دکتر محبوبه خوزان متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل مشکلات اقتصادی، تغییر نقش، کاهش روابط اجتماعی و جدا شدن از شبکه های اجتماعی مهم نظیر دوستان، همکاران و اعضای خانواده، نگرانی در مورد سلامت خود به عنوان سرپرست خانوار را از علل مهم افزایش سطح استرس و آسیب های روانی پاندمی در مردان دانست.

وی بیان داشت: از دست دادن دادن شغل، کاهش در آمد ماهیانه، عدم اطمینان در مورد سرمایه گذاری های مالی نقش زیادی در افزایش استرس در مردان داشته به ویژه در جوامع سنتی که مردان نان‌آور اصلی خانواده می باشند و تأمین مالی و شغل پایه اعتماد به نفس آنان است.

این متخصص افزود: دور کاری ، کار منزل سبب افزایش زمان حضور در منزل و افزایش مسئولیت های مراقبت از فرزندان و کمک به آموزش مجازی آن ها و انجام کارهای منزل شده که برای مردانی که اکثر ساعات را در محل کار سپری می کردند سردرگم کننده شده است.

دکتر خوزان در همین راستا با اشاره به اینکه کاهش روابط اجتماعی و جدا شدن از شبکه های اجتماعی مهم دوستان، همکاران و اعضای خانواده، نقش مهمی در ایجاد احساس تنهایی و اثرات منفی روی سلامت روان دارد، ادامه داد: سلامت مرد خانواده به عنوان سرپرست خانوار که در صورت از دست دادن سلامتی خود، مراقبت از اعضای دیگر خانواده نیز دچار اشکال خواهد شد، موجب نگرانی در مردان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که عوامل یاد شده می تواند سبب افسردگی و اضطراب شود، تصریح کرد: برخی مردان در مواجه با استرس از روش های مقابله ای نامناسبی مثل مصرف مواد، الکل و سیگار استفاده می کنند که خود می تواند سبب مشکلات قلبی و مشکلات طبی دیگر شود و علاوه بر آن عدم درمان افسردگی و اضطراب می تواند عواقب وخیمی نظیر بروز افکار و اقدام به خودکشی شود. 

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به مراجعات کمتر مردان جهت درمان های روانپزشکی اظهار داشت: از علل آن می توان به فشارهای فرهنگی اشاره کرد که این پیام به مردان داده می شود که باید قوی باشند و درخواست کمک به معنای ضعف اوست .

این متخصص افزود: مسئله بعدی این است که عیلرغم پیشرفت زیاد در دانش اینکه بیماریهای روانی منشأ جسمی داشته، هم چنان انگ در مورد این بیماری ها وجود دارد و این انگ در مردان پر رنگ تر است.

وی با اشاره به اینکه مردان باید بدانند که کمک خواستن نشانه ای از قدرت است و نه ضعف و حفظ سلامت و مراقبت از خود بسیار مهم است، اضافه کرد: بنابراین مردان باید بتوانند در این موراد با نزدیکان و افراد صمیمی خود صحبت کرده و در صورت داشتن علائم شدید از منابع موجود (ویزیت روان پزشکان و روان شناسان) استفاده نمایند تا با استرس های خود به روشی مناسب مقابله نمایند. 

دکتر خوزان اذعان داشت: توجه به رژیم غذایی سالم، ورزش کافی، خواب کافی، حفظ روابط اجتماعی حتی به شکل مجازی، در اولویت قرار دادن مراقبت از خود، اختصاص زمان هایی برای حضور در طبیعت، استفاده از یوگا، مراقبه، پیدا کردن سرگرمی های مناسب، پرهیز از مصرف مواد، سیگار و الکل و کمک گرفتن از دیگران در مواقع لازم از راهکارهای کلی برای بهبود سلامت روان به ویژه در پاندمی کرونا می باشد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: