بحث تأثیر مذاکرات برجامی بر بازار در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و این هفته برای همه کسب و کارها هفته مهمی بود. نوسانات دلار در این هفته بر تمامی بازارها تأثیرگذار بود و یکی از بازارهای اساسی و مورد نیاز مردم، بازار تلفن همراه است که با شیوع کرونا ویروس حسابی رونق گرفته است. اگر چه در این هفته توقع کاهش قیمت یا حداقل ثبات قیمت را داشتیم اما اندکی افزایش در بیشتر مدل‌های تلفن همراه را شاهد بودیم. در این خصوص مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: قیمت تلفن همراه بر اساس قیمت دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند و شاهد روند کاهشی دلار در بازار هستیم، در نتیجه امیدواریم هر چه سریع‌تر این روند کاهش قیمت در بازار تلفن همراه هم ایجاد شود.

مهدی-محبی

محبی اظهار کرد: چنان چه قیمت دلار به واسطه مذاکرات برجامی اخیر کاهش پیدا کند، شرایط بازار تلفن همراه نیز تغییر خواهد کرد. امیدواریم با نتیجه بخش بودن مذاکرات و کاهش قیمت دلار بازار موبایل نیز تأثیر بگیرد.

وی افزود: اگر مذاکرات برجامی نتایج امیدبخشی نداشته باشد، افزایش قیمت دلار قیمت تلفن همراه نیز روند صعودی در پیش خواهد گرفت.

تأثیر حذف احتمالی ارز نیمایی بر بازار موبایل

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تأکید کرد: اگر ارز نیمایی بر اساس تصمیم دولت در بازار تلفن همراه حذف شود، سیگنال‌هایی به بازار می‌دهد که منجر به افزایش سود شرکت‌ها خواهد شد. شرکت‌ها در قبال واردات مجاز به دریافت ۱۵ درصد سود هستند.

محبی خاطرنشان کرد: تا به امروز ۴ یا ۵ درصد سود کسب می‌کردند و این درصد رو به افزایش است. این افزایش قیمت بر روی تمامی برندهای تلفن همراه ایجاد خواهد شد. تا به امروز کالاها با ارز نیمایی وارد کشور شده است و این موضوع بر قیمت تلفن همراه تأثیرگذار نیست.

وی افزود: افزایش قیمت چشم‌گیری در بازار ایجاد نشده است و با کاهش قیمت دلار بیشتر شرکت‌ها در بازار فروشنده شده‌اند. در نتیجه راغب هستند، کالای خود را نسبت به قیمت دیروز ارزان‌تر بفروشند.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در پایان گفت: بازار راکد هست و مردم بلاتکلیف هستند. مردم منتظر نتایج نشسته‌ای برجامی هستند اما هنوز اتفاق خاصی ایجاد نشده است. فعلاً جز دلار عامل دیگری بر بازار موبایل ایران تأثیرگذار نیست.

وضعیت بازار موبایل در این هفته

در این هفته شاهد افرادی در بازار موبایل بودیم که شوکه و سردرگم هستند. همچنین در بیشتر مواقع مردم خواهان تلفن همراه‌های کمتر از ۷ میلیون تومان هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی بیشتر از این مقدار بودجه برای خرید تلفن همراه در نظر نمی‌گیرند. در نتیجه برندهایی مثل آیفون از سبد خرید مردم حذف شده است و سری s و note سامسونگ نیز مشتریان کمتری دارد. از سویی سری a و m سامسونگ به واسطه قیمت کمتر مشتریان زیادی دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، در میان گوشی‌های سامسونگ خریداران به دنبال گوشی‌ A۱۲ وA۳۰، A۳۲ ، A۷۰ هستند که قیمتی بین ۴.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان دارند.

تازه‌ترین قیمت تلفن‌های همراه موجود در بازار

تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که شاهد اختلاف قیمت فاحشی میان گران‌ترین و ارزان‌ترین موبایل‌ها در بازار هستیم. اگر به دنبال موبایل به درد بخور برای دنیای فناوری در شرایط فعلی باشید، حداقل باید حدود ۵ میلیون تومان هزینه گنید و اگر از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستید و به دنبال تلفن‌های همراه گران قیمت هستید، گوشی‌های کاربردی زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد، آیفون ۱۳ با حدود ۶۷ میلیون تومان رکورددار گران‌ترین قیمت در بازار موبایل ایران است. در ادامه جدول قیمت گوشی‌های پر طرفدار برندهای آیفون، سامسونگ، شیائومی و هوآوی را مشاهده می‌کنید.

قیمت-گوشی1

قیمت-گوشی2

 
این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: