قیمت دلار در ایران وابستگی شدید به مسائل سیاسی داشته است و اخبار مذاکرات مهم‌ترین خبر سیاسی برای قیمت دلار است. در روزهای اخیر خبر شروع مجدد مذاکرات تأثیرات خوبی را بر قیمت ارز داشته است. سؤال مهم این است که بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات دلار تا چه قیمتی کاهش خواهد داشت. در این خصوص سید کمال سید علی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر مذاکرات در ۲ تا ۳ ماه آینده به نتیجه برسد، بازار ارز و تورم روند کاهش را در پیش خواهد گرفت. با برداشتن تحریم‌ها و اجازه فروش نفت، می‌توانیم بیش از ۲ میلیون بشکه نفت بفروشیم. همچنین با آزادی سیستم بانکی ایران منابع خارج از کشور سریع‌تر بر می‌گردد. مسائل کشتی‌رانی و سایر موضوعات کشور برطرف می‌شود. حدود ۲۰ درصد بر تجارت ما تأثیر می‌گذارد و قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد شد. از سویی صادرات هم ۲۰ درصد گران‌تر خواهد شد.

سیدعلی

سید علی اظهار کرد: در حال حاضر آسیب هزینه‌های نقل و انتقالات ارزی را می‌دهیم. این کاهش هزینه تأثیر مثبت بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت و کالاها ارزان خواهد شد. همچنین چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد ایجاد می‌شود و مردم از این فشار و سختی معیشت خارج می‌شوند. باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم تا رشد ۸ درصد محقق شود و اشتغال افزایش پیدا کند. در این شرایط سرمایه‌گذاری جدید مناسب خواهد بود.

وی افزود: انتظارات تورمی از بازار خارج می‌شود. در مرحله اول افرادی که ارز خریداری کرده‌اند، فروشنده ارز خواهند بود. در این شرایط عرضه ارز در داخل کشور زیاد می‌شود. کاهش قیمت دلار وابسته به میزان عرضه ارز به بازار است. حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان رقم قابل پیش‌بینی برای دلار است.

کاهش قیمت دلار پول ملی را تقویت خواهد کرد؟

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تأکید کرد: ماندگی کاهش قیمت بستگی به روابط بین‌المللی ما با همسایه‌ها، منطقه، کشورهای غربی و اروپایی دارد. اگر به لحاظ اقتصادی مشکلی با کشورها نداشته باشیم، شاهد تقویت پول ملی خواهیم بود.

سید علی در ادامه گفت: در صورتی که توافق با عزت و احترامی شکل بگیرد و روابط بین‌الملل ما ادامه داشته باشد، وضعیت اقتصادی در چارچوب شعارهای دولت جدید محقق خواهد شد. در نهایت هم سختی معیشت کم خواهد شد.

وی افزود: باید مسئولان توجه داشته باشند، همان گونه که در زمان افزایش قیمت ارز شاهد گرانی کالاها هستیم، در زمان کاهش قیمت ارز نیز باید شاهد ارزانی کالاها باشیم. اگر منابع ارزی بالا داشته باشیم، تأثیر مثبت بر کاهش قیمت را مشاهده خواهیم کرد. بهتر نرخ بهینه را ملاک قرار دهیم و با واردات مواد اولیه تولید داخلی را رونق دهیم. قیمت‌های مناسب همراه با رقابت باید شکل بگیرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پایان ضمن اشاره به حذف از ۴۲۰۰ تومانی تأکید کرد: یک تا دو سال زمان لازم است تا به سمت حذف رانت و ارائه ارز ترجیحی برویم و یک سان سازی نرخ ارز را در برنامه قرار دهیم.

دولت جدید چه برنامه‌هایی برای کاهش قیمت دلار داشت؟

از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با خروج امریکا از برجام شاهد اوج‌گیری قیمت دلار در بازار بودیم و دولت جدید در شعارهای انتخاباتی‌اش چندین برنامه ارائه داده بود. این برنامه‌ها ادامه داشت تا در مهرماه امسال دولت ابراهیم رئیسی دو تصمیم جدید برای بازار ارز گرفت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران خواستار بخورد با دلالان فضای مجازی شد و از سویی وزیر اقتصاد نیز دستور کاهش قیمت ارز را داد. رئیسی علت اصلی نوسان قیمت دلار را حضور دلالان در فضای مجازی دانست و از سویی خیلی از کارشناس‌ها معتقدند، برنامه وزیر اقتصاد نوعی کنترل دستوری بازار است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: