پوست پیوند اصلی بین دنیای درونی ما و دنیای خارجی است، همانطور که حلقه اتصال با محیط و سایر افراد است، به همین دلیل همه ما دوست داریم تا پوستی صاف داشته باشیم.

پوست ما به دلیل استفاده از محصولات آرایشی خشن روی آن و حتی اصطکاک با لباس آزرده می‌شود که به دنبال آن انعطاف پذیری و نرمی پوست از بین می‌رود اما انجام برخی اقدامات اساسی می‌تواند به آن در این زمینه کمک کند تا بافت مخملی خود را بازیابد.

چرا پوست ما نرمی و صافی خود را از دست می‌دهد؟

پوست، نقش محافظتی را برای بدن دارد که هر کدام از لایه‌ها و چربی آن محافظی طبیعی را تشکیل می‌دهند که به شما امکان می‌دهد روند تبخیر آب از پوست را تنظیم کرده و از خشک شدن آن جلوگیری شود اما ممکن است این خط حفاظتی، تحت تأثیر عوامل مختلفی آسیب ببیند:

شرایط آب و هوایی

در طول تابستان، پوست در معرض حمله آفتاب، آب دریا و استخر‌ها قرار می‌گیرد و در طول زمستان با هجمه‌های ناشی از سردی و تغییرات آب و هوایی روبرو می‌شود که باعث انقباض رگ‌های خونی و کاهش ترشحات سبوم می‌شود. این امر باعث از دست رفتن آب لایه لیپیدی که پوست را می‌پوشاند شده و در نتیجه پوست خشک شده یا ترک برمی‌دارد.

اصطکاک مکرر

اصطکاک‌های مکرر لایه‌های لباس با پوست و پوشیدن مستمر جوراب، تنفس پوست را سخت می‌کند و همین امر باعث افزایش زبری آن می‌شود.

عادت‌های بد آرایشی

استحمام در آب بسیار گرم منجر به حل شدن چربی پوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود از صابون‌های سنتی که لایه چربی پوست را ضعیف می‌کنند، اجتناب کرده و به جای آن از صابون نرم سازگار با طبیعت پوست استفاده کنید.

استعداد ژنتیکی

برخی از انواع پوست به دلیل کمبود غدد سباسه، از کاهش درصد چربی در لایه‌های خود رنج می‌برند که این امر باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

افزایش سن

غدد چربی تحت تأثیر پیری و تغییرات هورمونی قرار دارند. این عامل باعث کوچک شدن آن‌ها و کاهش تولید سبوم و در نهایت منجر به خشکی پوست می‌شود. 

با چه متدی پوست خود را صاف کنیم؟

از لایه برداری غافل نشوید

لایه برداری یک مرحله ضروری برای پوست در تمام فصول است، زیرا سلول‌های مرده جمع شده در سطح آن را از بین می‌برد، به فعال شدن مکانیسم بازسازی آن کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی و لطافت آن را افزایش می‌دهد.

متخصصان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند هفته‌ای یک بار با کمک دستکش مخصوص از پوست خود لایه برداری کرده و با تهیه مخلوطی طبیعی متشکل از ۳ قاشق غذاخوری شکر، دو قاشق غذاخوری عسل، ۳ قطره آب لیمو و یک قاشق غذاخوری آب این کار را انجام دهید. لایه برداری برای انواع پوست مفید است اما پوست‌های حساس را فقط یک بار در ماه با استفاده از اسکراب با بافت نرم روی پوست لایه برداری کنید.

 از محصولات آرایشی مناسب برای مرطوب سازی استفاده کنید

مرطوب سازی روزانه پوست صورت و بدن با استفاده از محصولات مغذی به منظور تحریک مکانیسم تخلیه مایعات محبوس شده در صورت و بدن، یک اقدام ضروری است. بهترین زمان برای رطوبت رسانی به پوست بعد از دوش گرفتن است. هنگامی که پوست گرم و مرطوب است، جذب مواد مرطوب کننده و مغذی برای پوست آسانتر است.

انتخاب مرطوب کننده به نوع پوست مربوط می‌شود، بهتر است پس از سی سالگی، از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. پس از چهل سالگی به ویژه در زمستان نیز توصیه می‌شود از فرمولاسیون‌های انرژی زا برای پوست استفاده کنید، به شرطی که این مواد مغذی سرشار از اسید هیالورونیک باشد که مکانیسم احیای سلول را فعال می‌کند.

از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کنید

پاکسازی بیش از حد باعث خشک شدن پوست می‌شود، زیرا برخی از انواع پوست آنقدر حساس هستند که نمی‌توانند سختی قرار گرفتن در معرض مداوم آب و صابون را تحمل کنند. توصیه می‌شود پوست صورت را در عصر تمیز کنید و هنگام صبح فقط به شستن ساده آن اکتفا کنید. برای شستن و تمیز کردن پوست از صابون‌هایی روغنی استفاده کنید که میزان اسیدیته پوست را حفظ می‌کنند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: