پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز: یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.

معاون اقتصادی دولت در آبان ماه از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه خبر داده بود. برخی این اخبار خوش را به موضوع افزایش یارانه نقدی پیوند زده بودند. در ادامه زمان واریز یارانه جدید دولت رسید را با جزئیات بخوانید.

چندی قبل معاون اقتصادی دولت سیزدهم از اخبار خوش اقتصادی در آذر ماه امسال خبر داده بود. بر این اساس بسیاری از ناظران نزدیک به دولت خبر از افزایش یارانه نقدی در آذر ماه امسال داده بودند. در حال حاضر یارانه نقدی 45 هزار تومانی در کنا یک یارانه معیشتی به حدود 60 میلیون نفر پرداخت میشود. با تورمهای افسار گسیخته سالهای اخیر این یارانه ها جوابگوی هزینه های خانوار نیست و بایستی طرح جدیدی در این حوزه پیاده شود.

حالا در آذر ماه قرار داریم و بسیاری از مردم خواهان شفاف سازی وضعیت یارانه ها هستند. نکته جالب توجه اینکه در بودجه سنواتی نیز بر حذف سه دهک اول یارانه بگیر تاکید شده و از محل حذف این سه دهک امکان افزایش یارانه نقدی سایر مردم وجود دارد.

از همه اینها مهمتر بعد از حذف دلار 4200 تومانی دست دولت برای پرداخت یارانه به مردم باز خواهد شد. چرا که هزاران میلیارد تومان منابع در اختیار دولت جهت پرداخت به دهکهای پایین و جبران کسری بودجه فراهم خواهد شد.

اما مشخص نیست چرا دولت امسال و در فصل پاییز اقدام به حذف ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی نکرده است. اگر قرار باشد دولت منتظر تصویب بودجه 1401 و اجرای آن در سال بعد باشد ممکن است در یک وضعیت بسیار سخت تر تورمی جهت حذف ارز 4200 ( به دلیل همزمانی ایام نوروز و شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای خوراکیها) قرار گیرد.

در حالی که مردم منتظر واریز یارانه جدید هستند و دولت وعده داده که در آذر کارت اعتباری به خانوارها بدهد؛ خبری از پرداخت یارانه‌ای منتشر شده که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

قرار بود در هفته سوم مهر ماه امسال کاهش۱۰ درصدی نرخ در سه محصول اصلی شیر و پنیر و ماست عملیاتی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد.

مشکلی که سخنگوی انجمن صنایع لبنی دلیل آن را عدم انگیزه خرده‌فروشی‌ها برای دریافت و عرضه این سه قلم کالا به دلیل کاهش سود این اقلام دانست.

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به دولت اعلام کرده تولیدکنندگان صنایع لبنی آماده هستند اقلام مورد نیاز دهک‌های محروم را به هر میزان که دولت مشخص کند در میادین میوه و تربار یا با قرار دادن در سبد و بن الکترونیکی کالای خانوارهای محروم تامین کند.

اگر قرار باشد دولت به واسطع تولییدکنندگان صنایع لبنی یارانه توزیع کند، این یارانه از جنس کالا خواهد بود. در سال‌های گذشته نیز دولت سبد کالا به خانوارها داده اما با حواشی بسیاری همراه شد.

این پیشنهاد انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در حالی مطرح شده که قرار بوده دولت در آذر ماه به خانوارها کارت اعتباری بدهد.

 

ابراهیم رئیسی یکی از برنامه‌های اقتصادی خود را اعطای کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی اعلام کرده که به گفته او قرار است در آذر ماه اعطا شود اما پس از گذشت حدود دو هفته هنوز اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز وعده داده بود که دولت در آذر ماه خبرهای خوبی دارد، انتظارها بر این بود که خبر خوب دولت همان کارت اعتباری باشد اما در روزهای اخیر این خبر خوب به یک موضوع بورسی تغییر کرد.

اگرچه قرار بود یارانه معیشتی آذرماه شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اما حالا برخی از مردم می‌گویند یارانه معیشتی آذرماه آنها به حساب آنها واریز نشده است.

بیست و پنجمین مرحله یارانه معیشتی ۱۰ آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما برخی از مردم می‌گویند یارانه معیشتی آنها واریز نشده است.

البته هنوز عدم واریز یارانه معیشتی رسما اعلام نشده و مشخص نیست که آیا یارانه افرادی که واریز نشده، مربوط به یک مشکل بانکی خاص است و یا مشکل دیگری وجود دارد.

«بعداز انتخابات بیشتر اونجایی که باید دستور داد و عمل شه صفر ،فقط حرف حرف عمل نداره معیشتی که اضافه نشد یارانه هم اضافه نمیشه از خرداد فقط اخبار اضافه شدن یارانه ومعیشتی تو آذرماه زیاد میشه اینم از آذر ماه. هم یارانه زیاد نشد. هم مال ما رو نریختن.»

انتقاد از عدم واریز یارانه آذرماه در حالی است که ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات وعده داده بود که احتمالا یارانه نقدی از آذرماه افزایش پیدا می‌کند. یارانه‌ای که قرار بود در قالب کارت اعتباری و به صورت وام به مردم پرداخت شود.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر. 

براساس طرح جوانی جمعیت یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود. اما کدام خانوارها مشمول افزایش سه برابری یارانه نقدی می‌شوند؟. طبق روال ماه‌های گذشه باید در آذر دو یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما براساس اظهارات دولتی‌ها در آبان احتمال واریز یارانه جدید وجود دارد.

سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرده است . یارانه به دو صورت نقدی و غیرنقدی برای مردم هزینه می شود . یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار ریخته می شود . جزئیات و شایعات زیادی در مورد افزایش یارانه ایجاد می شود . در ادامه جزئیات جدید از پرداخت یارانه را می خوانید .

یارانه یک میلیونی رئیسی

رئیسی وعده داده بود که از ابتدای آذرماه به پنج دهک اول درآمدی جامعه کارت اعتباری معیشت خانوار بدهد. مبلغ یارانه رئیسی بین ۲۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر بود.

بر این اساس مبلغ یارانه دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان عنوان شده بود. بر این اساس یارانه یک خانوار چهار نفره بین یک میلیون تا ۷۵۰ هزار تومان می‌شد.

اما نکته مهم درباره یارانه یک میلیونی رئیسی این بود که او گفته بود این مبلغ در قالب کارت اعتباری است و به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. یعنی یارانه یک میلیونی رئیسی مانند یارانه نقدی و معیشتی بلاعوض نیست و مشمولان باید مبلغ دریافتی را با سود دو درصد به دولت برگردانند.

تنها چند روز تا شروع آذر باقی مانده و هنوز دولت اعلام نکرده که آیا برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یک میلیون تومانی دارد یا نه. اما بر اساس آنچه قبلا اعلام شده بود، یارانه یک میلیونی رئیسی به همان افرادی تعلق می‌گیرد که مشمول یارانه معیشتی بودند.

یارانه جدید از راه رسید

چهار هزار میلیارد ریال از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه ها در راستای امور رفاهی، تغذیه امور دانشجویان و بازگشایی دانشگاه ها به وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی پرداخت شد.

چهار هزار میلیارد ریال از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای امور رفاهی، تغذیه امور دانشجویان و بازگشایی دانشگاه‌ها به وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی پرداخت شد.

بر اساس بند (۲۷) جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه ۱۴۰۰ به سازمان امور دانشجویان دو هزار میلیارد ریال واریز شد که با احتساب واریزی قبل به مبلغ هزار میلیارد ریال جمعا سه هزار میلیارد ریال به این سازمان واریز شده است که پیش‌بینی صورت گرفته بصورت کامل در این حوزه تخصیص داده شد.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه ها؛ همچنین بر اساس بند ( ۲۷) مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال جاری نیز به صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دو هزار میلیارد ریال پرداخت شد که با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته و با احتساب واریزی قبل به مبلغ دو هزار هفتصد میلیارد ریال جمعا چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به حساب این صندوق واریز شد و پیش‌بینی انجام شده در این بخش نیز بصورت کامل توسط سازمان هدفمندسازی تخصیص کامل داده شد.

شایان ذکر است، بند (۲۷) جدول مصارف تبصره (۱۴) بودجه سال ۱۴۰۰ با موضوع امور رفاهی، تغذیه دانشجویان و بازگشایی دانشگاه ها مربوط به سازمان امور دانشجویان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (صندوق رفاه دانشجویان) است.

یارانه نقدی این خانواده ها ۶۰۰ هزارتومان می شود

براساس طرح جوانی جمعیت یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود. اما کدام خانوارها مشمول افزایش سه برابری یارانه نقدی می‌شوند؟طرح جوانی جمعیت روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. طرحی که بر اساس آن قرار است مشوق‌هایی برای فرزندآوری و ازدواج به افراد داده شود.آنگونه که رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفته قرار است یارانه برخی از خانوارها سه برابر شود. اما کدام خانوارها؟شرط افزایش سه برابری یارانه این است که خانوارها جزو چهار دهک اول درآمدی جامعه باشند. سرپرست خانوار در دستگاه دولتی شاغل نباشد و از همه مهم‌تر اینکه خانواده حداقل سه فرزند داشته باشد.

نکته مهم در افزایش سه برابری یارانه نقدی خانوارها این است که تنها یارانه فرزندان خانواده سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر تغییری نخواهد کرد.

بر این اساس یارانه خانوارهای چهار دهک اول جامعه که در بخش دولتی شاغل نباشند و حداقل سه فرزند داشته باشند، سه برابر می‌شود.

اما هنوز مشخص نیست که یارانه نقدی این خانوارها مشمول افزایش سه برابری می‌شود و یا یارانه معیشتی این خانوارها.

اگر قرار باشد که یارانه نقدی ماهانه این خانوارها سه برابر شود، یعنی یارانه هر فرزند در این خانوارها از ۴۵ هزار تومان به ۱۳۶ هزار تومان میرسد. با این حساب مجموع یارانه نقدی یک خانوار دارای سه فرزند به حدود ۵۰۰ هزار تومان میرسد.

اما اگر قرار باشد یارانه معیشتی خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر شامل افزایش سه برابری شود، این یعنی یارانه ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی باید سه برابر شود. در این صورت یارانه این خانوارها به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

طبق روال ماه‌های گذشه باید در آذر دو یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما براساس اظهارات دولتی‌ها در آبان احتمال واریز یارانه جدید وجود دارد.

خانوارها منتظر این پرداختی باشند

حدود هفت میلیون خانوار یارانه بگیر معیشتی، در پاییز سال گذشته مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که اقساط آن از یارانه کسر می‌شود.در این ماه «دوازهمین قسط» این وام از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، برداشت می‌شود. هر قسط این وام حدود ۳۵ هزار تومان است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: