تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است. تبخال تناسلی بعد از آلودگی با ویروس و یا عفونت ایجاد می شود. تبخال تناسلی در اندام تناسلی زنان ومردان خود را نشان می دهد. تبخال تناسلی با ایجاد تاول های دردناک رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تبخال ها، شبیه به تاول های موضعی هستند که بیشتر در نواحی مخاطی بدن بوجود می آیند: نواحی مختلفی مانند داخل بینی، دهان و دستگاه تناسلی. ناحیه تناسلی زنان به علت رطوبت بالا و ترشح بسیار زیاد مخاط بستر خوبی برای ویروس هرپس است. این ویروس در ناحیه تناسلی تاول‎هایی شبیه به زخم ایجاد می کنند که آبدار و عفونی هستند، این ها “تبخال های تناسلی” هستند. شواهد نشان میدهند که تیپ یک در دهان و بینی تبخال می سازد و تیپ دو بیشتر با شروع فعالیت جنسی، در ناحیه تناسلی این عوارض را بوجود می‌ آورد.

تبخال تناسلی چند روز طول میکشد؟

دوره تبخال تناسلی معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز میباشد. تبخال به صورت سوزش یا خارش خفیف در یک نقطه ای از پوست تناسلی شروع می شود و فردای آن جوش هایی به صورت تاول های کوچک کنار هم با حاشیه قرمز بروز می کند و سوزش و خارش بیشتر می شود. ۲ تا ۳ روز بعد تاول ها ترکیده و به صورت زخم ظاهر می شود و زخم هم ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز کم کم بهبود می یابد.

علت تبخال تناسلی

تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال) بر اثر عفونت و ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ ایجاد می شود. حتی ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ که عامل تبخال دهانی (تبخال در دهان و لب ها بوجود می آید) است، باعث ایجاد تب خال تناسلی می شود. 

هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس میتوانند با مقاربت واژینال، رابطه جنسی دهانی و مقاربت مقعدی منتقل شوند.

علائم تبخال تناسلی 

اکثر افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نمی دانند که دچار آن هستند چون هیچگونه علائم یا نشانه ی مشخصی وجود ندارد و یا بسیار خفیف هستند. علائم تبخال تناسلی در صورت وجود عبارتند از:

- درد یا خارش که در عرض ۲ تا ۱۰ روز بعد از مواجهه با شریک جنسیِ مبتلا به عفونت شروع می شود که این یکی از علائم تبخال تناسلی است.

- ندرتا تبخال تناسلی سبب تب و علائم مثل آنفولانزا میشود. قابل توجه ترین علامت هرپس تناسلی مزمن حس خارش و قلقلکی است که ۱۲ تا ۲۴ ساعت پیش از ایجاد زخم تجربه میشود. این برترین زمان برای شروع درمان تبخال تناسلی است.

- قبل از افزایش ضایعات در بیمار، اکثراً علائم اولیه ای رخ می دهد. یکی از این علائم تبخال تناسلی، حس سوزش در ناحیه ای است که ضایعات ایجاد می شود.

- از دیگر علائم تبخال تناسلی، برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های کوچک سفید که امکان دارد چند روز بعد ظاهر شوند.

- یکی از نشانه های تبخال تناسلی، تاول های کوچک در ناحیه تناسلی و مقعد بر روی باسن یا در بالای ران ها می باشند. این تاول ها امکان دارد در طی یک یا دو روز بترکند که میتوانند بسیار دردناک باشند. 

- در مرحله های اولیه امکان دارد علائم تبخال تناسلی شبیه سرماخوردگی و علائمی مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب داشته باشید.

راه های تشخیص تبخال تناسلی

پزشک معاینه ای جسمانی انجام داده و به دنبال زخم ها خواهد گشت. او میتواند مایعی را از تاول ها به دست آورده، آنرا کشت داده و از نظر وجود تبخال تناسلی آنرا بررسی کند. آزمایش های خون و دیگر آزمایش ها هم میتوانند بر روی مایع گرفته شده از تاول انجام شوند.

برای تشخیص این تبخال تناسلی باید چند آزمایش انجام گیرد. معمولاً این آزمایش ها وجود عفونت و نوع ویروس (نوع ۱ و ۲ (HSV- 1, HSV- 2)) را مشخص می کنند. انتخاب نوع آزمایش ها به علائم، زخم و تاول هایی بستگی دارد که در حین مراجعه به پزشک دیده می شوند.  همچنین میتواند از طریق موارد زیر نیز بیماری تبخال تناسلی را تشخیص دهد که عبارتند از:

۱. آزمایش تشخیص آنتی بادی بر علیه تبخال تناسلی:

آنتی بادی ها برای تشخیص هستند. آن ها پروتئینهای سیستم ایمنی در واکنش به عفونت هستند. با آزمایش انتی بادی مستقیم فلورسانت محلول شامل آنتی بادی های HSV و رنگ فلوسانت به نمونه اضافه می شود. در صورتیکه ویروس تبخال تناسلی در نمونه باشد، آنتی بادی ها به آن می چسبند و زیر میکروسکوپ دیده می شوند.

آنتی بادی ها تفاوت بین دو نوع HSV را می گویند. باید بدانید کدام نوع را دارید. چنانچه مبتلا به نوع دو هستید بیشتر از نوع اول بروز بیماری را دارید که نوع اول روی لب ها و دهان است. بیش از این باید بدانید کدام نوعی که دارید به شما نشانه ای برای چگونگی عفونت می دهد. HSV معمولا الت تناسلی را از طریق رابطه جنسی عفونی می کند و نوع دو یعنی تبخال تناسلی معمولاً در طول رابطه دهانی مقعدی و دهانی است.

متاسفانه، تست آنتی بادی تنها می گوید آیا در معرض خطر بوده اید یا قبلا ویروس تبخال تناسلی داشته اید یا نه. کمک کننده است ولی بیماری خاصی را تشخیص نمی دهد.

۲. تشخیص تبخال تناسلی با آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز  (PCR):

این آزمایش در خون انجام می شود و حتی در صورتیکه بیمار هیچگونه علامتی نداشته باشد میتواند وجود آلودگی به این ویروس را تشخیص دهد. با این تست دی ان ای ویروس تشخیص داده می شود و بسیار دقیق است. این آزمایش میتواند نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب داشته باشد. مثبت کاذب یعنی این که نتیجه تست مثبت است، در صورتیکه شخص آلوده به ویروس نیست. منفی کاذب هم به این معنی است که علی رغم آلوده بودن شخص به ویروس تبخال تناسلی، نتیجه تست منفی گزارش می شود. با دقت پزشک میتوان ار این نتایج جلوگیری کرد. منفی کاذب وقتی است که آزمایش خیلی زود انجام شود. چون بعد از آلوده شدن به ویروس تبخال تناسلی چند هفته وقت لازم است تا آنتی بادی در بدن تشکیل و نتیجه تست مثبت شود.

۳. آزمایش خون برای تشخیص تبخال تناسلی:

آزمایش خون اکثراً برای افرادی مناسب است که تصور می کنند در گذشته در معرض ویروس تبخال تناسلی قرار گرفته اند و هیچ زخمی ندارند. آزمایش خون، پادتنی را که بدن علیه این ویروس ساخته است، نشان می دهد. هر دو نوع هرپس سیمپلکس با آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

آزمایش خون مثبت، به این معناست که شخص در گذشته به ویروس تبخال تناسلی دچار شده است. هرچند نمی توان مشخص کرد که مریض دقیقاً چه زمانی و به وسیله چه کسی آلوده شده است. البته، چنانچه آزمایش خون را خیلی زود انجام دهید، امکان دارد نتیجه ی آن منفی شود، چون چند هفته طول میکشد تا بدن در واکنش به ویروس پادتن بسازد. بعد از آن، آزمایش پادتن برای همیشه مثبت باقی می ماند.

۴. آزمایش کشت میکروبی برای تشخیص تبخال تناسلی:

کشت میکروبی در آزمایشگاه وجود ویروس سیمپلکس در زخم و تاول را مشخص می کند. سلول و یا مایع از زخم تازه به وسیله سواب گرفته می شود و به محیط کشت منتقل می شود. آزمون کشت میکروبی در افرادی که نخستین بار به ویروس تبخال تناسلی دچار شده اند، حساسیت بیشتری دارد.

راه های درمان تبخال تناسلی

در صورتی که شخص تصور می کند به تبخال تناسلی ابتلا یافته است باید هر چه سریعتر با پزشک ملاقات کند. تشخیص تبخال تناسلی در زمانی که زخم ها وجود دارند آسان تر است. در اینصورت شخص میتواند درمان را سریعتر شروع کرده و احیانا درد کمتری را در رابطه با عفونت تجربه کند. هرپس تناسلی (زگیل تناسلی) هیچ درمانی ندارد ولی برخی از دارو ها میتوانند به آن کمک کنند که عبارتند از:

درمان سرکوبگرانه، درمان موثری برای تبخال تناسلی:

در درمان سرکوبگرانه، بیمار هر روز مقدار اندکی دارو مصرف می کند تا از بروز تبخال جلوگیری کند. این درمان علاوه بر این که تواتر و طول حمله ها را کاهش می دهد، احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی(HSV) به شریک جنسی را کم می کند.

پماد تبخال تناسلی، درمان سریع تبخال تناسلی:

پمادی که برای کنترل تبخال تناسلی استفاده می شود کرم آسیکلوویر است که روزانه ۲ دفعه صبح و شب بمدت ۵ تا ۷ روز بر روی جوش و زخم تبخال تناسلی به کار می رود.

کاربرد داروهای ضد ویروس برای درمان تبخال تناسلی: 

چند داروی ضد ویروس برای حل مشکل تبخال تناسلی استفاده میشوند: آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر. این داروها بیشتر به صورت خوراکی مصرف می شوند. البته آسیکلوویر قدیمی ترین و ارزان ترین داروی ضد ویروس است. تعداد دفعات مصرف آسیکلوویر بیش از فمسیکلوویر و والاسیکلوویر است.

مصرف داروهای ضد درد برای بهبود تبخال تناسلی:

داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند درد و تب را کاهش دهند. درمان های موضعی با بی حس کننده هایی مانند prilocaine، لیدوکائین، بنزوکائین یا تتراکائین همچنین میتواند خارش و درد ناشی از تبخال تناسلی را تسکین دهد.

ترفندهای پیشگیری از تبخال تناسلی

» برای جلوگیری از انتقال بیماری تبخال تناسلی تا بهبود کامل جوشها بایستی از تماس جنسی خودداری کرد. مجرای ادراری مردان و گردن رحم در زنانی که علامت ندارند میتواند عفونت را در هر زمانی منتقل کند.

» زمانی که صرفا یکی از طرفین رابطه ی جنسی به ویروس تبخال تناسلی آلوده باشد، استفاده از کاندوم لاتکسی در هر بار رابطه ی جنسی، احتمال انتقال ویروس هرپس تناسلی را تقلیل می دهد. هرچه استفاده از کاندوم لاتکس بیشتر باشد، احتمال انتقال ویروس کم تر می شود. حتی، زمانی که کسی هیچ زخم یا ضایعه ی پوستی ندارد، استفاده از کاندوم ضروری است.

» در صورتیکه بی علامت هستید با انجام آزمایش خون از عدم ابتلا به تبخال تناسلی آگاه شوید.


 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: