ضدعفونی‌کننده های حاوی الکل در زمان شیوع کرونا به یکی از ضروری ترین موادی تبدیل شده که هر کسی به آن نیاز دارد. با افزایش فروش این محصولات، مراکز کنترل سم از ارتباط بیشتر کودکان با این مواد خبر داده اند. اکنون و با گذشت یک سال از شروع همه‌گیری و گرایش مردم برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده، این مواد در هر خانه‌ای به آسانی یافت می شود و روند تولید این مواد برای خیز احتمالی کرونا، تند‌تر شده است.

سال گذشته بیش از ۲۰ هزار بطری مواد ضدعفونی‌کننده برای کودکان زیر ۶ سال مورد استفاده قرار گرفته که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۴۰ درصد افزایش داشته است. بخش زیادی از این مواد توسط کودکان دو ساله و کوچکتر چشیده شده است. دکتر جاستین آرنولد، مدیر پزشکی مرکز اطلاع رسانی سم فلوریدا در این باره گفت: در بسیاری از موارد، هیچ علامتی ثبت نشده، به این معنی که کودک ممکن است فقط طعم مختصر ضدعفونی کننده را چشیده یا مقدار اندکی از آن را خورده، چیزی که به طور معمول اثرات سوء قابل توجهی در سلامتی نخواهد داشت. اما در موارد دیگر، کودکان در اثر نوشیدن این مواد دچار استفراغ، سرفه و تحریک دهان شدند.

حتی اگر بیشتر موارد خفیف باشد، والدین با نگهداری صحیح مواد ضدعفونی کننده و نظارت بر کودکان خردسال در حین استفاده از آنها، می توانند از نگرانی یا عواقب ناشی از تماس کودکان با سم یا نیاز احتمالی به اورژانس جلوگیری کنند. روند استفاده و مصرف نامناسب این مواد توسط کودکان در ماه‌های اخیر بیشتر شده است. بعنوان مثال، در ماه ژانویه، حدود ۳۴ درصد بیشتر از سال قبل در معرض ضدعفونی کننده دست در کودکان زیر ۶ سال گزارش شده است.

بنا بر گزارش انجمن کنترل سموم آمریکا، قرار گرفتن کودکان زیر ۶ سال در معرض پاک کننده های خانگی مانند مواد شوینده، مایع لباسشویی، سفید کننده، تمیز کننده‌های چندمنظوره و پاک کننده های اجاق گاز نیز طی چند ماه اول همه گیری، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند مواد ضدعفونی‌کننده به دلیل آنکه دائما در بیرون از منزل مورد استفاده قرار می گیرد بیش از سایر سموم بهداشتی آسیب‌زا بوده و این ضرر برای سلامتی کودکان دوچندان است. ویلیام اگلستون، سم‌شناس بالینی در مرکز سموم نیویورک و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه بینگهامتون می‌گوید: مردم نمی‌دانند که در صورت مصرف مکرر و زیاد ضدعفونی‌کننده‌ها چقدر سم وارد بدن خود می‌کنند، این سموم چه اثراتی دارد و چه کاری باید برای ایمنی بدن از آثار مخرب آن انجام دهند.

اگر این مواد توسط کودکان بلعیده شود در مقادیر اندک می‌تواند موجب خواب‌آوری یا مشکل تنفسی در آنها شود. پزشکان می‌گویند پس از نوشیدن مقدار متوسط ​​الکل، کودکان بیش از بزرگسالان دچار افت خطرناک قند خون شده که می تواند آنها را از حدود ۶ تا ۱۰ ساعت پس از مصرف بی‌حال کند. همچنین احتمال تحریک معده و گلو نیز وجود دارد.

تا حد امکان مواد ضدعفونی‌کننده را از دسترس کودکان دور کنید. درست است که بهترین راه برای ضدعفونی کردن دست‌ها شستوشوی مکرر با آب و صابون است اما زمانی که این مواد در اختیار نباشد، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ضدعفونی کننده ۶۰ تا ۷۰ درد الکل، ضروری است. حتما هنگام استفاده ک.دکان زیر ۶ سال از این مواد، نظارت والدین و بزرگترها باید باشد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: