در گفت و گوی گسترس نیوز با دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد؛

بهروزی فر گفت: طرح بیمه زنان خانه دار پس از نظارت‌های لازم اجرا می‌شود. باید منابعی در این راستا پیش‌بینی شود اما بخشی از بودجه برای اجرای این طرح توسط دولت در نظر گرفته شده است.

بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه‌های پرطرفدار و کارامد برای تمامی اقشار جامعه است، چرا که می‌تواند پشتوانه‌ای موثر و مفید برای افراد باشد.در این میان زنان خانه دار کشور نیز به واسطه نداشتن شغلی که دارای مستمری باشد از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند. موضوعی که دغدغه بسیاری از زنان در جامعه برای آینده خود و فرزندانشان است. اما چرا فرزندانشان؟ اگر چه ما از صحت و سقم این مسئله اطلاع نداریم اما دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس به گسترش نیوز گفت: فرزندان زنان خانه دار نیز می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

 اما و اگر‌های طرحی که اجرا نشد

طرح بیمه زنان خانه‌دار، یکی از برنامه‌هایی است که مبتنی بر مطالبات زنان در زمینه حمایت‌های اجتماعی مطرح شد و بیش از ۲۰ سال از نخستین اقدامات در این راستا میگذرد. اما تنها به قانون برنامه ششم توسعه، راه یافت و دولت را مکلف به بیمه کردن زنان خانه دار با حداقل سه فرزند است. اما این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.اما چرا؟ زیرا تنها ۲۸ درصد از برنامه ششم توسعه در حال اجرایی شدن است.

با این وجود ابهاماتی وجود دارد که چرا به برنامه ششم توسعه و این طرح جامه عمل پوشانده نشده، دولت بودجه کافی برای این امر ندارد؟ و یا موانع دیگری برسرراه است. با وجود آنکه شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت بودجه کافی برای تخصیص این طرح را ندارد. دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس خلیل بهروزی‌فر، این موضوع را صراحتا رد کرده و به گسترش نیوز می‌گوید: اگرچه منابعی برای این طرح باید در نظر گرفته شود، اما بخشی از بودجه برای اجرای این طرح توسط دولت در نظر گرفته شده است.

غریب به هفت سال از برنامه ششم توسعه و مطرح شدن طرح بیمه زنان خانه دار می‌گذر با این وجود خبری از اجرایی شدن این طرح نیست با این وجو بهروزی‌فر وعده اجرایی شدن این طرح را می‌دهد و می‌گوید: بخش نظارتی این طرح باید انجام شود. تاکنون قوانینی که در این راستا وضع شده، توسط دستگاه هایی که مکلف به اجرا هستند انجام نشده است. مراجع مربوطه باید پاسخگو باشند و درصورت عدم اجرای طرح بیمه زنان خانه دار از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد می‌شود.

گشایشی جدید در بحران‌های اقتصادی

موضوع دیگری که مورد بحث است، مسئله امکان اجرایی شدن این طرح حمایتی با وجود نزدیکی صندوق‌های بازنشستگی به مرز ورشکستگی است. چرا که به نظر میرسد با اجرایی شدن این طرح صندوق‌های بازنسشتگی بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند، بهروزی فر در رابطه با این موضوع می‌گوید: دولت سیزدهم تقویت صندوق‌های بیمه را جز اولویت‌های کاری خود قرار داده و یکی از اهداف دولت در نظر گرفته شده است. البته جز این موارد ساماندهی یارانه‌ها نیز در زمره اهداف بلند مدت دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: این طرح، حمایت زیادی را برای زنان کشور فراهم می‌کند و بر توسعه عدالت اجتماعی در جامعه تاثیر زیادی دارد. به هرحال می‌تواند در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم زیاد است، اثرات زیادی را در این رابطه بگذارد.

شاخص‌ها بر محور عدالت تعیین می‌شود

وی در راستای تاثیر بیمه کردن زنان خانه دار توسط دولت بر گسترش عدالت اجتماعی بیان کرد: درباره شرایط بازنشستگی این طرح هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم، اما قرار است این موضوع در کمیسیون اجتماعی مورد بحث قرار گیرد. سعی ما بر این است که معیارها و شاخص هایی را در نظر بگیریم که بر محور عدالت باشد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: