هفته‌هاست برای ارائه یک سخنرانی مهم تمرین می‌کنید. روز قبل از ارائه خود، متوجه می شوید که جوش‌های صورت شما بیش از حد معمول شده است. اما هر چه به تغذیه یا محیط اطراف‌تان فکر می‌کنید دلیلی برای آن نمی‌یابید. یک توضیح ساده برای حضور این جوش‌ها وجود دارد: آکنه استرس.

به طور کلی، آکنه استرس با شعله‌ور شدن یا بدتر شدن آکنه‌های قبلی در پاسخ به یک استرس روحی و روانی بروز می‌‌کند. به عنوان مثال، اگر کسی به طور معمول فقط یک یا دو جوش داشته، ممکن است ناگهان -به لطف استرس- ۱۰ ، ۲۰ یا ۳۰ جوش در صورت خود مشاهده کند. در چنین شرایطی، همه کارهایی که برای جلوگیری از آکنه انجام می‌دادید دیگر هیچ کمکی نمی کند. حتی افرادی که با استفاده از کنترل بارداری هورمونی توانسته‌اند آکنه هورمونی خود را با موفقیت کنترل کنند، ممکن است آکنه ناشی از استرس را تجربه کنند.

چه عواملی باعث بروز آکنه استرس می شود؟

 خوب طبیعتا استرس. این مساله مدت‌هاست که توسط محققان ثابت شده است. حدود دو دهه پیش مطالعه‌ای انجام و نتایج آن در JAMA  Dermatology منتشر شده که نشان‌دهنده ارتباط بین افزایش استرس و افزایش شدت آکنه می‌باشد. اما چرا استرس باعث شعله‌ور شدن یا بدتر شدن آکنه می شود؟ این پاسخی است که محققان هنوز در تلاشند آن را مشخص کنند. عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشند اما افزایش هورمون‌هایی خاص یکی از دلایل بسیار اصلی و مورد توافق اکثریت است.

کلینیک کلیولند گزارش داده که یکی از این هورمون‌ها کورتیزول یا همان هورمون ستیز و گریز است. هورمون‌های دیگری که بدن ما در پاسخ به استرس، تولید آنها را افزایش می‌دهد، آندروژن است. طبق AAD ، این هورمون‌ها غدد چربی و فولیکول‌های مو را در پوست تحریک می کنند  که این امر می‌تواند منجر به بروز آکنه شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وقتی ما خود را تحت فشار دائمی قرار می‌دهیم، آکنه می‌تواند یک مشکل مداوم برای‌مان باشد.

چه کسانی دچار آکنه استرس می‌شوند؟

به گفته دکتر ترونگ، آکنه‌های استرس بیشتر در افرادی که سابقه یا تشخیص فعلی آکنه دارند، دیده می‌شود. معمولاً این افراد در دوران نوجوانی خود احتمالا آکنه داشته یا ممکن است آکنه هورمونی داشته باشند اما پس از آن کاملاً تحت کنترل بوده و در برخی از رژیم‌های غذایی کنترل آکنه یا درمان آن به سر می‌برند.  

سپس ناگهان، آنها به هر دلیلی دچار شعله‌ور شدن یا بدتر شدن آکنه شده و در واقع برای آنها چنین وضعیتی منطقی نیست. در چنین حالتی، ما شروع به فکر می‌کنیم که چه شده یا چه چیزی تغییر کرده که اینهمه اکنه از پوست بیرون ریخته است. و معمولاً پاسخ این است که یک عامل استرس‌زا موجب آن بوده است.

یک تیم تحقیقاتی چند سال پیش با انجام مطالعه‌ای گسترده و میدانی دریافت که استرس عاطفی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد آکنه افراد را بدتر می‌کند. به اعتقاد یکی از پزشکان این تیم، این بدان معنا نیست که افرادی که از نظر تاریخی پوستی شفاف دارند، دچار آکنه استرس نمی‌شوند. افراد زیادی مشاهده شده‌اند که قبلاً هرگز آکنه را تجربه نکرده و مدتی بعد ناگهان، در ۳۰ ، ۴۰ یا ۵۰ سالگی با عوامل مختلف استرس‌زا در زندگی، خواه درمورد تعامل با کودکان یا اعضای مسن خانواده خواه در موضوعات دیگر، آنها دچار آکنه استرس می شوند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: