شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) با ۴۳ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته جاری سه درصد بود. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم روز گذشته (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) به یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن در پایان هفته گذشته ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد به عدد ۲۳۷ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و ایران خودرو (خودرو) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت استخراج سایر معادن، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، سایر حمل‌ونقل و فلزات اساسی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

 

سیف-زاده

شاخص کل به سطح مقاومت رسیده است

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد روند بازار در هفته گذشته و هفته جاری جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید: محسن سیف زاده کارشناس بازار سهام در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: بازار در هفته گذشته در سه‌شنبه و چهارشنبه به مقاومت شاخص کل هم‌وزن رسیدیم و شاهد افزایش تقاضا در بازار نیز بودیم. در روند بازار هفته گذشته برخی از گروه ها همانند فولادی‌ها خوب معامله شدند و نماد فولاد در بازار هفته پیش مثبت بود. در باقی گروه‌ها نیز شاهد رسیدن به سطح مقاومت نیز بودیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده بورس با روند مثبت شروع شود. اما نمی‌توان این دیدگاه را داشت که شاهد هفته کاملاً سبزپوش باشیم. امکان اینکه در روز یکشنبه افزایش عرضه داشته باشیم زیاد است. همچنین به علت نبود پول بزرگ و هوشمند شاهد تلاطمانی در بازار خواهیم بود. به همین علت سهام‌داری به افراد کمک شایانی نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: در روز دوشنبه نیز همانند یکشنبه می‌توانیم شاهد افزایش عرضه‌هایی در بازار باشیم. البته ناگفته نماند که نوسانات قیمت دلار نیز می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روند بازار بگذارد. در هفته گذشته ما شاهد تغییر هم‌زمان قیمت دلار و شاخص کل بازار سرمایه بودیم. اگر دلار موفق شود که سقف مقاومت خود را رد کند و برمدار صعود قرار بگیرد.شاهد هفته‌ای سبزپوش در طول هفته خواهیم بود. ضمن خبر خوشی که می‌توان به برخی از سهامداران داد این است که اگر می‌توانند در طول هفته موفق به نوسان گیری شوند. می‌توانند سود خوبی از روند بازار کسب کنند.

تأثیر کسری بودجه بر بورس

سیف زاده در مورد تأثیر کسری بودجه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس بر بازار بورس اظهار کرد: بخشی از نقدینگی جامعه در بخش مسکن و خودرو سرمایه‌گذاری شده است. وقتی دولت و مجلس موفق به اخذ مالیات از مالکان آن‌ها شوند. سبب هجوم معامله گران به بازارهای دیگر ازجمله سهام خواهیم بود. ضمن اینکه امکان بسته شد راه سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا و ارز زیاد است. دولت همچنین در برنامه خود قصد دارد که پول‌های حوزه‌های یادشده را وارد بخش تولید کند. حال ممکن است که ورود این سرمایه از راه بورس باشد یا بانک. اما درمجموع این خبر می‌تواند تأثیر خوبی بر بازار سرمایه بگذارد.

رمز ارزها و تأثیر آن بر بورس

وی در پایان در مورد تأثیر صندوق‌های مبتنی بر رمز ارز در بورس اظهار کرد: بستگی دارد که ورود این صندوق‌ها چه شرایط ریسکی برای بازار ایجاد می‌کند. ضمن اینکه بستگی دارد که تقاضا برای این صندوق‌ها در چه حد خواهد بود. همچنین رمز ارزها سبب ایجاد یک فضای موازی با بازار بورس خواهد شد که نه به ضرر بازار سرمایه است و نه به نفع آن،‌ این امر به مدیریت بازار بورس برمی‌گردد که چقدر توانایی استفاده از این ظرفیت را دارد اگر به این سمت برویم که بتوانیم صندوق‌های مبتنی بر رمز ارزها را داخل بازار سرمایه ایجاد کنیم سبب ایجاد جذابیت‌های بیشتر و همچنین جذب سرمایه در بورس می‌شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: