با رونق ارزهای دیجیتال خیلی‌ها معتقدند که رمز ارزها توان جبران کسری بودجه را دارند. ایران در حال قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال است و مراکز مجاز از مهرماه اجازه استخراج دارند. با این روند آیا دولت برنامه‌ای برای مشخص کردن ردیف بودجه پیرامون رمز ارزها دارد؟ برای پاسخ به این سؤال گفت‌وگویی با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داشتیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

آسیب‌های نگاه انفعالی به تکنولوژی

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ارزهای دیجیتال مزیت جدیدی هستند که نمی‌توانیم نادیده بگیریم. تا به امروز هم پیرامون پرداختن رمز ارزها و نقش‌آفرینی این مزیت در اقتصاد تعلل کرده‌ایم. نگاه انفعالی به تکنولوژی جدید در حوزه‌های مالی ضربه به کشور وارد کرده است. خروج منابع ارزی از کشور و ضرر شهروندان نمونه آسیب‌های، انفعال در حوزه تکنولوژی است. می‌توانستیم در حوزه‌های تجارت، مواصلات و سایر حوزه‌ها به خوبی از تکنولوژی استفاده کنیم که متأسفانه تا به امروز انجام نشده است.
محسن-زنگنه

واکنش مجلس به تخصیص بودجه برای ارزهای دیجیتال

زنگنه اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هنوز ورود به بحث ارزهای دیجیتال نکرده است. سایر کمیسیون‌ها مثل اقتصاد، صنایع و انرژی به صورت تخصصی به این حوزه ورود کرده‌اند. در جلساتی که با وزرا داشتیم، پیرامون این موضوع صحبت شد و جز اولویت‌های کاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار گرفته است. اگر دولت بودجه خاصی را برای رمز ارزها و تکنولوژی بلاک چین در نظر بگیرد، حتماً اعضای کمیسیون بودجه و کمیسیون تلفیق حمایت خواهند کرد.

کارکرد و وظیفه ارزهای دیجیتال

وی افزود: رمز ارزها چند کارکرد و وظیفه دارند. برای سهولت در تبادل اطلاعات، سهولت در نگه‌داری، سهولت در ارتباط با سایر فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری کارکرد دارند. در این حوزه اگر رمز ارزی در داخل کشور ایجاد شود، باز کارکرد رمز ارزها را خواهد داشت. یکی از کارکردهای مهم رمز ارزها تبادلات بین‌المللی است. البته در داخل کشور هم کاربرد دارد و در تبادلات داخلی نیز قابل استفاده خواهد بود.

استفاده از رمز ارز ملی در تبادلات بین‌المللی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: ایران با خیلی از کشورها مثل روسیه، چین و کشورهای آسیایی و آفریقایی فارغ از فضای تحریم ارتباطات مالی و تجاری نزدیکی دارد. خیلی از این کشورها به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال حرکت کرده‌اند. در حوزه استفاده از رمز ارزها می‌توانیم، از رمز ارزهای ملی سایر کشورها استفاده کنیم. قرار نیست، رمز ارز ملی تنها در داخل کشور استفاده شود. در تفاهم‌نامه‌هایی که با بانک‌های بین‌المللی و کشورها داریم، می‌توانیم از رمز ارز ملی استفاده کنیم.

رمز ارز ملی کسری بودجه را جبران می‌کند؟

زنگنه در پایان گفت: رمز ارزها توان تأمین کسری بودجه دولت را ندارند، به این واسطه که جنس کسری بودجه دولت متفاوت است. با شیوه‌های مرسوم رمز ارزها نمی‌توان کسری بودجه دولت را تأمین کرد. اگر منظور ما از کسری بودجه، ورود ارز حاصل از صادرات باشد، رمز ارز تأثیرگذار است. با این هدف که ارز حاصل از صادرات نفت و سایر فراورده‌ها به کشور برگردد.

بودجه کشورهای مختلف برای ارزهای دیجیتال

در پایان نگاهی به بودجه کشورهای مختلف برای ارزهای دیجیتال داریم. بر اساس گزارش‌های مختلف چندین کشور برای رمز ارزها بودجه مشخص کرده‌اند. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا قرار برای ارزهای دیجیتال بودجه ۶ تریلیون دلاری مشخص کند. اتحادیه اروپا هم قصد دارد، حدود ۱۷۷ میلیارد دلار بودجه برای فناوری بلاک چین در نظر بگیرد. بر اساس یک قانون تازه در آلمان سرمایه‌گذاری در رمز ارزها را برای ۴۰۰۰ صندوق مجاز شد و این صندوق‌ها می‌توانند یک درصد از بودجه را به ارزهای دیجیتال تخصیص دهند. خیلی از کشورها هنوز برنامه‌های خود را پیرامون ارزهای دیجیتال علنی نکرده‌اند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: