خودارضایی بیشتر در مردان رایج است. اما خودارضایی در زنان نیز وجود دارد. در خودارضایی، زن با تحریک جنسی عضو تناسلی خود، سعی در تجربه ارگاسم و لذت جنسی دارد.در این بخش به بررسی علل،فواید و عوارض خودارضایی در زنان می پردازیم.

خودارضایی دختران و زنان

در خودارضایی، زن با تحریک جنسی عضو تناسلی خود، سعی در تجربه ارگاسم و لذت جنسی دارد. به علت حساسیت‌های فرهنگی بررسی کردن شیوع خودارضایی در دختران کار دشواری به نظر می‌رسد. بسیاری از بانوان علی‌رغم انجام دادن آن، در موردش صحبت نمی‌کنند و قصد در پنهان کردنش دارند. اما آمارهای متفاوتی که در جوامع مختلف به دست می آید بین 40 تا 80 درصد می‌تواند متغیر باشد.

در سنین مختلف این امر شیوع متفاوتی دارد. ولی از همین آمارهای پراکنده کاملا واضح است قشر زیادی از بانوان یک جامعه و حتی جامعه ما خودارضایی انجام می‌دهند ولی به خاطر احساس گناه، قبح عمومی آن، دستورات دینی و سایر مسائل مبادرت به پنهان کردن آن می‌کنند.

دلایل خودارضایی زنان

خودارضایی زنان و دختران معمولا در شرایطی صورت می‌گیرد که فرد دسترسی به رابطه جنسی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران نوجوانی و بلوغ که میل جنسی به تازگی بیدار می شود و فرد تمایل به کشف تجربه ها و لذت های جدید دارد بیشتر دیده می شود. برای شناخت بیشتر در زمینه علت خودارضایی در سنین مختلف کلیک کنید.

اگر شما رابطه جنسی دارید و باز هم به خودارضایی ادامه می‌دهید بررسی کنید که علت آن چیست و حتما با شریکتان در این مورد صحبت کنید. صحبت کردن در مورد این گونه مسائل و راهنمایی کردن همسرتان برای انجام دادن کارهای لذت بخشی که شما دوست دارید می‌تواند راهگشا باشد. اما اگر در این ارتباط مشکل دارید و نمی‌توانید با صحبت کردن مشکلتان را حل کنید، حتما به یک روانشناس و زوج درمانگر جهت دریافت مشاوره جنسی و روابط زناشویی مراجعه کنید. 

 

مضرات خودارضایی دختران

احتمالا تا به حال در مورد ضررهای بی شمار خودارضایی چیزهایی شنیده اید. برای مثال برخی ادعا می کنند این عمل باعث مشکلاتی نظیر کاهش بینایی و ریزش مو می شود و به طور کل سلامت جسمی را تهدید می کند. این در حالی است که پژوهش ها تاکنون این موارد را تایید نکرده اند و بر این موضوع تاکید دارند که آسیب های خودارضایی بیش از اینکه به جسم مربوط باشند به سطح روان برمی گردند. اما اکثر افراد از این موضوع اطلاع چندانی ندارند و آن ها را نادیده می گیرند. ما در ادامه به مهم ترین عوارض روانی خودارضایی در زنان و دختران اشاره کرده ایم. 

1- بروز مشکلات جنسی در آینده 

تجربه خودارضایی به خودی خود امر آسیب زایی نیست و در جریان رشد جنسی و به خصوص دوران بلوغ بسیاری از افراد آن را امتحان می کنند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که این عمل را همیشه در یک وضعیت خاص و در دفعات زیاد انجام می‌دهید، موضوع نگران کننده می‌شود چرا که اگر بعدا در شرایط دیگری قرار بگیرید نمی‌توانید برانگیخته شده و به ارگاسم برسید. در واقع بسیاری از زنان و دخترانی که عادت به خودارضایی دارند در رابطه جنسی با همسر خود دچار مشکلاتی می شوند که لذت جنسی واقعی را از آن ها می گیرد. البته این مسئله به معنای فاجعه نیست بلکه با دریافت مشاوره جنسی می‌توانید عادتتان را تغییر داده و مسئله را حل کنید. 

2- از دست دادن پرده بکارت 

حفظ بکارت در جامعه ما برای بسیاری از افراد اهمیت دارد و از دست دادن آن می تواند فرصت های ازدواج بسیاری از دختران را محدود کند. از همین رو خودارضایی در دختران معمولا با ترس از دست دادن پرده بکارت همراه می شود. همایند شدن نگرانی با عمل جنسی می تواند باعث شود که در این زمینه شرطی شوید و بعدها در ارتباط جنسی با وجود آزادی عمل همواره سطحی از تنش و ناراحتی بی دلیل را تجربه کنید.

3- بروز مشکلات روان شناختی

عمل خودارضایی در بسیاری از فرهنگ ها امری نکوهیده است. همین مسئله باعث می شود که بسیاری از افراد پس از انجام این عمل دچار احساس گناه شوند. تجربه مکرر احساس گناه اضطراب زیادی را به روان انسان تحمیل می کند و می تواند در بلند مدت منجر به اختلالات روانشناختی خاصی نظیر افسردگی و اضطراب فراگیر شود. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس به شما کمک می کند تا بتوانید عادت خودارضایی را کنار بگذارید و آسیب های ناشی از آن را درمان نمایید. 

4- اعتیاد به خودارضایی 

امروزه متخصصان بر این باورند که علاوه بر مواد مخدر برخی رفتارهای تولید کننده لذت نیز می توانند منجر به حالت های اعتیادی شوند و باید در مورد آن ها آگاهی بخشی بیشتری صورت بگیرد. اعتیاد به خودارضایی یکی از این موارد است که جدیدا مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. افرادی که دچار این مشکل هستند معمولا مشغولیت ذهنی زیادی در مورد خودارضایی دارند. برای رهایی از تنش های روزمره دائما به این کار پناه می آورند و در صورت انجام ندادن آن احساس فشار و اجبار خاصی را تجربه می کنند که می تواند جنبه های مختلف زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده و مختل نماید. در این شرایط روانشناسان با به کارگیری روش های درمانی مختلف به شما کمک می کنند تا این رفتار را کنار بگذارید و آن را ترک نمایید. 

 

برای مقابله با مضرات خودارضایی در زنان چه باید کرد؟

اگر در انجام خودارضایی احساس فشار می‌کنید و برایتان تبدیل به یک نوع اعتیاد رفتاری شده است و از اینکه قابل کنترل نیست اذیتتان میکند، حتما از مشاوره روانشناسی استفاده کنید. این مسئله که خودارضایی تبدیل به یک نوع اعتیاد شود و به شکل وسواس گونه‌ای شما را مشغول خود کند، می‌تواند مسئله مهمی باشد که نیاز به بررسی بیشتری دارد. کژکاری‌های جنسی و نداشتن میل جنسی از جمله مسائلی است که احتمال دارد در پی اعتیاد به خودارضایی در آینده شما را درگیر خود کند. 

 

فواید خودارضایی در زنان!

برخی افراد معتقدند که خود ارضایی نه تنها ضرری ندارد بلکه می تواند فوایدی نیز داشته باشد. بیایید این موضوع را از جوانب مختلف بررسی نماییم تا به صحت و سقم ادعاهایی که در این زمینه وجود دارد بیشتر پی ببریم. ما در ادامه چند فایده خود ارضایی که توسط عموم یا بعضی کارشناسان مطرح می شود را مورد بررسی قرار داده ایم.

1-  خودارضایی در زنان و پی بردن به علائق جنسی

برخی معتقدند که دختران با انجام خودارضایی می توانند علاقه مندی های جنسی خود را بیشتر کشف کنند و در رابطه جنسی خود با همسر در آینده نیز موفق عمل نمایند. اما مسئله مهم این جاست که رابطه جنسی موفق و سالم در بستر یک ارتباط اتفاق می افتد. ارتباطی که طرفین نیازهای یکدیگر را در مورد توجه قرار می دهند و علاوه بر تلاش برای کسب لذت شخصی می کوشند شریک عاطفی خود را نیز به لذت برسانند. آنچه شما در جریان این ارتباط در مورد خود کشف می کنید با آنچه از طریق خودارضایی به دست می آورید بسیار متفاوت است.

هم چنین خودارضایی در دختران اغلب به دلیل ترس از دست دادن بکارت معمولا بر ناحیه کلیتوریس متمرکز است. این امر باعث می شود که شما به مرور لذت جنسی را تنها از طریق تحریک کلیتورال تجربه کنید و در رابطه با همسر احساس کنید علاقه چندانی به دخول ندارید. این مسئله چیزی نیست که از طریق کشف بدن به دست آمده باشد بلکه بر اساس تجربیات محدود و شرطی شدن نسبت به کسب لذت از یک روش خاص به دست آمده است.

2- رسیدن به ارگاسم

برخی افراد بر این باورند که خودارضایی تجربه ارگاسم در زنان را افزایش می دهد. در همین راستا متخصصان سکس تراپی بر این باورند که رسیدن به ارگاسم برای زنان مسئله پیچیده ایست که تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. زنان معمولا برای کسب این تجربه به داشتن روحیه مناسب وابسته هستند. هم چنین اینکه رابطه جنسی شان در چه شرایطی صورت می گیرد و از نظر عاطفی چه وضعیتی دارند همگی بر این مسئله تاثیر می گذارند. برای مثال افراد افسرده ممکن است در میل جنسی، برانگیختگی و در نهایت ارگاسم با اختلال رو به رو شوند و نتوانند سکس لذت بخشی را به طور کل تجربه کنند.

از آنجایی که در خود ارضایی زمان و شرایط انجام عمل جنسی تنها به خود زن بستگی دارد ممکن است او احساس کند که در خود ارضایی ارگاسم بیشتری را تجربه می کند. اما این مسئله بیش از آنکه به عمل خودارضایی مربوط باشد به شرایط زمانی، روانی و موقعیتی که لذت جنسی در آن اتفاق افتاده بستگی دارد. در نتیجه زنانی که می توانند به درستی در مورد خواسته های جنسی خود با همسرشان صحبت کنند و رابطه عاطفی مناسبی با او دارند برای تجربه ارگاسم به خودارضایی وابسته نمی شوند.

3- کاهش تنش جنسی

این مسئله غیر قابل انکار است که خودارضایی برای افرادی که امکان برقراری رابطه جنسی از راه درست را ندارند باعث کاهش تنش می شود. اما این کاهش تنش برای اکثر افراد امری موقتی است و می تواند فرد را به تکرار این عمل به صورت افراطی وابسته کند. در نتیجه شاهد این هستیم که برخی دختران به نوعی درگیر نوعی اعتیاد با عمل خودارضایی می شوند که در بلندمدت اضطراب ها و احساسات منفی بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد. به همین خاطر با وجود اینکه از نظر متخصصین  انجام خودارضایی امری طبیعی در فرایند رشد جنسی  محسوب می شود هرگز به عنوان یک  عادت و جایگزین برای رفع نیازهای جنسی های جنسی نه برای مردان و نه برای زنان توصیه نمی شود.

 

سوالات متداول

- در اثر خود ارضایی پرده بکارت ممکن است پاره شود؟

بله. در صورتی که خودارضایی از طریق تحریک واژینال صورت بگیرد امکان پارگی پرده بکارت وجود خواهد داشت.  

- مهم‌ترین آسیب هنگام خودارضایی در زنان چیست؟

همان طور که گفته شد مهم ترین آسیب خودارضایی به پیامدهای روانی آن بستگی دارد. اعتیاد به خودارضایی، دچار شدن به اضطراب مزمن و افسردگی از جمله مهم ترین آسیب های خودارضایی در زنان هستند. 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: