روتین مراقبت از پوست شما معمولا با شستن آغاز می‌شود و با شستن نیز پایان می‌یابد. حتما پیش خودتان فکر می کنید که شستشوی صورت ساده‌ترین کار در روتین مراقبتی است و هیچ نکته خاصی هم ندارد اما اگر نکات مربوط به آن را رعایت نکنید، پوست شما دچار آلودگی، خارش، حساسیت و چربی بیش از حد و یا کمبود چربی می‌شود.

1. از محصول غلط استفاده می‌کنید:

یک شستشودهنده کامل و مناسب باید به گونه ای باشد که آلودگی‌ها، میکاپ و سلول‌های مرده را از پوست شما از بین ببرد و بتواند چربی طبیعی پوست و سلول‌های سالم آن را نگه دارد. پس از شوینده بیش از حد ملایم و یا بیش از حد خشن استفاده نکنید که پوست شما خشک می کند.

2. صورت خود را بیش از حد شستشو می‌دهید:

عموما شستن صورت یک یا دو بار در روز یک کار کاملا استاندارد است. این کار نه تنها چربی ها را از بین نمی برد، بلکه باعث تولید بیشتر چربی نیز خواهد شد. اگر در طول روز هیچ گونه آرایش، ضدآفتاب و یا عرقی روی پوست صورت ندارید، از شستشوی صورت در شب خودداری کنید و فقط با آب خالی بشویید. حتما باید بین شستشوها به صورت خود استراحت دهید .

3. از دمای نامناسب آب برای شستشوی صورت استفاده می‌کنید:

آب داغ باعث باز شدن منافذ پوست می شود و آب سرد باعث بسته شدن آنها خواهد شد. خود منافذ در باز یا بسته بودن ، توانایی ندارند و به رفتار ما با خودشان وابسته هستند. آب ولرم بهترین نوع آب برای شستشوی پوست است و آب بیش از حد داغ پوست شما را خشک می کند.

4. بیش از حد مجاز لایه‌برداری می‌کنید:

لایه برداری جزء اقدامات سالم در روتین مراقبت از پوست است که باعث برداشتن سلول های مرده می شود اما نباید این کار را به دفعات انجام دهید. حداکثر دو بار در هفته لایه برداری کردن، می تواند سلول های مرده را به اندازه کافی از بین ببرد و پوست شما نیز آسیب نبیند.

5. کمتر از حدی که باید صورت خود را می شویید:

از آنجایی که در دنیایی زندگی می کنیم که زمان محدودی داریم و همه چیز با سرعت پیش می رود ، شستشوی صورت نیز ممکن است نادیده گرفته شود . کم شستن صورت نیز می‌تواند باعث بسته شدن منافذ و گیر کردن آلودگی در آن شود . چانه، خط رویش مو و بینی نقاطی هستند که ممکن است در هنگام شستشو از قلم بیفتد و باید به آنها دقت کنید.

6. نمی دانید که چه زمانی مرطوب کننده بزنید:

سوالی که برای خیلی از افراد وجود دارد ، این است که مرطوب کننده را روی پوست خیس بزنند یا خشک؟ برای اینکه جذب مرطوب کننده بالا برود، باید آن را سریعا بعد از شستن صورت و خشک کردن، در حالی که پوست هنوز مرطوب است، استفاده کنید.

7. از حوله استفاده غلط دارید:

زمانی که صورت خود را با حوله خشک می کنید، نباید آن را روی پوست صورتتان بکشید . این کار باعث می شود که کشسانی پوست در معرض آسیب قرار بگیرد و همچنین نباید حوله را با کسی دیگر به اشتراک بگذارید. حوله را به صورت ضربه های آرام روی صورت خیس خود بزنید.

8. شستشودهنده شما ph متعادلی ندارد:

بیشتر شستشودهنده های صورت حاوی آلکالین هستند که یک سطح ایده آل از ph است که میزان اسیدیته بودن را به نوسان درمی آورد. باید میزان اسیدی بودن صورت خود را در حالت متعادل نگه دارید تا باکتری های خوب باقی بمانند و میکروب ها از بین بروند. اگر شستشودهنده صورت شما ph متعادلی نداشته باشد، پوست تان مستعد آکنه می شود و باکتری های بد در آن جاخوش می کنند.

9. از صابون استفاده می کنید:

صابون های سنتی ph متعادلی ندارند ، در حالی که صابون های جدیدتر این گونه نیستند . این صابون ها اکثریت دارای مواد شیمیایی غلیظی هستند که چربی ها و رطوبت ضروری پوست را از بین می برند و در نتیجه پوست شما خشک ، خشن و ضعیف می شود و رطوبت خود را از دست می دهد .

10. از شستشودهنده دست یا بدن برای صورت استفاده می کنید:

پوست بدن و دست شما با پوست صورتتان کاملا متفاوت است. باکتری ها، ضخامت ، سطح ph، تعداد غده های چربی در این پوست ها با یکدیگر تفاوت دارند و در نتیجه هرگز نباید این دو را با یکدیگر یکسان بدانید و از یک پاک کننده برای هر دو استفاده کنید.

11. دستمال های پاک کننده آرایش را جایگزین شوینده ها کرده اید:

این دستمال ها برای پاک کردن لوازم آرایش ضد آب و یا مواد آرایشی برای مواقع بلند مدت مناسب هستند اما نباید به پاک کنندگی آنها اکتفا کنید . بعد از آن باید از شوینده همیشگی برای شستشوی صورت خود استفاده کنید.

12. از پاک کننده آرایشی استفاده نمی‌کنید:

هرگز نباید بعد از آرایش بدون استفاده از پاک کننده آرایشی، صورت خود را بشویید. این شستشو باعث از بین رفتن میکاپ در عمق پوست شما نمی شود و در نتیجه آلودگی ها در آن نفوذ می کنند و خود را با جوش، آکنه و لک پوستی نشان می‌دهد.

13. حوله خود را به اندازه کافی نمی شویید:

یک حوله کثیف منبع بزرگی از آلودگی‌ها، باکتری ها و میکروب ها است و در نتیجه تلاش شما برای شستشوی صورت را به طور کامل به باد می دهد. باکتری های موجود در حوله مستقیما و بسیار سریع به پوست شما منتقل می شوند و از طرفی حوله حمام خود را هرگز نباید به صورتتان بزنید. همیشه سه چهار دست حوله صورت داشته باشید و در صورت کثیف شدن تا شسته شدنش، حوله بعدی را جایگزین کنید.

14. صورت خود را قبل از خواب نمی‌شویید:

برای مراقبت از پوست ،شستن صورت قبل از خواب بسیار اهمیت دارد. حتی اگر اهل آرایش کردن نیز نباشید بهتر است قبل از خواب صورت خود را بشویید. زیرا در طول روز پوست شما محلی برای تجمع چربی های طبیعی و عرق می شود و پوست شما قادر به دفاع از خود نمی باشد به همین دلیل نشستن این آلودگی ها در پایان روز، موجب افزایش سوزش، التهاب و جوش صورت خواهد شد.

15. اهمیت شستشوی صورت در صبح:

شست وشوی صورت قبل از خواب برای نظافت پوست کافی نیست. چرا که شستن صورت به هنگام صبح نیز به همان اندازه ضرورت دارد . با غلتیدن شما به هنگام خواب، باکتری های موجود در آب دهان و همچنین چربی موی سر به راحتی به صورت و چشم های شما منتقل می شود، حتی اگر به طور مرتب روبالشی خود را تعویض می‌کنید باز هم بهتر است پس از بیدار شدن صورت خود را شستشو دهید. اگر دارای پوست حساسی هستید نباید دوبار از مواد شوینده استفاده کنید، برای شستن صورت در صبح و یا قبل از خوب استفاده از آب به تنهایی کافی است.

16. ماساژ صورت در شستشو به مدت طولانی:

میزان ماساژ صورت با تمیزتر شدن پوست شما مرتبط نیست. 20 تا 30 ثانیه شست‌وشوی صورت با مواد شوینده کافی است و زمان بیشتر به پوست آسیب می رساند. ماساژ دادن بیش از اندازه مخصوصا به هنگام استفاده ، منجربه تحریک پوست و قرمزی آن می گردد.

بهتر است در ابتدا صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید و سپس مواد شوینده را به صورت دورانی روی صورت خود پخش کنید . به هنگام شستشو حتما ناحیهٔ تی (T-zone، پیشانی و بینی) و ناحیهٔ یو (U-zone، اطراف فک) را نیز شستشو دهید، در نهایت پس از آب کشی، صورت خود را توسط حوله ای تمیز و نرم با حرکات ضربه ای خشک کنید.

17. صورت خود را پس از ورزش نمی شوئید:

زمانی که تمرینات ورزشی انجام می دهید ، پوست شما عرق و آلودگی را جذب می کند . در صورت عدم شستشوی صورت پس از ورزش ، احتمال بروز آکنه افزایش می یابد.

18 . شستشوی صورت پس از گذاشتن ماسک:

در اغلب دستورالعمل ماسک ها به شستشوی صورت قبل از استفاده تاکید شده است. وقتی که صورت شما کاملا پاک و تمیز است، مواد موجود در ماسک ها به راحتی می توانند.

پس از استفاده از ماسک نباید دوباره صورت خود را شستشو دهید، چرا که انواع ماسک ها در رساندن مواد اصلی به پوست، 300٪ قوی تر از سرم ها عمل می کنند؛ بنابراین پس از پاک کردن ماسک، باید از خواص آب رسانی و ترمیمی آن بهره مند شوید.اگر پاک کردن ماسک نیازمند به شستشو باشد کافیست با مقداری آب آن را به آرامی از روی پوست خود پاک کنید.

19 . عدم استفاده از مرطوب کننده پوست بلافاصله پس از شست‌وشو:

مرطوب کردن پوست بعد از شستن صورت اهمیت بسیاری دارد. با گذشت مدتی کوتاه از زمان شستشو، سلول های سطح پوست رطوبت خود را از دست می دهند که در این صورت مرطوب کردن کمی دشوارتر خواهد شد. مرطوب کننده های مناسب مواد مغذی مهم را به پوست انتقال می دهند و آن را تمیز و هیدراته می کنند . اگر مرطوب کننده روزانه شما فاقد SPF است، باید از کرم ضد آفتاب پس ازآن استفاده کنید.SPF از زحمات شما برای نگهداری و سلامت پوستتان حفاظت خواهد کرد.

20. عدم آگاهی از استفاده درست از تونر:

در سالهای نه چندان دور تونرها اغلب بر پایه الکل و وسیله ای برای پاک کردن چربی از روی پوست بودند. اما امروزه تونرها در انواع گوناگونی تولی و عرضه می شوند :برخی از تونرها پوست را کاملا خشک می کنند، بعضی آرایش صورت را پاک می کنند و بعضی دیگر نیز مانند پرایمرها لایهٔ نازکی از رطوبت روی پوست ایجاد می کنند.

انتخاب نوع تونر مناسب و سازگار با پوست شما اهمیت بسیاری دارد. در روزهای اول باید فقط یکبار از تونر بر روی پوست استفاده کنیید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید، سپس می‌توانید آستفاده از تونر را به دو بار در روز افزایش دهید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: