کار ارزش محوری هر جامعه‌ای محسوب می‌گردد و کشوری که در آن بیکاری باشد بدون شک با انواع معضلات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند و باعث زاده شدن بسیاری از آسیب‌ها و بحران‌ها‌ی اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، فحشا، قتل و... ‌می‌شود در این میان کاهش بیکاری یکی از بازرترین مسئولیت دولت‌ها است و رسیدن به این مهم، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

گره بیکاری در آسیب‌های اجتماعی

در ادبیات اقتصادی اشتغال و بیکاری دو واژه جدا نشدنی از یکدیگرند، تمام اصطلاحات اقتصادی از توسعه، تورم، رکود اقتصادی، پول پرقدرت، شاخص فلاکت، تسعیر ارز، فاینانس، تراز تجاری، کسری بودجه، از همه مهمتر خط فقر تا میزان قدرت خرید مردم را در خود جای می‌دهد و تا زمانی که در جامعه‌ای مشکل بیکاری حل نشود آسیب‌های اجتماعی در آن جامعه روز به روز بیشترمی‌شود و در قالب و شکلی تازه خود را نشان می‌دهد تا جایی که نبود آن گاهی به صورت اعتراضات گروهی به نام مسائل سیاسی به دری بسته می‌خورد. آمارهای زیر و درشتی از بیکاران زیر دیپلم تا فوق دکترا روی میز مسئولان قرار می‌گیرد که هریک در دوره‌ای از زمان رشد کرده و در سایه بی‌توجهی درمیان وعده وعیدهای دیگر به فراموشی سپرده می‌شوند.

بهروزی-فر

 

اخیرا گزارش مرکز آمار بیان می کند که نرخ بیکاری در کشور به زیر ۱۰ درصد رسیده است، این در حالی است که اقتصاد کشور در بحرانی ترین شرایط خود به سر می برد، تحریم، نقدینگی رو به افزایش و در دوسال کذشته پاندمی کرونا همگی بر امر رکود اقتصادی اثر گذار بوده است و ارائه آمار بیکاری از سوی مرکز آمار سبب تعجب مردم و اقتصاددان های بی شماری شده است. به همین علت ما در گسترش نیوز بر آن شدیم که پیگیر این آمار شویم و آسیب های وارد شده بر جامعه به علت بیکاری را با یک عضور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی کنیم. برای خواندن مشروح این گزارش با همراه باشید:

تلاش دولت برای بهبود آمار بیکاری

خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مضوع یاد شده اظهار کرد: برای ما اکنون آمار مهم نیست و مهم تر از هرچیز کار است. اگر آمار در هر شرایطی باشد و حتی اگر نرخ آن پایین باشد بازهم بر اجتماع اثرگذار است. به این علت که بحث بیکاری خودبه خود یکسری مسائل اجتماعی را در پی دارد. برای رسیدن به آمار دقیق بیکاری، مجموعه دولت و مجلس باید تلاش کنند تا آمار بیکاری در سطح کشور در حد قابل قبولی قرار گیرد.این امر به طور قطعی شدنی است و دولت هم با تمام تلاش باید سعی کند که به این هدف برسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که افزایش فاصله طبقاتی و نابودی عدالت اجتماعی به علت وضعیت موجود، آیا سبب افزایش فقر خواهد شد، اظهار کرد: بحث‌ آسیب های اجتماعی فقط به نرخ اشتغال و بیکاری برنمی گردد. عوامل متعددی در مورد علت آسیب های اجتماعی وجود دارد. که یکی از عوامل آن بیکاری است. با این حال آسیب های اجتماعی همانند رشد اقتصادی در یک کشور در گرو توسعه متوازن است. یعنی نمی شود که به مسائل اجتماعی توجه کنیم و به بخش اقتصاد نپردازیم، همچنین برعکس. همه این موارد باید باهم در برنامه ریزی سیاست گذران کشور مورد توجه قرار گیرد.

بخشی از تورم جهانی است

نماینده مجلس یازدهم در پایان در پاسخ به این سوال که تورم و گرانی چه تاثیری مردم یک جامعه خواهد گذاشت، اظهار کرد: یک بخشی از تورم جهانی است که کشورها تحت تاثیر آن قرار می گیرند.اما گرانی به روش و نوع برنامه ریزی های دولت های هر کشور بستگی دارد. در ایران این امر بر عهده قوه مجریه است. برای متوقف کردن و پیشگیری از گرانی افسار گسیخته دولت موظف است که اهتمام بیشتری داشته باشد. ما اعتقادی نداریم که کشور را در بحث کنترل قیمت رها کنیم تا جیب عده ای قلیل از مردم را پر کنیم. مردم خواستار این هستند که جلوی گرانی ها گرفته شود و با سودجویان و دلال ها برخورد جدی شود. قطع یقین اگر یک عزم ملی در ارتباط با محقق کردن موضوعات اقتصادی مهم ایجاد شود. می تواند تاثیر بسزایی در ارتباط با آشفتگی بازار جهت ایجاد نظم و انضباط خواهد داشت.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: