برای کسانی که عاشق بهار هستند، تماشای شکوفه‌ها زمان بسیار خوبی محسوب می‌شود، بااین‌حال برای افراد مبتلابه آلرژی، شمارش معکوس برای فصل گرده‌ها چندان جالب نیست. خوشبختانه، نتایج تحقیق جدید یک ماده طبیعی را در سیستم ایمنی بدن کشف کرده که ممکن است کلید جلوگیری از آلرژی‌ها و سایر بیماری‌های خودایمنی تهدیدکننده زندگی باشد.

محققان دانشگاه ملی استرالیا می‌گویند: این واکنش طبیعی به آلرژی‌ها توسط پروتئین نوریتین انجام می‌شود.

پروفسور کارولا وینوئسا، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: «ما  عملکرد بسیار جذابی در بدن یافتیم که می‌تواند تولید آنتی‌بادی‌هایی که  باعث خودایمنی یا آلرژی شود را متوقف کند.»

وی در ادامه افزود: «سال‌هاست که نقش نوریتین در مغز و سیستم عصبی شناخته‌شده است اما ما به مقدار زیادی نوریتین در سیستم ایمنی بدن و مکانیسم آن مشاهده کردیم که هرگز در زیست‌شناسی توصیف‌نشده است. یکی از مکانیسم‌های سیستم ایمنی بدن ما عملکردی برای جلوگیری از خودایمنی و آلرژی دارد و بر اساس شواهد، قادریم با این ماده، درمانی برای آلرژی ارائه کنیم.»

محققان اظهار کردند: تحقیقات آنان در این زمینه پنج سال پیش آغاز شد، زمانی که این تیم حدس زد که نوریتین احتمالا در تنظیم واکنش‌های آلرژیک نقش دارد.

دکتر پائولا گونزالس فیگروا، محقق ارشد این تحقیق بیان کرد: این یافته، کشفی باورنکردنی است. ما دریافتیم که در غیاب نوریتین، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک مهلک است که می‌تواند باعث شوک، افت ناگهانی فشار خون و مشکل تنفسی شود) افزایش می‌یابد  و این مورد نقش آن در پیشگیری از آلرژی‌های تهدیدکننده زندگی را برجسته می‌کند.

چه عواملی باعث آلرژی می‌شوند؟

آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد به موادی مانند گرده، گردوغبار، کره بادام زمینی و هر چیز دیگری که ممکن است باعث عطسه یا بدتر شدن حال فرد شود، واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) را فعال می‌کند. هنگامی که بدن IgE بیش از حد تولید می‌کند  باعث ترشح هیستامین شده و این عملکرد واکنش آلرژیک به ماده مضر ایجاد می‌کند.

پروفسور وینوئسا توضیح می‌دهد: «ما کشف کرده‌ایم که نوریتین از تشکیل بیش از حد IgE جلوگیری می‌کند و به‌طورمعمول با برخی از اشکال رایج آلرژی و عدم تحمل غذا در ارتباط است.»

این آنتی‌بادی در بیماری‌های خود ایمنی  مانند لوپوس، دیابت نوع ۱ و مولتیپل اسکلروزیس به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند. برای برخی از بیماران این عملکرد منجر به عوارض تهدیدکننده زندگی می‌شود.

دکتر گونزالس-فیگروا خاطرنشان کرد: «بیش از ۸۰ بیماری خودایمنی وجود دارد که در بسیاری از آنان آنتی‌بادی‌هایی پیدا شده که به بافت‌های خود متصل می‌شوند و به‌جای حمله به عوامل بیماری‌زا، ویروس‌ها و باکتری‌ها، به بدن حمله می‌کنند. ما فهمیدیم که نوریتین، سلول‌های پلاسمای سرکش تولیدکننده آنتی‌بادی مضر را سرکوب می‌کند.»

داروهای جدید آلرژی

این تیم امیدوار است که این کشف اولین گام در ایجاد مسیر جدیدی از درمان‌های آلرژی باشد که از نوریتین به عنوان پایه استفاده می‌کنند.

پروفسور وینوئسا نتیجه‌گیری می‌کند: اگر این روش موفقیت‌آمیز بود، نیازی به کاهش سلول‌های ایمنی مهم و همچنین ازبین‌بردن سیستم ایمنی بدن نخواهیم داشت. در عوض فقط باید از پروتئین‌هایی که بدن خودمان استفاده می‌کند برای اطمینان از تحمل ایمنی استفاده کنیم.

وی افزود: «آلرژی و بیماری‌های خودایمنی هر دو در حال افزایش هستند و امیدواریم این مورد، روش جدیدی برای مقابله با آن‌ها باشد.»

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: