قوانین حجاب در عمان به چه صورت است؟ همانطور که می‌دانید عمان نیز یکی از کشورهای اسلامی است که در آن حجاب رعایت می‌شود. اما باید گفت که حجاب به صورت قانونی و صریح در عمان اجباری نیست. حجاب در عمان به صورت اجتماعی و از سوی جامعه اعمال می‌گردد. بنابراین حجاب در عمان برای توریست ها و مهاجران اجباری نیست. بنابراین اگر شما از طریق ثبت شرکت یا خرید ملک و سرمایه گذاری در عمان اقامت کنید، قانون دولتی شما را ملزم به رعایت حجاب نمی‌کند. اما باید بدانید که رعایت حجاب برای مردم این کشور به معنای احترام است. هرچند حضور در مساجد و اماکن مذهبی باید با رعایت حجاب حتی برای مهاجران صورت گیرد. اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید، برای آگاهی از شرایط حجاب در عمان این مقاله را تا انتها بخوانید.

زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

حجاب در عمان

یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین سوالاتی که می‌تواند برای هر فردی ایجاد شود این است که حجاب در عمان چگونه است و به چه میزان تعیین گردیده است؟ در واقع برای پاسخ دادن به این سوال در ابتدا باید کشور عمان را به خوبی بررسی کنیم. به این شکل که عمان از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که از آن می‌توان به عنوان جغرافیای لیبرال نام برد. چرا که در این کشور تقریبا همه افراد حاضر مسلمان هستند؛ اما برای گردشگران هیچ قانونی در رابطه با حجاب اجباری ذکر نشده است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق مسئله حجاب در کشور عمان را مورد بررسی قرار بدهیم باید بگوییم که زنان عمان به ویژه در مناطق روستا نشین لباس‌های سنتی و محلی به تن می‌کنند که به شدت با حجاب و پوشیده است. نکته جالبی که در رابطه با حجاب در این کشور وجود دارد این است که برای گردشگران غیر مسلمانی که به عمان سفر می‌کنند، حجاب این کشور بسیار جذاب و جالب به نظر می‌رسد. به شکلی که حتی برخی از توریست‌ها و گردشگران به پوشیدن لباس‌های با حجاب تشویق می‌شوند و با گرفتن عکس‌های یادگاری خاطره خوبی را برای خود می‌سازند‌.

حجاب در عمان

حجاب در عمان

قوانین حجاب در عمان

به طور معمول گردشگرانی که به عمان سفر می‌کنند با مسئله پوشش و حجاب روبرو هستند. اگر چه هیچ گونه محدودیتی برای توریست‌ها وجود ندارد اما در راستای قانون حجاب در کشور عمان باید مسائل مهمی را مد نظر قرار داد. توجه داشته باشید که حجاب در این کشور به معنای ادب و احترام می‌باشد و هر چه گردشگران پوشش مناسب‌تر و کامل‌تری داشته باشند، به مردمان بومی احترام بیشتری گذاشته‌اند.

نکته مهم قابل ذکر این است که برای حجاب در این کشور بهتر است که حتما شانه‌های خود را بپوشانید و از شلوار و دامن‌هایی استفاده کنید که تا قسمت زانوی آن‌ها پوشیده باشد. نکته مهمی که باید مد نظر همه افراد حاضر در عمان قرار بگیرد این است که از لباس‌هایی استفاده کنند که لباس زیر آن‌ها مشخص نباشد. به عنوان مثال مشخص بودن بند سوتین در پوشش زنان عمانی به نوعی بی احترامی به حساب می‌آید و بهتر است که از پوشش‌های مناسب‌تری استفاده شود.

برای بازدید از مساجد عمان چه لباسی بپوشیم؟

کشور عمان یکی از کشورهای مسلمان به حساب می‌آید که مساجد زیادی در آن احداث شده است. به همین علت حتی گردشگرانی که مسلمان نیستند نیز علاقه مند به بازدید کردن از این مساجد و گرفتن عکس از آن‌ها می‌باشند. از این جهت گردشگران این سوال را می‌پرسند که برای بازدید کردن از مساجد عمان بهتر است که از چه پوششی استفاده کنیم؟ برای رعایت حجاب در این کشور پوشش‌های مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین‌ آن‌ها عبا نام دارد. زمانی که زنان به مسجد می‌روند باید به صورت کامل حجاب داشته باشند و هیچ قسمتی از بدن آن‌ها مشخص نباشد.

در نتیجه توصیه می‌شود که همه افراد چه مسلمان و چه غیر مسلمان به هنگام مراجعه و بازدید از مسجد حتما حجاب خود را رعایت کنند و از پوشش‌های عبا مانند استفاده کنند. گردشگران باید بدانند که برای رفتن به مسجد علاوه بر موی سر لازم است که لباس‌های آستین بلند بپوشند و پوشش آن‌ها به گونه‌ای نباشد که برجستگی‌های بدن نمایان باشد. در این صورت علاوه بر اینکه به مردم عمان بی احترامی شده‌است، حرمت مسجد نیز از بین رفته‌است. به همین دلیل لازم است قوانین حجاب در عمان را بدانید و به آن ها احترام بگذارید.

پوشش مناسب برای گردش در عمان

شاید این گونه تصور کنید که در کشور عمان حجاب فقط برای مردم عمان اجباری است. در واقع باید بدانید با اینکه حجاب در کشور عمان برای گردشگران و توریست‌ها اجباری نیست، اما چارچوب و قوانین خاص خود را دارد. به عنوان مثال گردشگرانی که قصد دارند در مکان‌های عمومی تردد کنند و از جاذبه‌های گردشگری این کشور دیدن کنند نیز باید موارد مهمی را رعایت کنند. با توجه به اینکه عمان از کشورهای مسلمان و مذهبی است، باید گردشگران نیز به هنگام تردد و رفت و آمد در شهر حدود خود را رعایت کنند.

گردشگران می‌توانند که به صورت کامل حجاب نداشته‌باشند اما به عنوان مثال پوشش لباس‌هایی مانند تاپ و شلوارک در سواحل عمان علاوه بر اینکه وجهه خوبی ندارد، موجب بی احترامی به مردم عمان خواهد شد. در این صورت امکان دارد که با خشم و عصبانیت مردم عمان روبرو شوید و بازخورد خوبی برای شما به همراه نداشته باشد. نظر به این موارد می‌توان این موضوع را متوجه شد که در عمان حجاب اجباری نیست اما قوانینی و چارچوب های مشخصی برای آن وجود دارد.

پوشش زنان محلی در عمان

همان طور که می‌دانید در شهرستان‌ها و روستاهای هر کشور زنان و مردان دارای پوشش محلی و خاص خود هستند. کشور عمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زنانی با پوشش منحصر به فرد دارد. مثلا زنان روستانشین در عمان لباس‌های بلند و عبا مانندی را به تن می‌کنند که هیچ قسمتی از بدن آن‌ها مشخص نباشد. علاوه بر این مورد، برجستگی‌های بدن زنان عمانی نیز با پوشش عبا محفوظ می‌ماند. با اینکه حجاب در عمان برای خود عمانی‌ها یک پوشش اجباری بحساب می‌آید، اما زنان لباس‌های شاد و خوشرنگی را به تن می‌کنند.

حجاب در یک خانواده عمانی

یک خانواده عمانی

حجاب زنان عمانی در داخل و خارج از خانه

شاید در ابتدا این مسئله کمی برایتان عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد. اما در کشور عمان بیشتر زنان و دختران در داخل و خارج از خانه حجاب خاص خود را دارند. به عنوان مثال حجاب در کشور عمان و برای زنان در داخل خانه به این صورت است که یک لباس بلند تا زانو به تن می‌کنند و از شلواری استفاده می‌کنند که تا مچ پای آن‌ها باشد. همچنین آن‌ها روسری‌هایی را به تن می‌کنند که موی سر آن‌ها را کاملا می‌پوشاند.

زنان عمانی به طور معمول انبوهی از لباس‌های رنگارنگ در خانه دارند که استفاده می‌کنند. زنان عمانی هنگامی که قصد خروج از خانه را دارند بر اساس آداب‌ورسوم هر منطقه ممکن است که لباس‌های متفاوتی را به تن کنند. برخی دیگر از زنان عمانی که می‌خواهند محافظ کار تر عمل کنند به طور معمول برای پوشش صورت خود از برقع استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها از عبا و شنل برای حجاب بیشتر خود استفاده می‌کنند به شکلی که فقط دستان آن‌ها مشخص باشد. بسیاری از زنان از مناطق مختلف سلطان‌نشین حجاب دارند تا فقط موهای خود را بپوشانند.

حجاب‌ برقع پنبه‌ای

برقع توسط دختران جوان هفت روز پس از ماه عسل، هر زمان که در حضور غریبه‌ها یا بیرون از خانه باشد، پوشیده‌می‌شود. برقع بیشتر صورت او را می‌پوشاند. برقع‌ها در مناطق مختلف کشور در طرح‌های متفاوت و در اندازه، شکل و رنگ متفاوت هستند.

انبوهی از طرح‌ها و تزیینات روی عبای مدرن به این لباس اجازه داده‌است تا به لباسی همه‌کاره تبدیل شود. می‌توان آن را در عمان و سایر کشورهای اسلامی همسایه هم به‌صورت ساده و هم به‌عنوان مد روز دید. امروزه دختران از لباس‌های آزادتری در عمان استفاده می‌کنند؛ اما با تمام این اوصاف پوشش‌ خود را به صورت کامل رعایت می‌کنند.

پوشش توریست ها

حجاب توریست‌ها در عمان

حرف آخر

همانطور که در این مقاله گفتیم، حجاب در عمان یک قانون الزام آور نیست. حجاب به صورت اجتماعی اما به صورت سفت و سخت رعایت می‌شود. پس اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید باید این مسئله را مد نظر قرار دهید. هرچند عمان به لحاظ سیاسی و اقتصادی کشوری فوق العاده برای مهاجرت به حساب می‌آید. اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید، می‌توانید از کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی رسا ویزا در این زمینه بهره ببرید. منتظر تماس شما هستیم.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: