دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید  دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است. این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

​سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: برداشت یارانه مسدودی واریزی به متقاضیان منوط به پایش اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بلافاصله پس از اعلام این وزارتخانه افراد می‌توانند آن را برداشت کنند.

«طیبه حسینی»، اظهارداشت: هم اکنون دو دسته از افراد هستند که یارانه اردیبهشت و خرداد ماه آنها مسدود است، نخست افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از طرح اصلاح ارز ترجیحی و بررسی‌های انجام شده از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج شدند.

وی افزود: دسته دیگری از افراد در سال‌های گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند و با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی خواستار دریافت یارانه نقدی شدند و در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را ثبت کردند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند و پس از آن از لیست خارج شدند بنا به دستور رییس جمهور یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد اما مبلغ واریزی مسدود است که باید این دسته از افراد همچنان منتظر بمانند تا وزارت تعاون سامانه‌ای را که برای بررسی وضعیت این افراد در نظر گرفته معرفی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این خانوارها پیش از این اعتراض خود را ثبت کردند باید در سامانه جدید وزارت تعاون، باید جزئیات اعتراض خود را وارد کنند و پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که آیا مشمول پرداخت یارانه هستند یا نه و چنانچه در پایش انجام شده جزو ۹ دهک ابتدایی تشخیص داده شدند یارانه واریزی اردیبهشت ماه برای این افراد قابل برداشت است.

حسینی توضیح داد: دسته‌ دیگری از افراد بودند که در سنوات گذشته یارانه آنها قطع شده بود این افراد در صورتی که خواهان دریافت یارانه نقدی باشند باید در سامانه وزارت تعاون ثبت نام کنند و دیگر نیازی نیست که منتظر سامانه وزارت تعاون باشند چرا که پایش اطلاعات آنها درحال انجام است و چنانچه تایید شود یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

برداشت یارانه خردادماه مشمولان طی روزهای آینده اعلام می‌شود 

وی درباره برداشت یارانه خردادماه افرادی که مشمول یارانه طرح مردمی سازی یارانه‌ها شدند نیز گفت: یارانه خردادماه این افراد پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه طبق روال گذشته قابل برداشت است. 

زوج‌های جدید برای دریافت یارانه چه کار کنند؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخصوص افرادی که به تازگی ازدواج کردند و می‌خواهند یارانه دریافت کنند، گفت: زوج‌های جوانی که در دوره جدید خانواده‌های آنها مشمول یارانه‌بگیران بودند می‌توانند با مراجعه به پلیس ۱۰+ از خانواده خود جدا شوند و از این پس یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: زوج‌هایی که خانواده آنها در دوره جدید از لیست مشمولان دریافت یارانه حذف شدند و اعتراض خود را ثبت کردند باید منتظر معرفی سامانه جدید وزارت تعاون برای ثبت موارد اعتراضی باشند و پس از ثبت جزئیات اعتراض می‌توانند برای جدا کردن یارانه خود اقدام کنند.

باهنر: وقتی یک خانواده ۵ نفره دو میلیون تومان می‌گیرد یک تصویر این است که این دو میلیون به خرید ۱۵ کیلو گوشت اختصاص داده شود و یک ماهه دلی از عزا در بیاورند و یک شب درمیان گوشت بخورند و یا اینکه در یک فقره این دو میلیون تومان را بدهند یک شلوار لی برای بچه بخرند.

کوپن یا یارانه؟ مسئله این است، نگرانی‌ها حول محور این موضوع می‌چرخد که به راه افتادن دوباره کوپن یعنی همان وضعیت جنگی و تکرار بحران شدید اقتصادی؟ با همه این نگرانی‌ها دولت همچنان مصمم است که با قطع یارانه معیشتی کوپن را جایگزین کند هرچند که اقتصاد دانان زیادی نسبت به این تصمیم هشدار داده‌اند و معتقد هستند در شرایط فعلی نه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی قابل پرداخت است و نه توزیع کوپن میان مردم. با همه این تفاسیر هنوز مشخص نیست چه زمانی یارانه جدید رئیسی قطع و کالابرگ هوشمند دولت رونمایی می شود، در همین رابطه با دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

یارانه را فقط به توزیع کننده بدهید

باهنر در رابطه با لزوم توزیع کالابرگ میان مردم گفت: در موضوع کالابرگ عقیده دارم که مردم می‌توانند کالابرگ را به موقع دریافت کنند و یارانه‌ها پشت کالابرگ‌ها به توزیع کننده‌ها داده شود و به خود مصرف‌کننده تحویل داده نشود چون وقتی به مردم پول می‌دهیم گرفتاری‌های مردم آنقدر زیاد است که قبل از اینکه پول به کالاهای اساسی و مصرفی مردم برسد خرج مخارج و مصارف دیگری می‌شود.

وی افزود: متاسفانه ذائقه‌ها عوض شده است من کم سراغ ندارم که خانواده‌ای تحت پوشش امداد است و به سختی زندگی می‌گذراند ولی فرزند جوانش حتما باید یک گوشی سامسونگ در دست داشته باشد. درحالیکه نرخ یک گوشی سامسونگ شاید هزینه سه چهار ماه این خانوار باشد ولی ذائقه عوض شده است. اگر پول یارانه نقد باشد احتمال زیادی می‌رود که این پول صرف کالاهای دیگری شود از این رو کالابرگ حرکتی مفید است.

باهنر تاکید کرد: وقتی یک خانواده ۵ نفره دو میلیون تومان می‌گیرد یک تصویر این است که این دو میلیون به خرید ۱۵ کیلو گوشت اختصاص داده شود و یک ماهه دلی از عزا در بیاورند و یک شب درمیان گوشت بخورند و یا اینکه در یک فقره این دو میلیون تومان را بدهند یک شلوار لی برای بچه بخرند.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله این است که تورم را کنترل کنیم وگرنه سال به سال زور یارانه و ارزش این پول کمتر می‌شود.

روحانی تورم را سرکوب کرد

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل تورم باید کاری برنامه ریزی شده انجام بدهیم و باید حتما کارگروهی خردمند برای کنترل و مدیریت دراز مدت تورم بگذارند. من می‌دانم که می‌شود تورم را سرکوب کرد و این شیوه همان کاری بود که دولت آقای روحانی انجام داد. ولی این مفید نیست و تورم را باید در دراز مدت کاهش داد.

باهنر در رابطه با اینکه دولت رئیسی بیشتر تلاش دارد تا بلوک شرق را در سیاست خارجی فعال کند، گفت: بحث این بود که تمام تخم‌مرغ هایمان را در یک سبد نگذاریم یک دولت مدیر و خردمند باید بتواند از تمام فرصت هایش استفاده کند. ما جنگ اوکراین و روسیه را نمی‌پسندیم و می‌خواهیم این جنگ هر چه زودتر تمام شود. همین مردمی که کشته می‌شوند همه انسان هستند و ما ناراحت هستیم ولی در مورد فرصت‌های جنگ باید سعی کنیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم. مرحوم مدرس بحثی با عنوان موازنه منفی داشت ما باید از درگیری‌های شرق و غرب حداکثر استفاده را داشته باشیم و نه به شرقی‌ها به به بگوییم و نه به غربی ها. متاسفانه برخی از سیاستمداران ما صفر و صدی هستند. در دیپلماسی هر کسی به دنبال منافع خود است. منافع ما با برخی کشور‌ها هم سو است و انجا است که باید تلاش کنیم و تیم درست کنیم و با هم گروه داشته باشیم. در جاهایی منمافع ما با منفعت کشور دیگری در تضاد است آن جا هم باید از حداکثر فرصت‌ها استفاده کنیم.

چهار میلیون نفری که در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار گرفته‌اند از معترضانی هستند که اعترضاشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شد. این افراد همچنان حق برداشت از حساب یارانه خود را ندارند.

در میانه ماه خرداد هنوز موعد قطعی واریز یارانه‌ جدید مشخص نیست، اما دولت بر فهرست یارانه‌بگیران اضافه کرده است.

این افراد کسانی هستند بعد از اجرای اصلاحات ارز ترجیحی، از دریافت یارانه جدید محروم شدند اما از طریق سامانه ثبت اعتراض وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکایت خود را ثبت کردند.

داریوش ابوحمزهء، معاون رفاهی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: تعداد چهار میلیون نفر برای دریافت یارانه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شدند.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در این باره به تجارت‌نیوز گفت: گروه جدید فقط مبلغ را دریافت می‌کنند اما حق برداشت از آن را ندارند.

وی افزود: این وضعیت کماکان تا پایان بررسی صلاحیت معترضان مورد نظر ادامه می‌یابد.

موعد برداشت یارانه خرداد، شاید تا چند روز آینده

در جریان ثبت درخواست معترضان و جاماندگان یارانه جدید، دولت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول نام‌نویسی از متقاضیان کرد اما در نهایت مسئولیت بررسی و احراز صلاحیت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

در همین رابطه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: تمام معترضانی که شکایت خود را از طریق این سازمان ثبت کردند به وزارت تعاون معرفی شده‌اند و هنوز وضعیت این گروه برای دریافت یارانه مشخص نیست.

وی در عین حال در مورد موعد امکان برداشت واریزی خرداد گفت: هنوز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغی  نشده است اما به احتمال زیاد تا چند روز آینده دراین خصوص اطلاع رسانی می‌شود.

به دنبال اجرای برنامه اصلاحات ارز ترجیحی، دولت از محل ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی، واریزی جدیدی تعریف کرد. این یارانه ماهیتی غیر نقدی دارد و با هدف تامین اقلام ضروری به دهک‌های اول تا دهم پرداخت می‌شود.

به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت توزیع الکترونیکی، این یارانه برای دو ماه اول به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما دولت امکان برداشت همه آن را به صاحبان حساب نداد.

دادن حق برداشت یارانه خرداد از این حیث دارای اهمیت است که می‌تواند مبنای واریزی ماه‌های بعدی باشد.

نزدیک به یک ماه از دهک بندی های جدید و حذف یارانه عده ای از مردم می گذرد، مساله ای که در ابتدا خشم عده ای را برانگیخت. شاید برای همین است که برای جاماندگان و حذف شده گان سامانه های اعتراض قرار دادند.

یارانه مساله ای است که از ابتدا موافقان و مخالفانی را به دنبال داشته است. موافقان پرداخت یارانه آن را کمک به معیشت مردم می دانستند و مخالفان آن  معتقد بودند پرداخت یارانه به مردم موجب افزایش تورم و نقدینگی می شود. بهمن آرمان اقتصاددان در رابطه با این موضوع به گسترش‌نیوز می‌گوید: مساله حذف یارانه هامی تواند بر اشتغالزایی تاثیر گذار باشد، زیرا از یک منبع درآمدی  دولت بتواند سرمایه‌گذاری کند.  که این امر می تواند از طریق حذف یارانه ها و راه‌های دیگری باشد، باشد، به عنوان مثال؛ آقای  سی‌سی  هنگامی که رئیس جمهور مصر شد، پس از چند ماه اعلام کرد که از تاریخ معینی سوبسید های حامل انرژی توسط دولت دیگر پرداخت نخواهد شد. در آن زمان مردم اعتراض کردند و پمپ بنزین‌ها را به آتش کشیدند، اما این رئیس جمهور با همان پول برای افزایش ظرفیت کانال سوئز اقدام کرد. چرا؟ برای اینکه بتواند کشتی های بیشتری را از این طریق عبور دهد و سالانه میلیارد ها دلار درآمد خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: با فرض اینکه در کشوری مانند ایران  که نرخ بیکاری به حدی  بالاست، که امکان تشکیل خانواده برای بسیاری از جوانان وجود ندارد، در چنین شرایطی اگر دولت  اعلام کند یارانه بنزین را به تدریج کاهش  میدهم یا قیمت  برق و گاز تصفیه خانه‌ای را به تدریج افزایش می دهم. ولی در ازای این افزایش قیمت و با پول حاصل از افزایش قیمت‌ها باید اقداماتی نظیر ؛ ساخت چند کیلومتر راه آهن، چند صد کیلومتر آزاد راه و یا چند صد هزار واحد مسکونی،صورت بگیرد.

آرمان ادامه داد: اما دولت در شرایط فعلی  یارانه ها برای تامین درآمد خود فشار را بیشتر بر روی بخش تولید گذاشته است، به طوری که قیمت گاز طبیعی برای فعالان  صنایع انرژی‌بر تقریبا ۳.۷ برابر شده است یا برای صادرات فولاد عوارض ۱۷ درصدی وضع شده است. به عبارتی برای تامین کسر بودجه خود  چنین اقداماتی را پیش گرفته است وگرنه سیاست  دولت آقای رئیسی درمورد حذف یارانه ها  یک «باید» است .

این اقتصاددان اضافه کرد: کشوری را نمی‌توان برای همیشه زیر چادر اکسیژن قرار داد. آن هم کشوری که  در شرایط تحریم قرار دارد و هم شدیدا به واردات  مواد غذایی وابسته است، یعنی رسما دولت اعلام می‌کند که  ما در سال جاری هفت میلیون تن واردات گندم داشته‌ایم. بنابراین اگر دولت  برنامه مشخصی ارائه دهد که در ازای حذف این یارانه ها چه مقدار درامد ایجاد می شود و با ان پول چه کاری انجام می دهد طبیعتا رقبت مردم نیز بیشتر می‌شود و مخالفی با چنین رویه ای ندارند، زیرا اگر یک آزاد راه ساخته شود در مصرف های حامل های انرژی، کاهش ساعت استهلاک خودروها قطعات مصرفی و..... صرفه جویی می شود که عملا در اقتصاد ملی کشور قرار می گیرد و اگر به مردم گفته شود طبیعتا چنین کاری را می‌کنند.

چاپ اسکناس و تورم چند برابری

آرمان افزود: دولت مصدق زمانی‌که تصمیم گرفت، نفت را ملی کند ایران  در شرایط تحریم قرار داشت و سایر کشورها از ایران  نفت خریداری نمی‌کرند، به همین دلیل   دولت اعلام کرد برای اداره کشور دست من بسته است  و اوراق قرضه منتشر می‌کنم و با اوراقی که مردم خریداری می‌کنند کشور را اداره می کنیم.  استقبال مردم تا حدی بود که نه برای گرفتن سود بلکه  کمک به کشور اوراق خریداری کردند و هنوز هم تعدادی هستند که آن اوراق قرضه  دولت مصدق را در قاب عکس هایی نگهداری می‌کنند.

تورم ایران نتیجه سیاستگذاری‌های پولی اشتباه

این اقتصاددان ادامه داد: اگر دولت مشخص کند که که با این کاهش یارانه ها چه کاری می‌کند طبیعتا  مردم  استقبال می‌کنند. اکنون قیمت بنزین در ایران به حدی است که حتی  هزینه حمل آن پوشش داده نمی شود. یعنی دولت نه تنها درآمدی ایجاد نمی‌کند بلکه برای خود هزینه تراشی هم می کند.

وی افزود: متاسفانه در قبال این هزینه‌ها  درآمدی وجود ندارد ، برای همین دولت اقدام چاپ اسکناس بدون پشتوانه میکند، که بخش بزرگی از تورمی که در ایران است به دلیل سیاستگذاری های پولی اشتباهی است که در کشور انجام می گیرد. همچنین دلایلی چون؛ تغییرات آب‌و هوایی در جهان و جنگ اوکراین قیمت مواد غذایی در ۱۰ سال گذشته بیشترین رشد را تجربه می کنند به طوری که قیمت یک تن گندم که ۳۰۴ دلار بود   در هفته گذشته به قیمت ۴۰۰ یورو تقریبا ۴۲۰ دلار افزایش پیداکرده است.

آرمان در پایان گفت: اگر دولت می خواهد مردم متوجه واقعیت شوند، باید اجازه دهد که این مساله برای مردم به طور کامل شکافته شود؛ اکنون و برای مردم توضیح  ندادند که از طریق این  کاهش یارانه ها در نهایت عزم چه کاری را دارند، بنابراین به نظر می‌رسد تنها راه کار این موضوع آن است که دولت  برای مردم مشخص کند که در ازای کاهش یارانه ها چه اقداماتی انجام می دهد.

 

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ملاک‌های وزارت تعاون برای دهک‌بندی خانوارها واقعی نبود گفت: به دستور رییس جمهور سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید مجدداً دهک‌بندی‌ها را بررسی کند.

خلیل بهروزی‌فر درباره گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه درباره نحوه توزیع یارانه‌ها در جلسه یک خرداد کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در این جلسه نحوه دهک‌بندی اقشار جامعه برای پرداخت یارانه‌ها و کمک معیشتی بررسی‌ شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه دهک‌بندی خانوارها اشتباهاتی رخ داده که وزیر تعاون نیز به آن اقرار کرد خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در ابتدای تصمیمات و اقدامات مهم معمولاً این ایرادات مشاهده می‌شود.

وی افزود: در این راستا کارشناسان امور مردمی کردن یارانه‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در حال انجام بررسی‌های لازم هستند تا آمار و اطلاعات دقیقی برای دهک‌بندی خانوارها کسب کنند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه ملاک‌های وزارت تعاون برای دهک‌بندی خانوارها واقعی نبود گفت: به عنوان مثال خانوارهایی به اشتباه از دهک‌‌های پایین خارج شده و در دهک دهم قرار گرفتند و یارانه آنان قطع شد و در مقابل خانوارهایی که باید در دهک دهم قرار می‌گرفتند مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی شدند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دستور رییس جمهور برای بررسی دهک‌بندی‌ها خبر داد و ابراز داشت: در این راستا رییس جمهور دستور داد تا براساس شکواییه افراد از نحوه دهک‌بندی‌ها سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و تیمی که در حوزه مردمی‌سازی یارانه فعالیت می‌کند مجدداً معیارها را واقعی کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی دهک‌بندی‌ها و واقعی کردن معیارها اقدامی زمان‌بر بوده و به زودی اتفاق نمی‌افتد تصریح کرد: با این وجود به دستور آیت‌الله رییسی رییس جمهور باید به همه مشمولان، کمک معیشتی پرداخت شود تا حق کسی تضییع نشود.

وی در تشریح آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح اصلاح قانون نظام صنفی نیز یکی از اولویت‌های مدنظر کمیسیون اجتماعی مجلس است اما پس از تعطیلات مجلس طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت وارد صحن شده و بررسی می‌‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره زمان بررسی این طرح در کمیسیون با توجه به دغدغه بالای اصناف برای اصلاح قانون نظام صنفی گفت: طرح اصلاح قانون نظام صنفی دارای اشکالاتی است که باید با کارشناسی دقیق ایرادات آن برطرف و سپس بررسی شود.

بهروزی‌فر در مورد علت تعلل دولت برای تائید مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی امسال برای تأمین اجتماعی پیش‌بینی شد افزود: مشکل دولت تأمین منابع این مصوبه است اما باید آیین‌نامه‌های اجرایی این مصوبه را تنظیم کرده و سریعاً ابلاغ کند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس درباره پیگیری‌های انجام شده برای جلوگیری از انحلال سینما طلوع فومن که به دلیل مشکلات موجود خواستار تغییر کاربری است گفت: پیرو پیگیری‌ و مکاتبات انجام شده دستوراتی از سوی آقای میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر کشور در این زمینه صادر شد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با هماهنگی اداره‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بنا شد آقای خزائی رییس سازمان سینمایی و معاونانش در هفته‌های آینده به استان گیلان سفر کرده و برای بررسی مشکلات از سینما طلوع فومن نیز بازدید به عمل آوردند.

دستیار وزیر اقتصاد عنوان کرد: به دولت تکلیف شده، باید بجای یارانه نقدی از ماه سوم به مردم کالابرگ بدهند، این روش مشکلات زیادی بهمراه خواهد داشت.

علی ملکی دستیار وزیر اقتصاد عنوان کرد: به دولت تکلیف شده، باید بجای یارانه نقدی از ماه سوم به مردم کالابرگ بدهند، این روش مشکلات زیادی بهمراه خواهد داشت.

وی افزود: مردم با یارانه‌ای که دولت به آن‌ها می‌دهد باید تنها بتوانند کالاهایی را خریداری کنند که بر اثر حذف ارز ترجیحی گران شده‌اند.

ملکی درخصوص مشکلات این طرح گفت: تامین کالاهای ارزان برای خرید با کالابرگ در شهرها و روستاهای دورافتاده بسیار سخت و پیچیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز بازتوزیع یارانه به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد.

میرکاظمی گفت: میزان یارانه‌ای که اکنون باز توزیع می‌شود، بسیار بیشتری از چیزی است که باید به ارز ترجیحی داده می‌شد؛ یعنی اگر میزان کل یارانه‌ها از نظر ریالی، به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و ما به التفاوت نرخ ارز را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، میزان کل یارانه‌ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار می‌شود که قبلاً این میزان هزینه نمی‌کردیم.

او گفت: مطلب اصلی که بحث اصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها، تامین کسری بودجه نیست؛ بلکه این است که دولت از کف بازار بیرون می‌رود و دیگر واردکننده و توزیع کننده نخواهد بود که باید این اقدامات به بخش خصوصی سپرده شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه قبلا در ابتدای زنجیره توزیع پرداخت می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی به جایی خارج از مرز‌ها و شبکه توزیع می‌رفت، ولی اکنون به خود مردم می‌رسد و هدر نمی‌رود.

پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است.

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خرداد، ماه گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما همچنان قابل برداشت نیست. این یارانه را چه زمان می‌توان برداشت کرد؟

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد یارانه خرداد احتمالا اواخر ماه جاری واریز می‌شود. علت این مساله هم رسیدگی به اعتراض افرادی است که یارانه نگرفته‌اند.

کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

اما بسیاری از این افراد به عدم واریز یارانه انتقاد کردند. قرار شد معترضان به واریز نشدن کمک معیشتی اردیبهشت ماه، در سامانه ثبت‌نام کنند و وزارت کار بعد از رسیدگی به این اعتراضات، لیست جدید یارانه‌بگیران را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

حالا این سازمان اعلام کرده که برای واریز یارانه خرداد ماه، منتظر اتمام ثبت‌نام جاماندگان است و در مرحله بعد باید اطلاعات ثبت‌نام شدگان را بررسی کند و این روند سبب می‌شود که یارانه آخر خرداد ماه واریز شود.

اولین یارانه جدید در روز ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد و انتظار می‌رفت که یارانه خرداد ماه هم نهایتا تا تاریخ ۲۱ خرداد قابل برداشت باشد.

یارانه جدید برای جاماندگان واریز می‌شود؟

رئیس جمهور گفته بود درباره اولین ماه واریز یارانه‌ها اصل بر خوداظهاری افراد است و یارانه جدید برای تمام افرادی که اعتراض کرده‌ و در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند واریز می‌شود.

اما قرار بر این بود افرادی که همچنان وارد لیست نشده‌اند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند تا اطلاعات آنها راستی‌آزمایی شود و چنانچه جزو ۹ دهک اول درآمدی باشند وارد لیست یارانه خرداد ماه شوند.

فرصت ثبت‌نام برای کمک معیشتی جدید تا چهارم خرداد ماه بوده و افراد تنها تا امروز برای اعتراض و ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

به نظر می‌رسد که وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید به اعتراضات و درخواست‌های ثبت‌شده رسیدگی کند و افراد واجد شرایط را به لیست پیشین اضافه کند. بر این اساس با توجه به اینکه قرار است به اعتراضات هم رسیدگی شود یارانه جاماندگانی که وزارت کار تشخیص بدهد، پایان ماه واریز می‌شود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا یارانه خرداد ماه در آخرین روزهای ماه جاری قابل برداشت می‌شود.

کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

با اینکه زمان زیادی از پرداخت یارانه جدید دولت نمی‌گذرد اما در آستانه شروع سومین ماه سال، اغلب مردم پرسش یکسانی دارند: آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، در روزهای گذشته مردم به دو گروه تقسیم شدند، یکی آنهایی که یارانه جدید را گرفته‌اند و دیگری آنها که به نگرفتن یارانه معترضند. اما شرایط در مورد یارانه خرداد چگونه است؟

اکنون به این صورت است که یارانه دسته نخست شامگاه نوزدهم اردیبهشت به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد. دولت دو شب بعد اجازه برداشت از این حساب را داد. این گروه از مردم از شامگاه ۲۱ اردیبهشت مجاز به خرج کردن آن هستند.

به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟

در این رابطه دولت در ابتدا اعطای مجوز برداشت مبلغ را ملاک تعیین زمان پرداخت یارانه جدید اعلام کرده بود.

به بیان دیگر احتمال بالایی وجود دارد که برای ماه خرداد و ماه‌های پس از آن یارانه جدید در تاریخ شامگاه بیست و یکم به حساب سرپرستان واریز شود.

در خصوص گروهی از مشمولان دسته دوم که معترضان به نگرفتن یارانه جدید هستند، صحبت از پرداخت علی‌الحسابی یارانه‌ها در میان است.

مبنای این واریز دستور ریاست‌جمهوری در خصوص ملاک قرار دادن خوداظهاری معترضان است. به گفته وزیر رفاه قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن گروه از معترضانی که سهم فروردین را دریافت کرده‌اند، مبلغی را علی‌الحسابی واریز کند اما صاحبان حساب حق برداشت از آن را نخواهند داشت.

انتظار می‌رود در صورت قبول واقع شدن درخواست اعتراض، امکان برداشت از حساب به این گروه از شهروندان داده شود.

با این تفسیر، اگر شهروندی در فهرست دریافت‌کنندگان قرار بگیرد، از ماه آینده همزمان با سایریرن، یارانه خرداد را خواهد گرفت.

شرایط جدید چگونه است؟

یارانه جدید بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت است. نتیجه اجرای این برنامه، ادغام تمام پرداخت‌های نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ست.

در ساختار جدید، هرکس که در دهک دهم درآمدی نباشد ماهانه از دولت یارانه می‌گیرد. دهک اول تا سوم هر ماه ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

در این ساختار، دولت برای جامانگان یارانه جدید، حق ثبت اعتراض و پیگیری آن را محفوظ نگهداشته است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دو مرجع رسیدگی کننده به درخواست معترضان است.

از طرف وزارت رفاه، سامانه اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir/  برای ثبت درخواست کسانی که به کم بودن یارانه خود اعتراض دارند، تعیین شده است.

به نظر می‌رسد پرداخت‌های مشروطی که وزیر تعاون راجع به آن صحبت کرده است. نتیجه فعالیت این سامانه باشد.

باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی حذف شده است، آیا در خرداد ماه باید منتظر یارانه جدید باشیم؟

تاکنون در ماه افراد حداقل دو یارانه دریافت می‌کردند؛ یارانه نقدی که همان یارانه ۴۵هزار تومانی بود و سابقه‌ای ١٠ساله در کشور داشت و یارانه دیگر نیز همان یارانه معیشتی بود که از پاییز سال ٩٨ پرداخت شد.

حالا پس از سال‌ها تغییراتی در پرداخت یارانه‌ها رخ داده است؛  براین اساس قرار شده تا ارز ترجیحی حذف شود و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود؛ برنامه فعلی نیز این بود که براساس دهک‌بندی افرادی که در دهک اول تا سوم هستند نفری ۴٠٠هزار تومان و افرادی که در دهک چهارم تا نهم هستند نفری ٣٠٠هزار تومان یارانه بگیرند. دهک  دهم نیز از این یارانه محروم شده و هیچ یارانه‌ای به دهک دهمی ها اعطا نخواهد شد.

در همان ابتدا وقتی این یارانه پرداخت شد، این سوال مطرح بود که تکلیف یارانه معیشتی  و نقدی چه خواهد شد؟  براساس پیگیری‌ها پاسخ آن است که دیگر قرار نیست یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شود و همه یارانه‌ها در هم تجمیع شده است.

از سویی دیگر نیز یارانه دو ماه همزمان واریز شد و باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است، خرداد ماه احتمالا هیچ یارانه‌ای برای افراد واریز نشود.

البته گفتنی است که در همان ابتدا عنوان شد که یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی تنها دو ماه پرداخت می‌شود و بعد از آن کالابرگ داریم. بنابراین در صورتی که زیرساخت‌های کالابرگ فراهم شود، احتمالا دیگر هیچ یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی نخواهیم داشت.

وضعیت غربالگری یارانه بگیران حکایت از آن دارد که اگرچه برخی از افراد در بخشی از اطلاعات کشور، جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب می شوند اما در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم هستند.

نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی که با محوریت اصلاح سیاست ارز ترجیحی و حذف این ارز از ۵ قلم کالای اساسی صورت گرفت، از طرح جدید دولت برای پرداخت یارانه نقدی رونمایی کرد و در همان شب نیز مبالغ ۳۰۰ (برای دهک‌های چهارم به بعد) و ۴۰۰ هزار تومان (برای سه دهک اول) به حساب سرپرستان ۹ دهک کشور واریز و به این ترتیب دهک دهم از لیست یارانه بگیران حذف شد.

آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تقریباً ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صف دریافت یارانه خارج و تحت عنوان جاماندگان یارانه جدید معرفی شدند و وزیر کار نیز با اطمینان خاطر اعلام کرد که بر اساس معیارهایی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی، خانوارهای پردرآمد را از لیست یارانه حذف کرده است؛ با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که در بین حذف شدگان، اقشار ضعیف و متوسط جامعه نیز وجود دارند که پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند اما در این دوره از فهرست حذف شده‌اند.

 کشف بیش از ۳۵ هزار تن کالای اساسی احتکارشده توسط سازمان اطلاعات…

البته چند روز پیش، رئیس جمهوری دستور دارد که کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

۶ ابهام در مورد حذف افراد از فهرست دریافت یارانه و واریز مجدد یارانه به جاماندگان وجود دارد؛ نخست آنکه هنوز شفاف سازی خاصی در مورد میزان یارانه واریزی و تداوم یا عدم تداوم واریز صورت نگرفته است.

در واقع هنوز مشخص نیست یارانه‌ای که قرار است به جاماندگان واریز شود ۳۰۰ هزار تومانی یا ۴۰۰ هزار تومانی است و مشخص نیست این یارانه در ماه دوم هم به حساب این افراد واریز خواهد شد یا خیر.

نکته بعدی اینکه در بین حذف شدگان خانوارهایی هستند که سرپرست خانوار بازنشسته و حداقلی بگیر است اما فرزند خانواده درآمد بالاتری دارد و یا اینکه دارای خودرو و سپرده بانکی است، وزارت رفاه نیز بر همین مبنا، یارانه کل خانوار را حذف کرده است.

همچنین مساله بعدی مربوط به افرادی است که اگرچه تحت حمایت سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند اما بنا به دلایلی همچون داشتن یک خودرو و … از لیست یارانه بگیران حذف شده‌اند.

بنابراین اگر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان دقیق‌تر بود باید به صورت پیش فرض این افراد در فهرست یارانه بگیران قرار می‌داد نه اینکه این افراد در بخشی از اطلاعات جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب شوند و در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم!

نکته بعدی در مورد معیار قرار دادن سفر خارجی افراد است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد در یک خانوار اگر یک نفر هم سفر خارجی ولو کاری رفته باشد، جزو دهک دهم محسوب شده و از دریافت یارانه محروم شده است. در حالی که باید راستی آزمایی دقیق‌تری در خصوص این معیار انجام می‌شد زیرا صرف رفتن به سفر خارجی نمی‌تواند نشاندهنده این باشد که فرد جزو افراد متمول جامعه است.

موضوع بعدی اینکه برخی از خانوارهایی در فهرست حذف شدگان قرار گرفته‌اند، کسانی هستند که فرزندان آنها بعد از ازدواج اقدام به جداسازی حساب یارانه خود نکرده‌اند و خانوار به دلیل وضعیت مالی فرزند ازدواج کرده خود، از فهرست دریافت یارانه حذف شده است.

همچنین تعدادی تماساز سوی برخی از زنان سرپرست خانوار صورت گرفته که اعلام کرده‌اند پیش از این یارانه دریافت می‌کردند اما در یارانه جدید، از فهرست حذف شده‌اند در حالی که این افراد اغلب جزو دهک‌های یک تا ۹ محسوب می‌شوند.

طی چند روز گذشته در تماس‌های متعددی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر ابهامات مطروحه در این گزارش بود اما متأسفانه از وزارتخانه مذکور کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

افراد مجرد می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند، و آنها را به عنوان فرد مجرد ثبت‌نام می‌کنند. ویژگی‌هایی که درمورد آنها بررسی می‌شود صرفا مربوط به خودشان است.

جی پلاس؛ سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ممکن است شخصی پدر و مادرش مشمول دریافت یارانه نباشند اما خودش مشمول دریافت یارانه شود.

وی افزود: افراد مجرد می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند، و آنها را به عنوان فرد مجرد ثبت‌نام می‌کنند. ویژگی‌هایی که درمورد آنها بررسی می‌شود صرفا مربوط به خودشان است.

متقاضیان جدید یارانه اعم از جاماندگان، برای ثبت نام طبق زمان بندی اعلام شده باید به درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنند.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شده است.

از سال ۱۳۹۳ که دولت یازدهم، اقدام به ثبت نام از کلیه افراد متقاضی دریافت یارانه کرد، بیش از ۲،۵ میلیون خانوار از دریافت یارانه جاماندند. در این گروه، برخی خانوار‌ها برای همراهی با دولت و ذخیره منابع ملی از ثبت نام یارانه انصراف دادند. پس از ۸ سال فرصت ثبت درخواست مجدد برای قرار گرفتن در لیست یارانه‌بگیران فراهم شده است.

در ادامه نحوه ثبت نام جاماندگان یارانه  توضیح داده شده است.

سرپرستان خانوار‌هایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری نمایند و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد فرد از طریق این درگاه است.

درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روز‌های یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه‌های اعلام‌شده ندارند.

 اطلاعاتی که پیش از ثبت نام نیاز دارید

۱- شماره تلفن همراه سرپرست خانوار که به نام وی باشد

۲- شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار و کلیه اعضای خانوار

۳- شماره شبای بانکی که تصمیم دارید یارانه به آن حساب واریز شود. دقت کنید شبای بانکی را به درستی وارد کنید. در غیراینصورت یارانه به حسابتان واریز نخواهد شد و ناچار به مراجعه مجدد به شعب بانک‌ها برای معرفی و ثبت شماره حساب خود در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خواهید شد. (حساب بانکی توسط کارمند بانک در سامانه Ebank سازمان هدفمندی درج خواهد شد.)

۴- کدپستی محل سکونت خانوار

 ورود به سامانه ثبت‌نام جاماندگان یارانه جدید

۱- ابتدا روی آدرس سامانه https://sso.my.gov.ir/login کلیک کنید تا وارد سامانه ثبت نام شوید.

۲- با ورود به سامانه این صفحه را مشاهده می‌کنید:

جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟

 ورود شماره تلفن همراه و کد امنیتی

۱-در صفحه مذکور شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. شماره تلفن همراه می‌بایست به نام سرپرست خانوار باشد. چنانچه سیم کارت به نام سرپرست خانوار نباشد، امکان ثبت‌نام برای متقاضی وجود ندارد.

۲- سپس کدامنیتی را به درستی در بخش کد امنیتی وارد نمایید.

نکته: حتما کیبورد تلفن همراه، لپ تاپ و یا کامپیوتر را در حالت انگلیسی قرار دهید. چنانچه کیبورد فارسی باشد، اطلاعات مذکور درج نخواهد شد.

ارسال کد تایید از طریق پیامک

۱- پیامکی حاوی کد تایید برای شما ارسال خواهد شد. دقت کنید که هیچگونه لینکی در پیامک ارسالی وجود ندارد. مراقب سودجویان و کلاهبرداران باشید.

نکته: پیامک با سرشماره MGOV ارسال خواهد شد. به سرشماره دقت کنید.

جاماندگان یارانه جدید چگونه ثبت نام کنند

 ورود کد تایید در سامانه

۱- کد تایید را به درستی در سامانه ثبت کنید. باز هم تاکید می‌کنم که کیبورد در حالت انگلیسی قرار دهید و سپس اقدام به ورود کد تایید در سامانه نمایید.

۲- پس از ورود کد فعالسازی که برای شما پیامک شده است، دکمه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

 ورود کدملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار

۱- در این مرحله می‌بایست شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار را وارد نمایید.

نکته ۱: دقت کنید که شماره ملی و تاریخ تولد دقیقا مطابق با اطلاعات شناسنامه و کارت ملی شما باشد. هرگونه مغایرت باعث بروز مشکل در فرایند ثبت‌نام می‌شود.

۲- تاریخ تولد را باید از تقویم انتخاب کنید. پس از انتخاب سال تولد، ماه تولد خود را انتخاب کنید و نهایتا بر روی روز تولد خود کلیک کنید.

۳- سپس دکمه تایید اطلاعات را انتخاب نمایید.

نکته ۲: کیبورد شما در زمان ورود کدملی باید در حالت انگلیسی باشد. با استفاده از کدملی و تاریخ تولد، اطلاعات شما از سازمان ثبت احوال استعلام خواهد شد.

 ثبت اطلاعات سرپرست خانوار

۱- سرپرست خانوار می‌بایست وضعیت تاهل خود (متاهل / مجرد) را انتخاب نماید.

۲- سرپرست خانوار می‌بایست در بخش کدپستی، گزینه دارم را انتخاب نماید. سپس کدپستی ۱۰ رقمی محل سکونت خود را ثبت نماید.

۳- سرپرست خانوار می‌بایست شناسه شبای بانکی خود را به این فرمت (نمونه: IR۸۴۰۶۱۰۰۰۰۰۰۰۷۰۰۷۹۰۱۱۱۱۱۱) ثبت نماید.

نکته:

دقت کنید شبای بانکی حسابی که می‌خواهید یارانه به آن واریز شود را به درستی وارد کنید. حتما کیبورد در طول مدت زمان ثبت درخواست در حالت انگلیسی باشد.

دقت کنید شماره حساب مذکور مسدود نباشد. در غیراینصورت یارانه به آن حساب واریز نمی‌شود.

از اینکه حساب بانکی مشکلی در واریز و برداشت وجه مشکلی ندارد اطمینان حاصل کنید؛ سپس اقدام به ثبت شناسه شبای بانکی نمایید.

۴- در انتهای این بخش، دکمه ثبت سرپرست خانوار را انتخاب کنید.

 ثبت اعضای خانوار

۱- در صورتی‌که گزینه متاهل را انتخاب کرده باشید، می‌بایست اعضای خانوار خود را ثبت کنید.

۲- در ابتدا می‌بایست گزینه افزودن عضو خانوار را انتخاب نمایید. به تعداد اعضای خانوار که می‌خواهید اضافه کنید، می‌بایست این دکمه را انتخاب نمایید.

۳- برای هر عضو خانوار سه فیلد اطلاعاتی را باید تکمیل کنید: شماره ملی – تاریخ تولد – وضعیت تاهل

۴- پس از ورود اطلاعات هر عضو، دکمه ثبت عضو جدید را انتخاب نمایید.

۵- همانطور که گفته شد برای افزودن عضو جدید، دکمه افزودن عضو خانوار را انتخاب نمایید.

۶- پس از افزودن اطلاعات کلیه اعضای خانوار، گزینه ثبت و ارسال نهایی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پیش از انتخاب این دکمه، کلیه اقلام اطلاعاتی صحیح باشد.

پس از این مرحله این تصویر را مشاهده می‌کنید:

جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

هدفمندی یارانه ها اگر چه قانون مصوب مجلس است راهی جز اجرای آن وجود ندارد، اما همراه با این قانون که نوعی جراحی اقتصادی است باید اصلاحات ساختاری نیز در کشور دنبال شود. اگر بر مردم تورم و هزینه های اضافی را تحمیل می کنیم باید در اشتغال و درآمد آنها هم گشایشی ایجاد کنیم اینکه بدون اصلاح ساختاری تن به جراحی ‌های اقتصادی دهیم، این جراحی ها منجر به مرگ اقتصاد کشور می‌شود.

لازم است همزمان با این جراحی‌ها کاهش هزینه‌های جاری، حذف دستگاه‌های اداری موازی، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات، تمرکز زدایی ، اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، کاهش وابستگی غذایی به خارج از کشور، افزایش عمق تولیدات صنعتی و معدنی، توجه به کاهش وابستگی در بخش های بهداشتی و درمانی، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور و ده‌ها اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد.

دولت باید ضوابط و معیارهای پرداخت یارانه به افراد را مشخص کرده و با کنترل دقیق اطلاعات خانواده ها اگر حقی از خانوار ها ضایع شده آن را جبران کند. اگر چه عدد پرداختی یارانه در هر ماه با این تورم موجود عدد قابل توجهی نیست ولی تبعیض و تفاوت معیارهای دوگانه در حذف افراد برای مردم قابل تحمل نیست. در این شرایط زمانی حذف یارانه‌ها جای تحلیل های اقتصادی کمک‌های فکری مرکز های پژوهش های مجلس و نمایندگان و جامعه خالی بوده و نیاز است این مرکز خلا تحلیل‌های اقتصادی را پر کرده و به نمایندگان اطلاعات کافی بدهد.

مجلس زمانی منتسب به صفت انقلابی است که ساختار روان و کارآمد و متناسب با نیاز کشور داشته باشد، مجلس باید بیش از اینها از وقت خودش برای اصلاح امورات کشور استفاده کند، اگر مجلس کارا باشد، قوای مجریه و قضاییه کارا خواهند شد. نیاز است مجلس با اولویت سنجی درست اقدام به سفارش لوایح و تهیه طرح های ضروری برای حل معضلات قانونی کشور کرده و آستین همت را بالا زده و با پرکردن خلا های قانونی و بروز کردن قوانین کهنه و غیر موثر اقدام کند. انتظار این است که در سال سوم فعالیت مجلس افرادی توانمند، مختصص و مجرب در ترکیب هیات رئیسه قرار گیرند تا به خوبی بتوانند از ظرفیت مجلس برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

در دولت و استانها به مدیرانی نیاز داریم که در کنار مدیریت هزینه ها به صورت تامین مالی طرحها و پروژههای حوزه کاری خود باشند. منابع محدود مالی کشور اجازه نمی‌دهد که همه طرح ها از طریق دولت تامین مالی شود، ضرورت دارد که مدل های مناسب تامین مالی به عنوان یک دغدغه در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد. اگر سرمایه مردم در داخل کشور به کار گرفته شود نه تنها خروج سرمایه از کشور موضوعیتی نخواهد داشت بلکه سرمایه های خارجی هم به کشور وارد خواهد شد.

انتظار داریم دولت در اجرای قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کارها جدیت لازم به خرج دهد، جدی گرفتن این قانون هم هزینه دریافت مجوزها را کاهش داده و هم زمان دریافت مجوزها را حداقل می‌ کند و مزایای زیادی دارد.

فرآیند اداری در برخی از وزارت خانه‌ها از جمله وزارتخانه های راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و نفت بسیارکند و وقت گیر بوده و نیاز است دولت در این زمینه فکری کرده واین مشکلات را حل کند.

با توجه به اولویت کشور در تامین آب شرب مناطق، انتظار داریم در اسرع وقت طرح انتقال آب از سد درودزن به شهرستان خرامه تکمیل تا به این شهرستان‌ها اگر امکان دادن آب کشاورزی وجود ندارد لااقل برای مصارف شرب، دامداری و صنعت به آنها آب بدهیم.

از دولت انتظار داریم قبل از شروع فصل گرما نسبت به تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز از سد دوردزن اقدام نماید. از دستگاه‌ها متولی انتظار داریم که از کشت محصولات آب بر مانند برنج در بالا دست سد دوردزن جلوگیری و اجازه دهند آب کافی برای خاک و آب سال آینده کشاورزان فراهم شود. از وزیر دفاع انتظار داریم که در انتصاب مدیر عامل پترو شیمی شهدای مرودشت حتما از نیروهای بومی استفاده کنند. از وزرای دفاع، راه انتظار داریم که در امضا توافقنامه قطعات ۷ و ۸ آزاد راه شیراز اصفهان تسریع نماید.

حال آنکه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های جنوبی و مرکزی به عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه است از دولت انتظار داریم در خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس هم مشارکت نماید. فارس از نظر زیرساخت‌های جاده ای، ریلی، آموزش، بهداشت و درمان نسبت به متوسط کشور عقب افتادگی دارد، از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که در اختصاص بودجه‌های ملی به تفاوت های موجود بین استان‍‌ها توجه نمایند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه فراوانی کالا باید به نحوی باشد که اقلام و کالاهای اساسی به سهولت در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، تامین و توزیع کالا را علاوه بر فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، در خرده فروشی ها و فروشگاه های محله های شهری با جدیت در دستور کار خود قرار دهند تا مردم دغدغه ای برای تامین نیازهای خود نداشته باشند.

محمد مخبر ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد تنظیم بازار، تشدید نظارت ها و بازرسی ها در سطح بازار را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: نظارت ها باید به شکل محسوس انجام شود تا حضور دولت در بازار احساس شود و مردم نسبت به نظارت بر بازار اطمینان پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: تقویت سامانه پاسخگویی۱۲۴  وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیز گامی پراهمیت برای ایجاد آرامش در جامعه است تا با سرعت هر چه بیشتر به موارد گرانفروشی و تخلفات صورت گرفته در بازار رسیدگی شود. 

وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست بستر های لازم را فراهم کند تا سامانه های پاسخگو به مردم نظیر سامانه هدفمند سازی یارانه ها، وزارت تعاون و تعزیرات تقویت شده و ضعف ها و اشکالات موجود در اسرع وقت مرتفع شود.  

معاون اول رییس جمهور افزود: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا پاسخ به درخواست و مطالبه کسانی که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند در اسرع وقت انجام شود تا زمان انتظار مردم برای دریافت پاسخ تا حد امکان کاهش پیدا کند. 

مخبر بر لزوم استمرار اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم در خصوص طرح مردمی سازی یارانه ها تاکید و در ادامه از همراهی خوب مردم با دولت برای اجرای این طرح بزرگ تقدیر کرد.

در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان صدا و سیما، سخنگوی دولت و استاندار تهران نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و روند توزیع مرغ، تخم مرغ و روغن در سطح بازار ارایه شد. 

در این نشست همچنین تصمیمات لازم برای فراوانی کالا در خرده فروشی ها و فروشگاه های محله های شهری در استان های مختلف کشور اتخاذ و مقرر شد نظارت و بازرسی ها برای مقابله با گرانفروشی در سطح بازار تشدید گردد. 

در ادامه این جلسه پس از ارائه گزارش در خصوص افزایش قیمت نامتعارف کرایه های یکی از تاکسی های اینترنتی، مقرر شد سازمان تعزیرات این موضوع را بررسی و به طور جدی با تخلفات صورت گرفته برخورد شود.

وزارت رفاه اجتماعی اعلام کرد: متقاضیان دریافت یارانه می توانند طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

بر اساس این اطلاعیه، در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد قابل پیگیری است.

یارانه معیشتی جدید به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه داده شد و دهک‌های چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت کردند.

وزیر اقتصاد گفت: در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند.وزیر اقتصاد گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات فقط کالاها و خدماتی که این اقلام را دارد گران می‌شود و بر مسائلی مثل مسکن یا کرایه خودرو تاثیر نخواهد داشت.

خاندوزی افزود:در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند. طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که برای نان اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد تاکید کرد که تا زمانی که اطمینان کافی در مورد نان حاصل نشود و سامانه حمایتی به درستی حرکت نکند، توزیع یارانه نان ادامه خواهد داشت.

مسعود میرکاظمی با حضور در رسانه ملی به تشریح اقدام دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت.

وی با اشاره به جریان یارانه نان و اصلاح قیمت آن گفت که، نان و دارو اولویت‌های اول نیستند و در مرحله اول نهاده‌ها قرار دارند، بنابراین یارانه نان و دارو برای تمامی دهک‌ها به‌طور مساوی توزیع خواهد شد و فعلا دست نخورده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که برای نان اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد تاکید کرد که تا زمانی که اطمینان کافی در مورد نان حاصل نشود و سامانه حمایتی به درستی حرکت نکند، توزیع یارانه نان ادامه خواهد داشت و آرد با همان نرخ یارانه‌ای در اختیار خبازی‌ها قرار می‌گیرد.

این در حالی است که طرحی که قرار است در زنجان برای نان اجرا شود آزمایشی بوده و نتایح آن بررسی خواهد شد، ممکن است در نهایت به مرحله اجرا درنیامده و طرح دیگری بررسی شود.

زمان برداشت یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

وی درباره با اینکه چه زمانی یارانه واریزی قابل برداشت خواهد بود، گفت که فعلا توزیع کالاهای ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد. بنابراین با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد که احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.

میرکاظمی اشاره‌ای هم به موضوع کالابرگ الکترونیک که در قانون بودجه برای توزیع یارانه تکلیف شده است، داشت و افزود: فعلا پرداخت یارانه به صورت نقدی انجام می‌شود تا زیرساخت‌های لازم برای کالابرگ راآماده کنیم، کالابرگ چیز عجیبی نیست، کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و کالای اساسی خاصی را می تواند طبق سازوکار تعیین شده خریداری کرد.

وی گفت که از دلایل مهم اقدام دولت در این باره، افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا و وضعیت بهم ریخته آن است که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این جهت باید دولت برای آن فکری می‌کرد تا بتواند توزیع عادلانه‌ای نیز داشته و از مردم حمایت کند، از این رو برای اصلاح ورود کردیم و طبق قانون بودجه در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور، با اشاره به مبنای دهک‌بندی افرادی که مشمول یارانه نقدی شده‌اند، توضیح داد که طبق قانون بودجه، دهک‌های درآمدی باید مشخص می‌شد که وزارت رفاه در این رابطه اقدام کرد و در ادامه اطلاعات پالایش شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت و پرداخت براساس آن صورت گرفت. از این رو با توجه به پرداختی اخیر، اگر افرادی جا مانده و یا تصور می‌کنند که باید مشمول دریافت یارانه می‌شدند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وضعیت تورم با اصلاح نرخ ارز و توزیع یارانه نقدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه این حجم از توزیع یارانه نقدی چه تاثیری بر نقدینگی و تورم خواهد داشت، افزود: باید توجه داشت که افزایش قیمت از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بالای ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده و در همه جای دنیا اتفاق افتاده است. بنابراین لازم است آثار آن را بخصوص در مواد غذایی کم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

به گفته وی، دولت قبل ارز نیمایی را خریداری کرده و به نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌فروخت تا کسری ارز ترجیحی را تامین کند که این عاملی برای افزایش پایه پولی بود. اما اکنون وقتی که ما ارز ۴۲۰۰ تومان را برمی‌داریم، فروش ارز دولت به نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود که خو د عاملی برای جمع کردن ریال از بازار و حذف رانت موجود در ارز ترجیحی است ،بنابراین به نوعی تورم آن را کنترل خواهد کرد.

اثر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در هزینه نهایی تولید

وی یادآور شد که گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت کالاهای اساسی بین چهار تا پنج برابر افزایش یافته با اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند، به هر حال عوامل دیگر در تولید اثرگذار است. مثلا در کنار افزایش هزینه ها، موضوع رشد ۵۷ درصدی دستمزد مورد توجه است که خود در تولید نهایی اثرگذار خواهد بود.

از تولیدکننده حمایت می‌شود

موضوع اختلاف ایجاد شده به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت ارز نیمایی برای تولیدکنندگان با توجه به حذف یارانه آنها نیز مطرح شد که میرکاظمی توضیح داد: به هر صورت وقتی که تولیدکننده با ارز ۴۲۰۰ تولید انجام می‌داده ولی اکنون با ارز نیمایی، مابه‌التفاوتی ایجاد می‌شود که باید مورد حمایت قرار بگیرد و دولت به آن توجه دارد.

اما به هر ترتیب با اصلاحی که صورت گرفته یارانه در نهایت به سمت مصرف‌کننده رسیده و در این بین قاچاق دیگر انجام نخواهد شد و این سازمان حمایت است که قیمت را اعلام خواهد کرد و تولیدکننده نیز از آن تبعیت می‌کند. در عین حال که در هنگام توزیع کالابرگ موضوع کالای تولیدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هدف ما درآمدزایی نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای درآمدزایی نسبت به اصلاح نرخ ارز اقدام کرده است، گفت: این موضوع واقعیت ندارد. به هر حال ما آنچه که در تبصره ۱۴ در نظر گرفته‌ایم برای حمایت از مردم بوده و منابع لازم در این رابطه را حتی از بودجه تامین می‌کنیم. پس هدف ما درآمدزایی نیست و با توجه مسایلی که در اهم آن بحران غذایی‌ دنیا قرار دارد، به سمت اصلاح رویه حرکت کرده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور الزامات قانونی و ضرورت های اجرای طرح ملی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را برای مسئولان، استانداران و جمعی از مدیران ارشد اجرایی سراسر کشور تشریح کرد.

محمد مخبر پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که با حضور اعضای هیات دولت، استانداران سراسر کشور و اعضای شورای معاونان دستگاه های اجرایی  در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها علاوه بر الزام قانونی، یک الزام عقلی و اقتصادی است، گفت: یکی از شعارهای پیش و پس از انتخابات رییس جمهور مقابله با فقر در کشور بود و امروز شاهد آن هستیم که با برخی گرانی ها و افزایش قیمت کالاها، بیشترین فشار بر طبقات ضعیف جامعه وارد می شود. 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است. 

دکتر مخبر افزود: قرار نیست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری با امکانات فراوان است و سالانه حدود ۴٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می شود و این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای  ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند. 

دکتر مخبر با بیان اینکه همه باید برای اجرای این طرح شجاعانه به میدان بیاییم، تاکید کرد: باید تلاش کنیم اجرای این طرح با کمترین تبعات و کمترین آسیب ها برای مردم انجام شود و هر چقدر که اقتدار و هماهنگی ما در اجرای این طرح بیشتر باشد، فشار کمتری بر مردم وارد خواهد شد. 

وی به تشریح شرایط اقتصادی کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و افزود: دولت قبل در بودجه سال گذشته ، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی دیده بود که این رقم در همان سه چهار ماه اول هزینه شده بود و به تعبیری دولت سیزدهم ارز ترجیحی در اختیار نداشت.

دکتر مخبر افزود: خوشبختانه ما توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم و سال گذشته با لطف رهبری و پیگیریهای مستمر رئیس جمهور توانستیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را تامین کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از ابتدای سال جدید نیز معادل ۹ میلیارد دلار در بودجه سالانه، ارز ترجیحی درنظر گرفته شد و این یعنی ۲۵٠ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه پیش بینی شد و دولت ملزم شده بود که کالاهای اساسی را با قیمت شهریور سال ۱۴٠٠ به مردم عرضه کند که اگر با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد. 

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تامین کالا و فراوانی آن را از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داد، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی در اکثر نقاط کشور به خط قرمز رسیده بود و برخی تحولات اقتصادی در جهان ، رخدادهای بین المللی و جنگ اکراین که تامین کننده ۷٠ درصد دانه های روغنی و ۳٠ درصد غلات مورد نیاز جهان است، باعث کمبود کالا و افزایش قیمت ها در سراسر جهان شده است.

دکتر مخبر ادامه داد: افزایش قیمت کالاهای اساسی این پیامد را نیز به همراه داشت که این اقلام از داخل کشور به کشورهای اطراف قاچاق شود و دولت سیزدهم که حفاظت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم را از وظایف اصلی خود می داند،‌اصلاح قیمت ها و توزیع عادلانه یارانه ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد.

رئیسی: تلاش داریم مردم مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه‌ها را بچشند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها که تا بامداد یکشنبه به درازا کشید، با قدردانی از همراهی همیشگی اصناف و اتحادیه‌ها با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره به همه اعضای دولت اکیدا توصیه کرده‌ام که به شکل منظم و مستمر نشست‌های مشورتی با نخبگان عرصه‌های مختلف داشته باشند و نشست امشب را نیز برای خود فرصتی ارزشمند می‌دانم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید، چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

وی بیان داشت: استفاده از مشورت اهالی فن در هر زمینه‌ای، ضریب خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد و از آن گذشته وقتی هر تصمیمی در هر صنفی، متکی به نظرات کارشناسی و تجربه اهالی آن صنف باشد، همکاری آنان در اجرای تصمیم را نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور یکی از آثار مهم همراهی اصناف مختلف در اجرای تصمیمات و سیاست‌ها را مشارکت آنان در تبیین و اقناع افکارعمومی برای اجرای بهتر آن تصمیم دانست و ادامه داد: هر تصمیم و اقدامی، هر قدر هم که کارشناسانه باشد، اگر با همراهی مردم توام نشود، موفق و کارگشا نخواهد بود؛ همراهی و همکاری اهالی اصناف مختلف و نیز مردم، رمز موفقیت اجرای تصمیمات و سیاست‌های دولت هستند.

رئیسی در ادامه سخنانش با تایید اظهارات یکی از سخنرانان این نشست مبنی بر تفکیک قائل شدن بین گرانی و گران‌فروشی تصریح کرد: در تعیین مرز گرانی و گران‌فروشی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مهمترین نقش و جایگاه را دارد و باید به دقت به وظیفه خود در قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند تا نه آسیبی به تولیدکننده وارد شود و نه به مصرف کننده اجحافی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فروشندگان کوچک خواربار و مواد لبنی بخش مهم و موثری در چرخه توزیع کالا در کشور هستند، خاطرنشان کرد: توجه به فروشگاه‌های بزرگ نباید باعث غفلت از فروشگاه‌های کوچک شود. این بخش از اصناف کشور ارتباطی تنگاتنگ و عمیق با مردم دارند و حمایت از آنها –و البته نظارت بر عملکردشان- باعث تسهیل، تسریع و تامین به صرفه اقلام مورد نیاز مردم خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور به گلایه یکی دیگر از سخنرانان درباره بی‌توجهی دولت‌های قبل به طرح کارشناسی ارائه شده برای اصلاح ساختار شبکه توزیع شیر در کشور اشاره و گفت: مسئولان مربوطه حتما این موضوع را با توجه به نتایج مطالعات و بررسی‌های انجام شده در گذشته پیگیری و به سرانجام برسانند.

رئیسی در ادامه توجه به احتمال کسری سرمایه در گردش تولیدکنندگان پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه مواد غذایی را که از سوی یکی از سخنرانان مورد اشاره قرار گرفته بود، حائز اهمیت خواند و افزود: برای رفع این مشکل باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که به سرعت و با سهولت در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار گیرد تا روند تامین نقدینگی و تولید آنان را دچار وقفه نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در اجرای این اصلاحات اگر اصناف، اتحادیه‌ها و مردم پای کار نباشند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، اظهار داشت: زمینه‌های اجرای صحیح و دقیق این اصلاحات بر پایه تبیین و اقناع افکار عمومی و نیز اصناف استوار است. ضمن اینکه باید بررسی شود اتخاذ کدام سازوکار، مانع از فاصله گرفتن از فضای رقابتی و حفظ و ارتقای کیفیت در تولید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت اصلاحات مدنظر در نحوه و محل تخصیص یارانه مواد غذایی همراهی و نظارت دقیق اتحادیه‌ها و اصناف بر حوزه کاری خودشان است. اصناف و اتحادیه‌ها کمک کنند تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود. در انتخاب مسئولان اتحادیه‌ها و بازرسان افراد مناسب را انتخاب کنید که بر اساس اصول و قانون عمل کرده و منافع ملی را همواره مد نظر قرار دهند.

رئیسی ادامه داد: اجازه ندهید هم‌صنف بودن باعث رودربایستی و مانع نظارت جدی و موثر بر عملکرد اصناف شود. افرادی را برای این کار انتخاب کنید که اهل حساب‌کشی جدی در زمینه اجرای قانون و تامین منافع مردم باشند. مجموعه این اقدامات باید موجب آرامش مردم و ثبات در بازار شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وجود نرخ‌های متفاوت برای کالاها و خدمات واحد، همواره بستر ایجاد فساد و رانت بوده است، گفت: مهمترین اقدام در زمینه مبارزه با فساد، رفع بسترها و اصلاح زمینه‌های ایجاد فساد است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود، دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

رئیسی با تکرار دوباره این نکته که همواره به وزرا و کارگزاران دولت توصیه کرده‌ام که با نخبگان عرصه‌های مختلف نشست‌های منظم داشته باشند، تصریح کرد: یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت همین نشست‌های نخبگانی و بهره‌مند شدن از نظرات لایه‌های مختلف مردم است.

پیش از سخنان رئیس جمهور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی در سخنانی با تشریح ضرورت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی بر اهمیت همراهی اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای صحیح و دقیق این تصمیم تاکید کردند.

در این نشست همچنین ۲۰ نفر از روسای اصناف و اتحادیه‌های مختلف و نیز صاحبان واحدهای بزرگ تولید مواد غذایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

توجه به الزامات اجرای دقیق این طرح برای جلوگیری از آسیب به زنجیره تامین و توزیع کالا، لزوم مشورت و همفکری با اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای طرح، دقت در اجرای طرح برای پیشگیری از کمبود کالا در بازار، پرهیز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و مقطعی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، جدا نکردن نانوایی‌های سنتی و فانتزی در اجرای این طرح و اجازه دادن به شکل‌گیری فضای رقابتی واقعی بین همه نانوایی‌ها، تامین تسهیلات ارزان‌قیمت برای احتمال مواجهه تولیدکنندگان با کسری سرمایه در گردش و لزوم سپردن فرماندهی اجرای طرح به وزارت جهادکشاورزی و همراهی کامل دیگر دستگاه‌ها با این وزارتخانه مهمترین نظرات ارائه شده در این نشست بودند.

رئیسی گفت : دولت به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست.

مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌ها است، به‌دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.وزیر اقتصاد با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص یارانه نان اعلام کرد، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود

خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده است: تاکید کرد، نرخ نان افزایش نمی‌یابد.وی همچنین نوشت، تعدیل نرخ آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

علیرضا نظری ظهر امروز در نشست دهیاران و شوراهای شهرستان خمین با اشاره به اقدامات اقتصادی در کشور اظهار داشت: تا پایان سال 1401 حمایت ارزی جایگزین ارز ترجیحی و حمایت ارزی می‌شود که پیش‌بینی برآن است که این جراحی بزرگ اقتصادی از خردادماه و در سه مرحله آغاز و اجرایی شود هرچند ممکن است این اقدام ابتدا سبب شوک به جامعه گردد اما برای انجام این حمایت ریالی نیاز داریم تا بخش‌های مختلف مانند استانداران، فرمانداران و سازمان‌های دخیل مانند صمت و جهادکشاورزی باید افکار عمومی را در خصوص این موضوع اقناع کنند.

روزهای پایانی آذرماه ۱۴۰۰، معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت یارانه جدید در اوایل دی ماه خبر داد؛ محسن رضایی گفت که با این یارانه، مبلغ پرداختی برای خانوارها می‌تواند تا ۸۰۰ هزار تومان برسد. بررسی جزئیات بیشتر از این طرح نشان داد  دولت در نظر دارد  پرداخت برای ۶۰ میلیون دریافت کننده کمک معیشتی را افزایش دهد؛ به‌طوری که برای ۳۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دیگر تا ۱۲۶ هزار تومان مبلغ اضافه کند. با این حال چندماه گذشت و در حالی با وعده دولت، این انتظار برای یارانه بگیران ایجاد شد که یارانه دریافتی افزایش یابد که این اتفاق نیفتاد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار نیست قیمت نان افزایش یابد و همین قیمت های فعلی ادامه دارد اما به زودی شیوه پرداخت یارانه نان تغییر می کند.

اظهارات روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آب پاکی را روی دستان عده ای افراد سودجود که به استقبال گرانی رفته بودند ریخت، آنجا که اعلام کرد افزایش قیمت آرد صنعتی ارتباطی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و قیمت نان هم افزایش نمی یابد و آرد نانوایی ها همچنان با قیمت قبلی عرضه خواهد شد.

پس از تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت آرد صنفی و صنعتی، برخی آن را مقدمه ای برای حذف ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی دانستند اما مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جهت گیری این تصمیم ربطی به قیمت نان ندارد و آرد نانوایی همچنان با قیمت قبلی عرضه می شود.

وی همچنین گفت: دولت در نظر دارد به جای اینکه به واسطه ها و دلال ها برسد، از طریق اصلاح قیمت ها یارانه مستقیم به مردم بدهد.

این در حالی است که پرداخت یارانه جدید نیاز به تامین منابع دارد که دولت اعلام کرده بود آن را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد منابع جدید پرداخت خواهد کرد. موضوع  اینجاست که در سال گذشته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشده بود که منبعی ایجاد و از محل آن یارانه جدید پرداخت شود، در بودجه امسال نیز مجوز حذف ارز ترجیحی صادر شده ولی هنوز دولت برنامه خود جهت حذف و نحوه صرف مصارف و سیاست یارانه ای خود را اعلام نکرده است.

از پایان سال گذشته، به مناسبتهایی مانند پیروزی انقلاب، نوروز و ماه مبارک رمضان، سه مرحله یارانه مازاد بر یارانه‌های مرسوم هر ماه، با مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای حدود ۳۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران معیشتی واریز شده است که این احتمال را مطرح کرده که دولت یارانه جدید را به این بخش از یارانه‌بگیران محدود کند.

وی همچنین تاکید کرد که قیمت آرد نانوایی ثابت است و فعلا قرار نیست افزایشی در این بخش داشته باشیم اما روش فعلی پرداخت یارانه به آرد نانوایی فسادزا است و قرار است تغییراتی در این زمینه داده شود. آنطور که میرکاظمی گفته قرار است یارانه آرد مستقیم به مردم و مصرف کننده پرداخت شود.

گفتنی است، هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی ۶۵۰ تومان به نانواهای دولتی می دهد و این عامل فساد و قاچاق شده است.

فرمانده انتظامی کشور روز گذشته اعلام کرد در سال ۱۴۰۰به میزان ۳۵۰ هزار تن آرد قاچاق کشف شده است که رشد ۲۰۰۰درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: