رویداد۲۴ دولت تصمیم بر واقعی کردن قیمت بنزین دارد. با وجود این که قیمت بنزین به تورم و شرایط اقتصادی و سیاسی بستگی دارد، اما بخشی از هزینه‌های اجتماعی با کاهش قیمت بنزین می‌تواند کم‌تر شود. اخیرا دولت طرح یارانه جدید بنزین را اجرایی کرده است که به عقیده کارشناسان بر قیمت بنزین تاثیر زیادی دارد. در ادامه به آخرین خبر از قیمت بنزین می‌پردازیم.

قیمت بنزین

رحیمی مظفری در پاسخ به این پرسش که آیا ‌ میزان تولید بنزین در کشور کاهش یافته است؟ نیز عنوان کرد: میزان تولید بنزین ‌ در کشور کاهش نداشته است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رحیمی مظفری درباره تاثیر صادرات در کاهش بنزین در کشور و افزایش قیمت آن نیز تاکید کرد: این مساله نیز نمی‌تواند در افزایش بهای بنزین تاثیر گذار باشد، چراکه سیاست کشور همواره این بوده است که مازاد سوخت تولیدی در کشور صادر شود.

عضوکمیسیون انرژی مجلس درباره شایعه جمع آوری کارت‌های سوخت نیز به جام‌جم آنلاین گفت: قرار نیست کارت‌های سوخت ‌ جمع آوری شود.

به گفته وی‌ در برخی شهرستان‌های مرزی که قاچاق سوخت انجام می شده است، کارت‌های سوخت برخی جایگاه‌ها برداشته شده است‌.

رحیمی مظفری درباره ریشه شکل گیری شایعات افزایش بهای بنزین نیز ادامه داد: این روزها دشمن برای برهم زدن جو روانی جامعه هرکاری می‌کند.

وی افزود: البته لازم به یاد آوری است که مسائلی ‌مانند بحث‌آزاد سازی ارز و حذف ارز ترجیحی طبیعتا مشکلاتی ‌ ایجاد کرده است. در این بین دشمن نیز دنبال بهانه‌ای می‌گردد تا با شایعه سازی فضای جامعه را ملتهب کند‌.

حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره شایعه افزایش قیمت بنزین به جام جم آنلاین‌ گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر نفت داشتیم، ایشان ‌تاکید کردند که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و جمع آوری کارت‌های سوخت نیز در دستور کار قرار ندارد.

وی درباره این پرسش که آیا نمایندگان مجلس برنامه‌ای برای افزایش بنزین دارند؟ نیز عنوان کرد‌: مجلس ‌ برنامه‌ای برای افزایش بهای سوخت ندارد‌.

حسین‌زاده با بیان ‌اینکه خبرهای افزایش قیمت بنزین کذب است، ادامه داد‌: هیچ گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست‌.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره احتمال کاهش تولید بنزین در کشور نیز تاکید کرد: تولید بنزین در کشور کاهش پیدا نکرده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد./جام جم آنلاین

قیمت بنزین

این روزها دوباره شاهد زمزمه ها و شایعات و خبرهایی درباره افزایش قیمت بنزین هستیم. موضوعی که می تواند روند تورمی را تشدید کند. آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟ دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد؟

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ بود که برای اولین بار موضوع افزایش قیمت بنزین بعد از سال‌ها مطرح شد و همین مسئله موجب شد تا در ۱۱ اردیبهشت ماه همان سال شاهد ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های بنزین باشیم. 

بعد از درز خبر افزایش قیمت بنزین و به نوعی هرج و مرج و تقاضای شدید برای زدن آخرین بنزین هزار تومانی، وزیر نفت وقت اعلام کرد که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در حال حاضر ندارد. اما این وعده وزیر نفت چند ماه بیشتر طول نکشید و در آبان ماه ۱۳۹۸ قیمت بنزین سهمیه‌ای از هزار به ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد نیز به ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش یافت. 

گفته می‌شد که هدف از این کار جلوگیری از قاچاق بنزین بود و به خواست سه قوه این کار انجام شده بود.

این روز‌ها دوباره زمزمه‌ها و شایعات و خبر‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود. شایعه‌ای که با کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها شکل گرفته است. این روز‌ها به وضوح در برخی جایگاه‌های بنزین کمبود کارت سوخت‌های آزاد مشهود است.

همچنین روزنامه اطلاعات طی گزارشی اعلام کرد که در برخی جایگاه‌ها کمبود گازوئیل نیز مشهود است و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.

از سوی دیگر دولت طرح‌های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودرو‌ها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده وحال گمان می‌رود شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد.

تمام این موارد موجب شده است تا گمانه زنی‌ها برای افزایش قیمت بنزین تقویت شود. اما آیا افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟

قیمت بنزین افزایش خواهد یافت؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا گذری به بودجه ۱۴۰۱ خواهیم داشت. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به هیچ عنوان به دولت اجازه داده نشده است که قیمت بنزین و یا دیگر حامل‌های انرژی را حداقل برای سال جاری افزایش دهد. 

همچنین دولت و مسئولین و وزارتخانه مربوطه به جد مسئله افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده اند. 

جلیل سالاری در آیین رونمایی از اجرای آزمایشگاهی طرح بهنگام‌سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی که در مرکز آموزش اندیشه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، افزود: جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های عرضه صحت ندارد و دولت نیز هیچ برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت ندارد.

سالاری با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: چالش و مشکلی در زمینه تأمین سوخت در کشور وجود ندارد.

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز گفت: برای چندمین بار شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنم.

جواد اوجی وزیر نفت نیز حدود یک ماه پیش گفت: دولت هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و همچنین تا پایان امسال برنامه داریم بیش از ۲۰۰ هزار خودرو عمومی و وانت‌بار را دوگانه‌سوز کنیم.

جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد.

شایعه افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که فقط در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ بار مطرح شده است. با علم به اینکه بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تشویش اذهان و روحیه اجتماع اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ درحالی که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ طرحی در خصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست.

حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: