مزایایی را به عنوان دز تقویت‌کننده برای هر یک از این واکسن‌ها نشان می‌دهند. یافته های این مطالعه اطمینان و انعطاف پذیری را برای توسعه برنامه های ارایه واکسن های تقویتی کرونا در سطح جهان ایجاد می کند.  

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: