محققان دانشگاه میشیگان در مطالعات جدید خود دریافتند ارتباط بین پدر، مادر و کودک در شرایطی که برای کودک داستانی از روی یک کتاب واقعی خوانده می شود به مراتب قوی تر از هنگامی است که والدین از روی تلفن همراه یا تبلت خود یک داستان دیجیتال را می خوانند.

بررسی های پژوهشگران همچنین نشان داد، والدین هنگام مطالعه از روی کتاب کاغذی به میزان بیشتری تمایل داشتند تا با فرزندان خود صحبت کنند.

علاوه بر این، کودکان سرکش که مستعد طغیان‌ های عاطفی و نافرمانی هستند نیز هنگام خواندن از روی کتاب های کاغذی، به میزان بیشتری به والدین خود توجه می کردند.

کارشناسان رشد کودک در این رابطه توضیح می‌دهند که هدف از خواندن کتاب برای فرزندتان فقط روایت آنچه در صفحات داستان نوشته شده، نیست، بلکه این عمل امکان تجربه سپری کردن زمان و تعامل با کودک را به شما می دهد.

دکتر دیپش ناوساریا (Dipesh Navsaria) دانشیار اطفال، رشد انسانی و مطالعات خانواده در دانشگاه ویسکانسین در این رابطه گفت: کودکان در پی تعامل دائمی با بزرگسالان مورد علاقه خود که به آن ها  پاسخگو هستند، رشد بهتری خواهند داشت.

این تعامل سازنده بین والدین و کودک، باعث رشد قابلیت های گفتاری، مهارت های اجتماعی و عاطفی در فرزندان می شود.

بر اساس این مطالعه جدید، کتاب های کاغذی نسبت به کتاب های الکترونیکی، تعاملات غنی تری بین کودکان نوپا و والدینشان ایجاد می کنند.

دانستن این موضوع برای والدین بسیار مهم است زیرا بررسی ها نشان می دهد امروزه کودکان زیر ۹ سال در  ۹۸ درصد از خانواده‌های دارای گوشی هوشمند یا تبلت بوده و کودکان به طور متوسط بیش از دو ساعت در روز را از این ابزارهای دیجیتال استفاده می ‌کنند.

دکتر برندی فریمن، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان کلرادو، در این رابطه گفت: در حالی که تبلت‌ها و سایر فناوری‌ها به ظاهر هیجان ‌انگیز هستند، بهترین گزینه برای شما همچنان  استفاده از کتاب های کاغذی است.

طی این مطالعه، محققان تعاملات بین ۷۲ والدین و کودکان نوپاشان را در سنین ۲ تا ۳ سالگی بررسی کردند. یافته‌ها نشان می ‌دهد والدینی که تبلت داشتند، در حین مطالعه، سؤالات کمتری از کودک خود پرسیده و کمتر با کودک نوپای خود در مورد موضوعات داستان صحبت می ‌کردند.

 به باور پژوهشگران، این سوالات نقش مهمی در رشد فکری و مغزی کودک ایفا می کند. برای مثال شما می توانید رنگ حیوان نقاشی شده در کتاب را از کودکتان پرسیده یا در پی نقل یک داستان از وی بخواهید که مشخص کند چه کسی اشتباه کرده یا چه شخصیتی از قصه، خوشحال یا ناراحت بوده است.

این مطالعه همچنین نشان داد: کودکان، در زمانی که والدین برایشان از روی تبلت یا موبایل قصه می خواندند،توجه کمتری به والدین نشان می‌ دهند. آن ‌ها در این شرایط کمتر به حرف‌های والدینشان پاسخ داده و به داستان توجه نمی کنند.

دکتر دیپش ناوساریا در این رابطه تاکید می کند:  کتاب‌های الکترونیکی به‌عنوان وسیله ای جذاب برای کودکان به بازار عرضه شده و حتی می توانند در بر گیرنده انیمیشن یا صداهای جذابی باشند.

مطالعات علمی نشان می دهد که این موارد نه تنها مفید نیستند بلکه باعث عدم شکل گیری ارتباط ذهنی و عاطفی و کلامی بین کودک و والدین خواهند شد.

از سوی دیگر این ویژگی ‌های کتاب ‌های الکترونیکی باعث می‌شود والدین کمتر سؤال پرسیده و با کودکشان حرف بزنند زیرا کتاب بیشتر این کارها را برای آنها انجام می ‌دهد.

 البته باید در نظر داشت مواردی وجود دارد که در آن داستان های دیجیتال بسیار مفید واقع می شوند برای نمونه در شرایط سفر یا مشغله زیاد والدین، استفاده از یک تبلت بسیار راحت تر از کتاب های کاغذی است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن ساعاتی پیش در مجله تخصصی  Pediatrics منتشر شده است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: